hubert schreef:Bekeren is een proces! Je toewenden naar het Licht, dat Christus is. Daar ben je je hele leven mee bezig. Dat is niet een statisch houding maar een dynamische en het gaat ook niet zonder twijfel gepaard. In veel kerken wordt het gepreekt als een éénmalige daad die van God moet komen.
De boeken die je noemt zijn ook moeilijk hoor en vereisen behoorlijk veel inzicht. Dat heeft volgens mij niets met links of rechts te maken, maar meer met liefde voor de zaak. Maar persoonlijk hou ik meer van 'moeilijke' preken dan van die geijkte, die voorspelbare. Maar dat is ook een kwestie van groeien in het geloof toch, het komt je namelijk niet 'aanwaaien'.
Geloven is m.i. dan ook meer een zoekconcept dan een statisch 'zeker weten' of het beamen van dogma's of het onderschrijven van leerregels.
Het ligt er natuurlijk aan hoe je een zoekconcept omschrijft. Ik zou die term bij geloven niet gebruiken, want die werkt verwarrend. Doordat geloven is wat je niet zeker weet op basis van je ratio en je waarnemingsvermogen lijkt het een zoeken. Je vergelijkt dus een wetenschappelijk statisch 'zeker weten' met een geloof, oftewel, je bent ze bij elkaar aan het voegen. En dat werkt niet verhelderend.