Dochter wil K3 luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 14:55

schelpje3 schreef:Tja, als iets goed verkocht wordt, wil dat nog niet zeggen dat het ook goed is !

Jawel. Verkoopsucces is een prima maat voor dat soort dingen.

Veel mensen hebben nu eenmaal geen smaak, of een wansmaak of lopen achter de meute aan.
Vergeet niet Mortlach, dat kinderen onderling elkaar behoorlijk onder druk kunnen zetten.
Jantje, Pietje en Klaasje vinden het leuk en Marietje durft dan niet achter te blijven, anders valt ze er buiten.
En dan volgen Truusje en Flipje ook.
Je ziet dat ook bij volwassenen overigens.
Maar nu eens gewoon tegen de stroom durven oproeien :wink:

Het kan natuurlijk zo zijn dat ze het gewoon echt leuk vinden.

Gewoon zeggen als moeder: ik vind K3 helemaal niks, komt er bij mij niet in.

Dat staat je geheel vrij natuurlijk, maar die lijn van argumentatie houd je nooit lang vol.

Even off topic: mijn zoon was destijds de enige in zijn klas (lagere school !) die niet naar die Vietnam serie van Veronica mocht kijken (ben de naam ff kwijt, maar jij weet die vast wel Mortlach :D )

Tour of Duty.

Hij werd uitgescholden voor mietje, omdat hij zei dat hij het maar eng vond. Wij vonden het absoluut geen serie voor kinderen, sowieso helemaal niks, de werkelijkheid van de Vietnam oorlog is al erg genoeg :shock: en dan moet je er ook niet nog eens een geromantiseerde serie van maken.

Geromantiseerd is niks, maar de brute werkelijkheid is ook niks? Hmm, hoe leer je je (jongvolwassen) kind dan over de gruwelen van oorlog? Goed, op de lagere school zou ik mijn kids er waarschijnlijk ook niet naar laten kijken. Maar wacht even: mocht hij niet kijken of wilde hij niet kijken (omdat hij het eng vond)? Je zegt het namelijk allebei.

Dus als dochterlief misschien zelf K3 niet leuk vindt, dat kan toch ook ? zou het best kunnen zijn dat ze uitgelachen of gepest wordt.

Natuurlijk kan dat. Maar ik begrijp niet wat je bedoelt. Alsof je je kind gaat dwingen K3 te luisteren, Als ze het niks vindt, prima. Als ze het leuk vindt, ook prima. Je kunt nu eenmaal niet bepalen wat een ander aanspreekt, ook voor je eigen kinderen niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jan 2011 15:20

Mijn zoon mocht niet kijken, maar toen hij een keer bij een vriendje was, kwam hij geschokt naar huis. Vader had het op video opgenomen nl :shock: Tja en dat werd breed uitgemeten.
Ik ben niet met je eens met jouw stelling dat als veel mensen iets kopen of zien, het per definitie mooi zou zijn !
Bepaalde Hollandse hitjes zijn afschuwelijk om te beluisteren. Veel mensen houden er van, veel mensen haten het.
Ook zijn er bepaalde hypes, een mens is nu eenmaal een kuddedier (wij niet, maar verder iedereen :wink: :lol: )
Jij vindt whisk(e)y MOOI, ik een glas rose.
Joe snep ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 15:44

schelpje3 schreef:Mijn zoon mocht niet kijken, maar toen hij een keer bij een vriendje was, kwam hij geschokt naar huis. Vader had het op video opgenomen nl :shock: Tja en dat werd breed uitgemeten.

Tja, als je een oorlogsserie maakt, ontkom je daar niet echt aan.

Ik ben niet met je eens met jouw stelling dat als veel mensen iets kopen of zien, het per definitie mooi zou zijn !

Je mag het daar niet mee eens zijn. Dat verandert niets aan het feit dat verkoopsucces betekent dat iets veel mensen aanspreekt.

Bepaalde Hollandse hitjes zijn afschuwelijk om te beluisteren. Veel mensen houden er van, veel mensen haten het.
Ook zijn er bepaalde hypes, een mens is nu eenmaal een kuddedier (wij niet, maar verder iedereen :wink: :lol: )
Jij vindt whisk(e)y MOOI, ik een glas rose.
Joe snep ?

Ja, ik snap dat best. Maar het staat zo cynisch om het succes van een product te wijten aan het kuddegedrag van de mens omdat je zelf de kwaliteit van dat product niet inziet. Zo dacht ik over bijvoorbeeld over Harry Potter ook toen dat zo'n hype was. Een tijd later ben ik die boeken zelf eens gaan lezen en ze blijken gewoon echt goed te zijn (de eerste paar dan).

Jetjuhhh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jetjuhhh » 14 jan 2011 18:44

Ik had plaatjes van de Biotex, die waren leuk :D

Haha, die had mijn oma ook, op zo''n langspeelplaat,
we hebben die nu overgezet op cd voor de volgende generatie
en ze blijven leuk!
Geloof, hoop en liefde!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jan 2011 00:53

Jetjuhhh schreef:
Ik had plaatjes van de Biotex, die waren leuk :D

Haha, die had mijn oma ook, op zo''n langspeelplaat,
we hebben die nu overgezet op cd voor de volgende generatie
en ze blijven leuk!

Echt ??? Wat grappig. Ik had de singletjes.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2011 13:27

In de Volkskrant een stukje van een schrijfster over censuur.

Haar stukje daaruit onderschrijf ik van harte:

"Maar dat zijn dan dus wel kinderen die ongevraagd een hekje om hun verbeeldingskracht geplaatst krijgen! Want dat is wat me het meest stoort: ik geloof hartstochtelijk in de kracht van fantasie en alles in mij komt in opstand als daar censuur op wordt gepleegd, hoe subtiel ook."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2011 14:44

In het stukje staan een paar behoorlijke sneren naar het christelijk onderwijs ! Waarom moeten jonge kinderen iets van heksen en wicca afweten zonodig ? Dat kan levensgevaarlijk worden, die interesse in magie en tovenarij.
Ik ben niet tegen de Efteling, ook niet tegen sprookjes, in veel christelijke gezinnen komen sprookjesboeken er niet in, maar in sprookjes staat de heks altijd voor het kwade en de fee voor het goede. Ik heb er nooit in geloofd dat ze bestaan, ik mocht het wel lezen, maar mijn moeder zei dan dat de schrijver dit verzonnen had. Nou prima. Dus ik ben nooit bang geweest voor trollen of kabouters.
Maar gaat het puur over heksen, de schrijfster Susan Smit is het nog een poosje geweest (ik weet niet of ze dit "geloof" nog steeds aanhangt ?) dan zeg ik: idd, terecht wordt dat geweerd van een chr school. Er zijn honderden andere prima en verantwoorde kinderboeken !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2011 15:50

schelpje3 schreef:In het stukje staan een paar behoorlijke sneren naar het christelijk onderwijs !

Het gaat mij om die hekjes om de verbeeldingskracht waarover wordt gesproken. En het is natuurlijk van de zotte dat uitgevers schrijvers vragen/aanraden/opdragen zo voorzichtig mogelijk te schrijven omdat ze de boeken ook aan christelijke scholen willen slijten. Zo worden de kinderen op openbare scholen alsnog 'opgezadeld' met de nauwe christelijke moraal en dat is in mijn ogen een kwalijke zaak.

Waarom moeten jonge kinderen iets van heksen en wicca afweten zonodig ? Dat kan levensgevaarlijk worden, die interesse in magie en tovenarij.

Nou nou, dat zal allemaal wel meevallen hoor. Je schrijft zelf ook dat jij als kind prima onderscheid wist te maken tussen fantasie en werkelijkheid. Waarom de kinderen van tegenwoordig dan ineens niet meer?

Maar gaat het puur over heksen, de schrijfster Susan Smit is het nog een poosje geweest (ik weet niet of ze dit "geloof" nog steeds aanhangt ?) dan zeg ik: idd, terecht wordt dat geweerd van een chr school. Er zijn honderden andere prima en verantwoorde kinderboeken !
[/quote][/quote]

Censuur en inperking van de verbeeldingskracht is voor mij een principekwestie. En trouwens, als de schrijfster Wicca aanhangt moet het geweerd worden... goed, wat nou als de schrijver Boeddhist is, of katholiek?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2011 17:11

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:In het stukje staan een paar behoorlijke sneren naar het christelijk onderwijs !

Het gaat mij om die hekjes om de verbeeldingskracht waarover wordt gesproken. En het is natuurlijk van de zotte dat uitgevers schrijvers vragen/aanraden/opdragen zo voorzichtig mogelijk te schrijven omdat ze de boeken ook aan christelijke scholen willen slijten. Zo worden de kinderen op openbare scholen alsnog 'opgezadeld' met de nauwe christelijke moraal en dat is in mijn ogen een kwalijke zaak.

Waarom moeten jonge kinderen iets van heksen en wicca afweten zonodig ? Dat kan levensgevaarlijk worden, die interesse in magie en tovenarij.

Nou nou, dat zal allemaal wel meevallen hoor. Je schrijft zelf ook dat jij als kind prima onderscheid wist te maken tussen fantasie en werkelijkheid. Waarom de kinderen van tegenwoordig dan ineens niet meer?

[/quote]

Censuur en inperking van de verbeeldingskracht is voor mij een principekwestie. En trouwens, als de schrijfster Wicca aanhangt moet het geweerd worden... goed, wat nou als de schrijver Boeddhist is, of katholiek?[/quote]

Ik draai het om: wat nou als ik met mijn christelijke boeken op een Islamitische school kom ?? Of een boeddhistische ?
Ik kon verschil maken ja, maar niet iedereen kan dat !
1 van mijn kinderen geloofde vroeger dat de Efteling een gewoon dorpje was !
En als hij ergens speelde en daar werd een bepaald tv programma gekeken, geloofde hij ook dat het echt was.
Hij logeerde bij een vriendje, daar mocht zo'n Duitse krimi worden gekeken (!) hij kwam thuis en vertelde dat hij echt iemand had zien vermoorden.
Ja wel hoor, het was daar ook donker. Voor zijn gevoel was het live :shock:
Ik heb daar jaren op in moeten praten, voordat hij besefte dat Sesamstraat echt niet bestond.
Dus voor hem had ik geen sprookjesboeken !
Het is heel gebruikelijk dat een uitgever bepaalde eisen stelt. Alle uitgevers doen dat op hun manier. Een reformatorische zal willen dat je geen bepaalde gebeurtenissen beschrijft, maar ook een uitg als de Bezige Bij, of de Arbeiderspers zullen ook zo hun voorkeuren en eisen hebben.
Soms moeten schrijvers leuren, worden 5 x afgewezen en bij de 6e wordt het ineens een bestseller !
Nee Mortlach, jij ziet dat zo kwaad niet in, maar het is het monddood maken van de christelijke moraal.
Een boek moet overal over kunnen gaan, ik zoek voor mijn kinderen wel eens in de kinderbieb, het is niet normaal wat daar staat.
De DVD Turks Fruit :shock: boeken met de titel: de hel bestaat niet, of : langs de randen van de hel.
Onderwerpen waarvan ik denk, moet een kind van 7 hier al over lezen ??? Moet de wereld al zo verrot eruitzien voor zo'n jong kind ??

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2011 17:32

schelpje3 schreef:Ik draai het om: wat nou als ik met mijn christelijke boeken op een Islamitische school kom ?? Of een boeddhistische ?

Dan kunnen die kids lekker genieten van The Witch, the Lion and the Wardrobe. Al heb ik het idee dat je meer evangeliserende boekjes bedoelt, en dat is natuurlijk wat anders. Maar een boek waar heksen in voorkomen is geen evangelisatie voor Wicca.

En als hij ergens speelde en daar werd een bepaald tv programma gekeken, geloofde hij ook dat het echt was.
Hij logeerde bij een vriendje, daar mocht zo'n Duitse krimi worden gekeken (!) hij kwam thuis en vertelde dat hij echt iemand had zien vermoorden. Ik heb daar jaren op in moeten praten, voordat hij besefte dat Sesamstraat echt niet bestond.

Nou lijkt me dat een uitzonderingsgeval. De meeste kinderen hebben prima door wanneer iets fantasie is en wanneer niet, en de kids die daar eventueel wat moeite mee hebben kun je dat toch wel uitleggen. Zo niet, dan ga ik toch aan een psychische stoornis/ontwikkelingsstoornis denken.

Het is heel gebruikelijk dat een uitgever bepaalde eisen stelt. Alle uitgevers doen dat op hun manier. Een reformatorische zal willen dat je geen bepaalde gebeurtenissen beschrijft, maar ook een uitg als de Bezige Bij, of de Arbeiderspers zullen ook zo hun voorkeuren en eisen hebben.

Ongetwijfeld, maar ik vind het belachelijk dat wordt gezegd dat je bijvoorbeeld niets over evolutie kunt schrijven omdat anders de christenen op hun tenen zijn getrapt. Jammer dat de uitgeverijen dan niet gewoon zeggen: laat die christenen lekker hun eigen boekjes uitgeven.

Nee Mortlach, jij ziet dat zo kwaad niet in, maar het is het monddood maken van de christelijke moraal.

Nee, ik vind het kwalijk dat kinderen op openbare scholen indirect met die moraal worden opgezadeld.

Een boek moet overal over kunnen gaan, ik zoek voor mijn kinderen wel eens in de kinderbieb, het is niet normaal wat daar staat.
De DVD Turks Fruit :shock:

Ja, zo reageerde mijn opa ook op die film, 40 jaar geleden.

boeken met de titel: de hel bestaat niet, of : langs de randen van de hel.
Onderwerpen waarvan ik denk, moet een kind van 7 hier al over lezen ??? Moet de wereld al zo verrot eruitzien voor zo'n jong kind ??

Onderwerpen? Of heb je het boek helemaal gelezen. Vaak gaan die boeken niet waarover je denkt dat ze gaan. Iets met 'don't judge a book by its cover' en zo.

Ik ben het zeker met je eens dat niet alle materie geschikt is voor een kind van 7, maar daarbij denk ik eigenlijk vooral aan realistische verslagen van oorlogssituaties, dat soort dingen. En ik zou denken dat de wereld er niet verrot genoeg uit kan zien voor een 7-jarige, daar wordt het later vast een goede christen van... :-oo

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jan 2011 18:19

Om weer effe terug te komen op K3, onze dochters 6 en 4 mogen ook geen K3 luisteren. En ze willen (tot nu toe) het niet, maar zijn bar verontwaardigd dat iedereen uit de klas het wel luistert terwijl het "niet van de Heere God" houdt!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2011 18:47

pol schreef:Om weer effe terug te komen op K3, onze dochters 6 en 4 mogen ook geen K3 luisteren. En ze willen (tot nu toe) het niet, maar zijn bar verontwaardigd dat iedereen uit de klas het wel luistert terwijl het "niet van de Heere God" houdt!

Het staat je uiteraard geheel vrij je kinderen op te voeden hoe je het het beste lijkt, maar ik krijg hier toch een beetje kriebels van. Ken je de documentaire Jesus Camp? Daar doet het me een beetje aan denken...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jan 2011 19:36

Mortlach schreef:
pol schreef:Om weer effe terug te komen op K3, onze dochters 6 en 4 mogen ook geen K3 luisteren. En ze willen (tot nu toe) het niet, maar zijn bar verontwaardigd dat iedereen uit de klas het wel luistert terwijl het "niet van de Heere God" houdt!

Het staat je uiteraard geheel vrij je kinderen op te voeden hoe je het het beste lijkt, maar ik krijg hier toch een beetje kriebels van. Ken je de documentaire Jesus Camp? Daar doet het me een beetje aan denken...

ken de documentaire niet, wel het "voor en tegen Jezus", en dat we Hem moeten volgen. En dit volgen betekent dingen doen, maar ook dingen nalaten. En als ik bepaalde teksten lees van K3, heb ik niet het idee dat ik Jezus met die muziek volg. Dan zijn er betere artiesten en teksten die ze wel mogen luisteren en waarin wel de oproep in klinkt om Jezus te volgen. En ik bedoel hier echt niet oubollige muziek mee!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jan 2011 20:29

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Ik draai het om: wat nou als ik met mijn christelijke boeken op een Islamitische school kom ?? Of een boeddhistische ?

Dan kunnen die kids lekker genieten van The Witch, the Lion and the Wardrobe. Al heb ik het idee dat je meer evangeliserende boekjes bedoelt, en dat is natuurlijk wat anders. Maar een boek waar heksen in voorkomen is geen evangelisatie voor Wicca.

Hij logeerde bij een vriendje, daar mocht zo'n Duitse krimi worden gekeken (!) hij kwam thuis en vertelde dat hij echt iemand had zien vermoorden. Ik heb daar jaren op in moeten praten, voordat hij besefte dat Sesamstraat echt niet bestond.

Nou lijkt me dat een uitzonderingsgeval. De meeste kinderen hebben prima door wanneer iets fantasie is en wanneer niet, en de kids die daar eventueel wat moeite mee hebben kun je dat toch wel uitleggen. Zo niet, dan ga ik toch aan een psychische stoornis/ontwikkelingsstoornis denken.

Ongetwijfeld, maar ik vind het belachelijk dat wordt gezegd dat je bijvoorbeeld niets over evolutie kunt schrijven omdat anders de christenen op hun tenen zijn getrapt. Jammer dat de uitgeverijen dan niet gewoon zeggen: laat die christenen lekker hun eigen boekjes uitgeven.

Nee, ik vind het kwalijk dat kinderen op openbare scholen indirect met die moraal worden opgezadeld.

De DVD Turks Fruit :shock:

Ja, zo reageerde mijn opa ook op die film, 40 jaar geleden.

boeken met de titel: de hel bestaat niet, of : langs de randen van de hel.

Onderwerpen? Of heb je het boek helemaal gelezen. Vaak gaan die boeken niet waarover je denkt dat ze gaan. Iets met 'don't judge a book by its cover' en zo.

Ik ben het zeker met je eens dat niet alle materie geschikt is voor een kind van 7, maar daarbij denk ik eigenlijk vooral aan realistische verslagen van oorlogssituaties, dat soort dingen. En ik zou denken dat de wereld er niet verrot genoeg uit kan zien voor een 7-jarige, daar wordt het later vast een goede christen van... :-oo

Ik kan wel merken dat jij (nog) geen kinderen hebt, want dan wil je ze nl WEL beschermen tegen die verderfelijke wereld. Dat doen mensen al die NIKS geloven, er is heel wat loos daar, buiten, in the outside.
Laat kinderen voorlopig nog kinderen blijven ! En zadel ze niet op met allerlei zooi, die hun ziel vergiftigd. Laat ze alsjeblieft KORTE tijd mogen geloven dat opa en oma lief zijn, net als pappa en mamma. En dat de Heere van hen houdt, dat hij hen een nieuw hartje wil geven.
Kom nou toch Mortlach, je bedoelt toch niet serieus dat jij kinderen heksen en andere zwarte magie wil voorhouden :shock:
En misschien zijn kinderen die deze werkelijkheid niet helemaal kunnen scheiden, wel hypergevoelig, dat is iets anders dan een persoonlijkheidsstoornis !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 00:35

schelpje3 schreef:Ik kan wel merken dat jij (nog) geen kinderen hebt, want dan wil je ze nl WEL beschermen tegen die verderfelijke wereld. Dat doen mensen al die NIKS geloven, er is heel wat loos daar, buiten, in the outside.
Laat kinderen voorlopig nog kinderen blijven ! En zadel ze niet op met allerlei zooi, die hun ziel vergiftigd. Laat ze alsjeblieft KORTE tijd mogen geloven dat opa en oma lief zijn, net als pappa en mamma. En dat de Heere van hen houdt, dat hij hen een nieuw hartje wil geven.
Kom nou toch Mortlach, je bedoelt toch niet serieus dat jij kinderen heksen en andere zwarte magie wil voorhouden :shock:

Ik heb al verteld dat ik als 4 a 5 jarige al luisterde naar de sprookjes van Grimm die mijn vader speciaal voor me opnam van de radio. En dan niet de Disney-versie maar de echte en die zijn niet mals. Toch ben ik ontzettend blij dat mijn ouders me daarin stimuleerden en me er niet tegen probeerde te 'beschermen'. Het feit dat ik vanavond een ontzettende leuke avond heb gehad waarin in met vrienden Dungeons & Dragons speelde (rollenspel voor het geval je het niet kent) en we episch te keer konden gaan tegen goblins, en ik me de complete situatie kon voorstellen en inbeelden, dank ik mede aan die ervaringen met de sprookjes.

Dus heksen en 'zwarte magie', Harry Potter, Sprookjes, K3... ik zie geen enkele reden waarom ik mijn kinderen tegen die fictie zou moeten of zelfs maar willen beschermen. Niks giftige ziel, een verrijkte fantasie.

En misschien zijn kinderen die deze werkelijkheid niet helemaal kunnen scheiden, wel hypergevoelig, dat is iets anders dan een persoonlijkheidsstoornis !

Dat is ook een persoonlijkheidsstoornis/ontwikkelingsstoornis. Maar goed, in het extreme geval dat jij beschrijft vraagt dat inderdaad een speciale aanpak, maar het is niet zo dat je die extreme situatie algemeen kunt maken.

Terug naar “Archief”