Flippie Flink schreef:Voor degenen met een smartphone of tablet:
Ik gebruik een readingplan (McCheyne) van de app Youversion. (...)Het voordeel is, dat je met zo'n app ook op 'verloren' (wacht)momentjes kan lezen.
Ja ik ken YouVersion, en gebruik het ook wel met enige regelmaat. Verder heb je voor Android-telefoons "CadreBible" wat als voordeel heeft dat je de grondteksten ook bij de hand hebt.
@parsifal ik lever ook maar een bijdrage aan dit topic:
Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom niet?
Ja, alles minstens één keer, veel stukken meerdere keren. Waarom? Omdat ik helemaal geboeid ben door de Bijbel en wat het te zeggen heeft over mij, God, de wereld, de zin van het leven, de toekomst, etcetera.
Moet je de Bijbel helemaal doorgelezen hebben?
Ik vind van wel; één keer helemaal is toch wel handig om te zien wat er allemaal instaat. Dan heb je tenminste niet meer van die "aha-erlebnissen", van hee, dat heb ik nou nog noooit gelezen.
En wat voor rol speelt de Bijbel in jouw leven?
Een leidinggevende rol. Door de Bijbel spreekt God tot mij (ons!!) en laat ons zo weten wat we moeten weten. Ik ga er vanuit dat de Bijbel onfeilbaar, geïnspireerd, volledig betrouwbaar, duidelijk en nuttig is in z'n geheel en in alle delen. Ik baseer m'n doen en denken op wat de Bijbel zegt; als de Heere door de Bijbel mij iets duidelijk maakt, bijvoorbeeld een verkeerde manier van denken, zondig gedrag, iets waar ik alert op moet zijn, dan probeer ik mijn doen en denken daarnaar in te richten. De Bijbel is zo dus een "lamp voor mijn voet". Een leuke acroniem voor het Engelse "Bible" vind ik "Basic Instructions Before Leaving Earth".
Interesseert het je?
Ja, om meerdere redenen. De eerste heb ik al genoemd, namelijk leidraad voor m'n leven. Wat ook meespeeld is dat ik theologie studeer en DV het Evangelie wil verkondigen, en dan is het toch wel zaak om goed thuis te zijn in de Bijbel.
Of denk je dat het niet nodig is, zolang het in je hart maar goed zit?
"Laat het woord van Christus in rijke mate in u wonen, in alle wijsheid" (Kol. 3:16).
Ik ben net als Boekenlezer ook iemand die graag uit het OT leest. Met name Jeremia, Daniel, Hosea, de "wijsheidsboeken" (Job, Psalmen, Spreuken, Prediker), en Deuteronomium vind ik heerlijk om te lezen en herlezen. Wat NT betreft vind ik het erg moeilijk om een keuze te maken. Hoe meer ik erover nadenk en mee bezig ben, hoe meer elk Bijbelboek zelf mij gaat aanspreken en interesseren. Mijn "aanpak" met Bijbellezen verschilt nogal. Vaak lees ik een boek van voor naar achteren, maar ik spring wel van de hak op de tak als het gaat om welk boek; dan eens weer NT, dan weer een profeet, etc. Soms een paar hoofdstukken achter elkaar, soms een klein gedeelte. Meestal valt mij dan een bepaald onderwerp op wat ik verder ga uitdiepen in de Bijbel via de tekstverwijzingen, commentaren en dergelijke.
Son of Holiness, be my Righteousness; have Your Way with my heart.
God of Faithfulness, be my Confidence; Soli Deo Gloria!