Het zoontje van Jan Rap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jan 2006 19:33

Boekenlezer schreef:'t Zal denk ik net zo zitten als met het gedoopt willen worden in de tijd van Jezus en kort daarna. Dan moest je geloven, om gedoopt te mogen worden.

Is er dan een bijbels voorbeeld van een geweigerde doop?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jan 2006 19:41

Maja de Bij schreef:
Boekenlezer schreef:'t Zal denk ik net zo zitten als met het gedoopt willen worden in de tijd van Jezus en kort daarna. Dan moest je geloven, om gedoopt te mogen worden.

Is er dan een bijbels voorbeeld van een geweigerde doop?

Niet dat ik zo even snel weet op dit moment.
Wel lees ik in Mattheüs 3:7 over een ongelovige houding de farizeeën en sadduceeën. Maar ik meen mij te herinneren dat die niet kwamen om gedoopt te worden, maar om dat gebeuren eens te gaan bekijken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jan 2006 20:32

Boekenlezer schreef:'t Zal denk ik net zo zitten als met het gedoopt willen worden in de tijd van Jezus en kort daarna. Dan moest je geloven, om gedoopt te mogen worden. Zo zal het denk ik ook zijn als je je kinderen wilt laten dopen: je zult moeten geloven, wandelen naar Gods verbond, d.i.: een godzalig leven leiden door te leven naar Gods geboden. Als je dat niet doet, hoor je bij geen enkel sacrament thuis: zowel niet de doop (voor je kind) als het avondmaal.
(Zo eens een gedachte die bij mij opkomt.)

Dan mag dus niemand meer zijn/haar kind laten dopen of aan het avondmaal gaan, want wie durft van zichzelf te zeggen dat hij/zij een godzalig leven leidt door te leven naar Gods geboden? Ik breng er in ieder geval geen klap van terecht. (en tweede vraag: wie durft de ander wat dat betreft de (geloofs)maat te nemen??)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 03 jan 2006 20:50

Alle kinderen moet gedoopt worden, of het nou gelovige ouders hebben of niet. Ook de kinderen van hoeren MOETEN gedoopt worden. Zo hebben de oudvaders het ook altijd gewild (volgens onze predikant) en zo is het vaak ook gegaan. Het gaat niet om de ouders, het gaat om het kind, dat God toebehoort en het zegel van God aan het voorhoofd moet krijgen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jan 2006 22:30

Riska schreef:
Boekenlezer schreef:'t Zal denk ik net zo zitten als met het gedoopt willen worden in de tijd van Jezus en kort daarna. Dan moest je geloven, om gedoopt te mogen worden. Zo zal het denk ik ook zijn als je je kinderen wilt laten dopen: je zult moeten geloven, wandelen naar Gods verbond, d.i.: een godzalig leven leiden door te leven naar Gods geboden. Als je dat niet doet, hoor je bij geen enkel sacrament thuis: zowel niet de doop (voor je kind) als het avondmaal.
(Zo eens een gedachte die bij mij opkomt.)

Dan mag dus niemand meer zijn/haar kind laten dopen of aan het avondmaal gaan, want wie durft van zichzelf te zeggen dat hij/zij een godzalig leven leidt door te leven naar Gods geboden? Ik breng er in ieder geval geen klap van terecht. (en tweede vraag: wie durft de ander wat dat betreft de (geloofs)maat te nemen??)

Het is de kunst om dit niet zozeer in dogmatisch licht te plaatsen, maar in het licht van de bijbel. Als ik het zo verwoord, dan verwijst dat naar hoe het Oude Testament daarover spreekt. En het Nieuwe Testament gaat voort in die lijn.
Als God met Abraham een verbond sluit, zegt Hij tegen hem: wandel voor mijn aangezicht en wees oprecht. (Genesis 17:1)
En bij de verbondssluitingen met Israël wordt aan Israël ook duidelijk gemaakt dat zij in de geboden van JHWH moeten wandelen. (Voorbeelden: Exodus 19:5; Deuteronomium 29:29; Deuteronomium 30:11-20).
En wat zegt Jezus in Matteüs 7:21? Niet iedereen, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. (De Bergrede vormt de bepalingen van het Nieuwe Verbond.)
Een ook Jakobus hamert er op in zijn brief: een geloof zonder de daden is dood!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jan 2006 22:38

frekje schreef:Alle kinderen moet gedoopt worden, of het nou gelovige ouders hebben of niet. Ook de kinderen van hoeren MOETEN gedoopt worden. Zo hebben de oudvaders het ook altijd gewild (volgens onze predikant) en zo is het vaak ook gegaan. Het gaat niet om de ouders, het gaat om het kind, dat God toebehoort en het zegel van God aan het voorhoofd moet krijgen!

Alle mensen? Ook bijvoorbeeld de onkerkelijke buurman?

Is dat zo: de doop een zegel aan het voorhoofd?
Bij doop denk ik eerder aan onderdompeling, dan aan besprenkeling, als ik het neem in zijn oorspronkelijke vorm. Dat is ook de betekenis van het woord dopen: onderdompelen. In het grieks is dat ook zo (baptizein). Romeinen 6 spreekt daarover als het gedoopt zijn in de dood van Christus.
Niet dat ik daarmee de onderdompeling verplicht stel of zo. Maar het gaat even om de juiste associaties. Als het in Openbaring (7:3) bijvoorbeeld gaat over het teken aan het voorhoofd van de verzegelden, lijkt het mij daarom niet voor de hand liggen dat dat de doop zou aanduiden, om eens een voorbeeld te noemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2006 23:11

Iedereen moet gedoopt worden.... en discipel van Hem worden.

Gaat heen, maakt alle volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest, en leert hen onderhouden, al awat ik u bevolen heb

:)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 jan 2006 11:07

Marnix schreef:Maar zegt de bijbel niet dat kinderen in hun ouders geheiligd zijn? Dus dat van de ouders ook verwacht mag worden dat ze heilig leven, aan God toegewijd zijn? Zijn ze dat niet, waar dient de doop dan toe? Waarin verschillen de kinderen van de gelovigen dan nog van de kinderen van de ongelovigen?

Marnix schreef:... en doopt hen .... en leert hen onderhouden...

Zie je de omdraaiing van de volgorde? :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2006 12:57

ehm je mist een nogal belangrijke schakel:

Tot discipel maken ---> dopen ---> leren onderhouden

:)

Maakt wel wat uit he ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 jan 2006 13:26

Marnix schreef:ehm je mist een nogal belangrijke schakel:

Zoals ik boven al aangaf, voor mij is aan de eerste schakel voldaan en aan de laatste misschien nog niet.
Maja de Bij schreef:Als de ouders zeggen in God te geloven en zelf aangeven dat ze hun kindje willen laten dopen, is dan de frequentie van de kerkgang van belang? Straks gaan we ook die ouders weigeren die "slechts" 1x per zondag gaan.

Als de heiligheid van de ouders van belang wordt, kun je volgens mij net zo goed de kinderdoop afschaffen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jan 2006 13:29

Wat maakt iemand dan tot een discipel?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 jan 2006 13:50

Klaas schreef:Wat maakt iemand dan tot een discipel?

In ieder geval niet de handel en wandel van iemand. Judas was per slot van rekening zowel een dief als een discipel. Ik zou het daarom graag simpel willen houden : iemand is discipel als hij/zij lid van een kerk is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jan 2006 13:57

In aansluiting op de vorige vraag (en jouw antwoord): dus als je je aan wilt sluiten bij een kerk mag je gedoopt worden?

Een andere vraag: waar leer je te 'onderhouden'?
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jan 2006 14:22

Maja de Bij schreef:In ieder geval niet de handel en wandel van iemand. Judas was per slot van rekening zowel een dief als een discipel. Ik zou het daarom graag simpel willen houden : iemand is discipel als hij/zij lid van een kerk is

Dus iemand die niet lid van een kerk is, is geen discipel?
Zeg ik je niet graag na. Kerken zijn maar mensenwerk.
Voor mij zou de definitie meer zijn: iemand die in zijn/haar leven probeert Christus na te volgen. Of dat lukt is een andere zaak. Maar God ziet het hart aan, dus weet, wat we oprecht willen...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 jan 2006 15:09

Klaas schreef:dus als je je aan wilt sluiten bij een kerk mag je gedoopt worden?

Ik zou het nog sterker willen zeggen : je moet gedoopt worden. Het evangelische onderscheid tussen leden en vrienden heb ik altijd merkwaardig gevonden.

Een andere vraag: waar leer je te 'onderhouden'?

bijvoorbeeld (doop)catechese en de kerkdienst. Het hangt ervan af of je de ouders of het kindje bedoeld. Bij kinderen is het altijd : lid van de gemeente -> daarom gedoopt -> daarom naar catechisatie.
Laatst gewijzigd door Maja de Bij op 04 jan 2006 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”