Moderator: Moderafo's
Flappie schreef:Gun mij als zowel niet-gergemmer en niet-gergemmerinNL om ook eens wat te zeggen. Als je ziet waar de verschillen zitten en hoe groot ze zijn in de nieuwe kerk pkn (waar ik in zit) en als je ziet hoe bloot gelegd werd hoe groot de verschillen waren ten tijde van de fusie. Dan lijken mij de verschillen tussen gergem en gergem in NL een peuleschilletje. In andere woorden het zou misschien verstandig zijn van de gergem en gergem in NL om hun verschillen eens in perspectief te zien.
Het zal wel vaker gezegd zijn maar ik vind dat het tussen deze twee verbanden echt om details gaat en dat is naar mijn bescheiden mening echt niet het belangrijkste.
caprice schreef:Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.
Race406 schreef:caprice schreef:Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.
Beste Caprice (je naam gekozen n.a.v. de Chevrolet met de gelijke type-aanduiding..?),
Race406 schreef:Een paar puntjes:
1. De levenswandel van onze uitgetreden broeders is vaak behoudender dan bij ons, zo zeg je. Waar blijven de zusters?
Race406 schreef:2. Is een andere kerkelijke cultuur een probleem? Dat zeg je, en even verder heb je het in positieve zin over de uitgetreden broeders (en wat mij betreft ook zusters!) Is het dus een probleem die cultuur of niet?
Race406 schreef:3. Wat versta jij onder behoudend(er)?
Race406 schreef:4. Dat mocht een aantal mensen tot leringe wezen. Is die e achter lering een typefoutje of is dat er bewust achter gezet?
Leringe is geen echt Nederlands woord. Dan moet je het goed doen en "leringhe" schrijven.
Race406 schreef:Maar je bent 19 jaar. Moet je dan in zulke termen schrijven? Hou me te goed, van mij mag je, maar je komt zo wel wat ouwelijk over....En je spreekt toch ook niet in die termen, dus waarom wel zo schrijven?
Race406 schreef:Dat ik je dit zeg, beschouw dat maar als een eerlijk zeggen hoe ik erover denk. Ik weet niet of het je vaker is verteld, want niet iedereen zegt dit tegen je, ondanks dat ze het wel zo vinden. Ik zeg het dus wel...
Race406 schreef:caprice schreef:Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.
Beste Caprice (je naam gekozen n.a.v. de Chevrolet met de gelijke type-aanduiding..?),
Een paar puntjes:
1. De levenswandel van onze uitgetreden broeders is vaak behoudender dan bij ons, zo zeg je. Waar blijven de zusters?
2. Is een andere kerkelijke cultuur een probleem? Dat zeg je, en even verder heb je het in positieve zin over de uitgetreden broeders (en wat mij betreft ook zusters!) Is het dus een probleem die cultuur of niet?
3. Wat versta jij onder behoudend(er)?
4. Dat mocht een aantal mensen tot leringe wezen. Is die e achter lering een typefoutje of is dat er bewust achter gezet?
Leringe is geen echt Nederlands woord. Dan moet je het goed doen en "leringhe" schrijven.Maar je bent 19 jaar. Moet je dan in zulke termen schrijven? Hou me te goed, van mij mag je, maar je komt zo wel wat ouwelijk over....
En je spreekt toch ook niet in die termen, dus waarom wel zo schrijven?
Dat ik je dit zeg, beschouw dat maar als een eerlijk zeggen hoe ik erover denk. Ik weet niet of het je vaker is verteld, want niet iedereen zegt dit tegen je, ondanks dat ze het wel zo vinden. Ik zeg het dus wel...
caprice schreef:Flappie schreef:Gun mij als zowel niet-gergemmer en niet-gergemmerinNL om ook eens wat te zeggen. Als je ziet waar de verschillen zitten en hoe groot ze zijn in de nieuwe kerk pkn (waar ik in zit) en als je ziet hoe bloot gelegd werd hoe groot de verschillen waren ten tijde van de fusie. Dan lijken mij de verschillen tussen gergem en gergem in NL een peuleschilletje. In andere woorden het zou misschien verstandig zijn van de gergem en gergem in NL om hun verschillen eens in perspectief te zien.
Het zal wel vaker gezegd zijn maar ik vind dat het tussen deze twee verbanden echt om details gaat en dat is naar mijn bescheiden mening echt niet het belangrijkste.
Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten