Aragorn Schreef:
Volgens mij is er op het gebied van roken bij evangelischen veel meer wetticisme als bij GGN-ers. Ik vind het zelf nogal ver gaan om roken gelijk te stellen aan suicide, vooral als je matig rookt.
Allereerst het volgende. Als je je bewust en gedisciplineerd ergens van onthoud is dat beslist nog geen wettiscisme. In de bijbel wordt op verschillende plaatsen opgeroepen (in het grieks) tot ascese. Kortom, jezelf onthouden van enkele dingen.
De medische wetenschap beweert dat roken ernstige schade aanricht m.b.t. je gezondheid. Onlangs is in alle Nederlandse kranten een nieuwsbericht verschenen waarin op wetenschappelijke gronden werd aangetoond dat zelfs het roken van 1 cigaret erg schadelijk is. Nu ben ik van mening dat die stelling best gerelativeerd kan worden. Nochtans kun je best zeggen, dat roken een voorzichtige aanslag is op je leven.
Mijns inziens is het dus verre van wettisch om niet te roken en zijn die evangelische die zich dus van rook en damp onthouden meer op het smalle pad dan menig rokende "ketter" (al dan niet evangelisch of reformatorisch of, seculier).
P.S. ik ben zelf refo