Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 22 jan 2007 18:06

Huishoudelijke opmerking: de discussie gaat een beetje van het onderwerp af, de gergem staat niet meer centraal, eerder de 'zondekennis'. Misschien dat het beter is als het een en ander gesplit wordt?

@Goofy1978:
en idd als God je het niet geeft kun je wachten tot je een ons weegt.

Hiermee sla jij de spijker frontaal op z'n kop! Helaas denken heel veel mensen wel zo, zeker in mijn omgeving merk ik dat. Hoe jammer is dat! We moeten toch echt zelf geloven! En het is inderdaad ook zo dat de Almachtige God en Vader alles stuurt, maar dat is geen vrijbrief om je hele leven maar te wachten of God de zaligheid aan je geeft.
De Bijbel lijkt zichzelf soms tegen te spreken, maar dit doet ze niet. Het geloof wordt inderdaad geschonken, gegeven. Cruciale vraag is: "Hoe kan het ons geschonken worden?" Het antwoord lijkt me duidelijk: In Hem geloven! We kunnen het toch niet maken dat we gaan bewust wachten totdat Hij ons zou grijpen in ons leven? Dat is een minachting richting God! Lees ook maar eens verder in Johannes 3. Hij is gekomen om de wereld te redden. En als die niet in Hem geloven worden geoordeeld. Zeker het laatste moet ons toch juist naar Christus toekeren, lijkt me. En dan blijf je niet in de ellendekennis rondcirkelen.

Ik wil overigens overkomen dat ik tot jou persoonlijk zou 'preken'. Als jij je thuisvoelt met jouw geloof en er 100% vertrouwen door hebt op Hem, wie ben ik dan om jou tegen te houden?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 22 jan 2007 18:07

idd wachten maar,maar hoezo bang of je uitverkoren bent vertrouw je God niet of hij je wel bekeerd?
Hij hoeft het idd niet te doen Hij is het een mens niet verplicht.
maar je mag aan Zijn genade niet twijfelen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2007 19:46

goofy1978 schreef:idd wachten maar,maar hoezo bang of je uitverkoren bent vertrouw je God niet of hij je wel bekeerd?
Hij hoeft het idd niet te doen Hij is het een mens niet verplicht.
maar je mag aan Zijn genade niet twijfelen.

Hoe wil jij het dan verklaren dat God ons menig maal oproept in de Bijbel om ons te bekren?
Dat is niet passief zitten, maar oprecht geloven in Hem, Hem zoeken!!!!
Zoeken doe je niet passief met je armen over elkaar want dan vind je echt letterlijk niets.

Zoekt en gij zult vinden
Klopt en u zal open gedaan worden
Bidt en u zal gegeven worden

Dat zijn 2 werkwoorden en niet woorden om je te laten zitten en maar af te laten wachten
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 22 jan 2007 20:30

14
1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester. De [14:1] Ps 10:4; 53:2.dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij verderven het, zij maken het gruwelijk met hun werk; er [14:1] Rom 3:10. is niemand, die goed doet.
2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.

hoe verklaar jij deze tekst dan? er staat dus dat niemand God zoekt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2007 20:34

Wij doen van onszelf ook niet echt veel goeds, dat kunnen we alleen in de kracht van God.
Dat zegt nog niet dat wij de oproep van Jezus om ons te moeten bekeren naast on sneer moeten leggen. Wij moeten toch naar Hem toe, Hem zoeken met al onze gebreken.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 22 jan 2007 21:13

das waar een mens moet er alles aan doen om bekeerd te worden.
bekering is een heilige eis maar een nooit te volbrengen gang zonder de werking van de Geest,en trekking van de Vader

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2007 21:16

Daarom hebben wij nog wel de plicht on ons deel te leveren: te zoeken, te kloppen, te bidden.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2007 21:19

Sabra schreef:
caprice schreef:Zijn vruchten niet noodzakelijk dan? Als de Heere ware ellendekennis komt te leren, is dat dan niet ná de wedergeboorte?

Wat is nu weer het verschil tussen ellendekennis en ware ellendekennis. Waarom al die gradaties? Sinds wanneer doet de gewone en simpele ellendekennis er niet meer toe? Of is men ook in staat om ellendekennis te faken?

Wat is het verschil tussen de vraag: 'Kent gij ellende?' en 'Kent gij uw ellende?'
Voor kennis der zaligheid is het noodzakelijk de laatste vraag te kunnen beantwoorden.

Sabra schreef:
caprice schreef:De Heere werkt een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt.

Kan dit in gewone-mensentaal worden uitgelegd? Leuk al deze termen, maar wat betekent het?

Ben je thuis in de Bijbel? Dan weet je dat ik een Bijbeltekst aanhaal, namelijk 2 Korinthe 7:10.

Sabra schreef:
Raido schreef:
caprice schreef:De Heere werkt een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt.
Iets wat ik nooit zal ontkennen. Maar die droefheid naar God is een vrucht, zoals er nog veel meer vruchten zijn waaruit je ook zekerheid mag kennen.

Wat voor vrucht is dit? Een zelfverzonnen vrucht lijkt me. Ik ken nochtans de vrucht van de Geest, zoals Paulus deze beschrijft in Galaten, maar droefheid wordt daar niet genoemd.

Nee, droefheid niet, maar droefheid kan ook van de wereld zijn. En die werkt de dood. Maar de droefheid-naar-God, daar hebben we het over. En dat is een geloofswerkzaamheid, en geloof staat wél in de door jou bedoelde tekst. Kijk ook maar eens in de kanttekeningen van 2 Kor. 7:10.

Sabra schreef:Verder wordt hier heel veel terminologie gebruikt die niet uit de bijbel afkomstig is, nog los gezien van de leugens die hier worden verspreid over God. Bijdrages lezend begrijp ik niet waarom men geen aansluiting of toenadering zoekt tot de Islam. Dat gelooft hanteert eenzelfde uitleg van behoud van de mens, dat is namelijk afhankelijk van de grillen van Allah. Hier heet het toevallig uitverkiezing van eeuwigheid o.i.d., maar het principe is hetzelfde, als mens heb je totaal geen invloed, gewoon een kwestie van geluk.

Ik ben het deels met je eens, maar vanuit andere motieven. Juist het ontbreken van eerbied en respect voor het gezag van Gods Woord is iets wat zeer betreurenswaardig is. Evenals dat nu de uitverkiezing Gods bespottelijk wordt gemaakt, alsof het een lot ware uit de loterij waar een mens geluk voor hebben moet, en waar je geen invloed op hebt, maar is het een troostleer voor Gods Kerk. Die kan de troost eruit halen als de HEERE hen erbij bepaalt: 'Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.' Het is een eenzijdig Godswerk. Hij krijgt alle eer! En de mens de zaligheid, maar tot Zijn eer. Wat is Gods eis? BEKEERT U, want waarom zoudt gij sterven? Gij moet niet morrelen aan Gods besluiten. Begin maar waar de HEERE het vraagt.

Sabra schreef:
Mensen die niet ziek zijn hebben de Heelmeester niet nodig, maar... de Heelmeester heeft jou al lang benaderd als jij het idee krijgt die Heelmeester nodig te hebben.

Waarom het beeld scheppen van een zieke mens?

Dat vraag ik me ook af, want de mens is geestelijk DOOD in de zonden en misdaden, maar in dit verband is het wél goed uitgedrukt, want het is naar de Schrift, waarin de Leraar der Gerechtigheid Zelf spreekt: En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
Waarom de mens in zulk een staat verkeert? Dat is te lezen in Genesis 3.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2007 21:22

Gerdien B. schreef:Daarom hebben wij nog wel de plicht on ons deel te leveren: te zoeken, te kloppen, te bidden.

Ja, de Heere heeft ons gebonden aan Zijn Woord. We moeten daarin wel zoeken. We hebben er in ons gebed om te vragen, te smeken. Er ernst mee te maken.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 22 jan 2007 21:39

citaat uit de Wekker nav een bijbelstudie door ds. G.vd.Groep

'Maar we kunnen ons toch niet bekeren?
Nee, maar wat de Heere vraagt, dat geeft Hij Zelf. Zijn Woord is in de hand van de Heilige Geest een Woord vol kracht, dat harten breekt en gewillig maakt om Hem te gehoorzamen. '
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 22 jan 2007 22:22

@Caprice
De uitverkiezingsleer is eigenlijk logisch. Als je gelooft dat God almachtig is dan is er automatisch een uitverkiezing(sleer), want er staat in de Bijbel dat niet iedereen naar de hemel gaat en ook niet iedereen naar de hel.
Maar deze leer moet mijns inziens niet overheersen, wat niet zelden gebeurt (in 'zware' verkondigingen). Het geloof zelf moet centraal staan met de liefde van Christus. Ik ga hierin mee met Spurgeon: "De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus." (al eerder geciteerd).

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 22 jan 2007 22:30

Misschien moet je dat worden vervangen voor zijn

Een christen is een navolger van Christus, niets meer en niets minder.

en Jezus was vrij duidelijk over wat Zijn navolgers moesten doen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

caprice

Berichtdoor caprice » 22 jan 2007 22:34

TKF schreef:@Caprice
De uitverkiezingsleer is eigenlijk logisch. Als je gelooft dat God almachtig is dan is er automatisch een uitverkiezing(sleer), want er staat in de Bijbel dat niet iedereen naar de hemel gaat en ook niet iedereen naar de hel.
Maar deze leer moet mijns inziens niet overheersen, wat niet zelden gebeurt (in 'zware' verkondigingen). Het geloof zelf moet centraal staan met de liefde van Christus. Ik ga hierin mee met Spurgeon: "De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus." (al eerder geciteerd).

Hier ging het even over dat leerstuk, maar dat betekent zeker niet dat ik vind dat het overheersten moet. Het gaat om hét geloof inderdaad. Niet om een geloof wat dit weglaat en dat niet vind kloppen. Redeneren kan men veel in onze dagen. Maar geloven is wat anders dan redeneren.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 jan 2007 23:27

caprice schreef:Wat is het verschil tussen de vraag: 'Kent gij ellende?' en 'Kent gij uw ellende?' Voor kennis der zaligheid is het noodzakelijk de laatste vraag te kunnen beantwoorden.

Ik vind het nogal vergezocht. Belangrijk om te weten is, wat de positie van de mens is t.o.v. God.

Sabra schreef:Ben je thuis in de Bijbel? Dan weet je dat ik een Bijbeltekst aanhaal, namelijk 2 Korinthe 7:10.

In mijn vertaling staat dit niet, los gezien daarvan vind ik het maar een rare tekst.

Iets wat ik nooit zal ontkennen. Maar die droefheid naar God is een vrucht, zoals er nog veel meer vruchten zijn waaruit je ook zekerheid mag kennen.

Ik vraag me af of het een vrucht is.

Ik ben het deels met je eens, maar vanuit andere motieven. Juist het ontbreken van eerbied en respect voor het gezag van Gods Woord is iets wat zeer betreurenswaardig is.

Het gaat mijns inziens niet om ontbreken van respect en gezag voor de bijbel. Vooralsnog kan ik niet zeggen dat mensen hier verkeerd mee omgaan. Het is enkel jouw perceptie dat mensen dat niet doen, dat vind ik toch een verschil.

Evenals dat nu de uitverkiezing Gods bespottelijk wordt gemaakt, alsof het een lot ware uit de loterij waar een mens geluk voor hebben moet, en waar je geen invloed op hebt, maar is het een troostleer voor Gods Kerk.

Gods Kerk? Niet bepaalde een bijbelse term. Maar los gezien daarvan, juist degenen die zo hameren op de uitverkiezing, wat jij overigens ook doet, zijn de mensen die God bespottelijk maken. Zoals jij het stelt is het een lot uit de loterij, omdat je elk menselijk handelen uitsluit. Dat is precies hetzelfde als men in de Islam doet, vandaar mijn vergelijking.

Wat is Gods eis? BEKEERT U, want waarom zoudt gij sterven? Gij moet niet morrelen aan Gods besluiten. Begin maar waar de HEERE het vraagt.

Juist, en niet: 'laat je bekeren'. Dit aspect mis ik toch in al je bijdragen.

Sabra schreef:Dat vraag ik me ook af, want de mens is geestelijk DOOD in de zonden en misdaden, maar in dit verband is het wél goed uitgedrukt, want het is naar de Schrift, waarin de Leraar der Gerechtigheid Zelf spreekt: En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Juist, en degenen die in Jezus geloven als zaligmaker zijn genezen. Jij en ik zijn dus niet geestelijk dood.

Overigens is het natuurlijk wel interessant om je af te vragen wie Jezus bedoelt met 'die gezond zijn'.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jan 2007 23:48

Sabra, ook ik heb even nagedacht over die tekst. De statenvertalingterm is wat misleidend voor mensen in onze tijd denk ik. Als je de KJV zou pakken staat daar eigenlijk (vrij) dat de ellende die God werkt, mensen tot Hem brengt. En dat ellende die de wereld werkt, geen mens tot Hem brengt. 'Droefheid naar God' als in 'Smachten maar niet kunnen, Hem enorm missen in je leven' wordt daar niet mee bedoeld.

Dat dit een beleving kan zijn, staat daar los van. Je vroeg je af, en je vroeg ook aan mij waarom ik 'ellende' benader als vrucht van de wedergeboorte. Ik doelde daar vooral op dat ellende gevoeld wordt naar de wedergeboorte, het vrucht sloeg op het na, niet direct op 'de vruchten van de Geest die in de Bijbel genoemd worden'. Zoals je weet is bijvoorbeeld 'barmhartigheid' een christelijke deugd en vrucht van de Geest/geloof. Echter er zijn ook nietchristenen barmhartig, maar dat is geen vrucht van de Geest. Ellende zie je ook genoeg in de wereld, ellende beleven genoeg mensen, maar niet alle ellende brengt tot God.

Je hebt bosjes mensen die erkennen dat 'de wereld naar de Filistijnen gaat', dat 'de wereld één oorlog is', maar men erkent (of kent) Jezus Christus niet. (Of natuurlijk de versie 'wie niet geloofd zal eeuwig verloren gaan', maar zolang God jou niet dat zicht geeft, zie je dat niet). Als God je wederbaard zie je niet alleen dat 'je God pijnt doet met je zonden' maar dat 'jij God pijn doet met jou zonden'. Je kent de ellende...

De ellende; de pijn die God voelt van jou. Ik zie dat als 'vrucht' van de wedergeboorte. Over verkiezing versus de vrije wil kun je heel wat volschrijven.. Het is moeilijk :) Ik weet het niet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”