Waarom denk je dat we in de hemel als geesten zullen zijn? Abraham was daar en Lazarus met gewoon een lichaam.
Dat was een gelijkenis. Zoals je weet is Abraham begraven in de spelonk van Makpela, in het veld van Efron, de zoon van de Hethiet Sochar, dat tegenover Mamre gelegen is. Zijn ziel (wat een geest is) is toen naar God gegaan (ook wel de hemel genoemd). Ook God is een Geest en is zodoende ook niet aan een fysieke hemel gebonden.
Ik geloof niet zo in het oude model van een (platte) aarde waar de mensen zijn, een plek (onder die aarde) wat de hel zou zijn en een plek boven de aarde waar de hemel zou zijn. Of zoals in de gelijkenis voorkomt een plek met een groot ravijn er tussen de ene kant 'De Pijn' en de andere kant 'De Gelukzaligheid'.
En denk aan Henoch, Mozes, Elia. Allen met hun lichaam naar de hemel. En wat denk je van Jezus!
Dat klopt alleen is het maar de vraag of dat lichaam ook zichbaar is en of daar geen andere eigenschappen aan gegeven zijn. Het hoeft allemaal niet zo fysiek te zijn als het wordt voorgesteld. Denk maar aan het lichaam van Jezus, daar kon hij meer door deuren lopen.
Als b.v. de discipelen Mozes herkennen terwijl ze hem nog nooit hebben gezien, dan zullen wij dat toch ook? De Bijbel geeft veel meer aanwijzingen dan wij denken.
Dat waren twee mensen die in een verheerlijkt lichaam verschenen op Aarde, dat wil toch niet direct zeggen dat dit nu op dit moment (bij het bestaan van de Oude Aarde) ook zo is?
Marnix schreef:Raido, je loskoppeling van hemel en nieuwe aarde zijn opmerkelijk, want in Openbaring 21 staat toch duidelijk dat beiden tot 1 verenigd zullen worden. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde... maar de nieuwe hemel daalt neer en God zal onder de mensen wonen.
Dat is ook niet iets wat ik ontken hè

Je kunt met die teksten heel veel kanten op, er zal een nieuwe hemel komen (er is dus nu een oude?) en er zal een nieuwe Aarde komen (alleen een Aarde? of ook een totale nieuwe kosmos en dergelijke?) Die nieuwe hemel en die nieuwe aarde zullen een zijn, de nieuwe hemel zal nederdalen op de nieuwe Aarde. Alleen sluit dat helemaal niet direct in dat de hemel nu hetzelfde is als die nieuwe hemel. Waarom zou het onmogelijk zijn?
Overigens lees ik niet direct dat de nieuwe hemel zal nederdalen, ik lees dat het nieuw Jeruzalem zal nederdalen

In het Grieks het overigens leuk om te lezen... de (god) Uranus zal afdalen naar (de godin) Gaia

Uranus is de personificatie van de hemel, Gaia is de Aarde

Misschien eens leuk om te kijken hoe Gaia en Uranus in de Griekse mythologie voorkwamen, Paulus kende die verhalen ook.
Wanneer je kijkt wat bijvoorbeeld Matthew Henry hierover schreeft:
I saw a new heaven and a new earth; that is, a new universe; for we suppose the world to be made up of heaven and earth. By the new earth we may understand a new state for the bodies of men, as well as a heaven for their souls. This world is not now newly created, but newly opened, and filled with all those who were the heirs of it. The new heaven and the new earth will not then be distinct; the very earth of the saints, their glorified bodies, will now be spiritual and heavenly, and suited to those pure and bright mansions.Hemels, spirituele wezens, misschien vergelijkbaar met engelen een geheel andere natuur (zoals er een plant-natuur, een Goddelijke natuur, een menselijke natuur, een dierlijke natuur en ook een engelennatuur is) met andere woorden, het zal totaal anders zijn.
In this new world the apostle saw the holy city, the new Jerusalem, coming down from heaven, not locally, but as to its original: this new Jerusalem is the church of God in its new and perfect state, prepared as a bride adorned for her husband, beautified with all perfection of wisdom and holiness, meet for the full fruition of the Lord Jesus Christ in glory. Het Nieuw Jerusalem, in veel andere profetieeën worden dat soort bewoordingen ook gebruikt, een verschillend gebruik van Sion, Jerusalem, Israel, Bruid/Bruidegom zie je bijvoorbeeld ook in het Hooglied, Jesaja, Ezechiel of Jeremia.
Kortom ik weet dat allemaal zo net nog niet
P.S. Als het gaat over Lazarus en Abraham, staat er dat Lazarus zijn ogen opsloeg in Hel (Hades in het Grieks) dat was de onderwereld en niet de plaats van vernietiging (Tartarus in het Grieks) misschien is het dodenrijk dan een betere benadering. Want wanneer je op basis van deze tekst aanneemt dat er herkenning is in de hemel (dus hemellingen onderling) is dat er ook tussen de hemel en de hel, jij zult dan ook vrienden herkennen die niet geloofden.