Raido schreef:Wat de robot nog steeds niet schuldig maakt en de Creator van de robot eerder. Aangezien al is vast gelegd wat binnen de verantwoordelijkheid van die robot zou gedaan. Indien de Creator van de robot op deze manier zou omgaan met zijn creatie zou ook dat wat hij doet binnen zijn verantwoordelijkheid zijn vast gelegd. Het zou dan niet meer dan het afschuiven van verantwoordelijkheid zijn.
Raido schreef:God heeft, in die zin, al helemaal geen verantwoordelijkheid ten opzichte van iets of iemand. Ik doelde niet op verantwoordelijkheid als in 'verantwoording afleggen aan iemand' maar 'verantwoordelijk zijn voor'.
Oké, en wat is het verschil? Je bent pas ergens verantwoordelijk ergens voor als je er ook verantwoording voor moet afleggen. God heeft alleen verantwoording voor Zichzelf, eerbiedig bedoeld.
Raido schreef: If (and I stress if) iemand iets maakt met de mogelijkheid om het goede te doen én ondertussen ook al besloten heeft dat binnen de verantwoordelijkheid van die persoon de keuze tegen dat goede gemaakt zal worden kan ik niet anders zeggen dat die functie voor 'het goede kunnen' hoogstens betwijfelbaar is.
Dat zou alleen dan betwijfelbaar zijn als die persoon er last van had dat het al besloten was.
Raido schreef: Dat klopt, er zit een verschil tussen 'weten' en 'beslissen' alhoewel dat in Goddelijke context natuurlijk wat anders is dan bij de mensheid. Indien God wist wat er zou gebeuren, kon Hij dat automatisch ook niet meer veranderen omdat datgene wat Hij 'wist' niet meer zou gebeuren en Zijn 'weten' dus incorrect zou zijn, daarmee zou Zijn 'God-zijn' vervallen aangezien Hij een 'fout' zou maken.
Althans, volgens mijn puur menselijke redenering. Het is net zoiets als de toekomst voorspellen, of dat nou echt is, of op basis van waarschijnlijkheid. Als ik iets van de toekomst zie en dat niet zou willen en zou ingrijpen zodat dat niet zou kunnen gebeuren was mijn 'toekomstbeeld' automatisch een visie op basis van 'waarschijnlijkheid' aangezien ik het zo kon aanpassen dat het niet zou gebeuren. In Goddelijke context zou dat dus 'fout' zijn, het 'toekomstbeeld' komt niet overeen met de werkelijke toekomst.
Menselijk geredeneerd is het misschien juist. Sowieso zijn er kanttekeningen te plaatsen omdat eeuwigheidgedachten naast tijdgedachten worden geplaatst. Hoe die verhouding precies is, weet niemand. Bovendien weten we niet in hoeverre we zulke dingen kunnen inkaderen binnen de menselijke redenering.
Raido schreef: Hoe zou jij het noemen wanneer ik als Groot Leider mensen totale vrijheid geef (en ondertussen en geheime agenda heb waarin al besloten is dat ze zullen vallen (actief!)) en dat wanneer ze vallen kom ik opeens met 'een Nieuw Plan ter Bevrijding van het Volk' waarin ik ook nog eens duidelijk zeg dat alleen de mensen die ik als Groot Leider heb verkoren tot Vrijheid inderdaad vrij zullen zijn.. En als klap op de vuurpijl geef ik ook nog eens al die andere door mij niet verkoren mensen nooit vrij zullen door hun eigen schuld niet vrij zijn?
Volledig je recht, omdat ze door hun eigen moedwil gevallen zijn.
Marnix schreef:Die teksen zijn vanuit na de zondeval geredeneerd. Zie de contexten van de teksten die je aanhaalt...
1) Slechts één voorbeeld: Handelingen 4:28: Om te doen(53) al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou.
Kanttekening 53: Dit moet verstaan worden niet ten aanzien van hun voornemen, alsof zij den raad Gods zouden voorgenomen hebben uit te voeren, maar ten aanzien van de uitkomst der zaak, die zo uitgevallen is, gelijk God in Zijnen raad besloten had.
Die raad is niet bepaald na de zondeval besloten, zoals ik uit de rest van de Bijbel kan leren.
2) Wij redeneren momenteel ook na de zondeval.
Marnix schreef:Maar dat hij zou zondigen was al besloten. Dus die mens kon niet staande blijven, zijn val was immers al besloten.
Het lijkt me dat we in herhaling vallen...

Marnix schreef:Hoezo niet? Volgens mij is dat wel degelijk het geval.
Stel dat Gods voorzien 100% zuiver is. Dan is er geen afwijken aan, en gebeurt dus exact wat God voorziet. Dat is de voorzienigheid van eeuwigheid, zoals jij stelt. En wat ik erbij stel is dat God dit alles besloten heeft. Dat geeft een daad van de Goddelijke wil aan.
De voorzienigheid wordt in de tijd toegepast. Daarin is God de Beïnvloeder van de loop der gebeurtenissen. M.i. is dit Gods voorzienigheid.
Marnix schreef:Waarom niet? Dat God de mens vrije wil met consequenties voor wat hij kiest geeft doet niets af aan zijn almacht. Dit is juist een kromme theologie, het komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je de mens WEL als marionet ziet waarbij God aan de touwtjes trekt en hem naar zijn pijpen laat dansen.... de mens als robot... want als de mens een vrije wil zou hebben en eigen bewegingsvrijheid zou God niet almachtig zijn. Uiteindelijk streep je gewoon de vrije wil tegen de almacht weg omdat je die twee niet samen kan rijmen.
Op het moment dat je de mens de vrije wil geeft, dan is God op enige wijze verbonden aan de mens. God moet afwachten op wat de mens doet. Dus in zoverre is er zeker wel vermindering van de almacht.
tante-tortel schreef:Raido schreef:Blijkbaar niet wat onze Joepie Meloen komt tot een andere conclusie dan andere gereformeerden..tante-tortel schreef:Ik zou zeggen lees allemaal eens de DL regels!
Daarin wordt het duidelijk uitgelegd.....tenminste .....
Zelfs binnen de kerkverbanden in Nederland die de DL onder schrijven zijn er verschillen..
Helaas.....inderdaad.
Een oproep tot het lezen van de Dordtse Leerregels is zeker niet verkeerd!
De DL zijn zeker duidelijk, daarom volgt hieronder uit het eerste hoofdstuk het zesde artikel:
Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend ( Hand. 15:18 ), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.