Dit lijkt me sterk....dan zouden alleen de geloofsverzekerden belijdenis mogen doen. Dan is belijdenis nog "zwaarder" dan Heilig avondmaal...Er zijn een heleboel (het merendeel) gelovigen die in dit leven helemaal die geloofsverzekering niet krijgen, dan zouden deze gelovigen dus geen belijdenis mogen doen?!? Je belijdt mijns inziens dat je in God geloofd en het eens bent met de leer van de kerk, en dat je daarnaar wilt leven. Dat is wat anders dan geloofsverzekering.
Tja, in veel gemeenten zien ze het gelukkig anders. Je doet belijdenis van je geloof. Niet van een of ander algemeen geloofsbeeld of van ene leer, maar van je eigen geloof. Je erkent je afhankelijkheid van Jezus Christus en dat zijn offer verzoening brengt voor wie in hem geloven. Je belijdt je geloof als je er zeker van bent, je belijdt niet iets waarvan je niet zeker weet of het zo is of dat het ook voor jou geldt, anders is het geen geloof en dus ook belijdenis daarvan.
Het probleem is gewoon ontstaan door de tweedeling die is gemaakt tussen gelovigen en oprechte gelovigen... blijkbaar kan je wel gelovig zijn maar niet gered ofzo... dan ben je dus niet gelovig... of je bent het wel maar ziet dat niet omdat er allerlei extra voorwaarden bij zijn gekomen waar je als gelovige toch wel aan moet voldoen.
Dan maar weer terug naar het onderwerp. Fly, ik vind een redenering van je ontzettend fout. Namelijk deze: Ik ben lid van een kerk en als de kerkraad regels stelt moet je je daar gewoon aan houden, wie lid is van een kerk onderwerpt zich aan het kerkelijk gezag. Op zich in zijn algemeenheid is dat wel waar, maar je vergeet dat de kerkraad geen eigen autoriteit is die zelf mag bepalen wat er gebeurt en wat niet. Christus is de hoogste autoriteit en de regels die een kerkraad stelt moeten regels van Christus zijn. Het kan niet zo zijn dat Christus bepaalde dingen niet verbiedt maar de kerkraad dat wel doet, want dan worden de bevoegdheden van de kerkraad overschreden. Een kerkraad mag mensen dus niet allemaal menselijke wetten opleggen (raak niet, smaakt niet, roer niet aan) die in strijd zijn met de vrijheid van Christus. Een kerkraad mag dus ook geen gemeenteleden verbieden om een tv in huis te hebben. Het zou toch wat zijn als je de kerk waarin je door God geplaatst bent, moet verlaten omdat men op eigen houtje dit soort regeltjes verzint.