Marnix schreef:Logisch gezien kan deze redenering niet, dit is een redenering achteraf.
Dat is niet juist. Het zou slechts een redenering achteraf zijn omdat wij niet wisten wat God besloten had. Maar er stond al wel vast wat er zou gaan gebeuren. Stel, ik maak een mens en ik besluit dat hij iets gaat doen wat ik niet wil. Hij weet dat niet en ik zeg hem dat hij beiden kan doen. Uiteindelijk doet hij natuurlijk dat wat ik niet wil, dat had ik al besloten. Dan is dus een redeneren achteraf, waarbij de uitkomt is dat van tevoren al vastlag dat het mis zou gaan, dat er reeel gezien geen andere mogelijkheid was.
Toch is het, zuiver menselijk gezien dus, een redenering achteraf, aangezien vanuit God nooit iets achteraf redeneren is, maar omdat we het niet eerder wisten, het in dit geval menselijk wel achteraf redeneren is. Maar goed, dan doen we in dit geval vaak, en ik beweer ook niet dat het niet mag, omdat we op grond van Gods Woord redeneren. En dan is er geen sprake van een redenatie achteraf.
Marnix schreef:Het klinkt tegenstrijdig, het is het niet, omdat, zoals ik al aangaf de mens niets weet van het Goddelijk besluit. De mens kan, geredeneerd vanuit het Goddelijk besluit, niet kiezen, maar omdat de mens dat besluit niet weet, kiest hij dus doelbewust wel ergens voor. Ik kies ervoor om nu achter de computer te zitten, dat doe ik doelbewust, maar vanuit Gods besluit kon ik niet anders.
Zoals ik hierboven heb aangegeven klopt je redenering niet. Als ik niet weet wat er gaat gebeuren geeft me dat nog geen vrije wil als al is vastgelegd welke keuze ik ga maken. Dan is er geen keuzevrijheid, ik weet slechts niet welke keuze voor mij vastgelegd is.
Je redenering komt hier op neer: De mens koos er doelbewust voor om in zonde te vallen maar Hij kon niet anders want het was Gods besluit. God besloot de mensen te laten zondigen, deed alsof ze een vrije keuze hadden en de mens wist niet beter of dat was ook zo, maar deed vervolgens wat God al had bepaald: In zonde vallen. Dit is totaal in strijd met wat de Bijbel leert over de vrije wil in het paradijs. De mens maakte immers wel een keuze maar kon toch niet anders dan doen waar God hem toe bestemd had.Het woord besluit/besloten is dus wel op zijn plaats, zoals ik al aangaf in mijn vorige redenering. God heeft van eeuwigheid besloten dat er een zondeval zou komen. De mens heeft echter, zonder weten van dit besluit hier ook daadwerkelijk voor gekozen. Dus is het de beslissing van de mens in de tijd, die de mens moedwillig genomen heeft, waartoe God van eeuwigheid reeds besloten heeft.
Kortom, God is de bedenker van de zondeval, Hij bepaalde en wilde (besloot) dat de mens in zonde zou vallen. De mens was zijn marionet, ook al wist hij dat niet, die gewoon deed wat God wilde...
Ik maak en robot, ik besluit dat hij iets fout gaat doen en dan straf ik hem omdat hij wat fout doet. Absurd....
Sowieso gaat je vergelijking met de robot niet op. De mens was geschapen met kennis van goed en kwaad. De mens wist de wet Gods en deed dus elke keuze wel overwogen. Als ik iets maak, zoals een robot, en die geef ik kennis van wat ik verkeerd en goed vind, en bovendien maak ik de robot zo dat hij het goede kan doen, maar hij kan ook vallen in het kwade, dan maak ik de robot goed en zoals ik het wil. Daarvoor had ik al besloten dat de robot ging doen wat ik fout vond, maar daar koos hij zelf in die situatie bewust voor, omdat ik hem de mogelijkheid had gegeven ook te kiezen voor het goede. Vervolgens straf ik hem.
M.i. komen we nooit uit deze discussie en wordt het een welles-nietesspelletje, maar goed.