weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2007 22:07

japio schreef:
Gerdien B. schreef:Lukas 22:15: En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde;

Dus de nodiging tot het HA komt van Hem....

Volgens mij moet je wel erg goed van jezelf denken wil je die naast je neer kunnen leggen. Ik heb Zijn maal regelmatig nodig om mij te versterken in het geloof.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2007 22:16

Harm-J schreef:@Boekenlezer

Harm-J schreef:Eigenlijk kan niemand aangaan als iemand de 3fve te strak leest.... Daar word duidelijk gesteld: "Alle leugenaars, roddelaars, allen die de kerkdiensten niet trouw bezoeken, allen die vloeken etc etc." De 3fve stelt dat: "zolang zij in hun zonden volharden, moeten zij zich van het avondmaal afhouden"Wie durft er voor de volle 100 procent te zeggen dat hij/zij nooit een leugen(tje) om best wil heeft verteld om zijn naaste niet te kwetsen? Wie heeft er nooit iets onaardig over zijn naaste vertelt aan een ander. Wie heeft nooit op een zondag wel eens uit gemakzucht of andere redenen een kerkdienst verzuimt etc etc?

Op bovenstaande ben jij ingehaakt.

Harm-J schreef:Ware het niet dat het God is die de mensen uitnodigt, niemand uitgezonderd.!! Het gaat er imho om wil je proberen te leven zoals God wil. Niet of het je lukt, maar of jij of iemand anders het wil proberen. Natuurlijk weet God dat je valt, (denk hier bij aan de zondeval in het paradijs) daarvoor heeft Hij zijn eniggeboren Zoon aan het kruis laten sterven.!! Daarvoor staat er ook in de 3fve: "Want Gods toorn over de zonde is zo groot, dat Hij - eerder dan ze ongestraft te laten - zijn geliefde Zoon Jezus Christus erom gestraft heeft met de bitter en smadelijke dood aan het kruis.

Waarom haak jij niet op dit bovenstaande in, met name de tekst: 'het is God die nodigt.' ?

Heel simpel: omdat er bij het lezen van het eerste mij wat te binnen kwam om te noteren.
Komt mij niets te binnen, dan valt er ook niet te reageren.
En andere factor die speelt: het aantal bijdragen in deze discussie zijn erg talrijk, waardoor ik niet de kans zie om op alles in te gaan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2007 22:19

Gerdien B. schreef:
japio schreef:
Gerdien B. schreef:Lukas 22:15: En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde;

Dus de nodiging tot het HA komt van Hem....

Volgens mij moet je wel erg goed van jezelf denken wil je die naast je neer kunnen leggen. Ik heb Zijn maal regelmatig nodig om mij te versterken in het geloof.

Zomaar even een vraagje. Is niet echt een discussievraag, maar even iets waar ik nieuwsgierig naar ben.
Jij gaat in de Ger. Gem. aan het avondmaal?
Nou heb ik van de Ger. Gem. van die verhalen gehoord dat de kerkeraad daar erg streng toezicht houdt, en dat als je gaat, dat je binnen de kortste keren een paar ouderlingen op bezoek krijgt om je ziel te wegen, om te kijken of je eigenlijk wel aan mag gaan volgens hen. En als je voor dat examen zakt, houden ze je vanaf dan tegen. Klopt dat beeld?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2007 22:28

De dominee heeft mij uitgenodigd voor gesprek en daar was de wijkouderling bij. Er was niets met spoed bij want hij was eerder zowat te laat.
Daarna ben ik niet gewijgert, dus dan zal ik wel geslaagd zijn voor het examen. :roll:

Ik heb het examen zo niet ervaren. Ook al hebben zij misschien hun vraagtekens er bij, dan nog mogen zij mij niet oordelen en niet wijgeren. Dat beseffen zij ook.
Op het kerkelijk recht kunnen ze weigeren maar Goddelijk recht mogen ze totaal niet aankomen

Van waar deze vraag?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 mei 2007 22:40

Harm-J schreef:Eigenlijk kan niemand aangaan als iemand de 3fve te strak leest.... Daar word duidelijk gesteld: "Alle leugenaars, roddelaars, allen die de kerkdiensten niet trouw bezoeken, allen die vloeken etc etc." De 3fve stelt dat: "zolang zij in hun zonden volharden, moeten zij zich van het avondmaal afhouden"Wie durft er voor de volle 100 procent te zeggen dat hij/zij nooit een leugen(tje) om best wil heeft verteld om zijn naaste niet te kwetsen? Wie heeft er nooit iets onaardig over zijn naaste vertelt aan een ander. Wie heeft nooit op een zondag wel eens uit gemakzucht of andere redenen een kerkdienst verzuimt etc etc?

Op bovenstaande ben jij ingehaakt.

Harm-J schreef:Ware het niet dat het God is die de mensen uitnodigt, niemand uitgezonderd.!! Het gaat er imho om wil je proberen te leven zoals God wil. Niet of het je lukt, maar of jij of iemand anders het wil proberen. Natuurlijk weet God dat je valt, (denk hier bij aan de zondeval in het paradijs) daarvoor heeft Hij zijn eniggeboren Zoon aan het kruis laten sterven.!! Daarvoor staat er ook in de 3fve: "Want Gods toorn over de zonde is zo groot, dat Hij - eerder dan ze ongestraft te laten - zijn geliefde Zoon Jezus Christus erom gestraft heeft met de bitter en smadelijke dood aan het kruis.

Waarom haak jij niet op dit bovenstaande in, met name de tekst: 'het is God die nodigt.' ?

Boekenlezer schreef:Heel simpel: omdat er bij het lezen van het eerste mij wat te binnen kwam om te noteren.
Komt mij niets te binnen, dan valt er ook niet te reageren.
En andere factor die speelt: het aantal bijdragen in deze discussie zijn erg talrijk, waardoor ik niet de kans zie om op alles in te gaan.

Vreemd, dat jij dan wel tijd vind om op het minste belangrijke aspect, het menselijke deel een antwoord te geven, maar dat jij het allerbelangrijkste van het sacrament zo maar laat liggen, wel te verstaan: 'de uitnodiging van God voor het avondmaal voor iedereen:

Misschien komt het door dat het niet in jouw straatje past...? Misschien iets, met omtrekkende bewegingen, om vooral niet even een excuus naar Gerdien en Riska te hoeven schrijven.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2007 07:21

Harm-J schreef:Vreemd, dat jij dan wel tijd vind om op het minste belangrijke aspect, het menselijke deel een antwoord te geven, maar dat jij het allerbelangrijkste van het sacrament zo maar laat liggen, wel te verstaan: 'de uitnodiging van God voor het avondmaal voor iedereen:

Ik denk dat het bijbelser is om te zeggen dat het aanbod van genade in Jezus Christus tot iedereen komt en dat iedereen die van die genade leert leven, wordt geroepen om het avondmaal te vieren tot versterking van het geloof.
We moeten het avondmaal niet voorop plaatsen, maar het Evangelie. Het avondmaal is er tot versterking van het geloof in datzelfde Evangelie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 10:54

even vanuit het andere topic

Gerdien B. schreef:zelfs aan de manier van het sacrament durf ik te twijfelen of die goed is in de reformatorische kerken. Dan niet in de zin van hoe we het brood en wijn zien, maar wel wanneer er iemand aan het avondmaal mag gaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2007 11:48

elbert schreef:
Harm-J schreef:Vreemd, dat jij dan wel tijd vind om op het minste belangrijke aspect, het menselijke deel een antwoord te geven, maar dat jij het allerbelangrijkste van het sacrament zo maar laat liggen, wel te verstaan: 'de uitnodiging van God voor het avondmaal voor iedereen:

Ik denk dat het bijbelser is om te zeggen dat het aanbod van genade in Jezus Christus tot iedereen komt en dat iedereen die van die genade leert leven, wordt geroepen om het avondmaal te vieren tot versterking van het geloof.
We moeten het avondmaal niet voorop plaatsen, maar het Evangelie. Het avondmaal is er tot versterking van het geloof in datzelfde Evangelie.

En daar ben ik het helemaal mee eens.
Dat ik er niet direct op in ging, is niet omdat ik er helemaal niks op zou kunnen zeggen, maar omdat dit een onderwerp is dat meer tijd en denkwerk van mij vraagt. Daar ontbreekt het al gauw aan als er veel gereageerd wordt. Ik was tenminste niet van plan om al mijn tijd en energie op te laten gaan aan forummen.

De nodiging tot het heil in Christus is ruim. Het heeft ook grote betekenis om tot Gods verbond te behoren, en gedoopt te zijn. Maar dat zijn wel zaken waarbij zorgvuldigheid is geboden. Je kan niet zo maar tegen iedereen gaan roepen: 'Je bent gedoopt, in het verbond, dus je hebt al deel aan Christus. Kom ook gelijk maar naar het avondmaal.' Dat is misbruik maken van het verbond, als excuus om de vermaning en terechtwijzing na te laten. Dan wordt de noodzaak tot wedergeboorte verwaarloosd. En als er íets is waar ik verschrikkelijk op af knap, dan is het dàt wel!
Ik heb ze veel ontmoet: van die mensen die lid zijn van de kerk, en ook rustig aan het avondmaal aangaan, maar ondertussen kan er wel héél erg veel bij hen door de beugel. Die beugel blijkt dan steeds weer verdacht ruim in combinatie met het kerklid zijn en voor waar gelovig te denken gelden. Het combineren van een wereldse levenstijl met kerklid zijn is voor hen geen probleem. Ondertussen ontstaat bij mij het gevoel dat die mensen zichzelf bedriegen met een schijngeloof.
Dat is bij mij het gevoelige punt. En dat is dan ook de reden dat als het gaat om de ruime nodiging, ik wel eerst even tijd nodig heb om zorgvuldig te formuleren. Ik ben het eens met de ruime nodiging, maar er moet wel zuiver over gesproken worden, want anders krijg je de grootste misstanden en ongelukken: mensen die er veel te makkelijk bij leven, en zichzelf gerust stellen met een ingebeeld geloof. Ik heb het gevoel dat dat iets is wat veel voorkomt.

Dit heeft overigens verder totaal niets met Riska en Gerdien B. te maken. Daar gaan mijn gedachten helemaal niet over nu ik dit typ.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 mei 2007 12:36

Boekenlezer schreef:Ik heb ze veel ontmoet: van die mensen die lid zijn van de kerk, en ook rustig aan het avondmaal aangaan, maar ondertussen kan er wel héél erg veel bij hen door de beugel. Die beugel blijkt dan steeds weer verdacht ruim in combinatie met het kerklid zijn en voor waar gelovig te denken gelden. Het combineren van een wereldse levenstijl met kerklid zijn is voor hen geen probleem. Ondertussen ontstaat bij mij het gevoel dat die mensen zichzelf bedriegen met een schijngeloof.

Is het dan niet tijd om bepaalde zaken aan God over te laten.? Het beste wat jij kunt doen is bidden volgens mij, voor die mensen en die zaken laten liggen of overdragen waren ze horen te liggen: 'bij God'.!

Een mens heeft genoeg aan zijn eigen zonde.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 mei 2007 12:46

Harm-J schreef:
Boekenlezer schreef:Ik heb ze veel ontmoet: van die mensen die lid zijn van de kerk, en ook rustig aan het avondmaal aangaan, maar ondertussen kan er wel héél erg veel bij hen door de beugel. Die beugel blijkt dan steeds weer verdacht ruim in combinatie met het kerklid zijn en voor waar gelovig te denken gelden. Het combineren van een wereldse levenstijl met kerklid zijn is voor hen geen probleem. Ondertussen ontstaat bij mij het gevoel dat die mensen zichzelf bedriegen met een schijngeloof.

Is het dan niet tijd om bepaalde zaken aan God over te laten.? Het beste wat jij kunt doen is bidden volgens mij, voor die mensen en die zaken laten liggen of overdragen waren ze horen te liggen: 'bij God'.!

Bovendien zijn het misschien dingen waarvan jij (Boekenlezer) vindt dat ze niet door de beugel kunnen, maar wellicht kunnen die mensen het wel verantwoorden. Het is maar net hoe je bepaalde dingen ziet en ervaart.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 12:58

Boekenlezer schreef:Ik heb ze veel ontmoet: van die mensen die lid zijn van de kerk, en ook rustig aan het avondmaal aangaan, maar ondertussen kan er wel héél erg veel bij hen door de beugel. Die beugel blijkt dan steeds weer verdacht ruim in combinatie met het kerklid zijn en voor waar gelovig te denken gelden.

Dit is oordelen op uiterlijkheden en niet op innerlijke zaken.
hier heb ik zo een enorme super hekel aan. ik weet ook dat mensen grote twijfels bij mijn geloof hebben. Al was het alleen al omdat ik in broek loop. Het ergste is dat ik weet dat er zo over mij gesproken, beter gezegt geroddeld, wordt, maar niemand!!! is ooit daarmee naar mij toe gekomen om te vragen hoe ik het zie en waarom ik denk dat dit mogelijk is.
Dat is ook de reden dat ik zo enorm geirriteerd ben als mensen andere mensen over uiterlijkheden gaan oordelen.

Vraag het gewoon aan ze. Ga open en eerlijk het gesprek aan. En niet al van te voren van: dat kan nooit goed wezen en de deur eigenlijk al dicht gooien voor de ander zijn mening. Er zijn op die ene Bijbel zoveel intepretaties mogelijk.
Als mensen het dan maar doen in afhankelijkheid van God.

Dan zou jij je denk ik groen en geel geergerd hebben aan mij afgelopen zondag. Ik ben in een spijkerbroek nar de kerk gegaan en daarmee ook nog aan de communie. En ja, zondag waarschijnlijk en anders volgende week zondag weer GerGem ;)

Mooi he hoe veelzijdig God is en daardoor ook het geloof

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2007 14:06

Harm-J schreef:

Hoe het er met iemands hart voor staat, zal ik altijd aan God over moeten laten. Ik kan niet over individuele personen oordelen.
Maar het zijn ongetwijfeld wel zaken waaraan te merken is dat het waar is wat er staat in de NGB: de huichelaars die wel in de kerk zijn, maar niet van de kerk. Of denk aan de gelijkenis van het zaad.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2007 14:13

rosalie83 schreef:
Harm-J schreef:

Bovendien zijn het misschien dingen waarvan jij (Boekenlezer) vindt dat ze niet door de beugel kunnen, maar wellicht kunnen die mensen het wel verantwoorden. Het is maar net hoe je bepaalde dingen ziet en ervaart.

Ja, zo kun je wel alles wegredeneren. Dan mogen zelfs de inwoners van Sodom nog wel aan het avondmaal.
Het heeft wel wat te zeggen als (jonge) mensen zich helemaal op hun plek voelen in de disco, maar als ze de kerk en het geloof ze minder interesseert. En als men met een rustig geweten naar vloekfilms zit te kijken. En die wil jij graag aan het avondmaal hebben?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 17:02

Maar waar ligt de grens dan?
Is het dan niet beter om naar hun persoonlijk verhaal te luisteren ipv jou conclusies te trekken op grond van wat jij wel en niet zou kunnen binnen het geloof.
Weet je 100% zeker wat ze daar doen. Ik ken ook jongeren die met een heel ander doel op zaterdag naar de disco gaan dan flink te dansen, drinken en slikken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2007 21:15

Boekenlezer schreef:De nodiging tot het heil in Christus is ruim. Het heeft ook grote betekenis om tot Gods verbond te behoren, en gedoopt te zijn. Maar dat zijn wel zaken waarbij zorgvuldigheid is geboden. Je kan niet zo maar tegen iedereen gaan roepen: 'Je bent gedoopt, in het verbond, dus je hebt al deel aan Christus. Kom ook gelijk maar naar het avondmaal.' Dat is misbruik maken van het verbond, als excuus om de vermaning en terechtwijzing na te laten. Dan wordt de noodzaak tot wedergeboorte verwaarloosd. En als er íets is waar ik verschrikkelijk op af knap, dan is het dàt wel!

In de Oud-Katholieke liturgie staat: "Tot de heilige communie zijn allen genodigd die gedoopt zijn, in hun kerkgemeenschap deelnemen aan de tafel van de Heer en met ons zijn tegenwoordigheid willen vieren."

Op grond van de Bijbel nodigt dit kleine kerkgemeenschap een vrij grote groep mensen uit. Bij ons in de PKN zegt de dominee: "Komt nu, want alle dingen zijn gereed" - bij ons is de nodiging ook heel ruim.

Het is in beide een ieders eigen verantwoordelijkheid om deel te nemen aan avondmaal of communie. Het is jammer dat jij daar op afknapt, maar me dunkt dat beide kerkgenootschappen toch een zekere theologische diepgang hebben en dat in beide kerkgenootschappen een groep geestelijken aanwezig is, waarin ik vertrouwen heb. Wie ben ik dan om anderen van het avondmaal of de communie af te houden? Christus nodigt, wie durft er dan schapen van de Herder af te houden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”