Gedrag in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 07 sep 2008 20:19

Kwebbel schreef:k zou het prettig vinden als ik wat vastigheid heb, want in diverse kerken wordt het overal weer alles anders uitgelegd. Je zou in de war raken

Je leert in ieder geval dat er andere uitleg mogelijk is, zodat je niet iets als 'de waarheid' beschouwt.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 sep 2008 20:29

Riska schreef:
Kwebbel schreef:k zou het prettig vinden als ik wat vastigheid heb, want in diverse kerken wordt het overal weer alles anders uitgelegd. Je zou in de war raken

Je leert in ieder geval dat er andere uitleg mogelijk is, zodat je niet iets als 'de waarheid' beschouwt.
dat is mogelijk, misschien ligt het aan de leeftijd, ik wil graag vastigheid, ik heb nooit eigenlijk een echt vast geloof gehad, maar dan ga ik off :oops:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 07 sep 2008 21:22

Zelf zit ik niet vast aan een kerkverband, maar wel aan de kerk als Gods huis.
Er zijn meerdere kerkverbanden waar ik me later(na trouwen of zo) met een gerust hart bij aan zou kunnen sluiten, al voel ik het meest voor de cgk(bhp) en de gb binnen de pkn.

Ik zie echter de kerk wel als huis van God, maar dat is het alleen als er dienst wordt gehouden of als je hem anderszins daar komt zoeken. Ik denk dus wel dat de Heere bijzonder tegenwoordig wil zijn in een kerk of ander godshuis. Dat het ook doordeweeks een plaats van bezinning en ontmoeting met God mag zijn. Maar het is wel alleen een door mensen handen gemaakt gebouw van hout en steen. Om bij de verkoop van je kerkgebouw allerlei bepalingen op te leggen omdat het het huis van God is vind ik dan ook wat te ver gaan, al vind ik wel dat de verkoop van een kerk iets anders is dan de verkoop van je schuur. Maar als je diensten houdt in een huiskamer, is die huiskamer op dat moment ook Gods huis.
Baksteen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2008 21:56

MissF schreef:Het kerkgebouw is Gods huis niet. Zou een beetje jammer zijn voor mensen zoals mijn schoonzus en zwager die in een geheim land in de zending zitten. Die hebben echt geen kerk hoor. Die komen in een kamer bij elkaar. Maar zeker weten dat God daar ook echt wel is!

Ik denk dat jij hier 2 dingen door elkaar haalt.

Omdat een kerk als het huis van God wordt gezien, wordt daarmee niet verworpen dat God niet ergens anders ook bij aanwezig kan zijn. Weer 2 of 3 in Zijn naam bij elkaar zijn, daar zal Hij in het midden zijn heeft God beloofd. Wat dan ook weer niet uitsluit dat de kerk niet Gods huis kan zijn.
Ook al is dat in huis, dan kan dat ook. Gods aanwezigheid is ook bij ons thuis. Het punt nu is, dat wij doelbewust naar een plek gaan om God te ontmoeten. Het lijkt mij niet meer dan fatzoenlijk om je te richten op de Gastheer en niet enkel op Zijn gasten.

Vanmorgen was het behoorlijk rustig voor de dienst en dat was erg fijn. Zo bereid iedereen zich op eigenwijze en manier zich voor de dienst. Na de dienst was het een kippenhok, want dan wordt er bijgekletst onder het genot van een heerlijk kop thee en de jarigen werden ook nog toegezongen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2008 21:59

appelflap schreef:Zelf zit ik niet vast aan een kerkverband, maar wel aan de kerk als Gods huis.
Er zijn meerdere kerkverbanden waar ik me later(na trouwen of zo) met een gerust hart bij aan zou kunnen sluiten, al voel ik het meest voor de cgk(bhp) en de gb binnen de pkn.
Hier idem dito, al zou ik mij ook weer niet snel bij alle kerkverbanden aansluiten. Het belangrijkste voor mij is, dat er gewerkt wordt aan het gemeente zijn: voor elkaar zorgen, bezinning en ook elkaar vrij laten om eigen keuzes te kunnen maken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 sep 2008 06:51

kwebbel schreef: Ik vind God's huis dus wel de Kerk. Ik hoor de dominee vaak bidden: "We zijn in Uw Huis samengekomen." Mijn huis is God's huis niet omdat het geen Kerk is. Zo simpel denk ik :wink:

God is niet in 1 huis te vangen, het begrip huis van God kan op zoveel verschillende manieren worden uitgelegd, want jij als persoon kan ook gezien worden als een huis van God. Voor mij is een huis van God een plek, waar Hij een vaste rol speelt en niet een rolletje op het tweede plan, dus dat is in je leven, in de kerk, maar kan ook je eigen huis zijn.

kwebbel schreef: Misschien even een intiem vraagje: Waarom zit jij niet vast aan een kerk ? Ik zou het prettig vinden als ik wat vastigheid heb, want in diverse kerken wordt het overal weer alles anders uitgelegd. Je zou in de war raken :?

De bijzaken worden inderdaad verschillend uitgelegd: (Kinder)doop, avondmaal, etc. Maar ik ken maar weinig kerken, die ontkennen dat Jezus Christus de Zoon van God is en dat we door Zijn bloed gered kunnen worden. Dat dit door Zijn dood aan het kruis en opstanding mogelijk geworden is. En dat we hierdoor niet langer slaven van de zonde zijn, maar dat we Kinderen van de Allerhoogste God genoemd kunnen worden.

kwebbel schreef:dat is mogelijk, misschien ligt het aan de leeftijd, ik wil graag vastigheid, ik heb nooit eigenlijk een echt vast geloof gehad, maar dan ga ik off :oops:

Wat versta je onder een vast geloof? Misschien kun je me daar een pb over sturen, want anders wordt het inderdaad een beetje offtopic.
Laat je leiden door Hem!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2008 07:47

MissF schreef:Dan snap ik nog steeds niet, waarom je voor de dienst stil moet zijn.
Door de weeks hou ik gewoon mijn stille tijd hoor, daar is stilte ook voor.
En met wat Calvijn zegt, dat gaat over het psalmen zingen, nou, tijdens het zingen ga ik echt niet babbelen hoor!

En dat God in ons midden is, moeten we dan meteen stil zijn? Beetje raar...

Er hoeft mijns inziens niet de stilte van een kerkhof te heersen, maar soms is het lawaai in de kerk net zo sterk als in een voetbalstadion (bij wijze van spreken).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 sep 2008 08:24

sjonge we zijn weer lekker bezig. De een vindt dit de ande vindt zo....

Ik zou me niet eens prettig bij voelen in een oer stille kerk... bbrrr.

En als ik de dienst wil voorbereiden dan doe ik dat liever thuis in stilte.

campanula
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor campanula » 08 sep 2008 09:17

Van mij mag er best wel wat gepraat worden in de kerk, maar soms is het echt als of je op een soos bent of zoiets. Overigens soms best bijzonder interessant wat er allemaal besproken wordt. De laatste tijd let ik daar wel eens op en dan kom je toch tot een aardige top 3:
1. Een smakelijk recept met macaroni (erg leuk als je dan in mijn geval organist bent en dat achter je rug besproken wordt terwijl je wat passende muziek probeert te produceren). :mrgreen:
2. De veranderde bustijden. :roll:
3. Het feestje van zaterdagavond

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2008 09:20

Ik ben blij dat ik halverwege het rijk alleen heb - op "mijn" galerij worden alleen mensen toegelaten als de kerk overvol is (met hoogfeesten en zo) - en doorgaans regel ik dan dat er wat vrienden in mijn omgeving zitten, zodat je in elk geval geen gedoe met lawaaimakers hebt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 08 sep 2008 09:31

Ok dan...nu de nummer 1 van dingen waar ik mij aan erger rondom kerkgedrag:
Te laat komen!!!
Onze kerk begint pas om 11.00. Ik zou zeggen, laat genoeg om zelfs uitslapers van dienst te zijn. Maar nee hoor, steevast zijn er een aantal mensen (vaak dezelfde) die het presteren om pas om 11.30 ofzo op de dagen...of voor de koffie na de dienst. Ben ik de enige die dat lichtelijk onbeleefd vind? Want als ze een uitnodiging van de koningin krijgen, zullen ze ws wel wat meer moeite doen om op tijd te komen.
Zo, ik heb mijn zegje gedaan...dank u!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 sep 2008 09:33

dat vindt ik ook erg storend ja.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 sep 2008 09:37

Daar zou ik mij ook aan ergeren Laura!

Wel kun je er nog wat geinigs van maken als ze net, maar dan ook precies net, op tijd komen.
Zo was er in onze kerk een gezin dat echt in de laatste minuut binnenkwam. Zei de dienstdoende ouderling: "we kunnen de kerk ingaan, de familie X is binnen..." En dat werd een gevleugeld gezegde: als de familie X binnen was kon de dienst beginnen. (De familie X kerkt overigens inmiddels elders, dus gaat het niet meer op...)

Kijk, te laat komen komt vaak voor bij mensen die vlakbij wonen.
Mensen die enige afstand moeten afleggen, houden rekening met een 'risicofactor'.
Maar als je een of twee keer te laat bent geweest zou ik persoonlijk zorgen verder ruim op tijd te zijn...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 sep 2008 10:38

Gerdien B. schreef:
MissF schreef:Het kerkgebouw is Gods huis niet. Zou een beetje jammer zijn voor mensen zoals mijn schoonzus en zwager die in een geheim land in de zending zitten. Die hebben echt geen kerk hoor. Die komen in een kamer bij elkaar. Maar zeker weten dat God daar ook echt wel is!

Ik denk dat jij hier 2 dingen door elkaar haalt.

Omdat een kerk als het huis van God wordt gezien, wordt daarmee niet verworpen dat God niet ergens anders ook bij aanwezig kan zijn. Weer 2 of 3 in Zijn naam bij elkaar zijn, daar zal Hij in het midden zijn heeft God beloofd. Wat dan ook weer niet uitsluit dat de kerk niet Gods huis kan zijn.
Ook al is dat in huis, dan kan dat ook. Gods aanwezigheid is ook bij ons thuis. Het punt nu is, dat wij doelbewust naar een plek gaan om God te ontmoeten. Het lijkt mij niet meer dan fatzoenlijk om je te richten op de Gastheer en niet enkel op Zijn gasten.

Vanmorgen was het behoorlijk rustig voor de dienst en dat was erg fijn. Zo bereid iedereen zich op eigenwijze en manier zich voor de dienst. Na de dienst was het een kippenhok, want dan wordt er bijgekletst onder het genot van een heerlijk kop thee en de jarigen werden ook nog toegezongen.

Nouja, dan zeg je toch hetzelfde? Niet ENKEL op Zijn gasten, maar ook niet ENKEL op Hem, maar óók op Zijn gasten. Tijdens een dienst is het bij ons bijna onmogelijk (uit fatsoen) om je met Zijn gasten te bemoeien, dan is dat kwartiertje voor de dienst er mijns inziens nog altijd uitstekend voor geschikt, zodat we daarna 5 kwartier aan Hem zelf wijden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 08 sep 2008 10:56

Dat te laat komen ja. Wij hebben altijd om 11.00 uur dienst, behalve als er Heilig Avondmaal gehouden word. Dan begint de dienst om 10.00 uur. En tot onze grote verbazing kwam er die dienst om 10.50 uur, tijdens een voorspel van een psalm, een man binnenlopen die ging zitten, zocht het te lezen gedeelte op en keek om zich heen. Tot zijn grote verwondering ging iedereen zingen... Hij dacht dat het het orgel speelde voordat de dienst begon......

Terug naar “Archief”