Moderator: Moderafo's
Maar hoeveel regels er ook bijgemaakt zijn, de volgende geldt nog steeds:
Exodus 20:
8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
We mogen dus:
1. Andere goden dienen
2. Gesneden beelden maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, van hetgeen wat onder op de aarde is en van het geen wat in de wateren onder de aarde is.
3. De naam des Heeren ijdelijk gebruiken
4. Vergeten den sabbatdag, want de wet is toch vervuld. Als Christenen hoeven we niet meer te rusten, Gods Woord te onderzoeken of samen te komen.
5. Onze ouders ongehoorzaam zijn.
6. Onze naasten doodslaan
7. Echtbreken
8. Stelen
9. Valse getuigenis spreken tegen onze naasten
10. Alles begeren wat van onze naaste is.
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen.
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.
Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.
Ik dacht het toch niet. De ceremoniele weten zijn toch in Christus vervuld? Niet de burgerlijke wetten, en de wet der zeden.
Lees vraag 92 t/m 115 eens door van uit het leer- en troostboek van Gods Kerk.
Ruben Hadders schreef:caprice schreef:We mogen dus:
1. Andere goden dienen
2. Gesneden beelden maken of enige gelijkenis van hetgeen boven in de hemel is, van hetgeen wat onder op de aarde is en van het geen wat in de wateren onder de aarde is.
3. De naam des Heeren ijdelijk gebruiken
4. Vergeten den sabbatdag, want de wet is toch vervuld. Als Christenen hoeven we niet meer te rusten, Gods Woord te onderzoeken of samen te komen.
5. Onze ouders ongehoorzaam zijn.
6. Onze naasten doodslaan
7. Echtbreken
8. Stelen
9. Valse getuigenis spreken tegen onze naasten
10. Alles begeren wat van onze naaste is.
Yes!!! Je hebt het goed begrepen!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten