Kindernevendienst... moet dat nou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor hubert » 26 apr 2012 15:42

Precies Meribel: een compromis is het beste. Ik kan je redenatie goed volgen en ook wel billijken.
Ik denk dat de kerk niet leegloopt door de kinderdiensten. Je ziet waar het evangelie ruim verkondigd wordt de mensen makkelijker wegblijven. Dat mag ook. Je bent verantwoordelijk voor jezelf. Bij behoudende kerken loopt het allemaal nog wel. Er is meer sociale controle. Als je niet zo vaak komt deug je niet of kom je in de hel. Maar ook daar is de groei eruit en of je wilt of niet: de kerk wordt kleiner. De geref. gemeenten groeien enkel nog door natuurlijke aanwas. Ze hebben meer kinderen dan gemiddeld. Als dat er niet was krompen ze ook. De kerk is blijkbaar niet meer aantrekkelijk voor nieuwkomers. Hoe zou dat toch komen?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 apr 2012 15:43

pol schreef:ik vind dit ontzettend moeilijk. In de wijk waar wel kindernevendiensten gehouden worden, slinkt het aantal bezoekers......
en bij ons zitten heel veel kids terwijl er geen een woord voor de kinderen bij is.
daarom bezoeken we af en toe andere diensten. 2 maanden geleden bijv. toen werd er in een dienst het verhaal vertelt van Krummeltje en Billie de bij die van alles deed wat niet mocht.
Dat hebben ze vanmiddag nog terugverteld, dus het kindermoment is wel heel erg blijven hangen....

Ik zou het wel weten als ik kinderen had.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 apr 2012 17:10

hubert schreef:Precies Meribel: een compromis is het beste. Ik kan je redenatie goed volgen en ook wel billijken.
Ik denk dat de kerk niet leegloopt door de kinderdiensten. Je ziet waar het evangelie ruim verkondigd wordt de mensen makkelijker wegblijven. Dat mag ook. Je bent verantwoordelijk voor jezelf. Bij behoudende kerken loopt het allemaal nog wel. Er is meer sociale controle. Als je niet zo vaak komt deug je niet of kom je in de hel. Maar ook daar is de groei eruit en of je wilt of niet: de kerk wordt kleiner. De geref. gemeenten groeien enkel nog door natuurlijke aanwas. Ze hebben meer kinderen dan gemiddeld. Als dat er niet was krompen ze ook. De kerk is blijkbaar niet meer aantrekkelijk voor nieuwkomers. Hoe zou dat toch komen?

lastig, lastig.

Je schrijft, je denkt niet dat de kerk leegloopt door de kinderdiensten. Ben ik helemaal eens. Ik denk niet dat een kerk leegloopt door het wel zijn van kinderdiensten, maar net zo min door het niet aanwezig zijn ervan.

maar je schrijft ook, 'je ziet waar het evangelie ruim verkondigt wordt de mensen makkelijker wegblijven'.

hoe zie je dat? Hoe weet je dat? En hoe weet je dan dat het is omdat het evangelie ruim verkondigt wordt? Misschien zie je wel waar het evangelie niet meer zuiver gebracht wordt..dat daar de mensen wegblijven.

Zou dat niet kunnen?

Oja, en dat de kerk niet meer aantrekkelijk is voor nieuwkomers..dat ligt aan onze eigen afgrijselijke lauwheid denk ik.
Hoeveel tijd steek ik nou in het evangeliseren of nieuwe mensen trekken naar de kerk?
en kerken die dat wel doen ( bijv. de doorbrekers ) daar zie je ook dat het gezegend wordt vaak, en dat ze groeien.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 apr 2012 17:53

hier in het dorp zijn verschillende zware gemeenten en die zitten nokkievol en de lichteren daar is de leegloop veel erger. Hoe verklaar je dat?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 26 apr 2012 18:45

sociale druk en meer kinderen per gezin ;)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 apr 2012 00:18

Jozo schreef:sociale druk en meer kinderen per gezin ;)

ik snap je, en misschien heb je wel gelijk?

maar ik vind het ergens ook verdrietig om, als een kerk vol is, te zeggen dat het ligt aan sociale druk en meer kinderen per gezin.
Niet-gelovigen zeggen dat ook.

Wij zien daar toch de hand van God in?
Of zit jij in een kerk door sociale druk?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2012 08:35

meribel schreef:maar ik vind het ergens ook verdrietig om, als een kerk vol is, te zeggen dat het ligt aan sociale druk en meer kinderen per gezin.
Niet-gelovigen zeggen dat ook.

Wij zien daar toch de hand van God in?
Of zit jij in een kerk door sociale druk?

Waar zie je de hand van God in?
In de volle kerk, in meer kinderen per gezin?
Sociale druk komt in vele gemeenschappen voor en ook (of misschien wel juist) in kerkgemeenschappen. Er was een periode dat ik de avonddienst verzuimde. Het waarom doet er niet toe. Maar na twee keer kreeg ik de vraag of ik 'mijn eerste liefde voor de Heer kwijt was"!
(in onze kerk is nu al vele jaren geen avonddienst meer).

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 apr 2012 10:46

Meribel, Riska, Ook ik ben een profeet die brood eet. Ik kijk om mij heen en probeer te verklaren waarom het christendom in onze tijd en plaats achteruitboert. Of het Evangelie zuiver gebracht wordt is een kwestie van persoonlijke smaak. De één vind zus, de ander zo. Het gaat erom wat je er zelf aan beleeft en of het voor je kinderen fijn is. Zelf hou ik meer van verrassende visies op teksten dan je precies houden aan de punten en komma,s uit het verleden. Daarvoor ga ik o.a. naar een kerk. Zelf heb ik het niet zo op gestolde visies, maar dat is puur persoonlijk. Een ander zal er juist houvast aan hebben.
En wat die avonddiensten betreft. In mij dorp is er nog één die heel matig bezocht wordt. Dus zoveel behoefte is er niet aan.
Ik weet uit ervaring dat sociale druk een grote rol speelt in veel reformatorische kerken en dat is vaak benauwend. Ook als je geen zin hebt of het niet uitkomt moet je want anders ........Ik weet niet of Gods hand meer of minder te zien is in volle of lege kerken. Waar 2 of 3 in mij Naam vergaderen ben ik van de partij zegt Jezus. Dus het is relatief.

Terug naar het topic: Graag zie ik volle kerken die bruisen van Gods liefde en kinderen die daarvan leren en hopelijk in het goede spoor gaan met of zonder kinderdiensten. Als ik mocht kiezen gaf ik prioriteit aan mijn kinderen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 apr 2012 18:25

hubert schreef:Terug naar het topic: Graag zie ik volle kerken die bruisen van Gods liefde en kinderen die daarvan leren en hopelijk in het goede spoor gaan met of zonder kinderdiensten.

Helemaal eens natuurlijk! Wie zou dat niet zijn?
Laten we dit ook blijvend in ons gebed opnemen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 apr 2012 18:27

Riska schreef:Waar zie je de hand van God in?
In de volle kerk, in meer kinderen per gezin?
Sociale druk komt in vele gemeenschappen voor en ook (of misschien wel juist) in kerkgemeenschappen. Er was een periode dat ik de avonddienst verzuimde. Het waarom doet er niet toe. Maar na twee keer kreeg ik de vraag of ik 'mijn eerste liefde voor de Heer kwijt was"!
(in onze kerk is nu al vele jaren geen avonddienst meer).

nee, in dat er überhaupt nog mensen naar de kerk gaan. Dat bedoel ik.

lindadelahaye
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lindadelahaye » 28 mei 2012 22:27

Ik ben zelf eigenlijk wel blij dat alle kinderen een eigen dienst hebben.

- er hoeft door de dominee geen speciale kinderpreek gehouden te worden (waar ik niet op zit te wachten)
- kinderen hoeven niet naar moeilijk gepraat van volwassenen te luisteren
- onze kerk heeft VEEL, heel veel kinderen, dus ik vind het wel lekker rustig als alle koters tijdens de preek etc. in andere kamertjes zitten. Leuk om met elkaar te beginnen, daarna 'lekker' naar je eigen hoekje. Soms blijven er wel eens kinderen achter, van mensen die te gast zijn, bijv. En negen van de tien keer is het toch gemopper en gejengel van de kinderen die zich gaan vervelen. Logisch. Vandaar: fijn dat die nevendienst er is!

Of het ook inhoudelijk iets toevoegt weet ik niet. Ik heb nooit een dienst geleid of gezien, maar ik ga er van uit dat ze wel degelijk op een kindvriendelijke manier met het geloof bezig zijn. Alleen maar goed, toch? :-) Op die manier blijven de kinderen de kerk hopelijk ook een fijne plek vinden!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 jun 2012 11:22

Helemaal mee eens Linda uit Den Haag?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2012 21:05

meribel schreef:Oja, en dat de kerk niet meer aantrekkelijk is voor nieuwkomers..dat ligt aan onze eigen afgrijselijke lauwheid denk ik.
Hoeveel tijd steek ik nou in het evangeliseren of nieuwe mensen trekken naar de kerk?
en kerken die dat wel doen ( bijv. de doorbrekers ) daar zie je ook dat het gezegend wordt vaak, en dat ze groeien.

Die groeien toch voor 99% door mensen uit andere kerken of in ieder geval mensen die er wel mee zijn opgegroeid.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 jun 2012 09:32

Wat schiet je daar nu mee op. Het totaal aantal christenen neemt enorm af in ons land.
De kerk heeft een negatief imago gekregen. Hoe zou dat komen? Wel eens een reformatorische kerk uit zien gaan?
Stralen die mensen omdat ze het ongelofelijke nieuws hebben gehoord dat er hoop en perspectief is?
Dat je daar jaloers op wordt?

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2012 10:54

hubert schreef:Wat schiet je daar nu mee op. Het totaal aantal christenen neemt enorm af in ons land.
De kerk heeft een negatief imago gekregen. Hoe zou dat komen? Wel eens een reformatorische kerk uit zien gaan?
Stralen die mensen omdat ze het ongelofelijke nieuws hebben gehoord dat er hoop en perspectief is?
Dat je daar jaloers op wordt?

Die vraag heb ik mij ook wel eens gesteld. Als er met name een feestdag is, zoals Kerst en Pasen komt mij vaak een zin van Vondel in gedachten: "wij edelingen blij van geest, ter kerke gaan op 't hoge feest'... Als mensen dan in het zwart en met trieste gezichten uit de kerk komen, begrijp ik er niets meer van...

Terug naar “Archief”