1. Aardige dogmatische uitleg, maar klopt niet. Ik doop u <naam van het kind>, de ouders worden NIET gedoopt. Je kan hoog en laag springen, maar de dopeling ontvangt in beiden situaties het water.
2. Stokbewaarder werd gedoopt op grond van zijn geloof, maar allen die bij hem in huis waren werden ook gedoopt vanwege het geloof van de stokbewaarder. Dus ongelovigen werden ook gedoopt. Bron: lees grondtekst van het Grieks (wel aardig om op te merken, de SV vertaald hier het niet helemaal duidelijk, lees hierin de NBV (die heeft het nu een keer wel correct vertaald).
3. Formulier zegt helemaal niet 'kinderdoop'. Het formulier spreekt van de Heilige Doop die aan de kinderen wordt bediend. Er is daarom ook een doop die aan volwassenen wordt bediend die tot geloof zijn gekomen.
4. Redenatie van ds De Boer klopt helemaal niet en de reacties erop maken dat ook al weer duidelijk.
Van de stokbewaarder lees ik dat hij zich verheugde dat hij met heel zijn huis aan God gelovig was geworden. Er is hier dus geen sprake van dat er ook ongelovigen gedoopt werden .Het is ook onwaarschijnlijk dat er baby’s gedoopt werden want voor gevangenbewaarders werden bij voorkeur voor de dienst afgekeurde oud-legionairs aangesteld. En bij ook die andere huisteksten is het een pure veronderstelling dat daar ook wel baby’s bij geweest zullen zijn. Het voornaamste bewijs is hier de parallel met de besnijdenis. Maar dan gaat men er restloos vanuit dat God Zijn verbond met A-ham in de kerk gecontinuëerd heeft en de kerk dus in de plaats van Israël gekomen is. H gr: ereunao