Uitverkiezing..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 mar 2005 13:55

reform schreef:
elbert schreef:
reform schreef:In de bijbel staat duidelijk dat we ons moeten bekeren (Bekeert u). Dat is een actieve daad die van ons verwacht wordt. Ik snap niet waarom deze oproep in de bijbel zou staan als God alleen ons zou kunnen bekeren. Ik bedoel daarmee dat het onze keuze is om in hem te geloven.

Deze oproep staat in de Bijbel, omdat God Zelf werkt wat Hij eist. God gebruikt de dwaasheid van de prediking om ons zalig te maken(1 Kor. 1:21). God roept op tot bekering, dat is juist. Maar hoe komen we tot bekering? Door onze eigen keus? Als dat zo is, hoe zijn we dan tot die keuze gekomen? Vanuit onszelf of door de Heilige Geest? Door de Heilige Geest toch?

Ik neem aan dat bekeert u op iedereen slaat. Als God zelf werkt wat hij eist, dan zou iedereen bekeert worden.

Dat bekeert u komt inderdaad tot iedereen, dus niemand heeft een excuus. Maar God werkt wel degelijk zelf wat Hij (terecht van ons) eist, alleen niet in iedereen. Dat is Zijn vrijmacht, want Hij is niemand verplicht om dat wat Hij eist ook te werken in ons, zondige mensen (die verplichting geldt immers voor ons, niet voor God). Dus als Hij het werkt is het genade. Dus als we de goede keus maken is het God, Die het ons in het hart geeft (er is dus echt geen sprake van afwachten, want als we dat doen, kiezen we ook, maar dan voor de dood).

reform schreef: Dat we zondaren (doelmissers) zijn, betekent niet dat we niet kunnen kiezen om in God te geloven. Dat we zondaren zijn, wil ook niet zeggen dat we geen gelukzoekers zijn. Ik wil in ieder geval niet naar de hel hoor. Als zondaren zitten we in de verkeerde trein. We moeten overstappen (bekeren) om in de goede trein te komen.

Wij mensen zijn inderdaad gelukzoekers. Alleen zoeken we het geluk sinds de val van Adam en Eva altijd op de verkeerde plek, d.w.z. niet bij God, tenzij God met Zijn geluk tot ons komt. Onze wil is nl. na de zondeval niet meer vrij, maar geknecht door de zonde. Dus dat overstappen doet God en niet wij.

reform schreef:Als je nog niet gelovig ben, dan heb je volgens mij ook nog niet de Heilige geest (staat ergens in johannes).

Dat zijn we met elkaar eens, maar dat is hier ook niet aan de orde dacht ik. Want we kunnen niet geloven zonder de Heilige Geest. Hij geeft het ons.

reform schreef:
elbert schreef:
reform schreef:Nu lijkt het of het van ons alleen afhangt, maar dat is niet zo. God heeft de allereerste stap gezet door zijn Zoon naar de aarde te sturen om voor zonde aan het kruis te sterven. Ook kan God, terwijl we het niet willen aannemen ons bekeren, dat zag je bij Paulus. Als wij geloven dan worden we wedergeboren en dat is het werk van God. Hij zal ons niet alleen laten om zijn wil te doen, hoe moeilijk die worsteling ook is.

Laat ik het zo zeggen: als we wedergeboren zijn dan gaan we geloven (i.p.v. andersom). Of anders gezegd: als we geloven, dan zijn we blijkbaar wedergeboren. Het hangt niet van onze keuze af of we wedergeboren zijn, maar het hangt van onze wedergeboorte af of we de juiste keuze maken. Het klinkt allemaal nogal als dogmatisch geneuzel, dat weet ik, maar het is volgens mij wel een juistere manier om de Bijbel na te spreken.

Ik denk dat we eerst moeten geloven voordat we wedergeboren kunnen worden. Als we worden wedergeboren dan zal de Heilige Geest in ons werken om Zijn wil te doen. Pfoe wat moeilijk is dit zeg....

Als we eerst zouden moeten geloven voor we wedergeboren kunnen worden, dan zou het er donker voor ons uitzien. Want doden kunnen niet geloven en werken, alleen levenden. Wedergeboorte is immers dat we van dood levend worden? Zie bijv. ook Ez. 37, waar een voorbeeld gegeven wordt van de wedergeboorte van Israel als volk. God laat de dorre doodsbeenderen weer leven, geeft de Geest in hen en ze zullen weer tot een volk worden. Zo gaat het bij de persoonlijke wedergeboorte ook. Dorre doodsbeenderen geloven niet, maar als ze eenmaal tot leven zijn gekomen en er Geest in is gekomen, kan het niet anders of de mens die tot leven is gebracht gaat geloven en zich bekeren.

Ef. 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

harpiste
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor harpiste » 31 mar 2005 17:31

Terug naar wat ik met mijn vraag bedoelde..
Hij kiest mensen die bekeert worden..
Maar niet iedereen!

Over wat iemand zei over die vader, waarvan al zijn kinderen hem op het hart getrapt hebben.. en dat ie dan een paar wel ERFENIS geeft..
Maar.. hij heeft de macht om te zeggen, ik geef ze allemaal toch, een stukje erfenis.. want ik blijf van ze houden..
MAAR HIJ DOET HET NIET..
Dit zou voortrekken zijn..
De liefde van die vader onderuit trappen..
Zo zie ik het ook bij God..
Ik weet zeker dat God liefde is.. Hij is de bron van de liefde.. en laat dat duidelijk merken!!!!!
En juist daarom.. snap ik niet waarom Hij niet iedereen kiest..
Kan iemand dit kort maar krachtig uitleggen? :oops:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 31 mar 2005 20:19

harpiste schreef:Terug naar wat ik met mijn vraag bedoelde..
Hij kiest mensen die bekeert worden..
Maar niet iedereen!

Over wat iemand zei over die vader, waarvan al zijn kinderen hem op het hart getrapt hebben.. en dat ie dan een paar wel ERFENIS geeft..
Maar.. hij heeft de macht om te zeggen, ik geef ze allemaal toch, een stukje erfenis.. want ik blijf van ze houden..
MAAR HIJ DOET HET NIET..
Dit zou voortrekken zijn..
De liefde van die vader onderuit trappen..
Zo zie ik het ook bij God..
Ik weet zeker dat God liefde is.. Hij is de bron van de liefde.. en laat dat duidelijk merken!!!!!
En juist daarom.. snap ik niet waarom Hij niet iedereen kiest..
Kan iemand dit kort maar krachtig uitleggen? :oops:

Omdat God misschien niet altijd te begrijpen is......

Argumenten als 'het is rechtvaardig' enzo, daarmee zal de topicstelster niet blijer worden en daar ook niks aan hebben!
Wel waar maar dan blijft toch die vraag: waarom niet iedereen dan toch?

Of moeten we stoppen met die vraag... het is volgens mij toch niet te begrijpen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 31 mar 2005 20:25

frekje schreef:Of moeten we stoppen met die vraag... het is volgens mij toch niet te begrijpen!

Juist. Vandaar dat het ook Gods verborgen wil is.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 31 mar 2005 20:33

PeterD schreef:
frekje schreef:Of moeten we stoppen met die vraag... het is volgens mij toch niet te begrijpen!

Juist. Vandaar dat het ook Gods verborgen wil is.

Dit vind ik echt zo dooddoener. Als het in de bijbel zo vaak staat, dan is het volgens mij ook de bedoeling dat we het begrijpen. Het brengt zoveel verwarring en voor veel mensen is de uitverkiezing iets belemmerend. Ik denk niet dat God dat wil. We moeten er ons meer in verdiepen, misschien komen we wel dan tot hele verassende inzichten.

Boekenlezer nog steeds is mij het verband tussen Boulomai (willen in zin van een plan hebben) en de kerk/gemeente niet duidelek. Zou je dat misschien willen uitleggen? :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mar 2005 20:38

reform schreef:Boekenlezer schreef:
Petrus heeft het helemaal niet over de hele wereld. Dan zou hij alverzoening leren. Immers, het griekse woord voor willen wat hier gebruikt wordt - βουλομαι (boulomai) - is willen in de zin van: een plan hebben, iets besloten hebben. Het staat dus al vast!
(Willen in de betekenis van 'wensen' is θελω (theloo).)
Petrus spreekt hier de kerk aan!

Ik snap nog steeds niet hoe jij boulomai - is willen in de zin van: een plan hebben, iets besloten hebben in verband brengt met de kerk/gemeente.

Volgens mij staat er in Bijbel geen een tekst dat het Gods keuze is om mensen te verwerpen.

Ik heb al eerder gewezen op het 4de vers van Judas.

Maar hoe verklaar je dan een tekst als deze?

Want er zijn sommige mensen ingeslopen, die eertijds tot ditzelfde oordeel te voren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade onzes Gods veranderen in ontuchtigheid, en den enigen Heerser, God, en onzen Heere Jezus Christus verloochenen.

Want er zijn zekere mensen binnengeslopen – reeds lang tevoren tot dit oordeel opgeschreven – goddelozen, die de genade van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser en Here, Jezus Christus, verloochenen.

Judas :4, resp. SV en NV '51.

Ik heb daar nog geen reactie op gezien van jou. Naar mijn idee spreekt dat duidelijk van een verkozen zijn tot de ondergang.
En daar kan ik nog een tekst aan toevoegen. Dat zal ik ook doen, maar niet zonder dat ik erbij zeg wat Paulus aan het begin van dat zelfde hoofdstuk zegt. Want het gaat immers over een uiterst trieste realiteit. Een realiteit waarover we niet koud en onbewogen mogen spreken, alsof we zaken aan het afhandelen zijn.
Hij schrijft in Romeinen 9:
2 Dat het mij een grote droefheid, en mijn hart een gedurige smart is.
3 Want ik zou zelf wel wensen verbannen te zijn van Christus, voor mijn broederen, die mijn maagschap zijn naar het vlees;

Daar mocht ik waarschijnlijk ook wel eens wat meer van hebben, van deze gezindheid.
En dan staat er in de verzen 21 en 22:
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid.

(Dat beeld van die pottenbakker is terug te vinden in Jesaja 45:9. Daar staat alleen een ander woord: formeerder. Jotsér kan echter ook vertaald worden met: pottenbakker.)

Daaruit blijkt dus duidelijk dat er ook mensen voor de ondergang zijn uitverkoren.
Nu, als we dus duidelijk weten dat niet iedereen is uitverkoren, dan kan Gods plan om allen te redden dus niet iedereen op deze aardbol behelzen. En dan ga ik dus op zoek naar een andere betekenis van 'allen'.
De kanttekeningen van de Statenvertaling verklaren allen hier als: allen die uitverkoren zijn. Alle uitverkorenen dus. Niet onlogisch, moet ik zeggen. Ook een exegeet als dr. S. Greijdanus ziet dat zo.(1)
Dr. P.H.R. van Houwelingen vindt dat minder juist. Maar ook hij wijst heilsuniversalisme af. Alleen kom ik niet te weten hoe hij βουλομαι/boulomai verklaart. Daar gaat hij niet op in.(2)

Voetnoten:
1) Kommentaar op het Nieuwe Testament, de brieven van de apostelen Petrus en Johannes, en de brief van Judas, dr. S. Greijdanus, Amsterdam 1929. Zie blz. 341 onderaan.
2) Commentaar op het Nieuwe Testament, 2 Petrus/Judas, Testament in tweevoud, dr. P.H.R. van Houwelingen, Kampen 1993. Zie blz. 88, de tekst in het midden in het iets kleinere lettertype.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 31 mar 2005 20:49

Dank je wel voor je reactie, ik zal morgen proberen er inhoudelijk op te reageren.

try

Berichtdoor try » 05 apr 2005 14:15

reform schreef:Beste mensen,

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het helaas nog steeds niet. Ik zal proberen hoe jullie visie op de uitverkiezing op mij overkomt. Daarna zal ik aangeven waarom ik dit oneerlijk vind.

Alle mensen zijn van nature zondaren, daar is volgens mij het iedereen over eens, ook ik. Dan zeggen jullie: Niemand komt uit zichzelf naar God, omdat we dat eigenlijk niet willen. Dit zou betekenen dat iedereen verloren zou gaan. Maar gelukkig is God genadig en kiest hij uit deze zondaren een bepaald aantal mensen uit om ze toch niet verloren te laten gaan. Iedereen zou dus eigenlijk de straf moeten verdienen, ook ik. Waarom zou God mij bijvoorbeeld kiezen en iemand anders niet. Dat is wel genade, maar tegelijkertijd ook oneerlijke genade. Ikke wel en iemand anders niet. En dat kan ik me nou niet voorstellen. Nog steeds is mij de link tussen kerk en allen niet duidelijk. Zou iemand me dat kunnen uitleggen. Alvast bedankt!

rene

Tja uitverkiezing. Altijd weer op deze fora die uitverkiezing. Het eerste, dat je moet beseffen is, dat het denken en spreken over de uitverkiezing voortkomt uit een groot probleem. En dat is, dat we God als almachtig, oneindig en goed zien en dat er aan de andere kant een voortdurende aanwezigheid is van kwaad, zonde, liefdeloosheid, geweld en ondergang.
Is God niet bij machte om dit kwaad te keren (en moeten wij het dus nemen zoals het is?) > Dan is er kennelijk een hogere macht dan God, die bepaalt hoe de dingen feitelijk lopen. dat kan dus niet. Vandaar dat we moeten besluiten, dat God hier niet machteloos tegenover staat, maar dat zowel goed als kwaad onder Zijn beheersing staat. Een onderdeel van het kwaad is, dat mensen (zelfs hoewel ze het Evangelie horen en weten wat goed en kwaad is in de ogen van God) toch niet geloven. Weer kunnen we die vraag stellen: staat God machteloos? Gebeurt er hier iets, dat aan Zijn wil, kracht of kennis ontsnapt. Het klassieke antwoord is: NEE. God staat hier niet buiten (daarom heeft de Kerk altijd furieus gereageerd op het dualistisch Godsbeeld van bijvoorbeeld Marcion, die een goede (Nieuwe Testament) God leerde en een kwade (Oude testament) God.
God beheerst dus zowel het goede als het kwade. En Hij heeft dus ook wetenschap en wil omtrent verlorenen en uitverkorenen.

Het is een heel moeilijk probleem, wanneer je het wilt proberen te snappen. Als je het gaat rationaliseren, ga je conclusies trekken. Je hebt er dan een systeem van gemaakt en meent aanwijzingen, kenmerken, enz. te kunnen ontdekken over hoe God dat dan doet. Hoe Hij uitverkiest of verwerpt. Je gaat proberen er iets zichtbaar van te maken. In je eigen leven of in het leven van een ander. je weet immers zeker dat je óf uitverkoren bent óf niet. Dus, tja...daar moeten wel aanwijzingen voor zijn. Het moet ergens door blijken.
Volgens mij gaat het hier nu zo grondig mis. Al die rationaliseringen hebben eerder te maken met onze moderne hang naar harde feiten en empirische gegevens over de waarheid en minder met het mysterie, dat in het leerstuk van de uitverkiezing onder woorden wordt gebracht.

Ik los het zelf als volgt op:

Ik heb God lief. Ik zou me bij geen ander thuis kunnen voelen. Ik heb een ongeschokt vertrouwen in Zijn plan en toekomst. Ondanks de verschrikkelijke wereldtijden, die er zijn geweest, vertrouw ik erop, dat daar dwars doorheen God Zijn plan ontvouwt. Het is de liefde, de trouw en de genade, waaraan ik me zonder meer overgeef. wat God doet is goed....wat er ook gebeurt. Laat ik het zo zeggen: ik laat mijn aanhankelijkheid, mijn vertrouwen en vaste keuze om mij aan God vast te houden niet uit handen nemen door angst voor verloren te zijn of uit angst voor de hel. Ik weet, dat wat God doet goed is. Zelfs het vooruitzicht van de verlorenheid kan mij niet losmaken van deze God. Maar.....ik heb ook helemaal geen uitzicht op die verlorenheid (is mijn ervaring) zolang ik met God leef. Paradoxaal, maar het werkt wel. Zolang ik op Jezus zie, loop ik over het diepe water van de verlorenheid heen, hoe dichtbij en realistisch dat water ook is.

try

Voda

Berichtdoor Voda » 26 aug 2005 09:43

Ik zou los van alle theologische discussies gewoon even een VRAAG willen stellen.

HOE (dus: HOE) zouden jullie het vinden ALS uiteindelijk iedereen door God behouden zou worden ?

We hebben tenslotte vaak de mond vol van Gods almacht. Ik ben niet zo nieuwsgierig naar waarom het wel of niet gebeuren zal. Maar ik ben benieuwd naar HOE jullie het zouden vinden ALS dàt zou gebeuren...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 aug 2005 09:48

dat zou geweldig zijn... :lol: maar we kunnen nu al zeggen dat het niet gaat gebeuren toch :cry:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2005 11:27

Inderdaad, dat zou geweldig zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 aug 2005 15:12

HOE (dus: HOE) zouden jullie het vinden ALS uiteindelijk iedereen door God behouden zou worden ?

Even denken........degene aan wie ik de grootste hekel heb....naast mij in de hemel.....mmmm, k'heb eigenlijk aan niemand een hekel.
Een van die atheïsten die tenenkrommende lasterende dingen zegt over mijn G.d......ach.. zodra hij G.d ziet draait ie gegarandeerd om als een blad aan de boom.

Ja, ik vind het prima. En vertrouw Hem helemaal, hoe Hij ook zal beslissen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2005 15:25

Tja volgens mij geeft de bijbel aan dat dit niet gaat gebeuren.... de vraag is denk ik puur als... dan....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 aug 2005 17:04

Marnix schreef:Tja volgens mij geeft de bijbel aan dat dit niet gaat gebeuren.... de vraag is denk ik puur als... dan....

tjah als ... dan is HET FEEST des te groter....
sjonge.. nu is het al niet voor te stellen hoe bijzonder als dat is.. maar dan is het helemaal niet voor te stellen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2005 15:04

Kennen jullie deze bijbeltekst:

opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

Filippenzen 2:10,11

Hieruit concludeer ik dat uiteindelijk iedereen christen zal zijn, niemand uitgezonderd. Dit is maar een vers en dat is misschien wat weinig. Maar denk eens aan bijvoorbeeld het bijbelboek Amos. Daarin straft God Israel, omdat het weer eens de verkeerde weg is gegaan. God keert zich af van Israel. Maar elke keer als dat gebeurt, zie je dat God zich later weer ontfermt over het volk Israel. Hij laat ze NOOIT vallen.
Straf is nooit Gods doel, het is een middel om je weer naar Hem toe te trekken. Daarom denk ik ook dat God niemand eeuwig in de hel gaat laten zitten, uiteindelijk zal iedereen erkennen dat Jezus Heer is.

In de bijbel zijn inderdaad teksten die het over eeuwigheid hebben, maar dat Griekse woordje telos kan je op verschillende manieren vertalen, onder andere door een erg lange periode die wel eindig is.

voor meer info hierover: pb mij even, er is een organisatie die hier veel mee bezig is, zij geven ook lezingen over dit onderwerp

Terug naar “Archief”