wedergeboorte / reincarnatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2004 09:44

Pinkergangers (hoe heet een aanhanger van een Pinksterbeweging?) leunen erg op het ervaren van De Geest zoals bij de uitstorting van de HG tijdens het Pinksteren, als jij daar nou niet in gelooft, doe je dat toch niet...

Ik ben misschien iets te nuchter op dit gebied... je weetniet wanneer het duister of licht is...

De duivel kan komen als een briesende leeuw maar ook als een engel des lichts!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 29 mar 2004 12:38

Ik denk dat het idd niet alleen de Geest is waar je vanuit moet gaan. Ze leunen daar idd erg op bijzondere gaven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mar 2004 21:52

Aragorn schreef:Oke, wonderen zijn niet het belangrijkste. Maar daarom hoef je ze ook nog niet te minachten. En uit bevindelijke kring heb ik dus genoeg verhalen gehoord, bijv. van bankbiljetten die opeens door de brievenbus gegooid werden, precies zoveel als nodig was om de auto (waarvoor uiteraard niet verzekerd was) te kunnen betalen.. enz.

Dit soort verhalen vormen voor mensen die tegen verzekeren zijn vaak zelfs een belangrijk argument om tegen te zijn, zo van: God redt Zijn volk wonderlijk uit, wie ben ik dan om voorzorgsmaatregelen te nemen en God daarin te belemmeren.

Het is zeer zeker niet mijn bedoeling om wonderen van God te minachten.
Ik reageer wat stekelig op dat evangelische vanwege mijn reformatorische ligging. Ik heb me ook weinig verdiept in de evangelischen, moet ik zeggen. Misschien reageer ik daardoor ook wel eens té stekelig op ze. Want je kunt natuurlijk niet alles over één kam scheren, en die neiging heb je wel bij datgene wat je niet zo grondig kent.

Gered worden door genade is een wonder, maar God wil ook nog wel eens wonderen doen aangaande het gewone dagelijkse. Fijn om daar weer eens bij bepaald te worden! (Serieus!)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 29 mar 2004 22:01

Raido schreef:Pinkergangers (hoe heet een aanhanger van een Pinksterbeweging?) leunen erg op het ervaren van De Geest zoals bij de uitstorting van de HG tijdens het Pinksteren, als jij daar nou niet in gelooft, doe je dat toch niet...
!

We heten in ieder geval geen "pinkergangers :lol: "

Maar wat de H. Geest betreft dat we daar op leunen, zou dat niet de bedoeling geweest zijn van Jezus, dat hij ons niet als wezen wilde achterlaten, en de H.Geest stuurde om op te leunen. ?Hij is ons toch gestuurd om ons de weg te wijzen en te troosten ?
Weest blij in de Heer !

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2004 07:10

Ja natuurlijk ... maar geloof is niet alleen evaren van nabijheid van een God, misschien had ik beter iets anders kunnen formuleren... pinkstergelovigen (zo beter?) leunen te veel(in mijn ogen) op de ervaring van de Heilige Geest en de wonderen van de Heilige Geest.... ik zeg niet dat het verkeerd is, maar ik ervaar het anders.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mar 2004 11:41

wina schreef:
Raido schreef:Pinkergangers (hoe heet een aanhanger van een Pinksterbeweging?) leunen erg op het ervaren van De Geest zoals bij de uitstorting van de HG tijdens het Pinksteren, als jij daar nou niet in gelooft, doe je dat toch niet...
!

We heten in ieder geval geen "pinkergangers :lol: "

Maar wat de H. Geest betreft dat we daar op leunen, zou dat niet de bedoeling geweest zijn van Jezus, dat hij ons niet als wezen wilde achterlaten, en de H.Geest stuurde om op te leunen. ?Hij is ons toch gestuurd om ons de weg te wijzen en te troosten ?

Teksten die over de Trooster spreken: Johannes 14:16, 14:26, 15:26, 16:7.

In het grieks staat er: paraklètos. Letterlijk betekent dat: de erbij geroepene. (Heb ik al lang geleden op catechesatie geleerd, maar sinds ik grieks ken snap ik het pas echt goed.)
Paraklètos is voltooid deelwoord van parakalein = erbij roepen, te hulp roepen; troosten, bemoedigen.
parakalein is in het latijn: advocare. Voltooid deelwoord: advocatus -> daaruit komt voort ons woord: advocaat.

Paraklètos is een nogal veelzijdig woord. De Heilige Geest is de Trooster, zoals de vertaling zegt. Maar hij is ook de Advocaat. Er zit dus ook een juridische dimensie aan.

Het werk van de Heilige Geest houdt dus verband met Christus verzoeningswerk.
Zo blijft Christus dan ook centraal staan in het leven van de gelovige. Paulus zegt het zelfs heel sterk in I Cor. 2:2: "Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd." Dat zegt hij in een brief waarin de Heilige Geest en zijn gaven nogal ter sprake gaan komen.

Dus...: het is op zich geen onzin wat je zegt. Als je het maar in het juiste perspectief ziet.
"Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen." (Johannes 15:26)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mar 2004 14:37

Maar goed..., via het "o zeker wel!" van joris op pagina 5 - een reactie waar ik overigens nog steeds weinig van begrijp wat een mens daartoe motiveert na een nuchtere uiteenzetting om ons hoofd bij de realiteit te houden, maar blijkbaar raakte ik bij joris iets aan waar ik het helemaal niet over had maar wat voor hem wel een spannend, sensationeel en favoriet onderwerp was wat hij graag ter sprake bracht - zijn we bij de wonderen en de natuurwetten terecht gekomen, en via dat bij de Heilige Geest en Pinksteren.

Tijd om terug te keren naar het onderwerp waarvoor deze discussie gestart is.
Reïncarnatie, daar zeg ik 'nee' tegen. Daar geloof ik niet in.
Wedergeboorte, daar geloof ik in, in de christelijke betekenis.
En eh, de begrippen 'willen/wensen' en 'kunnen', zijn van een heel andere orde dan 'zijn'.
Voorbeeldje uit de praktijk: ik had het wel eens met een aanhanger vande reïncarnatie daarover, en die zei op een gegeven moment tegen mij: "Maar het kan toch?" Toen was mijn antwoord: "Tja, wat zegt mij dat? Er kan zo veel! Maar dat betekent nog niet dat het ook werkelijk zo is."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2004 15:52

Raido schreef:Ja natuurlijk ... maar geloof is niet alleen evaren van nabijheid van een God, misschien had ik beter iets anders kunnen formuleren... pinkstergelovigen (zo beter?) leunen te veel(in mijn ogen) op de ervaring van de Heilige Geest en de wonderen van de Heilige Geest.... ik zeg niet dat het verkeerd is, maar ik ervaar het anders.

Hoe ervaar jij het dan?

Terug naar “Archief”