Bedankt voor je samenvatting Mark. Ik hoop niet dat je mijn onderstaande post (pagina 51) ook onder het kopje 'zinloos' hebt geschaard. Ik had het nl niet bedoeld als vijandig. . .
Jesaja 1
4 Wee dit ontrouwe volk, vol ongerechtigheid,
volk van zondaars, verdorven geslacht.
Zij hebben de HEER verlaten,
de Heilige van Israël versmaad,
hem de rug toegekeerd. 5 Ben je niet genoeg geslagen,
verzet je je nog altijd?
Heel je hoofd doet pijn, heel je hart is ziek.
6 Van voetzool tot kruin, niets is ongeschonden:
een en al wonden en builen en striemen,
niet verbonden, niet verzorgd, niet met olie verzacht.
7 Je land is verwoest, je steden zijn verbrand.
Vreemden stropen onder je ogen de akkers af,
vreemdelingen maken alles tot een woestenij.
8 Wat rest er nog van Sion?
Het is als een hut in een wijngaard,
een schuilkeet in een komkommerveld,
een stad in het nauw.
9 Had de HEER van de hemelse machten
ons niet een laatste rest gelaten,
het zou ons zijn vergaan als Sodom en Gomorra.
10 Hoor de woorden van de HEER, leiders van Sodom,
geef gehoor aan het onderricht van onze God, volk van Gomorra.
11 Wat moet ik met al jullie offers? zegt de HEER.
Ik heb genoeg van die schapen, die vetgemeste kalveren;
het bloed van stieren, rammen en bokken wil ik niet meer.
12 En wanneer jullie voor mij verschijnen –
wie heeft je gevraagd mijn voorhoven plat te lopen?
13 Houd op met die zinloze offergaven.
Ik heb een afschuw van jullie wierook;
jullie feesten, nieuwemaan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.
Scape schreef eerder schreef:Ik maak hieruit op dat God sodom en Gomorra verwoeste omdat er geen rechtvaardigen wonen. Wanneer ga je verhuizen. Of trekt het lot van een stad je niets aan? De verwoesting is m.i. nog steeds een aanklacht tegen een ieder.
Ik was wel pissed op dat moment. Vooral omdat ik onlangs een gesprek had met een predikant. We hadden het over misstanden in onze stad en het label 'Sodom&Gomorra' dat soms door christenen hieraan gegeven wordt. Er ontstond een gesprek n.a.v. dit gedeelte uit Jesaja en de verantwoording die dit meebrengt voor de gelovigen in de stad waar ik woon en leef. Kerkzijn in een stad als Amsterdam is iets waar ik de laatste jaren intensief bij bepaald ben. . . als er dus een vergelijking getrokken wordt met betreffende steden, dan triggerd mij dit. Zeker als de oorzaak gelegd wordt bij homoseksuelen zonder de verantwoordelijkheid aan de zijde van de kerkelijke / gelovige gemeenschap.
Ik wil ook nog wel reageren over je volgende opmerking:
Dat er praktiserende homo's zijn die ook nog eens aan het avondmaal gaan en dus denken dat ze in de hemel komen kan in mijn ogen dus absoluut niet
Nu, ik ben zeer terughoudend om in een behoudende kerk aan het avondmaal te gaan. Ik zou een ander niet in gewetensnood willen brengen door het feit ik een relatie heb en zonodig het avondmaal moet vieren.
Aan de andere kant mis ik het wel. Wat gebeurd is dat we niet van elkaar weten wie God voor ons is . . . het gesprek n.a.v. de verbondenheid door het avondmaal is er niet.
Ik heb genoeg medegelovigen rond mij, en God brengt mij op allerlei plaatsen. Ik ben daar ook erg dankbaar voor naar God.
Maar mensen vanuit mijn achtergrond zijn daarin niet direct aanwezig. Terwijl ik mij daar toch intens verbonden mee voel.
Het voelt alsof God mij altijd op weg stuurt, on the road. Zonder thuis. Lees dit niet alsof ik zielig in een hoekje kruip. Ik heb er vrede mee en geleerd om met God door het leven te gaan, waar dan ook. Durf God te vertrouwen dat Hij ook met mensen door het leven gaat die andere keuzes maken, ook is het Ethisch onduidelijk.
Anyway, ik kan nog een berg schrijven. Maar het gaat uiteindelijk om vertrouwen. Het vertrouwen om met elkaar als broeders en zusters in God te mogen kennen. Dan zullen we zien wat Gods plannen zijn voor deze wereld.
Scape