Je hebt gelijk, ajl, het is inderdaad ook een verschil of je, zoals jij, twee kinderen op de opvang hebt of, zoals wij, nog maar één. Ik werk zelf als oproepkracht bij een kdv en zie inderdaad dat bijvoorbeeld moeders die werkloos zijn (kunnen ze niks aan doen hoor, daar zeg ik niks van) wel drie dagen per week hun kinderen blijven brengen, van 's morgens vroeg tot aan het eind van de middag en zelf niks doen 'want ze zijn zo moet van al het solliciteren'.

Dat zoiets voor kan komen, dat je je baan kwijtraakt maar toch je plekje op het kdv niet op wilt geven begrijp ik wel, maar bij sommigen duurt het nu al een jaar!!

En daar draait werkend Nederland dus voor op! Zelf voel ik me ook wel eens schuldig dat ik onze dochter naar het kdv breng terwijl ikzelf thuis ben (als er bijvoorbeeld geen dienst voor mij beschikbaar is, dan hou ik die dag voor mijn studie). In feite betalen anderen dan ook die dag voor mijn kinderopvang. Daarom probeer ik dat zo min mogelijk te doen en hou mezelf voor dat als ik klaar ben met mijn studie zelf weer voor die kosten kan opdraaien.
Tuinfluiter: wij hebben het wel eens uitgerekend, maar gob was voor ons toch echt duurder dan kdv! Onze oudste werd via gob opgevangen, maar daar betaalden we meer voor. Het was alleen even na schooltijd, dus schokkend waren die bedragen niet, maar het was wel meer in verhouding met wat wij voor de jongste betaalden op het kdv.