De Paus is niet meer!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 apr 2005 12:29

Sabra schreef:
tinos schreef:
dus volgens jou, sabra, zijn alle mensen die niet reformatorisch zijn per definitie fout? die kunnen dus ook niets goeds doen? ik ben blij dat er veel niet refo's goede dingen doen vaak zijn het nog dingen waar refo's veel van kunnen leren.. beetje rare stelling van je

Zeg ik dat? Ik ben zelf niet eens reformatorisch.

Ik verbaas mij gewoon over het feit dat men hier geen onderscheid kan maken tussen het instituut Rooms-Katholieke kerk en haar officiële leer en de individuele gelovigen.

Wanneer ik aandraag dat de Mariaverering door wijlen Johannes Paulus II een overblijfsel is van de oude Mesopotamische gewoontes om de oermoeder of moedergod Isis te aanbidden, dan reageert er niemand op.

Dat Optimatus zegt dat er gelukkig mensen zijn die vinden dat de Paus goed deed, ook al waren zijn redenen twijfelachtig, vind ik nogal schrikbarend. Ik heb niet voor niets gevraagd om eens 1 Korinthe 3: 5-15 te lezen, waarin staat dat Christus het fundament is, en niemand anders.
Er is één waarheid, en die waarheid gaat niet samen met Mariaverering.

Maria wordt in de RKK een bijzondere plaats toegedacht juist omdat Christus zo hoog verheven is. Maria staat onder Christus, laat daar geen misverstand over zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2005 12:36

Raido schreef:blaat zei het schaap, je hebt gelijk maar verdiep je er eerst eens in. Isis was de moedergod van de Egyptenaren in Mesopotamie werd ze Isthar genoemd en bij de Kananieten Astarte, de mysteries rondom deze goden zijn inderdaad de christelijke kerk binnen gedrongen, netzoals veel symboliek etcetra.. en ook in de reformatorische kerken.

Het feit dat ik haar Isis noem, is omdat de Egypthische mythologie veel simpeler is om te verstaan. De Soemerische en Mesopotamische mythologie kennen erg veel verschillende verhaalllijnen. Dat heeft niets dus niets met blaten te maken. Het is echter feit dat veel van de Egyptische mythologiën afkomstig zijn uit de Soemerische en Mesopotatmische mythogiën.

Zo is er zelfs een parallel te trekken tussen het verhaal van Mozes, de Egyptische mythe rond de geboorte van Horus en de Mesopotamische mythe rond Sargon. Het blijft echter wel hetzelfde verhaal, echter de Egyptische mythe is bekender dan de Mesopotamische variant.

En Optimatus en Raido, de mythe rond de geboorte van Horus, zoon van Isis, lijkt nogal op dat van Maria en van Jezus. Isis kreeg Horus niet door normale conceptie, maar eveneens door een buitengewone conceptie, nl. uit overblijfselen van het lichaam van Osiris. Nadat Horus aan de macht komt, herrijst Osiris uit de dood en wordt Isis verheerlijkt.

Ik zie dus wel duidelijk een parallel, tussen deze vereringen en de Rooms-Katholieke verering van Maria. Iemand die Maria vereert en aanbidt, en in haar naam dingen doet, kan nooit God bereiken.
Laatst gewijzigd door Sabra op 05 apr 2005 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 12:44

Ja daar heb je gelijk in, maar zeg dan de volgende keer geen mesopothamische samen met Isis want dan klopt dat niet. Ach alle geloven zijn op elkaar gebaseerd, Jezus is ook maar een veredelde Mithras ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 05 apr 2005 13:01

Ehm, ik geloof dat ik niet duidelijk ben geweest ... inhoudelijk, serieuze discussies over het beleid en de leer van de RKK kunt u voeren in het sub-forum Kerken en godsdiensten. Alhier kan gesproken worden over het overlijden van de paus en eventueel zijn opvolging.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 apr 2005 16:06

waarnemer schreef:Wat een sympathie op dit forum voor de paus en dat op een refoforum, dat begrijp ik niet. Ik oordeel niet over deze man, mag ik niet en dat hoeft ook niet. Maar heel dat pauselijke systeem heeft toch niets te maken met de ware godsdienst, dit is toch een systeem van de antichrist.
Wordt wakker en laat je niet meeslepen met alle emoties over een mens die de pretentie had dat hij de plaatsvervanger van Christus was, die zich heilige vader liet noemen, goddelijke eer liet aanleunen. Dit heeft niets te maken met de waarheid zoals die vinden in de bijbel. Trouwens onze HC noent het een vervloekte afgoderij. We kunnen hier geen compromis sluiten met een systeem dat miljoenen oprechte christenen de dood heeft ingejaagd.

Wat is het verschil tussen een paus die leugens verkondigt en een reformatorische ds. die dat ook doet? Gaan ze allebei naar de hel, of is er voor beiden genade? Het is maar makkelijk om deze man in de verdoemenis te plaatsen omdat hij gezegd heeft de plaatsbekleder van Christus te zijn. Als wij onbekeerd zijn, doen we of we God Zelf zijn, is dat niet net zo erg? En daarbij komt zijn wij al net zulke voorvechters voor Christus geweest en voor vrede als deze man? Nee? Waar hebben we het dan over? Nee Bookman is niet Rooms.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 16:23

De paus gaat naar het vage vuur, de katholieke kerk brand kaarsjes en dan komt het goed, de reformatorische dominee heeft een probleem want die gaat naar de hel... zo is het toch? ;-)

Ik ga het ' Front On-Anti-Roomse-Refo's' op richten.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 05 apr 2005 16:41

Optimatus schreef:
Sabra schreef:
tinos schreef:
dus volgens jou, sabra, zijn alle mensen die niet reformatorisch zijn per definitie fout? die kunnen dus ook niets goeds doen? ik ben blij dat er veel niet refo's goede dingen doen vaak zijn het nog dingen waar refo's veel van kunnen leren.. beetje rare stelling van je

Zeg ik dat? Ik ben zelf niet eens reformatorisch.

Ik verbaas mij gewoon over het feit dat men hier geen onderscheid kan maken tussen het instituut Rooms-Katholieke kerk en haar officiële leer en de individuele gelovigen.

Wanneer ik aandraag dat de Mariaverering door wijlen Johannes Paulus II een overblijfsel is van de oude Mesopotamische gewoontes om de oermoeder of moedergod Isis te aanbidden, dan reageert er niemand op.

Dat Optimatus zegt dat er gelukkig mensen zijn die vinden dat de Paus goed deed, ook al waren zijn redenen twijfelachtig, vind ik nogal schrikbarend. Ik heb niet voor niets gevraagd om eens 1 Korinthe 3: 5-15 te lezen, waarin staat dat Christus het fundament is, en niemand anders.
Er is één waarheid, en die waarheid gaat niet samen met Mariaverering.

Maria wordt in de RKK een bijzondere plaats toegedacht juist omdat Christus zo hoog verheven is. Maria staat onder Christus, laat daar geen misverstand over zijn.

het gaat mij er niet om of je refo bent of niet.. waar het mij om gaat is dat je niet alleen moet kijken naar de slechte dingen of overtuigingen van iemand.. wat dat betreft zou ik het ook niet met hem kunnen vinden.. maar daarom mag je nog wel de veelal goede ethische standpunten van de paus en de roomse kerk goedkeuren.. waar in dit topic veel op aangestuurd wordt is dat, omdat de paus rooms is: hij dus niets goed kon doen en daar kan ik niet tegen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 apr 2005 17:23

Bookman schreef:Wat is het verschil tussen een paus die leugens verkondigt en een reformatorische ds. die dat ook doet? Gaan ze allebei naar de hel, of is er voor beiden genade? Het is maar makkelijk om deze man in de verdoemenis te plaatsen omdat hij gezegd heeft de plaatsbekleder van Christus te zijn. Als wij onbekeerd zijn, doen we of we God Zelf zijn, is dat niet net zo erg? En daarbij komt zijn wij al net zulke voorvechters voor Christus geweest en voor vrede als deze man? Nee? Waar hebben we het dan over? Nee Bookman is niet Rooms.

Ach, Bookman, waarnemer manifesteert zich op dit forum heel graag als een felle verdediger van alles wat joods en anti-rooms is. Ook een mening, moet je maar denken.

Waar het om gaat is dat deze Paus de zware taak die hij op zich heeft genomen, namelijk het leiden van een kerkgenootschap met meer dan 1 miljard leden, op een niet onomstreden, maar wel bewonderenswaardige wijze heeft vervuld. Ik heb zelden een kerkelijk leider gezien die vrede en sociale rechtvaardigheid zo nadrukkelijk heeft bevorderd. Iemand als Desmond Tutu (Anglicaanse emeritus-aartsbisschop in Zuid-Afrika) heeft dat ook gedaan. En zo zijn er nog wel een paar.

Ik denk dat veel mensen een voorbeeld kunnen nemen aan mensen als Karol Woytila en Desmond Tutu.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 apr 2005 19:34

Mensen, houd hier nu eens op met zeuren over de paus. Hij is overleden, en wat hij gedaan heeft kun je het in andere topics over hebben.

Denk eens aan zijn familie, en zijn andere naasten... deze hebben toch ook verdriet om het overlijden van iemand? Moeten wij daarom zo kwaad worden op de paus hier? Doe dat maar in een ander topic!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 19:51

Lekker hard... De paus was wees... had geen kinderen en zijn broer stierf ook lang geleden

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2005 19:56

Optimatus schreef:
Ach, Bookman, waarnemer manifesteert zich op dit forum heel graag als een felle verdediger van alles wat joods en anti-rooms is. Ook een mening, moet je maar denken.

Jij bent best een zielig mannetje. Jij probeert altijd mensen in een bepaalde hoek te drukken en hen een stempel op te plakken en schreeuwt bij elk topic: hij is pro-Israël en anti-Rooms.

Waar het om gaat is dat deze Paus de zware taak die hij op zich heeft genomen, namelijk het leiden van een kerkgenootschap met meer dan 1 miljard leden, op een niet onomstreden, maar wel bewonderenswaardige wijze heeft vervuld.

Ik ben wat pragmatischer en zie in Afrika duizenden mensen besmet worden met HIV, omdat de Paus niet wil toestaan dat condooms gebruikt worden. Hoezo bewonderenswaardig?

En misschien wordt het eens tijd om wat feiten hier te plaatsen, want die heb je nog niet genoemd. En kom aub, niet met het zogenaamde feit dat de Paus mede-verantwoordelijk is voor de val van het communisme, want dat was het Vaticaan niet.

Ik heb zelden een kerkelijk leider gezien die vrede en sociale rechtvaardigheid zo nadrukkelijk heeft bevorderd. Iemand als Desmond Tutu (Anglicaanse emeritus-aartsbisschop in Zuid-Afrika) heeft dat ook gedaan.

Dat Desmond Tutu dat gedaan heeft is mij duidelijk, maar ik ken geen feiten dat wijlen Johannes Paulus II vergaande successen op dit gebied heeft behaald. Misschien moet je er een paar noemen.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 apr 2005 20:50

Raido schreef:Lekker hard... De paus was wees... had geen kinderen en zijn broer stierf ook lang geleden

Nou ja, denk dan aan zijn naast kennissen enzo, die hij heus wel heeft hoor!
Afbeelding

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 05 apr 2005 21:01

Vrijdag is de uitvaart. Gaat er nog iemand kijken?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 21:03

Ik ben wat pragmatischer en zie in Afrika duizenden mensen besmet worden met HIV, omdat de Paus niet wil toestaan dat condooms gebruikt worden. Hoezo bewonderenswaardig?
Je lult de media ook maar klakkeloos na! wie ageerde altijd zo tegen de media en wie maakte mij uit voor islamknuffelaar, pro-palestijn? Ik ben ook tegen condooms, dat die afrikanen hun *mannelijk lid* niet bij een vrouw kunnen houden is hun fout, ze *geslachtelijke daad* als de konijnen en geven de paus op zijn kop...

Hij houd voet bij stuk, ze moeten het zonder condooms eens leren beheersen..

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 apr 2005 21:11

jip_86 schreef:Vrijdag is de uitvaart. Gaat er nog iemand kijken?

Het zal wel overdag zijn en dat zit ik op school. (Moet het trouwens ook wel even online uitgezonden worden, anders heb ik er nog niks aan.)
Afbeelding

Terug naar “Archief”