Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Daphne » 03 sep 2010 14:05

geaaart schreef:Hallo Faramir,
Tsja...hoe moeilijk kan het zijn voor sommige mensen die maar niet willen (kunnen?) begrijpen dat je gebed van ongelovige mensen niet kunt afdwingen....
en inderdaad, na een half jaar liefdevol geweest te zijn naar ons kleinkind en zijn ouders was ons geduld op om te moeten aanzien hoe de gelovige ouders van onze schoondochter wél op mochten passen en overal met hem heen gaan. Uitsluiting van mensen is het ergste wat er is, maar het gebeurd anno 2010 nog altijd. Kijk maar in de pers en om je heen wat er zoal gebeurt... :shock: .
Een nog steeds verdrietige opa en oma

Als je zelf als grootouders al niet eens de moeite doet om het geloof van je kinderen te begrijpen (hierbij doel ik bijv. op het gebedje voor het slapen gaan), dan begrijp ik heel goed, dat de contacten stroef verlopen. Je geeft nu je kinderen overal de schuld van, maar zoekt mijns inziens helemaal geen schuld bij jezelf. Waar er twee kijven, hebben er twee schuld.
Afbeelding

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 03 sep 2010 14:39

Hallo Daphne,
Lekker makkelijk redeneren zo.? Ik mij verdiepen in het geloof van mijn kinderen ? Je draai het echt om hoor. En geloof me, wij hebben ons al héél lang verdiept in hun geloof maar wisten al vele jaren dat je in hun geloof ALTIJD schuldig bent behalve zij want zij geloven en leven volgens de bijbel dus doen elke dag middels gebed en elke zondag in de kerk immers schuldbelijdenis en zijn ze er weer vanaf. Maar zo werkt het jammer genoeg niet, hoewel dat de Ned. Gereformeerde gelovigen wel zo voorgehouden wordt door de voorschriften en de kerkleiding.... ! Hoe wil je nou een niet gelovig iemand een gebed laten doen ???? Dat kan en mag je toch nooit verlangen want het zal NOOIT gemeend kunnen zijn dus pure leugen ?
Mijn zoon is door ons, NIET GELOVIGE OUDERS opgevoed en nu moet ik buitengesloten worden en mogen alléén de gelovige opa en oma oppassen ? NO WAY !!

Wij zullen ongetwijfeld wel ergens schuldig aan zijn en zoeken wel degelijk die schuld ook bij ons zelf, maar we hebben onze kinderen meerdere keren de kans gegeven dit eerlijk op tafel te leggen in een gesprek met een therapeut/mediator erbij. Laat die mediator ons maar vertellen wat we fout gezegd of gedaan hebben, wij zullen de eerste zijn om onze excuses te maken. 2 kijven 2 schuld is een begrip wat wij zeker ook nastreven. Maar zij willen niet.....zonder opgaaf van reden. Wat zouden ze dan toch te verbergen hebben ?....
Dus hoe hard het ook is, met dergelijk gedrag kunnen en willen wij niet meer omgaan en we laten ons niet langer meer buitensluiten. Hier gaan onze kinderen ver over onze (fatsoens) grens. !
Een nog steeds bedroefde opa en oma
Laatst gewijzigd door geaaart op 03 sep 2010 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 sep 2010 14:45

O, dus jij voelt je gelijk buitengesloten nu je zoon gelovig is geworden... Dat vind ik nogal vreemd, zacht gezegd. Het lijkt mij dat je dan gesprekken met elkaar gaat voeren over wat jullie beiden belangrijk vinden. Op mij komt het nu over, dat je pertinent niets met je zoons geloof wil doen en daarin zo star ben. Tja, dan begrijp ik de reactie van je zoon goed, dat hij niet wil, dat zijn kinderen bij jullie logeren.

Enne, een mediator gaat echt niet vertellen wie wat fout doet, hoor... Die laat jullie zelf tot inzichten komen en erover praten.
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 sep 2010 15:20

En daarop aansluitend: dan heb je dus 2 keuzes: of helemaal geen contact, of zelf af en toe op bezoek gaan en hen bij je op bezoek vragen en dan maar met elkaar naar je kleinkind kijken.
Mijn ouders passen heel af en toe op, in noodgevallen, maar daarnaast gaan zij ook echt niet vaak met mijn zoon naar de eendjes hoor, of logeert onze zoon daar ofzo. Bij zijn ene opa en oma logeert hij sowieso niet, en bij de andere alleen als wij een weekendje samen weg zijn
Verwacht je niet veel te veel van het opa en oma schap? Mijn moeder en ik gaan SAMEN met mijn zoon en haar kleinzoon naar de dierentuin en winkelen, we eten met zijn drietjes een broodje op het terras, we voeren met zijn drietjes de eendjes. Nu vertrouw ik haar volkomen hoor, maar ik vind het zelf veel gezelliger om mee te doen met al die leuke dingen, en zou niet weten waarom je als opa en oma perse alleen met je kleinkind wilt zijn, en dus om die reden ook niet kunt zeggen: oke, prima zo, dan zien we onze kleinzoon alleen als zijn ouders erbij zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 sep 2010 16:27

Ik denk, dat MissF een punt heeft. Wat verwacht je precies van het opa- en omaschap? Mijn ouders komen hier regelmatig om met hun kleinzoon te spelen. We maken gezellig wandelingetjes, etc. Precies zoals MissF beschrijft. Heel af en toe - maar pas sinds een paar weken - maakt opa een wandelingetje met hem naar de glijbaan en dan zijn ze een kwartiertje weg.

Als er geen reden is om je kindje alleen achter te laten bij opa of oma, dan doe je dat ook niet. Ik niet, tenminste. Waarom zou hij bij mijn ouders gaan logeren? Hij is 3! Veel te klein, hoor, vind ik. Waarom zou ik hem brengen bij mijn ouders, zodat ze de eendjes kunnen voeren met hem? En met zijn opvoeding hebben ze al helemaal niks te maken, dat bepalen wij, zijn ouders.

Mijn ouders zijn echt op een hele leuke manier opa en oma, helemaal geweldig. Maar ze dragen dus niets bij aan zijn opvoeding, en dat willen ze niet eens. Mijn moeder zegt altijd: 'opvoeden, dat doe je zelf maar!'

Daardoor vertrouw ik ze volkomen. Ik zou er eerlijk gezegd ook wel van schrikken als mijn ouders zouden zeggen, dat ze een aandeel in zijn opvoeding zouden willen hebben!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 sep 2010 17:24

Daphne schreef:
geaaart schreef:Hallo Faramir,
Tsja...hoe moeilijk kan het zijn voor sommige mensen die maar niet willen (kunnen?) begrijpen dat je gebed van ongelovige mensen niet kunt afdwingen....
en inderdaad, na een half jaar liefdevol geweest te zijn naar ons kleinkind en zijn ouders was ons geduld op om te moeten aanzien hoe de gelovige ouders van onze schoondochter wél op mochten passen en overal met hem heen gaan. Uitsluiting van mensen is het ergste wat er is, maar het gebeurd anno 2010 nog altijd. Kijk maar in de pers en om je heen wat er zoal gebeurt... :shock: .
Een nog steeds verdrietige opa en oma

Als je zelf als grootouders al niet eens de moeite doet om het geloof van je kinderen te begrijpen (hierbij doel ik bijv. op het gebedje voor het slapen gaan), dan begrijp ik heel goed, dat de contacten stroef verlopen. Je geeft nu je kinderen overal de schuld van, maar zoekt mijns inziens helemaal geen schuld bij jezelf. Waar er twee kijven, hebben er twee schuld.

Dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor !
Als er een vorm van autisme in het spel is, wordt het een zeer moeilijk verhaal.
Men heeft dan geen inzicht in eigen fouten ! Dus, niet een oordeel vellen in het algemeen.
Ik was dolblij dat mijn ouders bij de oudste 2 nog in staat waren om af en toe op te passen.
Mijn vader nam ze mee op de fiets, in de trein, op een boot, naar een museum, kinderboerderij. etc.
Allemaal dingen die wij niet deden.
Zodoende bouwden ze vooral met opa (maar ook oma uiteraard) een innige band op.
Waarom zou je je kind niet af en toe ALLEEN bij een opa en oma achterlaten ?
Ik hoor van veel grootouders dat dit zo leuk is, toen ze kleine kinderen hadden, hadden ze geen tijd.
Nu beleven ze het opnieuw en het voordeel is, dat ze niet hoeven op te voeden.
En opa en oma mogen verwennen, wat ouders niet mogen (nou ja, beter niet :wink: ) kinderen weten dat best al heel snel te onderscheiden.
Van mamma moeten we de korstjes opeten, van oma hoeft dat niet, dat soort dingen.
Dat is zo leuk en waardevol, daar teren ze hun hele leven op.
Dus MissF, gun je moeder een uurtje alleen met je kanjertje, dan wordt de band alleen maar beter als het goed is.
Ik hoop dat deze opa en oma het ook mogen beleven, ik gun het ze !
Maar....... ik zie het eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren, jammer ! Wat is er toch veel kapot.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 sep 2010 17:30

Ja maar Schelpje, het zoontje van MissF is nog klein. En als er geen aanleiding voor is, waarom zou ze haar kind dan alleen laten bij opa en oma? Om het ze te gunnen? Wat is er dan zo anders, als papa of mama er niet bij is? Als ik bij mijn ouders ben, dan kan ik met mijn vader of moeder een gesprek hebben en de ander is dan bezig met kindlief iets te doen. Waarom zou de ouder dan weg moeten? Wat is daar dan leuker aan?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 03 sep 2010 17:58

ten eerste vraag ik me af of het werkelijk om de NGK gaat

ik ben zelf lid van de NGK en herken me hier totaal niet in.
Bij ons in de kerk wordt wel duidelijk iets anders geleerd.
Kortom klopt dit??? Als dit echt de NGK is moet het een plaatselijk "besluit" of een smoes zijn.

Verder heb ik iets dergelijks. Ben zelf NGK. Mijn hele fam komt uit de rechterflank van de refohoek.

4 van mijn neefjes en nichtjes mogen van mijn zwager hier niet over de vloer komen omdat ik een tv heb en een broek draag.

Mijn neefjes en nichtje zijn ontzettend gek met ons en dit geeft dus veel verdriet bij ons en bij de kinderen.
Als ik ze ergens op een verjaardag zie is het huilend vragen waneer ze een keer mogen komen......

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 03 sep 2010 18:58

Ja moppie, ik heb dat ook al een aantal keren gevraagd of het echt om de NGK gaat, ik herken me hier ook helemaal niet in. Maar blijkbaar zijn die kinderen wel NGK, wat natuurlijk mogelijk is. Maar dit heeft iig niet met een NGK standpunt te maken, maar is echt de keuze van de kinderen. En die kinderen kunnen uiteraard, op individuele basis, zo´n standpunt hebben.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 sep 2010 19:41

@geaaart: een hypothetisch geval:
Stel, uw ouders (of die van uw vrouw) zijn extreem gelovig. Geen tv, zwarte kousen etc etc ;) Uw kinderen zijn klein en uw ouders willen dat ze bij hen komen logeren. U weet dat ze dan moeten bidden, stil moeten zijn tijdens het Bijbellezen, 2 keer naar de kerk moeten. Zou u uw kinderen dan graag bij uw ouders afzetten voor een weekend? Als zij tegen alles waar u in gelooft ingaan.
Draai dat eens om naar uw situatie. Uw zoon moet zijn kind achterlaten bij iemand die totaal andere dingen gelooft dan hem...

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 04 sep 2010 12:36

Ja Laura, ik ben het met je eens, een zaak heeft altijd twee kanten.
We horen nu alleen van deze grootouders hoe verschrikkelijk verdrietig het allemaal wel niet is, maar we horen het verhaal van 1 kant.
Wat ik steeds hierin mis, is een stukje zelfreflectie; "wat zou de andere kant nu echt bewegen om deze stap te zetten?, Hoe kunnen wij nader tot hen komen, vanuit hun oogpunt gezien, zonder dat hun christen zijn het breekpunt is'
Deze grootouders blijven voor mijn gevoel hangen in hun eigen verdriet, het is ook verschrikkelijk, daar niet van.
Maar ten diepste moet hier meer achter zitten dan alleen het kerkelijke aspect!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 sep 2010 19:00

@Schelpje3, ik gun mijn moeder absoluut dat plezier wel, als ze dat zou willen, maar wij zien beiden totaal niet in waarom we een kind van 1,5 jaar alleen bij haar zouden laten. Ik heb voor als ik werk gewoon het KDV waar hij heen gaat, en verder hebben we oppas aan huis als we beiden weg moeten 's avonds, zoals mijn broertje en zusje. Dus ik zou niet weten wanneer ik hem dan daar af zou moeten leveren en waarom. Ze vraagt er ook niet naar. Mijn ouders zien enorm uit naar het weekendje als mijn man en ik samen weg zijn. Maar ze werken ook nog volop, mijn vader soms 6 dagen, anders 5, mijn moeder 4 dagen + studie, dus die zijn nog zo in de bloei van hun leven en zien mij gelukkig ook graag, dus 2 vliegen in 1 klap als we met elkaar wat leuks gaan doen.
Schoonouders is een ander verhaal, maar die verschillen zo enorm qua opvoeding (helemaal niet op het gebied van geloof hoor), dat ik hem daar ook liever niet teveel achter zou laten. Gelukkig vinden zij het ook onzin als hij daar zou logeren voor de lol, omdat we heel dichtbij wonen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 06 sep 2010 11:41

Beste Daphne, MissF Laura, moppie, toppie,
Het is véél tekort door de bocht om te zeggen dat wij niet aan zelfreflectie zouden doen.
Geef nou eens antwoord op de zaken die ik aangeef ?
1) Waarom de gelovige schoonouders van mijn zoon wel oppassen en mooi op de fiets met de kleine in het zitje en wij niet ??
2) Waarom verlangen van mensen die totaal niet gelovig opgevoed zijn (wij dus) i.p.v. slaap kindje slaap een psalm zingen en bidden ??
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn ?
3) Wordt een kind er nu zoveel slechter van als het een gebedje mist en zéker als dat met een opa en oma moet die dat nooit geleerd hebben en dat nooit zouden kunnen en willen ?? Nee toch ? Wij denken dat het vele malen slechter is voor de ontwikkeling van een kind als het z'n ware opa en oma nooit leert kennen omdat zij buitengesloten worden. !!
4) Wij de zaak omdraaien en ons voorstellen hoe het zou zijn als mijn kinderen naar een gelovige opa en oma zouden gaan om te logeren ?
Niet bidden maar erg genieten van die opa n oma, dat hebben kleinkinderen nodig om hun hele leven op terug te kunnen kijken. Daar zal hun leven véél "rijker" van worden dan het missen van een gebed als het af en toe eens hier zou zijn.
Kortom, de gelovige opa en oma passen wél regelmatig op en wij worden gewoonweg buitengesloten. Dat is wat hier is gebeurd beste mensen. De reden die opgegeven wordt slaat werkelijk helemaal nergens op, het zou iets met de vertrouwensband te maken hebben....(en dat wordt je gewoon zo even "aangereikt" zonder verdere uitleg als je daarom vraagt. Dus vinden wij dat dat uitgelegd moet worden met een therapeut of een mediator want dit is gewoon te pijnlijk voor woorden en schreeuwt om bemiddeling. Misschien zoeken we nog wel eens contact met hun dominee, wie weet kan hij voor ons een uit proberen te vissen wat er nu werkelijk aan schort als het dan NIET om het geloof zou gaan ?.....

En als ik dan hier lees dat gelovigen boos zijn omdat iemand een TV in huis heeft en een broek aan dan krijg ik gewoon een misselijk gevoel en wordt ik écht triest van binnen. Dit anno 2010 mensen ?? Het zal toch niet ? Hoeze orthodox ? En ik denk dat dat en wat wij moeten meemaken nog maar het topje van de ijsberg is. Er is zoveel ellende om geloof-niet geloven en dat is zo totaal onnodig... :(

Nogmaals mensen, u kunt dit verhaal misschien dan niet herkennen, er zijn wel degelijk NG gemeentes waar dergelijke zaken spelen. Immers de dochter van onze kennissen die ook getrouwd is met een jongeman uit een NGK gezin (zoals ik hier ook al een paar keer aangegeven heb maarkennelijk niemand leest...) die heeft het gewoon héél eerlijk opgebiecht aan haar ouders dat zij vanwege hun geloof (NGK) niet op hun kleinkinderen mogen passen. De oudste is nu 6 jaar en ze hebben er NOG NOOIT een uurtje op mogen passen, en op alle andere kleinkinderen van hun andere dochters wél. Die opa en oma hebben het vanwege de eerlijkheid van hun kinderen hierover op enig moment gewoon gerespecteerd en zich erbij neergelegd.

Werkelijk héél, héél triest voor die mensen, zéker als je ziet hoeveel plezier ze beleven met alle andere kleinkinderen. Gewoon buitengsloten zijn ze, maar die ouders vergeten dat zij hun kinderen ook buitensluiten om plezier te maken met hun opa en oma en NOOIT die band met ze zullen krijgen die de andere kleinkinderen wél hebben en daar hun hele verdere leven met veel plezier op terug kunnen kijken, ook als opa en oma er straks niet meer zullen zijn.
Het zal dus wel "plaatselijk" zijn zoals ik hier ook al gelzen heb. Niet alle "regels" gelden overal omdat er geen landelijke synode of iets dergelijks is... :shock: .
Een nog altijd verdrietige opa en oma.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 sep 2010 11:55

geaaart schreef:De reden die opgegeven wordt slaat werkelijk helemaal nergens op, het zou iets met de vertrouwensband te maken hebben....

Ik moet denken aan mijn schoonmoeder. Die is heel verdrietig, omdat ze niet een oma is, zoals mijn moeder een oma is voor mijn zoon. Ze vindt het moeilijk om te bevatten, dat ik wel regelmatig een gezellig middagje naar mijn moeder ga, en niet bij haar langs kom. Ze had gedacht - letterlijk - dat met de komst van ons kindje we ze als opa en oma zouden geven 'waar ze recht op hebben'.

Maar er is iets mis met de vertrouwensband. Mijn schoonvader snapt het wel. Zegt ook, dat ze het zelf veroorzaakt hebben en dat de komst van een kind niet ineens maakt, dat alles anders is. Maar mijn schoonmoeder ziet het gewoon niet. Zij is toch de oma?

Nu zeg ik niet, dat jullie zo blind zijn, hoor. Het enige wat ik duidelijk wil maken, is dat het soms kan lijken dat er niets is, of dat je er echt van overtuigd kunt zijn, dat er niks is... terwijl er eigenlijk heel diep wel iets aan de hand is. In jullie geval weten jullie misschien niet eens wat en het is heel jammer, dat je er verder ook niet achter komt.

Maar je hebt geen recht op je kleinkind, dat is mijn mening. Wanneer jullie zoon en schoondochter het gevoel hebben, dat jullie dat vinden, dan kan dat ook afschrikken. Zeker zoals je over 'aandeel in de opvoeding' spreekt. Daar zou ik ook van huiveren. Wat nou opvoeden door opa/oma? Dat doen de ouders zelf wel...

Allemaal dingen die kunnen doorspelen in de houding, in de onuitgesproken benadering van elkaar. En dan kun je er dus helemaal van overtuigd zijn, dat je nooit iets fout hebt gedaan... en dan toch wringt er iets bij de ander. Helaas kun je daar alleen maar via een gesprek uit komen en het is jammer, dat dit niet kan.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 sep 2010 12:02

En ik snap nog steeds niet wat geaaart probeert te bereiken door telkens zijn 'oude liedje' hier te schrijven. Ja, het is verdrietig. Maar wat verwachtje van ons geaaart? Dat wij met zn allen gaan zeggen dat het belachelijk is dat het zo loopt, zonder de andere kant van het verhaal te hebben gehoord. Of dat we met z'n alleen de NGK aan gaan vallen. Als forum kunnen wij toch niets concreets doen? We hebben je geadviseerd om in gesprek te gaan, een vraag te stellen in de vragenrubriek, een mediator voor te stellen, naar de Ds van hun te kerk te gaan. MEER kunnen we niet doen. Dus als u nou eens even zegt wat u van ons verwacht, dan is het een stuk makkelijker of niet dan?

Terug naar “Archief”