Wegligging verbeteren:smArtjan schreef:Rolf schreef:Volvo 460, 1.8, 2.0, 1.7 T, resp. 90, 110 en 120 pk.
Volvo 244 turbo, 2.1 ltr, 155 pk, 240 Nm, sterke auto. Maar niet om
snel mee te rijden, want de wegligging als die van een skateboard.
Het is geen kunst om met een auto die voor het snelle bochtenwerk gemaakt is, ook snel bochten te nemen....
En gelukkig kun je aan de wegligging zelf ook nog wel het een en ander doen. Zeker bij oudere auto's!
Met de 90 km/u die ik nu op de meeste klaverbladen haal houden de meeste automobilisten mij niet bij
* andere dempers
* andere veren, evt. iets verlaagd
* grotere en bredere velgen
* laagprofielbanden
Nadeel hiervan is minder comfort. Ik zou zo'n auto trouwens niet willen,
slechte ervaring mee. (1% voordeel, 99% nadeel.)
Zuinig en netjes rijden (met gevoel voor de techniek) is ook een kunst.
En een auto waarin veelal pittig gereden wordt, heeft veel meer slijtage (motor,
aandrijving, wielophanging), waardoor hogere kosten.
Ter vergelijking:
* Volvo 244 Turbo 1983, €7750 Erg duur. Geen belasting, maar mogelijk hoge onderhoudskosten.
* Saab 9-3 2.0 Turbo 2000, €7900 Fantastische auto, maar mogelijk duur in onderhoud.
* Ford Focus 1.6 2002, €7500 Goedkoopste optie.
* Opel Corsa 1.2 Nieuw, €13.295. Mooi model, goede rijeigenschappen, zuinig. Kosten vergelijkbaar met de Focus (afh. van gebruik).
Voor- en nadelen van oudere auto's:
+ Relatief lage afschrijving (afh. van levensduur en aanschafprijs)
+ Geen houderschapbelasting (vanaf 25 jaar oud)
+ Meer mogelijkheden met beperkt budget
- Onderdelen soms niet meer verkrijgbaar
- Verouderd ontwerp , slijtage
- Aantasting door veroudering (corrosie, uitdrogende rubbers).
In veel gevallen zal een auto in het B- ( Polo, Swift, enz) of C-segment
(Astra, Focus, enz.) van 5 - 10 jaar oud, een goede en relatief goedkope
optie zijn.