oeps... weer een kwijt.
Afgeknapt op God
of op kerkmensen?
Zeg het maar...
Moderator: Moderafo's
JeeWee schreef:oeps... weer een kwijt.
Afgeknapt op God
of op kerkmensen?
Zeg het maar...
yobem schreef:Mijn begrip is echt totaal op.
Doei
JeeWee schreef:oeps... weer een kwijt.
Afgeknapt op God
of op kerkmensen?
Zeg het maar...
yobem schreef:Doei
Speedy schreef:Tuurlijk stook het vuur maar op en geef de ander maar weer de schuld. En jij bent zooooo begripvol.
mealybug schreef:Ook jij weet heel goed dat Yobem al heel lang niets meer met het geloof heeft, dus doe niet alsof dit weer een prototype zou zijn van een boze kerk die homo's wegjaagd.
mealybug schreef: Dat was het toch al heel lang, als overtuigd atheist?
mealybug schreef:Ook jij weet heel goed dat Yobem al heel lang niets meer met het geloof heeft, dus doe niet alsof dit weer een prototype zou zijn van een boze kerk die homo's wegjaagt.
maaarten schreef:Inderdaad roept de Bijbel ons op om in sommige punten verdraagzaam te zijn in meningsverschillen. Zie bijvoorbeeld Romeinen 14. Tegelijkertijd laat Paulus dezelfde verdraagzaamheid helemaal niet zien in 1 Kor 5. Daar zegt hij
"Nu evenwel schrijf ik u, dat gij niet moet omgaan met iemand, die, al heet hij een broeder, een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten."
De vraag is, hoort homoseksualiteit bij de meningsverschillen ziaks degenen waarvoor Paulus oproept tot verdraagzaamheid in Rom 14 of tot de zonde waarvoor hij oproept tot kerkelijke tucht in 1 Kor 5? Hoereerder in 1 Kor 5 wordt mijns inziens beter vertaald met 'ontuchtpleger' zoals in de NBV. En of een homoseksuele levensstijl onder ontucht valt of niet verschillen wij denk ik van mening over. Overigens komt zo'n belastingonduiker natuurlijk ook wel in de buurt van een geldgierige en een oplichter.......
JeeWee schreef:
Ik vraag me oprecht af of dat voor mensen nou zo'n moeilijke vraag is. Je citeert Paulus die een rijtje opnoemt waarvan je steeds kan zeggen dat dergelijke daden anderen schade berokkenen, kwaad doen.
Maar verschilt juist daarin een homoseksueel niet die monogame relatie heeft in liefde een relatie met zijn partner? Wie doet hij schade?
Ik ben er inmiddels heilig van overtuigd dat hij voluit tot eer van God kan leven en het hem geschonken vermogen tot liefhebben geeft aan zijn of haar partner.
Is dat niet van een compleet andere orde dan "een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter"?
Wim2600 schreef:Als dat inderdaad de achtergrond is, Zoals JeeWee schetst, dan kan ik yobems reactie prima begrijpen.
Ik zou zelf ook ziek worden van frustratie als ik als homo op zoek zou gaan naar geloof en religieuze zingeving en dan keer op keer op figuren als [take your pick, keuze zat] zou botsen die me vanuit hun ivoren torentje en via hun directe lijntje met God wel eens fijntjes op m'n plaats zouden zetten en me de grond in boren met de bijbel als wapen.
Ik krijg soms ook (even) de kriebels als ik zie hoe liefdeloos, koud en hard er hier met homo's wordt omgegaan, maar verder raakt het me niet omdat dat hele geloof en die bijbel een ver-van-mijn-bed-show zijn. Ik ga hier meestal weg met een gevoel van opluchting dat ik zulke veroordelende mensen in het echt niet moet meemaken, en dat ik alle onverdraagzaamheid met één muisklik kan doen verdwijnen als ik het beu word.
Dus eigenlijk kan ik alleen maar blij zijn voor yobem nu, en hopen dat zijn ontsnapping aan het juk dat hem hier werd opgedrongen definitief is, en hij er gelukkig van wordt.
mealybug schreef:Je zou bijna gaan denken dat alle homo's uiterst tere, zwakke schepseltjes zijn...
mealybug schreef:die door een supermachtige kerk geringeloord worden.
Tante Pollewop schreef:Ik kan me het gevoel van yobem wel voorstellen. Zo nu en dan, als ik de berichten hier lees, denk ik wel eens: wat doen die mensen allemaal vreemd.Soms heb ik er ook even geen kracht meer voor.
![]()
Als ik dan weer denk hoe ik als homo-in-de-kast van een jaar of 17 vaak veel had aan bijdragen op dit forum van met name yobem (of: meboy), kan ik het niet laten om toch weer te reageren. Gewoon alleen al het idee dat er meer mensen waren die hetzelfde meemaakten of hadden meegemaakt deed mij goed. Daarom blijf ik nog.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten