De koranverbranding van Terry Jones

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: De koranverbranding van Terry Jones

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 14:48

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Riska noch ik, zitten op een moslimforum :-({|=

Let op, ik wijs geen mensen aan, het was gewoon iets dat in me opkwam.

Haring zegt toch geen respect te hebben voor religie ? Dan dus ook niet voor moslim en andere religievormen #-o

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 15:09

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Riska noch ik, zitten op een moslimforum :-({|=

Let op, ik wijs geen mensen aan, het was gewoon iets dat in me opkwam.

Haring zegt toch geen respect te hebben voor religie ? Dan dus ook niet voor moslim en andere religievormen #-o

Mijn punt is dat hij - volgens de logica die sommige christenen hier ook bezig - nog steeds compleet respect kan hebben voor de moslims als persoon, of in dit geval de christen als persoon. Het is niet mijn scheiding die ik hier toepas.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 15:31

Laat hij dat dan zelf maar eens zeggen :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 16:01

schelpje3 schreef:Laat hij dat dan zelf maar eens zeggen :)

O, ik vermoed dat hij dat onderscheid niet maakt, en dan is het inderdaad de vraag wat ie hier verder doet. Maar het enige wat ik wilde was aangeven dat de redenering 'wel de gelovige respecteren, maar niet het geloof' zoals die door sommigen hier wordt gebruikt uitermate krom is. Of dat mensen in ieder geval niet consequent zijn als het ineens over het eigen geloof gaat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 16:05

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Laat hij dat dan zelf maar eens zeggen :)

O, ik vermoed dat hij dat onderscheid niet maakt, en dan is het inderdaad de vraag wat ie hier verder doet. Maar het enige wat ik wilde was aangeven dat de redenering 'wel de gelovige respecteren, maar niet het geloof' zoals die door sommigen hier wordt gebruikt uitermate krom is. Of dat mensen in ieder geval niet consequent zijn als het ineens over het eigen geloof gaat.

Ik voel me niet aangesproken, want ik doe niet als de zeemeeuwen.
Die komen binnen, schijten (excusez le mot)de hele boel onder en vertrekken weer.
M.a.w.: ik ga op een boeddhistisch forum, ga daar lekker stoken, geef aan dat ik helemaal niks met religie heb, krijg daar ws boze of gekwetste reacties, maar ik ga weer weg, dus...
Maar ik ben zeer benieuwd naar het antwoord van haring, is trouwens een lekker hapje voor de zeemeeuwen :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 16:08

schelpje3 schreef:Die komen binnen, schijten (excusez le mot)de hele boel onder en vertrekken weer.
M.a.w.: ik ga op een boeddhistisch forum, ga daar lekker stoken, geef aan dat ik helemaal niks met religie heb, krijg daar ws boze of gekwetste reacties, maar ik ga weer weg, dus...

Je zou nog verrast kunnen worden. Ik kan me wel voorstellen dat men gelaten reageert, of je zelfs bedankt voor de lessen en oefeningen die je hen geeft :-) Het omgaan met boosheid moet je namelijk ook gewoon oefenen :-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 16:11

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Die komen binnen, schijten (excusez le mot)de hele boel onder en vertrekken weer.

Je zou nog verrast kunnen worden. Ik kan me wel voorstellen dat men gelaten reageert, of je zelfs bedankt voor de lessen en oefeningen die je hen geeft :-) Het omgaan met boosheid moet je namelijk ook gewoon oefenen :-)

Vast een stuk saaier dan hier ;/

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2011 18:11

Mortlach schreef:Om hier toch even wat over te zeggen: dit komt wel heel erg dichtbij de uitspraak van veel christenen, ook hier, waarin ze stellen wél respect te hebben voor de moslims als mens, maar niet voor hun geloof. Dat is trouwens een uitspraak die ik net zo goed niet begrijp.
Ik ook niet. :wink:
Mijn naaste buren zijn moslims, ik woon in een buurt met heel veel moslims en ik respecteer ze, zoals ze zijn. Ik zal het niet in mijn hoofd halen te gaan evangeliseren om maar wat te noemen.
Zij doen in veel gevallen hetzelfde als wij: ze proberen hun kinderen op te voeden tot goede burgers. Ze gaan naar de moskee - in ieder geval op vrijdag - zoals wij naar de kerk gaan, ze sturen hun kinderen naar Koranles.
Er is maar één ding waarop ik ze aanspreek - Turken en Marokkanen - en dat is op taalgebruik.
Als kleuters op school komen met een taalachterstand waar je u tegen zegt, vind ik dat een schande, want veel van de ouders die nu kleine kinderen hebben zijn hier opgegroeid, hebben hier de school doorlopen dus spreken vloeiend Nederlands. Tweetalig opvoeden heb ik geen enkel probleem mee, wel als ze thuis uitsluitend en alleen Turks of Marokkaans spreken. Maar dat heeft op zich niks met religie te maken.
Schelpje3 schreef:Riska noch ik, zitten op een moslimforum :-({|=
Graag bij jezelf houden en me niet ongevraagd noemen.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 12 apr 2011 19:28

haring schreef:
Niet dus. Je ziet toch wat voor reacties het losmaakt? En wat heeft het voor zin om die Koran te verbranden?

Dus omdat mensen geweld gaan gebruiken mogen wij de koran niet verbranden? Wat een complete onzin! Die regel is gemaakt voor en door moslims. Ik ben geen moslim, dus als ik de koran wil vebranden moet ik dat zelf weten wat de gevolgen er ook van zullen zijn.

Ik vind het een lastige kwestie, maar ik denk wel dat ik het met jou eens ben. Hoe dom en provocatief de actie van Jones ook is, het gaat hier om het recht van vrijheid van meningsuiting. Door de techniek is de wereld een stuk kleiner geworden en wordt je sneller geconfronteerd met uiteenlopende meningen. Ik vind dat iedereen daar maar aan moet wennen en niet dat we opeens met iedereen rekening hoeven te gaan houden. Aangezien miljoenen mensen een mening kunnen lezen, zal er altijd wel eentje tussen zitten die zich eraan stoort. Hoe wil je dat voorkomen? Het probleem in deze kwestie ligt dan ook bij diegene die zich beledigd voelen en niet zozeer bij Jones.

Een bekende YouTube-er genaamd Thunderf00t heeft er ook een uitgesproken mening over en roept iedereen op om digitale versies van de Koran te verbranden. Zelf heeft ie een harde schijf met 40.000 kopietjes ritueel verbrand. Zie http://www.youtube.com/watch?v=Q2z-YHF_GVk&feature=relmfu. Hij laat in ieder geval zien hoe absurd de reactie van de moslims is.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 12 apr 2011 20:04

Uw plannen tot koranverbrandingen kunt u ergens anders bespreken. Een beetje bij de les graag.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 12 apr 2011 20:18

jip_86 schreef:Uw plannen tot koranverbrandingen kunt u ergens anders bespreken. Een beetje bij de les graag.

??
Ik heb deze plannen niet hoor, maar een bekende internetter. Het is naar aanleiding van de reactie op de koranverbranding van Terry Jones. Een beetje zoals Everybody Draw Mohammed Day vorig jaar was.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 12 apr 2011 20:26

Dat weet ik ook wel. Het gaat alleen al een aantal pagina's over dappere praatjes en niet zo zeer over het onderwerp.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2011 20:31

Scheermes schreef:Hoe dom en provocatief de actie van Jones ook is, het gaat hier om het recht van vrijheid van meningsuiting. Door de techniek is de wereld een stuk kleiner geworden en wordt je sneller geconfronteerd met uiteenlopende meningen. Ik vind dat iedereen daar maar aan moet wennen en niet dat we opeens met iedereen rekening hoeven te gaan houden. Aangezien miljoenen mensen een mening kunnen lezen, zal er altijd wel eentje tussen zitten die zich eraan stoort. Hoe wil je dat voorkomen? Het probleem in deze kwestie ligt dan ook bij diegene die zich beledigd voelen en niet zozeer bij Jones.
Vrijheid van meningsuiting is dus: recht om te kwetsen (zoals Hirsi Ali dat beschreef).
Ik heb geleerd - en het is Bijbels: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet".
Kortom: waaróm moet het zo? Is een christen een haar beter als hij moslims op het hart trapt?
Zo zal het in vrede naast elkaar leven nooit gebeuren.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 12 apr 2011 20:59

Riska schreef:Vrijheid van meningsuiting is dus: recht om te kwetsen (zoals Hirsi Ali dat beschreef).
Ik heb geleerd - en het is Bijbels: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet".
Kortom: waaróm moet het zo? Is een christen een haar beter als hij moslims op het hart trapt?
Zo zal het in vrede naast elkaar leven nooit gebeuren.

Vrijheid van meningsuiting is niet gelijk aan het echt om te kwetsen. Daar ben ik het niet met Hirsi Ali eens. Iemand bewust kwetsen om het kwetsen vind ik verkeerd. Maar de halve wereld met de dood bedreigen als ze ergens een bepaalde mening horen vind ik nog erger. Je moet kunnen zeggen wat je oprecht denkt, ook al is dat kwetsend voor een bepaalde groep. Je kunt het uit beleefdheid voor je houden, maar dat zou dan je eigen keuze moeten zijn en niet omdat je je bedreigd voelt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 12:38

Volgens mij heeft Jones een aanbeveling van Paulus niet begrepen: christenen dienen geen aanstoot te geven (zo staat het er toch?)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”