refo schreef:jas schreef:refo schreef:jas schreef:Aragorn schreef:
Nogmaals: ook de 'remonstrantse' visie slaagt er niet geheel in door te dringen tot het mysterie van eeuwigheid, tijd, besluiten, etc. Maar de implicaties daarvan vind ik veel meer aanvaardbaar dan die van jou.
Dat bevreemdt me omdat ik jouw gedachtengang altijd nogal vrij logisch vindt. Ik heb al uitvoerig aangegeven waarom het remonstrantse systeem niet kan, maar dat schijnt aan je voorbij te gaan.
Als ik jouw 10 euro geef, kun je pas geloven dat je die ontvangen hebt, als je ze ook ontvangen hebt. En zeker bij de genade geldt dat we die niet op voorschot ontvangen, dus dat we ons mogen geruststellen dat we die ooit nog wel eens zullen ontvangen en dat dat dan ons geloof behelst.
Waarom wil je die logica niet zien?
Logica?
Maar stel nou eens dat jij met genoeg biljetten van 10 euro staat te leuren om iedereen ter wereld er één te geven. Stel nou eens dat jij overal ter wereld duizenden dienaars uitzendt om die 10 euro biljetten maar bij iedereen te krijgen.
De remonstrant zegt dan volgen mij: "Aanpakken! Het is voor jou. Wie weigert gaat verloren."
De gerefomeerde zegt, wederom volgens mij: "Je kunt niet aanpakken. Afwachten tot hij het in je zak stopt. Pas dan kun je zeggen dat het van jou is. Krijg je het niet dan is het toch eigen schuld, want ooit had je die 10 euro zelf."
Dat klinkt leuk, maar het gaat niet op. Je gaat nl. voorbij aan de geestelijke doodstaat van de mens. Een mens moet eerst levendgemaakt worden eer hij die genade in Christus kan aannemen. Een dode kan zn handjes niet uitsteken om iets aan te nemen.
Da's dan geregeld, lijkt me. We wachten af.
Kijk en dat is nou weer taal van de onwillige mens. Het zou toch eens mooi zijn dat een mens oprecht zijn onmacht accepteerde, zodat Christus het geheel en al helemaal alleen kon doen. Als Hij dat niet kan, doet Hij namelijk helemaal niets. Hij wekt geen halfdoden of halflevenden op.
Refo schreef:Overigens begon jij over die 10 euro, dus hoe moet ik nou jouw beeld weer opvatten?
De boodschap dat ik die 10 euro aanbied zal toch eerst tot je moeten doordringen voor dat je je handen uitsteekt. Ik kan wel op het kerkhof gaan staan en roepen bij elke grafsteen, dat ik 10 euro (of meer) in de aanbieding heb, maar ik weet zeker dat niemand ze aanneemt.