Bidden voor het eten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 30 jan 2005 21:35

Een nu niet meer aan te rekenen vergissing is het dat het eten gezegend zou moeten worden. Conform het gebruik in die tijden (nog steeds het gebruik onder de Joden), is het niet het eten wat gezegend wordt, maar G-d die het eten heeft gegeven (Hij is immers de schepper en geeft wasdom aan alles (Ps.104:14), ook al hebben boeren er hard aan mede gearbeid!). In het N.T. wordt dan ook steeds het Griekse woord EULOGEO gebruikt, wat dankzeggen, lofzeggen of lofprijzen betekend. En wie komt die eer toe? Waarom keek Hij naar de hemel, toen Hij de lofzegging over het brood zei, en zei Hij de lofzegging tegen het brood? over het brood tot G-d toch!
In de Joodse gemeenschap zegt men na een brood maalijd ook nog eens achteraf een uitgebreide dankzegging (het "birkat hamazon"); het is een lozang na de maaltijd (brood was in die tijden belangrijkste bestanddeel van een maaltijd). Zo deden Jesjoea en zijn leerlingen ook na de maaltijd:Toen zij de lofzang gezongen hadden, …” (Matth.26:30; id.: Marc.14:26).

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jan 2005 22:37

Divrei Shmuel schreef:Een nu niet meer aan te rekenen vergissing is het dat het eten gezegend zou moeten worden. Conform het gebruik in die tijden (nog steeds het gebruik onder de Joden), is het niet het eten wat gezegend wordt, maar G-d die het eten heeft gegeven (Hij is immers de schepper en geeft wasdom aan alles (Ps.104:14), ook al hebben boeren er hard aan mede gearbeid!). In het N.T. wordt dan ook steeds het Griekse woord EULOGEO gebruikt, wat dankzeggen, lofzeggen of lofprijzen betekend. En wie komt die eer toe? Waarom keek Hij naar de hemel, toen Hij de lofzegging over het brood zei, en zei Hij de lofzegging tegen het brood? over het brood tot G-d toch!
In de Joodse gemeenschap zegt men na een brood maalijd ook nog eens achteraf een uitgebreide dankzegging (het "birkat hamazon"); het is een lozang na de maaltijd (brood was in die tijden belangrijkste bestanddeel van een maaltijd). Zo deden Jesjoea en zijn leerlingen ook na de maaltijd:Toen zij de lofzang gezongen hadden, …” (Matth.26:30; id.: Marc.14:26).

Sam

Natuurlijk moet God gezegend worden. Maar het bidden voor het eten is ook je afhankelijkheid van Hem betonen in alles, dus ook in het natuurlijk levensonderhoud. Wij hebben in en over alles Gods zegen nodig, omdat van nature alles door onze schuld vervloekt is. Ook de spijs die wij eten komt van het aardrijk wat om onzentwil vervloekt is. Daarom moet het gezegend worden. De vergissing waar je het dus over hebt, is er één die je nu zelf maakt. Ook lees in in ps. 132:15; "Ik zal haar kost rijkelijk zegenen, haar nooddruftigen zal Ik met brood verzadigen".
De Naardense Bijbel zegt:"Haar teerkost schenk Ik zegen op zegen, haar armen verzadig Ik met brood".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 30 jan 2005 23:49

jas schreef:Natuurlijk moet God gezegend worden. Maar het bidden voor het eten is ook je afhankelijkheid van Hem betonen in alles, dus ook in het natuurlijk levensonderhoud. Wij hebben in en over alles Gods zegen nodig, omdat van nature alles door onze schuld vervloekt is. Ook de spijs die wij eten komt van het aardrijk wat om onzentwil vervloekt is. Daarom moet het gezegend worden. De vergissing waar je het dus over hebt, is er één die je nu zelf maakt. Ook lees in in ps. 132:15; "Ik zal haar kost rijkelijk zegenen, haar nooddruftigen zal Ik met brood verzadigen".
De Naardense Bijbel zegt:"Haar teerkost schenk Ik zegen op zegen, haar armen verzadig Ik met brood".
Ps.132:15 spreekt hier van een zegening die overvloedigheid geeft in levensmiddelen. G-d zegenen vanwege de gave van het voedsel is het als nemen uit Zijn hand. Dit maakt het rein, omdat we ontkennen dat het geen ander heeft toebehoort dan hem, daarmee is het dus reeds gelost van welke duistere voekclaim dan ook. Maar het zegenen vragen over het eten zoals dat gebruikelijk is onder veel christenen, voortgekomen uit een bepaald vertalen van het woord eulogeo en ontheemdheid van de oorsprong, lijkt mij hier niet bedoeld. Nee, bedoeld werd dankzegging naar G-d over het eten. Hij is Degene die het zegend tot zegen en verzadiging, en wij mogen het tot verzadiging in dankbaarheid nuttigen. Zou men vanuit het idee "het komt uit de vervloekte aarde, laten we het laten zegenen, anders zal het ons niet goed bekomen" spreekt niet van dankbaarheid en ook niet als bewust ergens mee te worden gezegend, het wordt dan toch eerstens ook als bedreiging gezien, zo lijkt het, en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 jan 2005 00:10

Divrei Shmuel schreef:
jas schreef:Natuurlijk moet God gezegend worden. Maar het bidden voor het eten is ook je afhankelijkheid van Hem betonen in alles, dus ook in het natuurlijk levensonderhoud. Wij hebben in en over alles Gods zegen nodig, omdat van nature alles door onze schuld vervloekt is. Ook de spijs die wij eten komt van het aardrijk wat om onzentwil vervloekt is. Daarom moet het gezegend worden. De vergissing waar je het dus over hebt, is er één die je nu zelf maakt. Ook lees in in ps. 132:15; "Ik zal haar kost rijkelijk zegenen, haar nooddruftigen zal Ik met brood verzadigen".
Ps.132:15 spreekt hier van een zegening die overvloedigheid geeft in levensmiddelen. G-d zegenen vanwege de gave van het voedsel is het als nemen uit Zijn hand. Dit maakt het rein, omdat we ontkennen dat het geen ander heeft toebehoort dan hem, daarmee is het dus reeds gelost van welke duistere voekclaim dan ook. Maar het zegenen vragen over het eten zoals dat gebruikelijk is onder veel christenen, voortgekomen uit een bepaald vertalen van het woord eulogeo en ontheemdheid van de oorsprong, lijkt mij hier niet bedoeld. Nee, bedoeld werd dankzegging naar G-d over het eten. Hij is Degene die het zegend tot zegen en verzadiging, en wij mogen het tot verzadiging in dankbaarheid nuttigen. Zou men vanuit het idee "het komt uit de vervloekte aarde, laten we het laten zegenen, anders zal het ons niet goed bekomen" spreekt niet van dankbaarheid en ook niet als bewust ergens mee te worden gezegend, het wordt dan toch eerstens ook als bedreiging gezien, zo lijkt het, en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.

Sam

We moeten het één doen en het ander niet laten. Dus een zegen vragen over het voedsel, en tevens danken dat de Heere ons dat voedsel wil schenken. Ik snap niet hoe je tegen het vragen van een zegen over het voedsel kunt zijn. Als de mens zich toch diep afhankelijk weet van Gods zegen in zijn gehele leven, dan ook zeker m.b.t. het voedsel wat letterlijk en figuurlijk broodnodig is om in leven te blijven.
Exodus 23:25 zegt; "En gij zult den HEERE uw God dienen, zo zal Hij uw brood en uw water zegenen; en Ik zal de krankheden uit het midden van u weren". In deze tekst wordt het dienen van God dus direct in verband gebracht met Zijn zegen van het voedsel. En bestaat het dienen van Hem ook niet uit een zich van Hem afhankelijk weten? Zal de mens die God dient Hem niet met het hart aanbidden en smeken om Zijn zegen? Sorry, ik vind echt geen grond in je verhaal om je standpunt houdbaar te doen zijn. Heb jij Gods zegen niet nodig over je eten dan?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 31 jan 2005 00:18

Het voedsel zelf is toch al G-ds zegen en daar ben ik dankbaar voor en lofprijs hem dan, hoezo niet afhankelijk?

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 jan 2005 00:31

Divrei Shmuel schreef:Het voedsel zelf is toch al G-ds zegen en daar ben ik dankbaar voor en lofprijs hem dan, hoezo niet afhankelijk?

Nee, dat is onjuist. Niet alle voedsel ontvangen we in Zijn gunst. Als voorbeeld wil ik noemen de kwakkels die het volk Israël onvangt in de woestijn als ze murmurreren over het manna en wensen dat ze bij de vleespotten van Egypte gebleven waren. Ze krijgen vlees, nl. kwakkels en wel zo veel dat ze zich doodziek eten en de kwakkels hun neus uitkomen.
Num.11:32-33;"Toen maakte zich het volk op, dien gehelen dag, en dien gansen nacht, en den gansen anderen dag, en verzamelden de kwakkelen; die het minst had, had tien homers verzameld; en zij spreidden ze voor zich van elkander rondom het leger.
Dat vlees was nog tussen hun tanden, eer het gekauwd was, zo ontstak de toorn des HEEREN tegen het volk, en de HEERE sloeg het volk met een zeer grote plaag".
Wat denk je, zullen ze voor het eten gebeden hebben? Ik denk het niet, want ze vraten die kwakkels rauw op en namen zelfs geen tijd om ze te bereiden. Dat eten was absoluut niet gezegend.

caprice

Re: Bidden voor het eten.

Berichtdoor caprice » 31 jan 2005 06:49

Carl schreef:wat een vreemde dingen lees ik hier .....
* voedsel 'uit genade geschonken'....? Hoezo? Je hebt er als mens toch eerlijk voor gewerkt en een arbeider is toch zijn loon waard?

Van Wie krijgen we de gezondheid om te werken? Het is Gods genade dat wij nog aards voedsel krijgen. Met geestelijk voedsel is dat helemaal genade. Van nature hebben wij niets verdiend, hoor.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 31 jan 2005 07:24

jas schreef:
Divrei Shmuel schreef:Het voedsel zelf is toch al G-ds zegen en daar ben ik dankbaar voor en lofprijs hem dan, hoezo niet afhankelijk?

Nee, dat is onjuist. Niet alle voedsel ontvangen we in Zijn gunst. Als voorbeeld wil ik noemen de kwakkels die het volk Israël onvangt in de woestijn als ze murmurreren over het manna en wensen dat ze bij de vleespotten van Egypte gebleven waren. Ze krijgen vlees, nl. kwakkels en wel zo veel dat ze zich doodziek eten en de kwakkels hun neus uitkomen.
Num.11:32-33;"Toen maakte zich het volk op, dien gehelen dag, en dien gansen nacht, en den gansen anderen dag, en verzamelden de kwakkelen; die het minst had, had tien homers verzameld; en zij spreidden ze voor zich van elkander rondom het leger.
Dat vlees was nog tussen hun tanden, eer het gekauwd was, zo ontstak de toorn des HEEREN tegen het volk, en de HEERE sloeg het volk met een zeer grote plaag".
Wat denk je, zullen ze voor het eten gebeden hebben? Ik denk het niet, want ze vraten die kwakkels rauw op en namen zelfs geen tijd om ze te bereiden. Dat eten was absoluut niet gezegend.
Dit zegt niets over de vorm van het gebed Jas, maar over de houding tegenover G-d en het voedsel. Indien het voedsel zonder ontzag en dankbaarheid de verzadging overschreidend wordt overschreden, helpt geen enkel goedpratend gebed daarop. Indien vanuit een dankbaar hart aanvaard G-d eer gevend, respect hebbend waardering gevend voor het geschonkene, is het goed om Hem te loven. Niets mis mee.

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 jan 2005 13:30

Divrei Shmuel schreef:
jas schreef:

Dit zegt niets over de vorm van het gebed Jas, maar over de houding tegenover G-d en het voedsel. Indien het voedsel zonder ontzag en dankbaarheid de verzadging overschreidend wordt overschreden, helpt geen enkel goedpratend gebed daarop. Indien vanuit een dankbaar hart aanvaard G-d eer gevend, respect hebbend waardering gevend voor het geschonkene, is het goed om Hem te loven. Niets mis mee.

Sam

Ik heb het niet over een vormgebed. Ik zeg dat wij in alles Gods zegen nodig hebben, en in het bijzonder ook over ons voedsel. Het onderscheid ons ook van de heidenen wanneer wij niet zomaar op ons eten aanvliegen. Maar goed, als jij dat onderscheid liever niet maakt...
Ik blijf gewoon bidden voor het eten als je het niet erg vindt.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 31 jan 2005 14:22

Jas,

Ik snap niet hoe je er bij komt te concluderen wat je zegt. Ik zeg toch telkenmaal dat het de gewoonte der Joden is G-d te loven vanwege het eten. Hoezo zouden we dan direct aanvallen? Wij loven hem toch die het ons gaf voordat wij nuttigen? Het verschil is dat wij in het eten dat we op tafel zien de zegen zien, terwijl bij jou en anderen daarover nog een soort bevrijdingsgebed moet worden gedaan, het moet eerst gezegend worden o.i.d.

Sam

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2005 14:25

Divrei Shmuel schreef:Jas,

Ik snap niet hoe je er bij komt te concluderen wat je zegt. Ik zeg toch telkenmaal dat het de gewoonte der Joden is G-d te loven vanwege het eten. Hoezo zouden we dan direct aanvallen? Wij loven hem toch die het ons gaf voordat wij nuttigen? Het verschil is dat wij in het eten dat we op tafel zien de zegen zien, terwijl bij jou en anderen daarover nog een soort bevrijdingsgebed moet worden gedaan, het moet eerst gezegend worden o.i.d.

Sam

Ik heb niet anders gelezen dan dat je het zó bedoeld hebt, vanaf het begin Sam! Het feit dat wij voedsel hebben is al een zegen van God en daarvoor mogen wij danken = God loven voor Zijn grote goedheid!

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 00:38

Riska schreef:
Divrei Shmuel schreef:Jas,

Sam

Ik heb niet anders gelezen dan dat je het zó bedoeld hebt, vanaf het begin Sam! Het feit dat wij voedsel hebben is al een zegen van God en daarvoor mogen wij danken = God loven voor Zijn grote goedheid!

Riska

Ja dat snap ik ook nog dat hij het zo bedoelt, daar gaat de discussie toch niet om? Ik ben het alleen met die opvatting niet eens. Het eten is niet al gezegend als het voor ons staat. Er moet een zegen over gevraagd worden. Trouwens, Sam gaat niet echt in op de teksten die ik heb aangehaald. Tenminse, er een andere uitleg aan geven dan wat er staat, vind ik geen goede uitleg. In Spr.4:17 staat; "Want zij eten brood der goddeloosheid, en drinken wijn van enkel geweld." Het feit dat de spijs en de drank al voor je neus staat wil dus absoluut niet zeggen dat het al een zegen van God is. Uit de Schrift blijkt het tegendeel, en dus moet er een zegen over gevraagd worden.
Zie ook Spr. 30: 7-9; "Twee dingen heb ik van U begeerd, onthoud ze mij niet, eer ik sterve; IJdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste". Salomo wist zijn diepe afhankelijkheid van God, ondanks zijn grote rijkdom.
Tot slot, alle gefilosofeer ten spijt, het is een opdracht om te bidden voor ons brood. Jezus Zelf zegt het in het Gebed; "Gij dan bidt aldus: Onze Vader, enz. (......) Geef ons heden ons dagelijks brood". (Matth. 6:9-11)
Hij zegt niet: je moet alleen maar danken omdat je brood al voor je staat. Nee, Hij geeft hier uitvoerige richtlijnen m.b.t. hoe en waarom gebeden moet worden. Hij zegt ook niet: Geef ons tot onze dood ons brood, maar nee, Hij zegt: "Geef ons heden ons dagelijks brood."
Het is dus gewoon onschriftuurlijk om te stellen dat voor het eten alleen gedankt moet worden. Jezus Zelf, leert het ons anders. En daar blijf ik bij.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 01 feb 2005 10:39

Nogmaals ben ik verbaasd Jas,

Het gaat om het gebed bij de maaltijd uitgesproken. Het bidden om het dagelijks brood kan ook op een ander moment, het onze Vader is immers een gebed voor in de binnenkamer. Beste lijkt mij dus aan het begin van de dag. Dat is volgens de Schrift na zonsondergang, als het donker is.
Tekst uit spreuken zegt niets over de hoedanigheid van het brood, maar van de hoedanigheid van de eter.

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 15:43

Divrei Shmuel schreef:Nogmaals ben ik verbaasd Jas,

Het gaat om het gebed bij de maaltijd uitgesproken. Het bidden om het dagelijks brood kan ook op een ander moment, het onze Vader is immers een gebed voor in de binnenkamer. Beste lijkt mij dus aan het begin van de dag. Dat is volgens de Schrift na zonsondergang, als het donker is.
Tekst uit spreuken zegt niets over de hoedanigheid van het brood, maar van de hoedanigheid van de eter.

Sam

Het is goed Sam. Jij bidt niet voor het eten, en ik wel. Ok?

cornelis
Kapitein
Kapitein

Bidden voor het eten.

Berichtdoor cornelis » 02 feb 2005 22:07

Ik ben dankbaar voor de vele reactie,s op dit onderwerp,en ook dat het nu uitgebreid is tot het dagelijks bidden.
Ik voel mij rijk gezegend,dat ik ook gebruik mag maken van de gebedsruimte op het werk,dus dan geen herrie meer,maar rustig bidden voor en na het eten.
De gebedsruimte mag dan bijna vol liggen met rode lopers en er hangd een arabise kalender,maar tussen de moslims en mij gaat het het uitstekend,en ik hou een beetje rekening met hun tijden,want bij mij maak vijf minuten nou niet zoveel uit.
Nog niet zolang geleden,kwam ook net een moslim om te bidden,ik zei,ga u maar eerst,dan ga ik even tanden poetsen,en toen ik daarmee klaar was,kwam hij zeggen,dat ik kon komen.
En zo gaat het prima.
Ja,bidden kan overal.
Ik heb er ooit iets mooi mee beleefd.
Ik was zeer gespannen en werkte wat in de tuin,toen ik ineens een innerlijke vrede ervaarde,zodat ik aan mijn vrouw vroeg,heb jij voor mij gebeden en het antwoord was ja,zo net.
Bidden is niet meer weg te denken toch?
Een vriendelijke groet van Cornelis.

Terug naar “Archief”