Marnix schreef:Op basis waarvan gelooft men dat er een uitstorting van de Geest zal plaatsvinden bijvoorbeeld? Wie zegt dat dat ook Gods plan is? Dat de Bijbel zegt dat God zijn Geest zal uitstorten over al wat leeft... maar Petrus geeft al aan dat dit bij Pinksteren in vervulling is gegaan.
Juist!
Dit heeft te maken met: hoe lees je de Bijbel? Dat is namelijk het verschil, wat achter alle verschillen schuil gaat die hier aan de orde komen.
De hamvraag is hierbij: heb je oog voor de heilshistorische lijn in de Bijbel? In gereformeerde kring is het de traditie om die lijn te zien, terwijl dat in charismatische kringen niet gezien wordt. Dat is dan ook de reden dat het gereformeerde en het charismatische zoveel spanning geeft.
Antony schreef:In zijn striemen IS ons genezing GEWORDEN!!! Dit is een belofte die wij mogen pakken! Ziekte hoort niet bij Gods plan en in Jezus is alles al volbracht. Je wilt toch niet zeggen dat je denkt dat God gelovigen(en ongelovigen) graag ziek ziet??? Zeker niet na de kruisiging?
Ziekte hoort bij het bestaan van na de zondeval. En wij zitten nog steeds in dat bestaan. Dus hoort er ook ziekte bij ons bestaan. Dat is ons lot door de schuld van de zonde.
Gods heilsplan beoogt het heil van de uitverkorenen, die Hij al van de grondlegging van de wereld uitverkoren heeft, van eeuwigheid af. Dat plan wordt onfeilbaar uitgewerkt, onafhankelijk van menselijke factoren: er zal er niet één achterblijven die door God uitverkoren is.
rosalie83 schreef:God wíl dat we gelukkig zijn, God wíl dat we gezond zijn, God wíl dat we -vul maar in-. Wij moeten er alleen wel naar grijpen.
...en we moeten zelf naar het geloof grijpen, en naar onze redding?
Sorry hoor, maar dan heb ik geen hoop voor de eeuwigheid! Want dan is het een verloren zaak. In zo'n geloof kan ik geen troost vinden. Want een gevallen zondaar is dood in zonden en misdaden.
Ik vind de focus hier al helemaal fout: alsof het maar zou gaan om aardse dingen. De verlossing door Christus, zijn kruis, och, dat is passé, dat komt op de achtergrond te staan. Dat is dan een historisch feit, waar we verder niet al te veel meer bij stil staan. En dan krijg je een oppervlakkig geloof, waarin men geacht wordt alleen maar praise-liederen te zingen. De diepe tonen van bijvoorbeeld Psalm 130, waarin de dichter vanuit een intense diepte van zondenood zingt, weet men dan niet meer te plaatsen.
De hoofdlijn is het heilswerk van God, wat Hij door de geschiedenis heen uitwerkt. Dat was ook, waar Jezus zich mee bezig hield toen Hij op de aarde was. De tekenen die Hij daarbij deed, waren tekenen bij dat heilswerk. Het ging niet om die tekenen zelf.
De mensen hielden wel van spektakel. (Net als de charismatischen van vandaag.) Daarom liepen ze zo achter Hem aan. Maar daar moest Jezus niets van hebben. Want Hij was gekomen om het verlorene te zoeken, de verloren schapen van het huis van Israël. En al die mensen die Hem zo bewonderden om zijn wonderen, maar die hun eigen zondennood niet gevoelden, die bejegende Hij heel confronterend. En daardoor werd Hij impopulair.
En om er nog wat bij te zeggen: wat er met Job gebeurde past al helemaal niet in het plaatje van een God zoals je dat in het citaat schetst.
Anthony schreef:Dezelfde kracht die Hem uit de doden heeft opgewekt is in ons!
Dat is niet iets waar wij wel even over kunnen beschikken.
Als een mens wedergeboren wordt, dan gebeurt er een wonder. Dan gaat hij zijn schuld voor God leren kennen, en gaat hij beseffen dat hij zelf nooit meer zalig kan worden met zijn eigen inbreng. Er is voor hem geen redden meer aan. Maar dan gaat hij ook leren wat genade is. Dan gaat hij op Jezus Christus leren zien. Dan gaat hij dat wonder gevoelen, wat het is dat God naar verdoemelijke zondaren omziet, om hen zalig te maken. Daar kan het verstand niet bij, maar in het geloof wordt het gezien.
Dat genadewerk is het werk van een soeverein God.
Anthony schreef:Alleen ik denk dat als jij bijvoorbeeld zegt: Er heerst griep (om maar even wat te noemen) dan zeg je iets verkeerd?
Wat griep heerst?? JEZUS is HEER!!
En als je naar Jezus' bediening keek zie je dat Hij iedereen genas (een paar kleine uitzonderingen wegens klein geloof daar gelaten) Ik lees nergens dat Hij zei: Nou, jou genezen we maar niet, want het is God's plan dat jij ziek blijft!
Waarom zou God dan nu wel plannen hebben om mensen ziek te laten?
...
Precies zoals ik het zeg, als je begrijpt dat Jezus in ons is, en dat we in Zijn naam dignen mogen verbreken dan kun je het!
Spreek bijvoorbeeld niet uit: ik denk dat ik griep krijg, maar zeg b.v: Jezus naam staat boven de griep dus ik zal geen griep krijgen!
Zo denk ik er over.
Dat wat je over die griep zegt, is pertinent onjuist.
Bovendien heb ik nog nooit een genezingsverhaal over Jezus gelezen waarin Hij zo onhandig en stuntelig te werk gaat als Jan Zijlstra aan het begin van
deze video. Jan Zijlstra praktizeert hier volop wishful thinking en het overschreeuwen van de werkelijkheid.
Anthony schreef:Ik denk alleen dat omdat de wereld God aan de kant geschoven heeft, dat we Hem te weinig ruimte geven om te genezen.
Alsof God afhankelijk is van ons!!
Wat een machtige mens, en wat een machteloze God veronderstel jij!