Klaas schreef:Mijn voorbeeld was niet bedoeld als parallel. Ik vraag gewoon of jij hard kunt maken dat jij (met het opnemen van deze premisse) kunt hardmaken dat je alle aspecten bestreken hebt.
Ik onderscheid een paar aspecten die dermate veel zeggen dat je bepaalde dingen uit kan sluiten. Als jij met andere aspecten aan komt zetten die daar volgens jouw interpretatie tegenin gaan moet je niet proberen die aspecten met elkaar te vermengen, maar kijken of je interpretatie wel goed is.
Tja, als in de bijbel staat dat alles gebeurt zoals God het wil, en dat God wil dat alle mensen zalig worden, dan zijn dat gewoon twee zaken die geen enkele ruimte openlaten voor interpretaties als "God wil het wel, maar het lukt niet, want er zijn nog andere dingen die meespelen" of iets dergelijks.
Het gaat niet om 'niet lukken' oid.
Daar gaat het welzeker om. Volgens jouw interpretatie wil God van alles, maar lukt het Hem niet. Volgens jou wil God dat mensen niet zondigen (ik geloof dat niet). Helaas, mensen zondigen toch. In de bijbel staat dat God wil dat iedereen zalig wordt. Helaas, volgens jouw interpretatie zal dat niet gebeuren. Kennelijk heeft God dus niet alles in de hand...
Waar het om gaat is jouw interpretatie van het gegeven dat God 'alles werkt naar de raad van Zijn wil'. Jij maakt daar heel massief van dat dat 1 op 1 betekent dat dat wat God wil ook gebeurt en dat dat wat God niet wil niet gebeurt (dat bedoelde ik met verabsoluteren). Die interpretatie is minstens aanvechtbaar zoniet evident onjuist.
Tja, ik kan van "Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil" nou eenmaal weinig anders maken. Er staat niet: "Die veel dingen werkt naar den raad van Zijn wil," of: "Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil, als het een beetje meezit."
Er staat ook: "uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen." Alles is dus uit God. Je zou dus toch mogen verwachten dat God controle heeft over hetgeen uit Hem is...
Elbert haalde al eerder het gegeven aan dat God niet wil dat we zondigen (moet ik daarvoor bijbelteksten aanhalen?). Toch zondigen we dagelijks. Blijkbaar kun je dus niet absoluut zeggen dat alles wat God niet wil niet gebeurt. Er gebeuren van minuut tot minuut dingen die tegen Gods wil ingaan, sommige daarvan zelfs in Zijn Naam.
Dat zou betekenen dat God niet almachtig en alwetend is. Ik denk dat de bijbelschrijvers vaak een menselijke blik op God hebben gehad. Er staat ook in het O.T. dat God berouw heeft gehad, wat Samuël later tegenspreekt.
Dat bedoel ik ook als ik zeg dat de 'ware dingen' die we over God zeggen gebaseerd moeten zijn op de bijbel. Als je alle bijbelse gegevens recht doet dat ontkom je niet aan de conclusie dat jouw interpretatie van de realisatie van Gods wil bijbels gezien onhoudbaar is. Ik ben hier niet degene die bijbelteksten aan de kant schuift; dat ben jij.
Geloof jij dat God werkelijk berouw heeft gehad dat Hij de aarde heeft gemaakt (Genesis 6:6)? Zo ja, dan ontken je Gods alwetendheid en almacht. Zo nee, dan ben je kennelijk bereid om bepaalde bijbelteksten te zien als 'menselijk verwoord'. Dat lijkt me een concessie die je moet doen om een kloppend bijbels beeld te krijgen.
Als Gods realisatie van wat Hij wil ingeperkt wordt door de omstandigheden moet je concluderen dat God niet almachtig/alwetend/onfeilbaar is.
Ik heb het dan ook niet over omstandigheden die de realisatie van Zijn wil zouden inperken. Als ik van mening ben dat dwang geen goed middel is om mijn kinderen mee naar de kerk te krijgen dan heeft dat niets met omstandigheden te maken maar is de 'beperking' (als je daar al van kunt spreken) gelegen in mezelf. Datzelfde moet je je ook t.a.v. God afvragen. God wil Zijn wil realiseren dat is helder, maar de vraag die je moet stellen is of God ook nog 'wensen' heeft t.a.v. de manier waarop Zijn wil gerealiseerd wordt.
God heeft dus een een aantal wensen, en daarbovenop nog een aantal wensen omtrent de manier waarop het eerste aantal wensen gerealiseerd wordt? En het zijn niet de omstandigheden die de realisatie van Zijn wil beperken? Wat beperkt Hem dan?