Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 okt 2004 05:53

Loezje schreef:
Race406 schreef:Nee, ik heb die preek niet gehoord, maar ik wil die dominees wel eens gaan horen. Ik was met m'n vriendin en de rest van haar familie in de kerk. Zodoende..
Maar, ds. Roos zal hebben opgeroepen tot gekering en het leven met God. Maar vertelde hij ook hoe je deel krijgt aan "al Zijn schatten en gaven"? Dat mis ik nog wel eens in de preken. Meer van : Het is zo fijn als je het hebt, en je bent ongelukkig als je het niet hebt. Verder komen ze vaak niet. :cry:

Ja, dat vertelde hij ook (uiteraard, zou ik bijna zeggen). 't Is natuurlijk wat lastig om alleen te zeggen "Fijn als je 't mag hebben." terwijl je niet vertelt hoe je eraan komt... :wink: Wat me bij hem overigens is opgevallen als ik hem met jaren terug vergelijk (zo vaak hoor ik zijn preken nu ook weer niet), is dat hij méér is gaan preken over de liefde van Christus. Maar misschien heeft dat heel veel te maken met zijn eigen leven; hoe hij zelf zijn leven met God (laten we het daar even op houden) beleeft...

Je hoort het vaker dat wanneer "zware dominees" langer predikant zijn en meer meemaken, dat ze in hun preken wat milder worden. Maar ook "lichte dominees" gaan anders preken naarmate ze langer predikant zijn. Ze preken dan niet meer alsof je allemaal een blatend schaapje van de Kudde bent :) , maar gaan meer waarschuwen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 okt 2004 13:59

Race406 schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
Volgens mij is er op het gebied van roken bij evangelischen veel meer wetticisme als bij GGN-ers. Ik vind het zelf nogal ver gaan om roken gelijk te stellen aan suicide, vooral als je matig rookt.

Inmiddels weten we toch wel dat roken dodelijk is. Dat heeft de overheid beslist en op alle pakjes laten zetten. Dus is het zo. Zo is ook brood heel erg dodelijk. Want iedereen die ik gekend heb, en overleden is, heeft brood gegeten. Maar daar hoor je niemand over.

Dus jij rookt.....? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zo zie je toch maar weer race, dat dit een te haastige conclusie is.
Ik heb gerookt als een ketter, (55 cig. per dag) maar sinds 2,5 jaar ben ik nog slechts een niet rokende ketter. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 okt 2004 07:14

ff offtopic.

Laten we dan een andere topic openen. :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 okt 2004 10:01

jas schreef:
Race406 schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
Volgens mij is er op het gebied van roken bij evangelischen veel meer wetticisme als bij GGN-ers. Ik vind het zelf nogal ver gaan om roken gelijk te stellen aan suicide, vooral als je matig rookt.

Inmiddels weten we toch wel dat roken dodelijk is. Dat heeft de overheid beslist en op alle pakjes laten zetten. Dus is het zo. Zo is ook brood heel erg dodelijk. Want iedereen die ik gekend heb, en overleden is, heeft brood gegeten. Maar daar hoor je niemand over.

Dus jij rookt.....? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zo zie je toch maar weer race, dat dit een te haastige conclusie is.
Ik heb gerookt als een ketter, (55 cig. per dag) maar sinds 2,5 jaar ben ik nog slechts een niet rokende ketter. :wink:

Ik ben een echte ketter. Dus inclusief de rook.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 20 okt 2004 18:30

columbus schreef:ik heb hier een paar postings verwijderd.
in één van die postings werd wéér een dominee beschuldigt van onzin uitkramen ed.
dit kán en mag gewoon niet en vriendelijk verzoek om dat niet meer te doen aub want er zijn veel mensen die het lezen en zich er verschrikkelijk aan storen en ergeren

Ben het totaal niet met je eens. En zonder namen te noemen zeg ik dat iemand die zich predikant noemt en daarbij harde klappen op Gods Woord geeft, een persoon is die niets weet van de Heiligheid des Heeren. Zo'n man moet acuut afgezet worden en verbannen worden naar de rimboe. Dan kan hij slaan. Een hele dag. Naar de vliegen. Als je ooit hoort dat er een gek naar voren is gegeaan in een kerk om dat aan een dominee duidelijk te maken, dan was ik dat. En ik schaam me daar niet voor. Altijd moeten hier die zogenaamde ds. de handen boven het hoofd gehouden worden. Bah. Het zijn geen dominees die zulke diengen doen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 20 okt 2004 18:54

He allemaal.
Ik vind idd dat men wat genuanceerder over de GGiN moet praten. Ook over de predikanten. Ds Wink heb ik nooit gehoord. die ken ik dus ook niet. Ds van Voorden heb ik wel eens gehoord. Ik vindt het altijd zo vreemd dat als hij preekt niet meer te verstaan is, maar dat zal wel aan mij liggen.

Race 406.
Ben jij laatst in Elspeet niet toevallig bij de PKN gemeente geweest in plaats van bij de HHK?
Ds P. de Vries is over het algemeen niet langdradig. Zijn prediking is ook zeker niet te vergelijken met die van de GGiN ter plaatse.
In de PKN gemeente staat Ds C. Stelwagen. Die hoort niet thuis in de hervormde kerk. Zijn preken bestaan uit hel en verdoemenis. Het evangelie wordt door hem praktisch niet verkondigd. Ik ben er nl. een keer geweest en toen was hij aan het bidden of er nog eentje mocht zijn die zalig mocht worden. :roll:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 20 okt 2004 22:19

Bookman schreef:
in één van die postings werd wéér een dominee beschuldigt van onzin uitkramen ed.
dit kán en mag gewoon niet en vriendelijk verzoek om dat niet meer te doen aub want er zijn veel mensen die het lezen en zich er verschrikkelijk aan storen en ergeren

Ben het totaal niet met je eens. En zonder namen te noemen zeg ik dat iemand die zich predikant noemt en daarbij harde klappen op Gods Woord geeft, een persoon is die niets weet van de Heiligheid des Heeren. Zo'n man moet acuut afgezet worden en verbannen worden naar de rimboe. Dan kan hij slaan. Een hele dag. Naar de vliegen. Als je ooit hoort dat er een gek naar voren is gegeaan in een kerk om dat aan een dominee duidelijk te maken, dan was ik dat. En ik schaam me daar niet voor. Altijd moeten hier die zogenaamde ds. de handen boven het hoofd gehouden worden. Bah. Het zijn geen dominees die zulke diengen doen.

Bookman, denk om je bloeddruk! Ik heb die gefrustreerde reactie van je ook gelezen, net voordat die werd verwijderd, maar ik ga hier ook niet neerzetten wat ik toen van je dacht :wink: :P Dat jij bepaalde erg negatieve gevoelens krijgt doordat jij persoonlijk dingen hebt meegemaakt met een dominee wil nog niet zeggen dat je ze voor het oog van Neêrlands volk kunt posten of dat je dat voor het oog van de hele gemeente kunt demonstreren :? . Er is ook nog zoiets als een 1:1-gesprek... :?
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 okt 2004 22:38

japijo schreef:In de PKN gemeente staat Ds C. Stelwagen. Die hoort niet thuis in de hervormde kerk. Zijn preken bestaan uit hel en verdoemenis. Het evangelie wordt door hem praktisch niet verkondigd. Ik ben er nl. een keer geweest en toen was hij aan het bidden of er nog eentje mocht zijn die zalig mocht worden. :roll:

Dan moet je toch beter luisteren denk ik..

Wat ik van hem gehoord heb is soms wel zwaarmoedig, maar daarnaast ook genoeg ruimte voor een vrij evangelie. Hij heeft alleen een enorme aversie tegen zogenaamde rechtzinnigheid.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 20 okt 2004 22:45

Het gaat in deze topic wel over Ger. Gem en Gergeminned. Maar er ook ds. Stelwagen werd genoemd, dat hij een hel en verdoemenis preker zou zijn. Twee weken geleden ben ik bij hem in de kerk geweest en die ervaring had ik absoluut niet. Hij preekte over Jesaja 45:23 in het begin dacht ik dat hij op de alverzoening zou uitkomen. Hij ging heel ver. Het was dopen. Ik heb in die preek gehoord dat Hij uitging van de algenoegzaanheid vab het offer van Christus voor allen in de kerk. Ik heb best kritiek, wat hij zei had hij ook in helft van de tijd kunnen zeggen, de preek moet waarschijnlijk een bepaalde tijd duren, maar het is absoluut geen hel en verdoemenis preker. Sterker zelfs, normaal ga ik naar "gewone" bonders, maar de meeste van hen hebben als grondslag de verkiezing en dat hoorde ik niet bij Stelwagen. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 okt 2004 23:06

waarnemer schreef:normaal ga ik naar "gewone" bonders, maar de meeste van hen hebben als grondslag de verkiezing en dat hoorde ik niet bij Stelwagen. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

en is dat positief, dat je dat niet hoorde?????
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 okt 2004 06:02

japijo schreef:Race 406.
Ben jij laatst in Elspeet niet toevallig bij de PKN gemeente geweest in plaats van bij de HHK?
Ds P. de Vries is over het algemeen niet langdradig. Zijn prediking is ook zeker niet te vergelijken met die van de GGiN ter plaatse.
In de PKN gemeente staat Ds C. Stelwagen. Die hoort niet thuis in de hervormde kerk. Zijn preken bestaan uit hel en verdoemenis. Het evangelie wordt door hem praktisch niet verkondigd. Ik ben er nl. een keer geweest en toen was hij aan het bidden of er nog eentje mocht zijn die zalig mocht worden. :roll:

Nee, ik was bij de HHK, om 18.30 uur. De preek van ds. De Vries is niet te vergelijken met die van de GGiN, dat heb ik ook niet gezegd, maar de preek van 's morgens in de GGiN beviel me beter. Ds. de Vries was 's avonds erg langdradig. Hij zal z'n dag wel niet hebben gehad....

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 okt 2004 07:19

Ja Jas, ik vind dit positief.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 okt 2004 09:40

Bookman schreef:

Ai ai, naar alle waarschijnlijkheid is wat die dominee deed niet goed, maar ik kan me goed vinden als men veronderstelt dat wat jij deed ook niet goed is.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 okt 2004 09:43

SDG schreef:
Pieter Bel schreef:Misschien moeten we ds. Wink als apart geval beschouwen. Het is erg om te zeggen, maar ook binnen de GGiN is men niet echt tevreden over ds. Wink. Ik kan begrijpen dat je niet echt blij bent als je daar onder zit, want dat zijn heel veel GGiNers ook niet.

Was het niet Pieter Bel die zeer instemmend reageerde op de moderator, toen deze schreef
De refoweb moderators gaan uit van het standpunt dat we geen predikanten positief dan wel negatief extra in de spotlight moeten zetten. Natuurlijk kan het in sommige gevallen goed gaan echter in het verleden zijn er ook uitspraken gedaan over predikanten die niet nodig waren
?
Je hoopte toch dat er consequent mee omgegaan zou worden? Wink of geen Wink, ik vat 'm even niet meer...

Aangezien alle alterego's van het weermannetje zijn opgeheven alhier mijn reactie:

Wat er is geschreven over dominee Wink is niet per express mijn mening, maar in dit geval de algeheel heersende mening. Het is niet een predikant positief dan wel negatief extra in de spotlight zetten.

Bij jullie mag je wel roken. Tenminste, 's zondags staat er "een schare die niemand tellen kan" te roken voor de kerk...

Ik vermoed niet dat het verschil tussen de GG en de GGiN zit in het wel of niet mogen roken. Men zou dit natuurlijk kunnen nakijken in door beide synodes vastgestelde besluiten.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 okt 2004 11:27

Het Weermannetje schreef:Ik vermoed niet dat het verschil tussen de GG en de GGiN zit in het wel of niet mogen roken. Men zou dit natuurlijk kunnen nakijken in door beide synodes vastgestelde besluiten.

Dat over dat roken was een reactie op een opmerking van iemand anders, en die reactie van mij moet je met een grote :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: lezen :wink:

Terug naar “Archief”