Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans61
Verkenner
Verkenner

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Hans61 » 01 nov 2012 15:12

Hier kan ik achter staan,wat de Katholieke kerk omschrijft onder homoseksualiteit.
(teksten uit de Catechismus)

Onder homoseksualiteit verstaat men de betrekkingen tussen mannen of tussen vrouwen die zich seksueel exclusief of overwegend aangetrokken voelen tot personen van hetzelfde geslacht. Homoseksualiteit kent, door de eeuwen heen en binnen de veelheid van culturen, verschillende verschijningsvormen. De psychische oorsprong is moeilijk op te helderen. Steunend op de heilige Schrift, die deze betrekkingen voorstelt als een ernstige ontaarding1 , heeft de Overlevering steeds verklaard dat 'homoseksuele daden intrinsiek ongeordend zijn'.2 Ze zijn in strijd met de natuurwet. Homoseksuele handelingen sluiten de seksualiteit af voor de gave van het leven. Ze komen niet voort uit een ware affectieve en seksuele complementariteit. Daarom kunnen ze in geen geval goedgekeurd worden.

Bij een niet gering aantal mannen en vrouwen is de homoseksuele neiging diepgeworteld. Zij kiezen niet zelf hun homoseksuele instelling uit; de homoseksualiteit betekent voor de meesten van hen een beproeving. Men moet deze mensen met respect, begrip en fijngevoeligheid behandelen. Men moet iedere vorm van onrechtmatige discriminatie vermijden. Ook deze mensen zijn geroepen om in hun leven de wil van God te volbrengen en - als zij christen zijn - de problemen die zij als gevolg van hun instelling ondervinden, te verenigen met het kruisoffer van de Heer.

Homoseksuele mensen zijn tot kuisheid geroepen. Door de deugd van zelfbeheersing, die hen tot innerlijke vrijheid opvoedt, eventueel met steun van een belangeloze, vriendschappelijke begeleiding, door het gebed en de genade van de sacramenten, kunnen en moeten zij geleidelijk en standvastig, voortgang boeken op de weg van de christelijke volmaaktheid.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 nov 2012 15:39

Het-wel-zijn-maar-niet-doen is een studeerkameronderscheid waardoor het maar voor een enkeling gegeven is zich hieraan te houden.

In de praktijk zijn de meeste Katholieken (in Nederland) niet zo strikt hierin. Men heeft veel begrip voor mensen die zich niet onderwerpen aan onmenselijke regeltjes.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2012 15:45

Tante Pollewop schreef:Het-wel-zijn-maar-niet-doen is een studeerkameronderscheid waardoor het maar voor een enkeling gegeven is zich hieraan te houden.

Zijn daar cijfers over? Het wel zijn maar niet doen is zeker geen studeerkamerkonderscheid. Zo zijn er in dit land ook vele pedoseksuelen die nimmer een kind aan zullen raken. Dat men een geaardheid heeft wil niet zeggen dat men daar ook gehoor aan geeft.
In de praktijk zijn de meeste Katholieken (in Nederland) niet zo strikt hierin. Men heeft veel begrip voor mensen die zich niet onderwerpen aan onmenselijke regeltjes.

Of de meeste katholieken hier wel of niet strikt in zijn en of ze nou wel of niet soepel omgaan met de teksten zoals die in de catechismus staan doet verder geen afbreuk aan de teksten zelf. Het katholicisme is daarin in zekere mate heel anders dan het protestantisme alhoewel men ook daar de laatste tijd veel ruimer/soepeler omgaat met bepaalde dingen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 nov 2012 15:53

Faramir schreef:Zijn daar cijfers over? Het wel zijn maar niet doen is zeker geen studeerkamerkonderscheid. Zo zijn er in dit land ook vele pedoseksuelen die nimmer een kind aan zullen raken. Dat men een geaardheid heeft wil niet zeggen dat men daar ook gehoor aan geeft.

Exacte cijfers heb ik niet.
Ik keek laatst op een website van een gespreksgroep voor ouders en familie van homo's. http://www.oudersenfamilierondom.nl
Het viel me op dat bij de reacties staat:
We merkten bij alle ouders het grote verdriet dat de meeste kinderen de kerk verlaten hebben of waarbij dit proces in gang is gezet. Dit wordt door allen ondervonden als de grootste smart.

Blijkbaar had de kerk geen plek voor de meeste kinderen.

Ik ga verder niet in op de vergelijking met pedoseksuelen. Daar ben ik mee gestopt omdat homoseksualiteit gaat over een gelijkwaardige relatie, pedoseksualiteit niet. Homoseksualiteit brengt, in tegenstelling tot pedoseksualiteit de ander geen schade toe.

Faramir schreef:Of de meeste katholieken hier wel of niet strikt in zijn en of ze nou wel of niet soepel omgaan met de teksten zoals die in de catechismus staan doet verder geen afbreuk aan de teksten zelf. Het katholicisme is daarin in zekere mate heel anders dan het protestantisme alhoewel men ook daar de laatste tijd veel ruimer/soepeler omgaat met bepaalde dingen.

Dat doet wel afbreuk aan de teksten, want net zoals bovenstaande blijkt het in de praktijk niet te werken zoals staat geschreven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2012 16:01

Tante Pollewop schreef:Exacte cijfers heb ik niet.
Ik keek laatst op een website van een gespreksgroep voor ouders en familie van homo's. http://www.oudersenfamilierondom.nl
Het viel me op dat bij de reacties staat:
We merkten bij alle ouders het grote verdriet dat de meeste kinderen de kerk verlaten hebben of waarbij dit proces in gang is gezet. Dit wordt door allen ondervonden als de grootste smart.

Blijkbaar had de kerk geen plek voor de meeste kinderen.

Of mensen accepteerden de plek niet die ze hadden. Maar ook zondige mensen zijn meer dan welkom in de kerk hoor. Zo zondigen we allemaal wel. Mensen kunnen daarover het beste in gesprek gaan met hun pastoor/biechtvader. Zo heb ik jarenlang samengewoond.
Ik ga verder niet in op de vergelijking met pedoseksuelen. Daar ben ik mee gestopt omdat homoseksualiteit gaat over een gelijkwaardige relatie, pedoseksualiteit niet. Homoseksualiteit brengt, in tegenstelling tot pedoseksualiteit de ander geen schade toe.

Het gaat om een geaardheid en aan een geaardheid hoef je niet toe te geven. Dat is weliswaar moeilijk, maar niet onmogelijk. Voor de rest onderschrijf ik het verschil wat je aanmerkt volkomen.
Dat doet wel afbreuk aan de teksten, want net zoals bovenstaande blijkt het in de praktijk niet te werken zoals staat geschreven.

De praktijk blijkt zelden te werken zoals in de theorie beschreven staat. Dat maakt de theorie echter niet nutteloos maar een heel mooi maar tevens hoog streven.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 nov 2012 16:15

Faramir schreef:Of mensen accepteerden de plek niet die ze hadden. Maar ook zondige mensen zijn meer dan welkom in de kerk hoor. Zo zondigen we allemaal wel. Mensen kunnen daarover het beste in gesprek gaan met hun pastoor/biechtvader. Zo heb ik jarenlang samengewoond.

Dat geldt niet voor alle kerken. De kerk waar ik uit kom accepteert dit niet en zal mij onder de tucht stellen, met als uiterste maatregel de ban.
Faramir schreef:Het gaat om een geaardheid en aan een geaardheid hoef je niet toe te geven. Dat is weliswaar moeilijk, maar niet onmogelijk. Voor de rest onderschrijf ik het verschil wat je aanmerkt volkomen.

Voor mensen die een vrolijke heterorelatie hebben is het heel makkelijk om dit te zeggen.
Als een gelijkwaardige liefdesrelatie mogelijk is, waarbij je ervan overtuigd bent dat je de ander niet schaadt en God niet tekort doet, zie ik het probleem niet.

Probeer je eens in te denken dat het jou verboden wordt van je vriendin te houden. Dat je zelfs al verdacht bent als je een vrouw aankijkt. Probeer je eens voor te stellen hoe het is om je hele verdere leven niet van één bijzonder persoon te mogen houden.

Voor mij werd het onleefbaar.
Faramir schreef:De praktijk blijkt zelden te werken zoals in de theorie beschreven staat. Dat maakt de theorie echter niet nutteloos maar een heel mooi maar tevens hoog streven.

Even los van mijn problemen met deze theorie:
Wanneer men aan de theorie blijft vasthouden als een wet van Meden en Perzen, wordt het in de praktijk een zooitje.
En dat blijkt maar weer uit de vele schrijnende verhalen van homo's die de kerk (hebben) verlaten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2012 16:26

Tante Pollewop schreef:Dat geldt niet voor alle kerken. De kerk waar ik uit kom accepteert dit niet en zal mij onder de tucht stellen, met als uiterste maatregel de ban.

Als de kerk waaruit jij uit komt daadwerkelijk aan de slag zou gaan met kerkelijke regels en daarop dezelfde strengheid zou toepassen dan kan ze zichzelf wel opheffen denk ik.

Over dat samenwonen heb ik gewoon heel openhartig kunnen praten, mijn biechtvader vond het geen prettige situatie maar er geforceerd wat tegen of aan doen zou schadelijker zijn.
Voor mensen die een vrolijke heterorelatie hebben is het heel makkelijk om dit te zeggen.

Dat klopt. Dat is eigenlijk met alles het geval he, de beste stuurlui staan aan wal en het is erg makkelijk om te vertellen wat de ander dan zou moeten doen.
Als een gelijkwaardige liefdesrelatie mogelijk is, waarbij je ervan overtuigd bent dat je de ander niet schaadt en God niet tekort doet, zie ik het probleem niet.

Dan is het een kwestie van je eigen geweten onderzoeken en volgen. Een zeer belangrijk aspect binnen de katholieke Kerk en ik neem aan ook binnen jouw kerk.
Probeer je eens in te denken dat het jou verboden wordt van je vriendin te houden. Dat je zelfs al verdacht bent als je een vrouw aankijkt. Probeer je eens voor te stellen hoe het is om je hele verdere leven niet van één bijzonder persoon te mogen houden.

Voor mij werd het onleefbaar.

Tijdens mijn relatie heb ik nog een mogelijke kloosterroeping onderzocht. En indien mijn geweten na onderzoek ingegeven had om de relatie te verbreken en het klooster in te gaan had ik dat gedaan.
Even los van mijn problemen met deze theorie:
Wanneer men aan de theorie blijft vasthouden als een wet van Meden en Perzen, wordt het in de praktijk een zooitje.
En dat blijkt maar weer uit de vele schrijnende verhalen van homo's die de kerk (hebben) verlaten.

Als we dan kijken naar alle kerkverlaters dan zien we van alles en nog wat. Als we de kerk daarop gaan aanpassen kunnen we beter gelijk opdoeken. Als mensen massaal een tennisclub verlaten omdat ze liever voetbal spelen wil dat ook niet zeggen dat het spelletjes tennis maar aangepast moet worden.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 nov 2012 16:55

Faramir schreef:Als de kerk waaruit jij uit komt daadwerkelijk aan de slag zou gaan met kerkelijke regels en daarop dezelfde strengheid zou toepassen dan kan ze zichzelf wel opheffen denk ik.
(...)
Dan is het een kwestie van je eigen geweten onderzoeken en volgen. Een zeer belangrijk aspect binnen de katholieke Kerk en ik neem aan ook binnen jouw kerk.

In de kerk waar ik vandaan kom is conformeren aan de gezagsdragers en volgzaam zijn het credo.

Faramir schreef:Tijdens mijn relatie heb ik nog een mogelijke kloosterroeping onderzocht. En indien mijn geweten na onderzoek ingegeven had om de relatie te verbreken en het klooster in te gaan had ik dat gedaan.

Interessant. Dat zou dus een keuze voor een celibatair leven zijn. Maar blijkbaar is dat toch niet gebeurd?
Faramir schreef:Als we dan kijken naar alle kerkverlaters dan zien we van alles en nog wat. Als we de kerk daarop gaan aanpassen kunnen we beter gelijk opdoeken. Als mensen massaal een tennisclub verlaten omdat ze liever voetbal spelen wil dat ook niet zeggen dat het spelletjes tennis maar aangepast moet worden.

In de kerk zou wat mij betreft vaker genade boven wet en barmhartigheid boven gerechtigheid mogen gaan.

Daar zou de kerkelijke wereld een stuk christelijker van worden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2012 17:01

Tante Pollewop schreef:Interessant. Dat zou dus een keuze voor een celibatair leven zijn. Maar blijkbaar is dat toch niet gebeurd?

Nee toch niet gebeurd. Een combinatie van factoren denk ik maar toch wel een moderne samenleving vol van techniek die mij meer trekt. Kortom, ik kan maar moeilijk afscheid nemen van het wereldlijke.
In de kerk zou wat mij betreft vaker genade boven wet en barmhartigheid boven gerechtigheid mogen gaan.

Toch ondervind ik heel veel genade en barmhartigheid in de kerk waar ik zit. Maar dat zal vast niet door een ieder zo ervaren worden. Maar in grote lijnen met je eens.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 nov 2012 20:27

Het hoeveelste homotopic zal dit wel niet wezen? Je zou denken dat onderhand iedereen z'n mening over homoseksualiteit wel eens hier neergezet heeft en dat we met andere dingen verder kunnen. Maar blijkbaar is men over homo's nooit uitgepraat hier. :lol:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 nov 2012 22:47

maaarten schreef:Het hoeveelste homotopic zal dit wel niet wezen? Je zou denken dat onderhand iedereen z'n mening over homoseksualiteit wel eens hier neergezet heeft en dat we met andere dingen verder kunnen. Maar blijkbaar is men over homo's nooit uitgepraat hier. :lol:

Nee, inderdaad niet. En dat komt omdat het voor 5% van de mensheid min of meer levensbepalend is.
En vooral ook omdat velen van de overige 95% meent precies te weten hoe die 5% met hun geaardheid moet omgaan..
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 nov 2012 22:47

Ach, zo gaat het al 8 jaar. 8)

](*,)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2012 08:53

Tante Pollewop schreef:In de kerk zou wat mij betreft vaker genade boven wet en barmhartigheid boven gerechtigheid mogen gaan.

Roerend mee eens Tante Pollewop!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2012 08:59

Tante Pollewop schreef:Voor iedereen die benieuwd is naar het Bijbelse huwelijk:

een overzichtje.

Ik weet niet welke Bijbel jij leest hoor, maar de mijne heeft twee testamenten. De link waar jij naar verwijst gaat over huwelijken die gebaseerd zijn op het OT, ook wel de Hebreeuwse Bijbel genaamd. Op zijn best is dit een joods huwelijk en dat joden vrouwonvriendelijk zijn hoef je mij niet te vertellen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 nov 2012 09:09

mohamed schreef:Ik weet niet welke Bijbel jij leest hoor, maar de mijne heeft twee testamenten. De link waar jij naar verwijst gaat over huwelijken die gebaseerd zijn op het OT, ook wel de Hebreeuwse Bijbel genaamd. Op zijn best is dit een joods huwelijk en dat joden vrouwonvriendelijk zijn hoef je mij niet te vertellen.

Maar de grap is nou juist dat er als het over het Bijbelse huwelijk gaat altijd wordt terugverwezen naar het OT. Daarnaast staan in het NT ook genoeg vrouwonvriendelijke passages, waar sommige denominaties en politieke partijen nog steeds gebruik van maken om vrouwen niet als gelijk te beschouwen.

Maar we dwalen af. :)

Terug naar “Archief”