Marnix daar ben ik het roerend mee eens!
Dit heb ik al in het vorige topic over de uitverkiezing neergezet. Een herhaling, misschien brengt het wel weer tot nieuwe inzichten.
God weet van te voren wie naar de hemel komen. Als God weet wie naar de hemel komen, dan mag hij deze toch ook uitverkiezen. Er staat in Romeinen 8: 29 en 30
Want hen die hij van tevoren heeft gekend, heeft hij ook van tevoren bestemd om aan het beeld van zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder de vele broeders. En hen die Hij van tevoren heeft bestemd, die heeft Hij ook geroepen; en die Hij heeft geroepen , die heeft hij ook gerechtvaardigt; en die Hij heeft gerechtvaardigd, die heeft hij ook verheerlijkt.
Er staat eerst kennen en daarna bestemmen, niet eerst bestemmen en daarna kennen.
Een voorbeeldje om het duidelijker te maken. Marnix gaf ons al een prachtig voorbeeld. Stel een jongen nodigt heel de klas uit (20 mensen) om op zijn feest te komen. Omdat de jongen alwetend is weet hij van te voren wie er op dat feest zullen gaan komen. Hij weet dat er 12 van de 20 naar de feest gaan en reserveert dus 12 plaatsen. Van de acht had er één kunnen zeggen: ja je studentenkamer was maar voor 12 personen, er was geen plaats meer voor mij, de ander had geen zin en de een wilde naar iets stoerders etc. Je kan dan de schuld geven aan de jongen die het feest gaf, omdat er maar 12 plaatsen waren. Maar dat is niet eerlijk. Iedereen is uitgenodigd, maar hun wilde niet komen.
Natuurlijk is dit een gebrekkige illustratie, want we kunnen niet denken hoe God denkt, maar voor mij is zo de uitverkiezing een stuk duidelijker. De uitverkiezing is Gods verantwoordelijkheid en het geloof is onze verantwoordelijkheid. Als God mensen zou verwerpen, dan zou dat nooit kunnen rijmen met de tekst uit Petrus. Dan zou de bijbel zich tegenspreken!
2 Petrus 3
Want Hij wil dat niemand verloren gaat, maar dat allen tot bekering komen.