elbert schreef:Een goede balans lijkt me: zoek iemand waar je je leven mee wilt delen en als je die gevonden hebt, trouw met die persoon en heb daar een intieme seksuele relatie mee.
Want als je 80 bent, staat seks echt niet meer in het middelpunt. Eerder trouwens ook niet.
Van wie denkt dat seks de hoofdmoot van een huwelijk uitmaakt, zou ik toch na 30 of 40 jaar huwelijk willen weten of ze dat nog steeds vinden.
Ik heb nooit willen insinueren dat seks de hoofdmoot van een huwelijk uitmaakt. Zoals Cail ook reeds opgemerkt heeft is het topic "Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?" dus draaien mijn argumenten volledig daarrond.
Mocht het topic "Liefde voor het huwelijk...waar ligt de grens?" zijn, dan zou je een punt gehad hebben.
Het argument dat ik wil maken is dat om die eerste 30 of 40 jaar huwelijk te kunnen halen een gezond en vervullend seksleven (niet de hoofdmoot maar wel) een belangrijk niet te negeren aspect is.
Als je dit toch negeert en je weet amper wat jouw verlangens hieromtrend zijn en al hoegenaamd niet die van jouw partner kun je voor de rest van je leven (als je niet wilt scheiden) voor een heel onaangename verrassing komen te staan die veel frustratie met zich mee zal brengen totdat je op de leeftijd gekomen bent dat seks je niet zo veel meer uitmaakt ... leuke vooruitzichten in dat huwelijk

Een intieme seksuele relatie lukt niet met iedereen, onafhankelijk hoeveel liefde je voor hen voelt.
Graag dit niet opnieuw naar het ander extreme trekken: ik zeg niet dat iedereen seks voor het huwelijk
moet hebben noch dat iemand geen gelukkig huwelijkt
kan hebben zonder seks voor het huwelijk.
Je kunt geen seks voor het huwelijk gehad hebben en nog steeds seksueel compatiebel zijn ... ok, geen vuiltje aan de lucht.
Wat ik wel wil zeggen is dat seks een belangrijk deel (ik zeg niet de hoofdmoot) van een huwelijk is en als je wenst te trouwen uit liefde voor elkaar (wat de enige goede rede is vind ik) is heeft het huwelijk een veel grotere slaagkans op een langdurige en trouwe relatie als beide partners seksueel compatibel zijn. En daar is maar 1 methode voor om achter te komen.
Dat is de rede waarom ik geen problemen heb met seks voor het huwelijk. Twee mensen die van elkaar houden en hun lichaam met elkaar wensen te delen
binnen een stabiele relatie en als de relatie stand houd na verloop van tijd wensen te trouwen.
Zuiver recreatieve seks is dan weer een heel ander verhaal maar dit heeft niets met het huwelijk te maken. Hoewel ik hier lees blijkt dat velen hier recreatieve seks en seks voor het huwelijk aan elkaar gelijk stellen.
elbert schreef:Als ze die 30 of 40 jaar hebben volgemaakt, vinden ze dat namelijk niet. En als ze dat nog steeds vinden, zijn ze niet meer getrouwd, want de basis was verkeerd.
Of de basis was goed maar die twee mensen waren niet op voldoende vlakken in overeenstemming met elkaar. Mocht ik ooit scheiden van mijn vrouw om gelijkaardige redenen (iets wat ik niet wil, laat dit duidelijk zijn) zou ik zacht uitgedrukt uiterst ontstemt zijn mocht iemand mij komen vertellen dat de basis verkeerd was ... dat ik niet genoeg van mijn vrouw hield. Dat zou ik een heel arrogante en zelfgenoegzaame uitspraak vinden.
Groeten,
Damocles.