Schipje schreef:Ik snap eerlijk gezegt niet zo goed waarom mijn tip over leegkolven als je voed met tepelhoedjes zo in twijfel word getrokken hier. Sorry, maar ik denk dat je beter kan voorkomen dan genezen van een borstontsteking. Want dat kan wel degelijk!
Joar, borsten worden juist wel 'leeg'gedronken. Idd maken je borsten continue melk aan maar als er nog maar een paar druppels melk komen dan spreek je over 'leeg'. Het is zelfs zo dat na langere tijd voeden (peutervoeden) je borsten pas melk aanmaken als ze goed leeggedronken worden. Dat is in het begin niet zo. Dan word de melk aangemaakt door enkel en alleen de oxytocine die vrijkomt bij toeschieten van de melk. Later word de melk vooral aangemaakt als de borsten goed leeg zijn. ik zeg 'vooral' omdat melk natuurlijk altijd word aangemaakt tijdens de bv periode. Overigens is het idd waar, dat het ook met terugloop van de melk te maken kan hebben.
Mensen krijgen vaak een ontsteking tijdens de stuwingsperiode, omdat er dan teveel melk achterblijft.
En natuurlijk blijven tocht en onvoldoende hychiene ook boosdoeners.
Ik trek je advies in twijfel omdat het voor mij (nog) niet 'logisch' klinkt. Ik heb er zelfs net wat bronnen op na geslagen en ik vind (nog) geen bron die dit onderschrijft. Overigens is het niet zo dat de melk wordt aangemaakt door de oxytocine die vrijkomt bij het toeschieten. De melkproductie wordt (in de eerste dagen) hormonaal bepaald door een verhoogd prolactiegehalte. Het prolactineniveau is tijdens de eerste dagen na de geboorte verhoogd, waarbij de BV hormonaal gestuurd op gang komt. Prolactine komt vrij, tijdens prikkeling van de tepel wat de melkproductie stimuleert. De wekring van prolactine komt pas ‘echt’ op gang als de melkcellen worden gestimuleerd.
Het hormoon Oxytocine is ‘verantwoordelijk’ voor het toeschieten van de melk, waardoor de melk door het netwerk van kanaaltjes naar buiten wordt gestuwd en beschikbaar komt voor de baby.
Ik ben het wel van harte met je eens dat het met een BO beter voorkomen dan genezen is! Toen de BV op dag 3 bij mij op gang kwam, werd al heul snel duidelijk dat ik last heb van hyperlactatie en dat ik heul gevoelig ben voor melkblaren en verstopte kanaaltjes. De eerste weken was ik vooral bezig met het wegmasseren en weg laten drinken van de verstopte kanaaltjes. Met week 4 had ik een zware BO te pakken en ook daarna bleef ik last houden van hyperlactatie en verstopte melkkanaaltjes.
Ik onderschrijf dus van harte dat je ten alle tijd een BO moet voorkomen. Mijn 'visie' is echter dat je van enkel van een beetje melk dat achter blijft in de borst (door oa te voeden met een tepelhoedje/maar ook door bijvoorbeeld hyperlactatie), geen vergroot risico loopt op een BO áls je verder geen andere klachten hebt. Hooguit krijgen je borsten (via je hersenen) een seintje dat er minder melk aangemaakt moet worden, omdat er steeds wat melk achter blijft. En als je niet wil dat je BV terug loopt / of langzamer op gang komt, kan kolven noodzakelijk zijn.
Maar nogmaals: ik sta open voor info, want ik leer heel graag (ook omdat mijn zusje op advies van een LK IBCLC voedt met een tepelhoedje en zij dit advies niet heeft gekregen).
Dat je van tocht een BO kan krijgt, is volgens borstvoeding.com een fabeltje. Net zo goed dat als je zonder jas naar buiten gaat in de winter je griep krijgt. Een BO kán je krijgen door verschillende dingen (waaronder hyperlactatie/verstopte kanaaltjes/een knellende BH/een stoot op je borst), maar alleen van tocht niet. Uit ervaring weet ik wel dat op een gestuwde borst tocht niet fijn is, maar tocht is ook niet fijn op een stijve nek.
Nou, ik hoop niet dat ik het knuppel in het hoenderhok heb gegooid, met dit relaas... Ik wil nog wel eens blijven spuien...
Schipje schreef:Wel erg gaaf Joar dat je hier meepraat. Ik geef mijn dochter nu ook 16 mnd.
Vind het mooi om te lezen dat jij het blijkbaar ook Bijbels ziet!
Ik wil ook zeker tot twee jaar en dan zien we wel. ik denk dat ik dan alleen 's ochtends nog wil geven.
Ik vind alleen de reacties soms wel moeilijk, mensen vinden het echt raar. Al moet ik zeggen dat het me ook minder kan schelen.
Ik zie BV geven idd vanuit Bijbels perspectief. Ik ben verwonderd over de pracht van Gods schepping en ik ben dankbaar dat de kennis die in de achterliggende eeuwen verloren is gegaan (door de tijdsgeest) weer terug komt.
Ja, die opmerkingen... Pff... de ergste die ik gehoord heb (niet tegen mij, maar ik hoorde hem via een ander forum waar ik post): ik zou stoppen met BV, want zo wordt je dochter lesbisch

. Daar heb je toch geen woorden meer voor?
Hebben jullie trouwens zelf langs BV gekregen?