Toename van bof in bijbelgordel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 02 mei 2008 12:46

marierose schreef:als je voor de BMR o.a. wordt ingeent krijg je ook geen bof e.d.

Ik ben wel ingeent voor BMR en kreeg jaren geleden de bof in combinatie met speekselklierontsteking. Ik kan je vertellen dat het geen pretje was, magoed..... het is dus niet zo dat als je ingeent bent je het ook niet meer krijgt!
Wat de toekomst brengen moge........

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 02 mei 2008 13:04

Dippie schreef:
CaptainCaveman schreef:
Dippie schreef:
Gershwin schreef:Autogordels aan, Dippie?

Zoiets had ik idd verwacht ja, maar dat versta ik niet onder een medicijn. Veiligheid is iets heel anders dan vooraf bv al 'rotzooi' inspuiten, om vervolgens later er geen last meer van te krijgen.

Veligheid is mij anders net zo lief als gezondheid.

Je doet je gordel toch ook om ernstige letselschade te voorkomen?

Je gordel doe je om, om de gevolgen van een eventueel ongeval wat lichter te maken. Als je je gordel omdoet, wil dat toch niet zeggen dat je geen ongeval krijgt?
Als je je inent wil dat toch niet zeggen dat het is uitgesloten dat je de desbetreffende ziekte niet oploopt?

Ik vind dit daarom dus ook niet helemaal te vergelijken met inenten, want daarmee wil je niet de gevolgen minder doen worden, maar wil je een ziekte voorkomen. Medicijnen gebruik je om de gevolgen van een ziekte te minderen... Maw, dat is dus beter te vergelijken samen: Medicijnen en autogordels. Niet met inenten dus.
Niet mee eens. Zoals Harm-J al aangeeft, je bent en blijft vatbaar.

Door een inenting verlaag je de kans op een virus/bacterie, evenals met een autogordel waarmee je de kans op ernstige letselschade verlaagt.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 mei 2008 13:40

Dippie schreef:
CaptainCaveman schreef:
Dippie schreef:
Gershwin schreef:Autogordels aan, Dippie?

Zoiets had ik idd verwacht ja, maar dat versta ik niet onder een medicijn. Veiligheid is iets heel anders dan vooraf bv al 'rotzooi' inspuiten, om vervolgens later er geen last meer van te krijgen.

Veligheid is mij anders net zo lief als gezondheid.

Je doet je gordel toch ook om ernstige letselschade te voorkomen?

Je gordel doe je om, om de gevolgen van een eventueel ongeval wat lichter te maken. Als je je gordel omdoet, wil dat toch niet zeggen dat je geen ongeval krijgt?
Als je je inent wil dat toch niet zeggen dat het is uitgesloten dat je de desbetreffende ziekte niet oploopt?
Ik vind dit daarom dus ook niet helemaal te vergelijken met inenten, want daarmee wil je niet de gevolgen minder doen worden, maar wil je een ziekte voorkomen. Medicijnen gebruik je om de gevolgen van een ziekte te minderen... Maw, dat is dus beter te vergelijken samen: Medicijnen en autogordels. Niet met inenten dus.
Niet mee eens. Zoals Harm-J al aangeeft, je bent en blijft vatbaar.

Door een inenting verlaag je de kans op een virus/bacterie, evenals met een autogordel waarmee je de kans op ernstige letselschade verlaagt.

Nou precies 8) En daarom zie ik dus ook niet atijd het nut van inenten :wink: Waarom inenten als je er toch niets mee opschiet?
Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 mei 2008 13:59

Dippie schreef:en daarom zie ik dus ook niet atijd het nut van inenten :wink: Waarom inenten als je er toch niets mee opschiet?

Den heb jij mijn antwoord niet begrepen. Met inenten geef iemand het lichaam een voorsprong op de bestrijding van een virus of een bacterie. Dit omdat het lichaam gelijk kan de "juiste" antistoffen kan gebruiken die het lichaam al opgeslagen heeft ter bestrijding van het virus of de bacterie.
Zeker in de gevallen van kinderziekten zoals b.v. rode hond/mazelen/bof/polio etc is de kans klein dat iemand (een kind) er 'nog' ziek van wordt. Als men er al ziek van wordt, dan is dat meestal in mindere mate, dan wanneer men niet ingeënt zou zijn.

Een groter gevaar loopt iemand (een kind) als die zich bevind in een groep van mensen waarvan een gedeelte wel en een gedeelte niet is ingeënt, dan is er namelijk de kans op mutatie van een virus/bacterie.

Bevind een oningeént iemand (kind) zich in groep waar een besmettingshaard is van een besmettelijke ziekte is de kans zeer groot, dat een kind aangestoken wordt. Dit omdat een kind minder weerstand heeft dan een volwassene en het niet ingeénte kind niet beschikt over juiste antistoffen.

Wat ook veel mensen vergeten dat als oningeënte kinderen de mazelen oplopen dat dit dodelijk af 'kan' lopen.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 02 mei 2008 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 02 mei 2008 13:59

Dippie schreef:Nou precies 8) En daarom zie ik dus ook niet atijd het nut van inenten :wink: Waarom inenten als je er toch niets mee opschiet?

Omdat je de kans verkleint schiet je er niets mee op? Vreemde redenering. Om diezelfde reden kun je dus ook je autogordel maar niet omdoen, 'je schiet er immers toch niets mee op'.

Ik begrijp nog steeds niet waarom je dus bijv. wél je autogordel omdoet, maar je je níet laat inenten.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 mei 2008 15:13

CaptainCaveman schreef:
Dippie schreef:Nou precies 8) En daarom zie ik dus ook niet atijd het nut van inenten :wink: Waarom inenten als je er toch niets mee opschiet?

Omdat je de kans verkleint schiet je er niets mee op? Vreemde redenering. Om diezelfde reden kun je dus ook je autogordel maar niet omdoen, 'je schiet er immers toch niets mee op'.

Ik begrijp nog steeds niet waarom je dus bijv. wél je autogordel omdoet, maar je je níet laat inenten.

Dan moet je even terug lezen, ik ga niet wéér uitleggen hoe ik het verschil zie tussen gordels en inenten.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 mei 2008 15:16

Harm-J schreef:
Dippie schreef:en daarom zie ik dus ook niet atijd het nut van inenten :wink: Waarom inenten als je er toch niets mee opschiet?

Den heb jij mijn antwoord niet begrepen. Met inenten geef iemand het lichaam een voorsprong op de bestrijding van een virus of een bacterie. Dit omdat het lichaam gelijk kan de "juiste" antistoffen kan gebruiken die het lichaam al opgeslagen heeft ter bestrijding van het virus of de bacterie.
Zeker in de gevallen van kinderziekten zoals b.v. rode hond/mazelen/bof/polio etc is de kans klein dat iemand (een kind) er 'nog' ziek van wordt. Als men er al ziek van wordt, dan is dat meestal in mindere mate, dan wanneer men niet ingeënt zou zijn.

Een groter gevaar loopt iemand (een kind) als die zich bevind in een groep van mensen waarvan een gedeelte wel en een gedeelte niet is ingeënt, dan is er namelijk de kans op mutatie van een virus/bacterie.

Bevind een oningeént iemand (kind) zich in groep waar een besmettingshaard is van een besmettelijke ziekte is de kans zeer groot, dat een kind aangestoken wordt. Dit omdat een kind minder weerstand heeft dan een volwassene en het niet ingeénte kind niet beschikt over juiste antistoffen.

Wat ook veel mensen vergeten dat als oningeënte kinderen de mazelen oplopen dat dit dodelijk af 'kan' lopen.

Het kán net zo goed dodelijk aflopen bij iemand die de mazelen krijgt en wél ingeent is, dus dat is al geen verschil.

Dat je er ook minder ziek van wordt als je het krijgt als je wél ingeent bent is dus ook niet altijd zo. En daarbij komt dat ik, dus niet ingeent, ook de rode hond en volgens mij ook de mazelen heb gehad, en daar dus ook niet erg ziek van ben gweest.
Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 mei 2008 16:12

Dippie schreef:Dat je er ook minder ziek van wordt als je het krijgt als je wél ingeent bent is dus ook niet altijd zo. En daarbij komt dat ik, dus niet ingeent, ook de rode hond en volgens mij ook de mazelen heb gehad, en daar dus ook niet erg ziek van ben gweest.

Men kan niet één enkel persoon als graadmeter gebruiken voor een grote groep van mensen, dat zou wel erg dom redeneren zijn. Het zou neer komen op het zelfde wat ik al eerder schreef nl:
Verder is mijn mening er over dat je het geloof bij jezelf moet houden, dus je kinderen niet klakkeloos bloot moet stellen aan eigen regelgeving of hoe de omgeving over inenting denkt.

Men gaat te vaak af of wat de omgeving er over vertelt, of wat men er over heeft horen vertellen. Men ziet weinig mensen naar de wetenschappelijke feiten en cijfers kijken waar het wel of niet inenten betreft.

Het verschil en discussiepunt zit hem daarom ook meer in de reden waarom om iemand zich wel of niet laat inenten en op wat voor gronden iemand tot besluit komt om zijn/haar kinderen wel of niet laten inenten.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 mei 2008 16:26

Harm-J schreef:
Dippie schreef:Dat je er ook minder ziek van wordt als je het krijgt als je wél ingeent bent is dus ook niet altijd zo. En daarbij komt dat ik, dus niet ingeent, ook de rode hond en volgens mij ook de mazelen heb gehad, en daar dus ook niet erg ziek van ben gweest.

Men kan niet één enkel persoon als graadmeter gebruiken voor een grote groep van mensen, dat zou wel erg dom redeneren zijn. Het zou neer komen op het zelfde wat ik al eerder schreef nl:
Verder is mijn mening er over dat je het geloof bij jezelf moet houden, dus je kinderen niet klakkeloos bloot moet stellen aan eigen regelgeving of hoe de omgeving over inenting denkt.

Men gaat te vaak af of wat de omgeving er over vertelt, of wat men er over heeft horen vertellen. Men ziet weinig mensen naar de wetenschappelijke feiten en cijfers kijken waar het wel of niet inenten betreft.

Het verschil en discussiepunt zit hem daarom ook meer in de reden waarom om iemand zich wel of niet laat inenten en op wat voor gronden iemand tot besluit komt om zijn/haar kinderen wel of niet laten inenten.

Idd en dat heb ik dus al een keer hier uitgelegd :wink:
Afbeelding

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 02 jun 2008 17:55

Half on-topic. Dankzij het geloof van mijn ouders heb ik als kleuter de "zegeningen" van kinkhoest, mazelen, bof, rode hond en nog een paar ziektes mee mogen maken. Ik neem dat mijn ouders nog steeds een beetje kwalijk. Kinkhoest is een behoorlijk ernstige ziekte en mijn ouders hebben me daar willens en wetens compleet aan blootgesteld. Als ik polio had gekregen was ik overigens meer dan een beetje kwaad geweest.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 jun 2008 23:24

Je hebt in elk geval flink weerstand opgebouwd! Je bent een grote sterke kerel geworden :lol:

isabm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor isabm » 17 jun 2008 14:21

Het komt er op neer dat ik met een Praktische Opdracht bezig ben, en ik wil hiervoor graag aan mensen hier deze vraag stellen: Waarom laten streng gereformeerden zich soms/vaak niet inenten tegen ziektes als de bof, mazelen en rode hond. Dus wat zijn de motieven om dit niet te doen, of niet te laten doen bij uw kinderen?
Ik weet wel in welke richting ik het antwoord moet zoeken, maar ik zou het graag onderbouwd een keer uit de mond van iemand horen die het zelf ook niet doet, of die het niet bij zijn eigen kinderen laat doen.

Ik zou het antwoord op deze vraag graag letterlijk (dus als citaat) in het verslag kunnen verwerken.

Deze vraag is naar aanleiding van ditzelfde nieuwsbericht.

Bij voorbaat dank alvast

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 jun 2008 16:01

ik neem aan dat je antwoord wilt van iemand die zelf niet inent dus niet van zijn/haar omgeving?

isabm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor isabm » 17 jun 2008 18:01

Ik vrees dat het moeilijk zal zijn hier op dit forum iemand te vinden die het niet doet, aangezien volgens mij alleen echt streng gelovigen het niet doen, en op dit forum zitten volgens mij (als ik het zo zeggen mag) vooral wat meer gematigde mensen.

Maar ik heb een apart onderwerp aangemaakt, met daar de nieuwe vraagstelling in. die meer is gericht op gelovigen in het algemeen, en niet zozeer de mensen die zich niet laten vaccineren.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 17 jun 2008 19:23

De bof...m'n zus was ingeënt, als klein kind al, maar heeft 1,5 jaar geleden toch de bof gekregen! ze was toen 25 en kreeg het in heel erge mate, ze is zelfs in het ziekenhuis opgenomen omdat ze bang waren dat alles dicht zou trekken, ze is toenmet de ambulance van de huisarts naar 't ziekenhuis gegaan!

Terug naar “Archief”