Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2013 20:19

Akkoord, dank je wel!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2013 15:32

@Jan Pep

Hoi,

Als ik dit lees krijg ik de indruk alsof er van Gods kant word gekeken, eenzijdig belicht vind ik.

Weet je nog wat Jezus zei?:)

Ga heen, predik alle volken het evangelie. Hen dopende in de naam van de Vader, Zoon, en Heilige Geest! Zieken zullen genezen, en demonen zullen worden uitgedreven!

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 14 aug 2013 16:04

xsidd schreef:Als ik dit lees krijg ik de indruk alsof er van Gods kant word gekeken, eenzijdig belicht vind ik.

Ik mis denk ik iets. Kan je mij duidelijk maken waar je nu naar verwijst?
xsidd schreef:Weet je nog wat Jezus zei?:)
Ga heen, predik alle volken het evangelie. Hen dopende in de naam van de Vader, Zoon, en Heilige Geest! Zieken zullen genezen, en demonen zullen worden uitgedreven!

Hoewel ik dat niet ontkent heb staat in mijn Bijbel dat laatste gedeelte net even anders.
Hij zei in Matteus 28:19 "Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
Maar.... Wat bedoel je daarmee te zeggen?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2013 18:24

@Jan Pep

Excuus, ik heb aan de verkeerde het bericht gestuurd. Ik had Byte moeten contakten. Sorry.

Mvg,

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 14 aug 2013 19:04

xsidd schreef:@Jan Pep

Excuus, ik heb aan de verkeerde het bericht gestuurd. Ik had Byte moeten contakten. Sorry.

Mvg,

Komt goed uit :D ik snap het ook niet namelijk.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 14 aug 2013 20:11

Byte schreef:Komt goed uit :D ik snap het ook niet namelijk.

Dat schiet op. Het wordt wel een diepgaand gesprek zo. :lol:

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 15 aug 2013 10:02

Opgelost:-)

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 18 aug 2013 20:19

Ik wil maar weer tot de inhoud terugkeren.

Byte schreef:Ha JanPep,
<knip> ... hoe verklaar je volgende stukken vanuit de bijbel?

Rest misschien nog de vraag waarom deze gedeelten mij zo werden voorgehouden en hoe je hier zelf over denkt.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 18 aug 2013 20:48

Byte schreef:Let wel ik denk dat het 100 % genade en 100 % eigen verantwoordelijkheid is.
Zo hadden wij het omschreven op onze Bijbelstudie van de Hebreeën brief.
Zeker omdat wij ook in staat zijn om de Heilige Geest te weerstaan, kan ik even niet terugvinden in de schrift mocht ik het hebben voeg ik het nog even toe.

God heeft ons in zijn Zoon de enige weg gegeven en zoals je de reddingsboei beschrijft begrijp ik wat je bedoelt.
Het is niet "koosjer" vergeef me even deze benaming om aan het eind van het leven te roepen maar U heeft het mij niet gegeven terwijl God zichzelf in Zijn Zoon heeft gegeven voor ons allen.

Bovenstaande had ik al eens geschreven.

Maar ik zal het e.e.a. uit de doeken doen hoe ik er in sta.
Mijn inziens is de uitverkiezing deels wel aanwezig, wat bedoel ik er mee, God kan bepaalde mensen wel aanraken wat klaarblijkelijk nadrukkelijker aanwezig is dan bij andere bijvoorbeeld het verhaal toen Saulus Paulus werd. In eerste instantie niets willen weten van Jezus Christus en daarna een van de grootste verkondiger.

Zelfde hoor je steeds vaker dat mensen in Islamitische landen meemaken daar spreek God / Jezus tot de mensen in een droom.

Dit is geen vrijbrief voor ons, sterker nog juist niet wij hebben Het Woord, waarin Jezus Christus geopenbaard word /is.
Daarmee zijn wij feitelijk ook uitverkoren dat we mogen ontwaken in een land / of in het bezit van een Bijbel.

Hij heeft alles gedaan om jou / mij / ons te behouden, wat doen wij.
Accepteren wij die blanco cheque en innen wij hem of leggen we op de kast thuis?
Mocht het eens gebeuren dat....... met een cheque in de hand....

Fijne avond ;)

Byte
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 18 aug 2013 21:31

Byte schreef:Mijn inziens is de uitverkiezing deels wel aanwezig, wat bedoel ik er mee, God kan bepaalde mensen wel aanraken wat klaarblijkelijk nadrukkelijker aanwezig is dan bij andere bijvoorbeeld het verhaal toen Saulus Paulus werd. In eerste instantie niets willen weten van Jezus Christus en daarna een van de grootste verkondiger.

Toch was Paulus wel een gelovige. Hij zat (alleen) op het verkeerde denkspoor. Volgde vasthoudend aan traditie en overlevering vol overtuiging een leer die niet bleek te kloppen. God pakt hem in de kraag. Dat deed Hij ook met Jona.
Ik denk dat hier sprake is van "bijzondere gevallen" en dat je er zeker voor moet oppassen dit als voorbeeld te nemen. Ik ben meer geneigd dit te zien als een verkiezing tot een specifieke taak. Zeker geen algemeen bewijs voor de verkiezing tot het schenken van geloof.

In ieder geval mogen/moeten wij ons door het evangelie geroepen weten, wanneer we Gods Woord lezen/horen.
Byte schreef:Hij heeft alles gedaan om jou / mij / ons te behouden, wat doen wij.
Accepteren wij die blanco cheque en innen wij hem of leggen we op de kast thuis?

Tja, wat moet je dan?
Het is net als die reddingsboei. Concreet: het kruis op Golgotha! Voor allen! De redding wordt in genade aangeboden aan allen. Als je deze dan nog niet aanvaardt vanwege een valse vroomheid, is er feitelijk sprake ongeloof. Dan verzuip je!
Het zou misdadig zijn om mededrenkelingen hier niet op te wijzen. (Mijn boek is nu overigens uit, maar dat terzijde :wink: )

Ik kwam in dit verband het volgende nogal ernstige artikel tegen:
http://www.vergadering.nu/evangeref/evang-geref-eenderdeweg.htm

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 22:03

@janpep
Ik heb nog niet gereageerd op jou stukken, maar wel allen met bewondering gelezen, en ook met instemming.
Wat mij opvalt is dat als mensen (zoals ik) later in hun leven tot geloof komen, zonder een kerkelijke achtergrond, precies zo denken en geloven, zoals jij al die zaken hebt bestudeerd. En dan heb ik het over uitverkiezing, geloofsdoop, zondagsheiliging (zo wordt dat toch genoemd?)

Ook valt het me op dat wij (zal ik maar even zeggen) niet zo'n moeite hebben met het aanvaarden van deze verschillen in de leer, maar zien wij toch achter deze leer de bekeerde mens, als die er is natuurlijk, want dat is niet altijd zo, en dat is duidelijk te zien in de laatste link die je gaf, de wettische mens is soms duidelijk te herkennen.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik dit schrijf, vraag me alleen af hoe het komt waarom "wij" niet zo'n moeite hebben met al deze zaken, of zou dat alleen in mijn omgeving zijn, vraag ik me af. uhhh-smile
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 18 aug 2013 22:06

Ik kwam in dit verband het volgende nogal ernstige artikel tegen:
http://www.vergadering.nu/evangeref/evang-geref-eenderdeweg.htm

:D Deze derde weg hebben we besproken op onze bijbel studie is reeds een bekend fenomeen dus.
Erg mooi en helder omschreven.

Mooi stuk, mijn kameraad uit de evangelische hoek wilde er nog een 4e weg aan toevoegen.
Die ook parallel aan de brede weg loopt. Mensen die een "wondergeloof of uiterlijk geloof " hebben komt zeer veel voor bij hem in die hoek.
Dus een weg met chagrijnige mensen en een weg met mensen die in de handen klappen.
Beide niet ziende op de Man der smarten, Hij is de Weg , de Waarheid en het Leven.
Maar ziende op hun zelve.....voor eeuwig verloren.....

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 22:14

Byte schreef:

Mooi stuk, mijn kameraad uit de evangelische hoek wilde er nog een 4e weg aan toevoegen.
Die ook parallel aan de brede weg loopt. Mensen die een "wondergeloof of uiterlijk geloof " hebben komt zeer veel voor bij hem in die hoek.

Ja op de vierde weg is niets te gek of te dol, alles kan, alles mag, als het maar goed voelt.
Maar ... ik kom ook uit de evangelische hoek, ik heb daar niet mee te maken in onze gemeente, ..gelukkig.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 18 aug 2013 22:23

schaapje schreef:@janpep
Ik heb nog niet gereageerd op jou stukken, maar wel allen met bewondering gelezen, en ook met instemming.
Wat mij opvalt is dat als mensen (zoals ik) later in hun leven tot geloof komen, zonder een kerkelijke achtergrond, precies zo denken en geloven, zoals jij al die zaken hebt bestudeerd. En dan heb ik het over uitverkiezing, geloofsdoop, zondagsheiliging (zo wordt dat toch genoemd?)

Ook valt het me op dat wij (zal ik maar even zeggen) niet zo'n moeite hebben met het aanvaarden van deze verschillen in de leer, maar zien wij toch achter deze leer de bekeerde mens, als die er is natuurlijk, want dat is niet altijd zo, en dat is duidelijk te zien in de laatste link die je gaf, de wettische mens is soms duidelijk te herkennen.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik dit schrijf, vraag me alleen af hoe het komt waarom "wij" niet zo'n moeite hebben met al deze zaken, of zou dat alleen in mijn omgeving zijn, vraag ik me af. uhhh-smile

Ik denk , vergeef me de onderbreking aangezien je het vroeg aan JanPep, dat het komt omdat de mens altijd iets wil toevoegen.

Zelf dingen doen, zelf onderdeel zijn van het heilsplan.
Wat juist niet kan! Jezus Christus heeft het volbracht en wat mogen we dankbaar zijn dat er niets van ons bij zit.
Maar wat is nu het venijn, de traditie(s) gaat voor het Woord uit.
En let wel tradities zijn niet verkeerd, absoluut niet, maar ze moeten het Woord volgen.
Als dat uitgelegd zal worden aan de mensen die opgroeien met het Woord denk ik dat men niet zo krampachtig zou reageren.

Voorbeeld, .:

De traditie zegt dat de kerkdienst met psalmgezang onder begeleiding van orgelmuziek moet plaatsvinden.

Wat zegt het Woord
Loof Hem met geschal van de bazuin,
loof Hem met luit en harp.
Loof Hem met tamboerijn en reidans,
loof Hem met snarenspel en fluit.
Loof Hem met helder klinkende cimbalen,
loof Hem met luid klinkende cimbalen.

Zou wel leuk zijn als men echt wettisch zou worden :D

Maar goed nogmaals excuses dat ik even mijn visie mee gaf :)

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 18 aug 2013 22:27

schaapje schreef:Ik weet eigenlijk niet waarom ik dit schrijf, vraag me alleen af hoe het komt waarom "wij" niet zo'n moeite hebben met al deze zaken, of zou dat alleen in mijn omgeving zijn, vraag ik me af. uhhh-smile

In denk dan dat "jullie" misschien minder last hebt van het volgende fenomeen:
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik vanuit mijn degelijke achtergrond meer bagage had. Ik heb er een tijd over gedaan om te ontdekken dat ik ook meer ballast had. Het heeft me wat tijd gekost om het juiste onderscheid tussen beiden te maken. Niet alles wat als Schriftuurlijk gebracht werd bleek dit ook te zijn.
Bij zaken waar je een vraagteken bijzet gaat dan door je gedachte:
"Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus"

Nog erger is het wanneer anderen je met deze woorden willen beletten om zelf na te denken. Het zijn prachtige en ware woorden, maar levensgevaarlijk om te gebruiken wanneer het ‘wat u geleerd en toevertrouwd is’, toegepast wordt op ‘de uitleg die u bekend is’, terwijl de suggestie gewekt wordt dat die uitleg even betrouwbaar is als de Heilige Schrift zelf.
Alleen het Woord van God kan wijs maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus.
Laatst gewijzigd door janpep op 18 aug 2013 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”