Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Riska » 12 sep 2009 20:09

Jakobmarin schreef:Deze overtrokken reacties komen o.a. voort uit een maatschappij waar per jaar 30.000 onschuldige kindertjes worden gedood in de moederschoot... :-& Deze kindertjes worden inderdaad 'gestenigd' door de 'autoriteiten'. Wat een walgelijke inconsequentie.

Over idiote reacties gesproken. Wat heeft dit met een al dan niet pedagogische tik te maken???? Ik zie geen enkel, maar dan ook geen enkel verband.
Als je het nou nog had over de duizenden kinderen die dagelijks mishandeld worden, kon ik me er nog iets bij voorstellen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 sep 2009 21:25

Riska schreef:
Jakobmarin schreef:Deze overtrokken reacties komen o.a. voort uit een maatschappij waar per jaar 30.000 onschuldige kindertjes worden gedood in de moederschoot... :-& Deze kindertjes worden inderdaad 'gestenigd' door de 'autoriteiten'. Wat een walgelijke inconsequentie.

Over idiote reacties gesproken. Wat heeft dit met een al dan niet pedagogische tik te maken???? Ik zie geen enkel, maar dan ook geen enkel verband.
Als je het nou nog had over de duizenden kinderen die dagelijks mishandeld worden, kon ik me er nog iets bij voorstellen.

Hou me ten goede, elke kind wat mishandelt wordt is er één te veel, maar duizenden per dag?
Heb je het hier over nederland of tel je heel de wereld bij elkaar op?

Als oorzaak wordt er genoemd: Laag opgeleide ouders, werkloosheid, éénoudergezin, meer dan drie kinderen(grote gezinnen :-k )

Riska

Berichtdoor Riska » 12 sep 2009 21:39

Nederlands Jeugd Instituut schreef:Uit recent onderzoek blijkt dat ruim 107.000 kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar in Nederland blootgesteld worden aan een vorm van kindermishandeling. Van de scholieren van 12 tot 17 jaar geeft ruim eenderde aan dat ze ooit een gebeurtenis hebben meegemaakt die als vorm van kindermishandeling kan worden beschouwd.
Dat blijkt uit onderzoeken naar de omvang van kindermishandeling in Nederland. De onderzoeken zijn uitgevoerd door de Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit Amsterdam en gepubliceerd in 2007.

Het komt voor in alle geledingen van de bevolking, alle religies, alle seculiere gezinnen. Inderdaad bij de ene groep wat meer bij de andere, maar ook bij hoogopgeleiden komt het voor. Het is echt een groot en zorgelijk probleem. Sinds een jaar zijn ziekenhuizen wat alerter, waardoor dingen eerder aan het licht komen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 sep 2009 21:58

Nu, als je even rekent zijn dat er geen duizenden per dag namelijk. Want als zouden er elke dat 1000 kinderen zijn dan kom je op 365000.
En ik heb het intervieuw gekeken wat erbij zat en daarin worden de oorzaken genoemd die ik net aangaf.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 sep 2009 22:37

tante-tortel schreef:Dat jij niet kunt lezen moet jij weten maar mij beschuldigen van zaken die helemaal niet door mij gezegd zijn vind ik te ver gaan.
Ik verwacht dat jij je daar dan ook gewoon voor verontschuldigt.
Je denkt gewoon alles te mogen zeggen.

Dat denk jij ook, herinner jij je nog je opmerkingen over moslims? En het mag, hoor, Nederland kent vrijheid van meningsuiting. Bovendien verlang je van Filosoof dat hij iets doet waar hij niet achter staat. Verlang jij huichelarij? Nee, toch?

Wat betreft slaan: Slaan is een teken van onmacht. Behoudens in accute noodgevallen, zoals in het geval dat een kind aan een tafellaken staat te sjorren en de pot kokend hete thee over zich heen dreigt te krijgen, kun je een tik uitdelen, maar verder laat je het maar fijn, tenzij je je eigen onmacht wilt tonen. Dat kan echter ook op andere manieren (zoals op een forum).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2009 23:53

jakobmarin schreef:
Mortlach schreef:Inderdaad; "roede" betekent niet "hand". Als je het dan toch Bijbels wilt doen, doe het dan goed. Met een stok dus (eventueel een zweep). En als je zoon daarna nog niet luistert moet je ermee naar de autoriteiten (B&W?) om hem bij de gemeentegrenzen te laten stenigen.
Nu heb jij een draai om je oren verdient :lol: Deze reactie is schromelijk overdreven...

Ach, ik kan er gewoon slecht tegen als mensen (niemand hier) aan de ene kant beweren dat ze de hele bijbel letterlijk nemen, en er geen delen uit wegstrepen die hen niet bevallen, maar aan de andere kant niet juist precies dat doen. Ik zat laatst in de trein en kon meeluisteren hoe een christen tegen een medepassagier dit aan het vertellen was. Ik moest me inhouden om te vragen of hij zijn zoon stokslagen gaf, en wat een redelijke prijs is als ik mijn dochters als slavin wil verkopen.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat een schoolmeester een vervelend kind uit de klas een tik gaf met een stok, en iedereen dit heel normaal vond.

Inderdaad. Is het niet belachelijk? Het is ook nog niet zo lang geleden dat vrouwen geen stemrecht hadden, en dat we zwarten voor niks aan het werk zetten op plantages en dat iedereen dit heel normaal vond.

Even iets heel anders eigenlijk, ik lees net het vers dat op spreuken 13:24 volgt, en weet toch ook niet helemaal wat ik daarvan moet maken. Maar goed, off-topic.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 sep 2009 07:52

Optimatus schreef:
tante-tortel schreef:Dat jij niet kunt lezen moet jij weten maar mij beschuldigen van zaken die helemaal niet door mij gezegd zijn vind ik te ver gaan.
Ik verwacht dat jij je daar dan ook gewoon voor verontschuldigt.
Je denkt gewoon alles te mogen zeggen.

Dat denk jij ook, herinner jij je nog je opmerkingen over moslims? En het mag, hoor, Nederland kent vrijheid van meningsuiting. Bovendien verlang je van Filosoof dat hij iets doet waar hij niet achter staat. Verlang jij huichelarij? Nee, toch?

Wat betreft slaan: Slaan is een teken van onmacht. Behoudens in accute noodgevallen, zoals in het geval dat een kind aan een tafellaken staat te sjorren en de pot kokend hete thee over zich heen dreigt te krijgen, kun je een tik uitdelen, maar verder laat je het maar fijn, tenzij je je eigen onmacht wilt tonen. Dat kan echter ook op andere manieren (zoals op een forum).

Nee
Ja

Ik weet het, jij kunt ook niet lezen en maakt er dingen bij die mensen niet zeggen maar die jij er in meent te moeten lezenl.
Ook al schrijf je dan dat je dat helemaal niet zegt dan blijven jullie er over door zeuren.
Ook voor jou dan nog even het advies om dit HELE topic door te lezen en dan te zeggen waar ik zeg dat je kinderen mag SLAAN, en waar ik zeg dat je er gewoon op los moet meppen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 sep 2009 08:58

Soraya schreef:Ik denk dat er helaas genoeg ouders zijn die om de meest waanzinnige redenen hun (kleine) kinderen een klap geven. Vaak voldoet een waarschuwing ook al. Geloof ook dat ouders heel veel kapot kunnen maken door zo'n harde manier van opvoeden. Als je als kind een keer ontzettend vervelend was of iets heel stouts gedaan had, dan kon je er op rekenen dat je straf kreeg en een pak slaag op je achterste en op je kamer zitten vind ik dan ook wel gepast. Je hoeft niet alles te dogen van je kinderen, want daarmee leren ze niet. Maar er zijn zeker grenzen, en ik denk dat ouders zich daar zeker in moeten verdiepen wat wel en wat niet schadelijk kan zijn voor hun kroost.

Kijk, dit is nu een reactie waar ik mij in kan vinden.

Niet het krampachtige "het is een teken van onmacht als je je kinderen een keer een pak slaag geeft" en ook niet het krampachtige: "je voedt niet goed op als je je kinderen nooit een pak slaag geeft"

Riska

Berichtdoor Riska » 14 sep 2009 09:57

Waar ik met name over val bij die Amersfoortse voorganger is dat hij - op Bijbelse gronden nog wel - de roede gebruikt. Dat is geen pedagogische tik meer.
Met de handen mag niet, want die zijn om geborgenheid en tederheid te geven.

Een pedagogische tik is inderdaad dat je een peuter een tik over de vingers geeft als die aan dingen blijft komen. Of een tik voor de broek. Maar beide met jouw eigen blote handen. Als iemand doelbewust de roede pakt, dan is dat m.i. een vorm van mishandeling.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2009 10:25

En alsof een kind onderscheid maakt tussen een lege hand en diezelfde hand die een stok vasthoudt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 14 sep 2009 10:32

Precies, dat bedoel ik.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 sep 2009 13:51

Sommige kinderen roepen om grenzen. Ieder kind reageert weer heel anders op consequenties.
Ik bibberde al als mijn vader met meer volume ging praten. Andere kinderen schrikken pas als ze met kleren en al onder de douche worden gezet. De volgende weet zich te gedragen als ze geen toetje mogen o.i.d.
En ja ik geloof best dat sommige doordravers, in héél uitzonderlijke gevallen, baat kunnen hebben bij een tik op de billen.
Maar niet uit het niets, niet uit frustratie of onmacht. Je kunt een kind waarschuwen: als je hier nu niet mee stopt, dan krijg je een tik op de billen.
Volgens mij kun je niet echt in z'n algemeenheid over dit soort dingen praten. Wij hadden het er met collega's over: de één vond de tikken die hij vroeger kreeg terecht en leerde daarvan. De ander werd er alleen maar kwader en minder begripvol van. Ze begrepen elkaar ook niet zo goed, maar de één had alleen dochters, de ander jongens en meiden.
Nou heb ik nog geen kinderen, maar als ik zo om me heen kijk kan ik me voorstellen dat het nogal wisselend kan zijn.
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 sep 2009 14:40

Wordt een kind ook niet immuun op en gegeven moment voor een straf?
Een tik van mijn moeder, daar lachten wij om.
Mijn vader hielt zich vaak er buiten maar hielt het echt wel in de gaten. Zodra hij met een boze stem er tussen kwam, wist je ook direct dat je flink op je tellen moest gaan letten. Dan late je het ook wel daarna. de tik van mijn moeder kregen we vaker dan dat mijn vader zijn stem verhefte. Daardoor was het duidelijker, dat als hij dat deed dat er echt een grens bereikt was.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 sep 2009 15:05

Ik denk dat elke straf niet meer nuttig is als het teveel gegeven wordt. En dat men daarom pas in uiterste nood een tik geeft. Dat vind ik zo jammer. Ik geloof echt dat als je veel meer het positieve benadrukt en dat beloont, dat straffen veel minder nodig is. Maar vaak zien mensen (incl ik) het positieve over het hoofd of zien we het als iets normaals. Maar het is ontzettend goed als een klein kindje 10 minuten lang zelf speelt. Dat moet beloond worden. Daardoor leren kinderen te zien dat positief gedrag vertonen superleuk is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 sep 2009 15:21

Daar ben ik helemaal mee eens. Bij ons op het werk zijn wij daar ook heel intensief mee bezig. ook door negatief gedrag positief om te draaien. Door een klein gebaar of opmerking kan het zoveel confrontatie schelen.
Ook bij mijn neefjes en nichtjes zie ik dat sterk terug. Ze glimmen helemaal als je gewoon is even zegt, dat je vind dat ze lief spelen en je blij met ze bent.

Mijn punt is daarom ook dat het slaan van kinderen te snel uit de hand kan lopen (net als andere soorten straffen dat ook kunnen). Als ouder moet je je daarom heel goed bewust blijven hoe je een kind straf en waarom. Daarbij is een consequentheid in straffen ook goed. Bij 1 gezin weet ik dat als de kinderen straf krijgen, ze op de trap moeten zitten. Zij weten dan ook , dat als ze niet daar moeten gaan zitten maar naar hun kamer gestuurd worden, ze hun ouders echt boos hebben gemaakt en echt een grens over zijn gegaan.
Als ouders bij alles wat ze niet goed doen gelijk een tik geeft, dan mist de tik al snel zijn doel
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”