Meerdere partners toegestaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 13:49

Ja dat klopt, in Israel waren ze heel conquent, gewoon allebei stenigen, dat geld ook voor een mens die seks met een dier heeft gehad maar ook voor incest volgens mij.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 14:22

joepie schreef:Als het zo is dat hij overspel pleegde met de vrouw van een ander, dan zou het toch betekenen dat de tweede vrouw die er bij komt overspel pleegt met de man van een ander?

Nee, want dan stemmen ze er beide mee in. Batsheba was de vrouw van Uriah, zoals zijn os ook van hem was, en niet van David (zie ook de vergelijking van Nathan als hij David komt vertellen dat hij fout bezig is). Ook opmerkelijk dat Nathan alleen over Bathseba komt praten en niet over al z'n andere vrouwen..

joepie

Berichtdoor joepie » 24 jan 2005 14:37

Aragorn schreef:
joepie schreef:Als het zo is dat hij overspel pleegde met de vrouw van een ander, dan zou het toch betekenen dat de tweede vrouw die er bij komt overspel pleegt met de man van een ander?

Nee, want dan stemmen ze er beide mee in. Batsheba was de vrouw van Uriah, zoals zijn os ook van hem was, en niet van David (zie ook de vergelijking van Nathan als hij David komt vertellen dat hij fout bezig is). Ook opmerkelijk dat Nathan alleen over Bathseba komt praten en niet over al z'n andere vrouwen..

Wat heeft dat met instemmen te maken???
Bathseba stemde er toch ook mee in? En pleegde dus overspel met de man van een ander.
Zodra er een derde in het spel komt pleeg je overspel. Want je verbreekt de eenheid tussen man en vrouw. Die TWEE zullen tot één vlees zijn en niet die DRIE.
Dus zodra er een ander bij komt( Met of zonder toestemming) wordt er overspel gepleegd.

Dat Abram , Jakob, David en Salomo in de Bijbel ons tot voorbeeld worden gesteld wil niet zeggen dat alles wat ze deden goed gekeurd werd.
De andere vrouwen die ze erbij namen, werd door God zeker niet goed gevonden. Zie maar heel gewoon wat er met die huisgezinnen gebeurde.
Het was er heel gewoon een zooitje.
Ze waren jaloers op elkaar en verkochten aan elkaar een nacht met de man voor een liefdesappel, Hagar werd met Ismaël verstoten, David raakte zijn zoon kwijt...enz. Nee, in hun huwelijk hoeven ze ons niet tot voorbeeld te zijn, maar wel in hoe ze oprecht berouw hadden over hun zonde. En om ons te laten zien dat God een weg gaat met zondaars.
Dat Hij ondanks de verkeerde dingen die ze deden toch van hun hield.
En Zijn belofte waar maakte. Abraham kreeg een groot nageslacht, en uit David werd Jezus geboren.
Nee de Bijbel kun je onmogelijk zo lezen dat je de dingen die onze voorvaders (zgn. ongestrafd) deden dus voor ons ook mogen. Omdat de Bijbel niet alles verteld.

We kunnen lezen dat God MAN en VROUW schiep. En aan elkaar gaf. En er zijn er maar TWEE die tot EEN vlees worden.
Verder is de Bijbel daar ook duidelijk over in het nieuwe testament.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 14:49

Het instemmen heeft ermee te maken dat het door iedereen geaccepteerd was dat David naast 1 vrouw meerdere vrouwen had. Maar het was NIET geaccepteerd om de vrouw VAN EEN ANDER te nemen, en dat was David's zonde.

Ik ben het verder wel met je eens dat het niet de meest ideale situatie is (to say the least :wink: ), maar het wordt niet verboden. De consequenties ervan zijn meestal ook niet positief, maar dat is iets anders dan dat God zegt dat het niet mag.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 26 jan 2005 18:22

johannes1 schreef:als we efeze 5:31 lezen:

Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij TWEE zullen tot een vlees wezen.

Duidelijker kan niet Johannes! :D :lol: :mrgreen:
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 26 jan 2005 19:44

Als God zegt wat wel mag, moet er dan ook gezegd worden wat niet mag?
Hij geeft duidelijk in de Bijbel aan wat goed is.
Man en vrouw. Iedere man 1 vrouw en iedere vrouw 1 man. Dat kun je opmaken uit de Bijbel. Dat is goed.
En Hij gaf toch de wet? Gij zult niet echtbreken?
Dat doe je zodra je een ander erbij neemt.
Ik snap echt niet dat jullie denken dat God goed vond dat David meerdere vrouwen had.
Want dat was absoluut niet zo.
En dat ze niet gestrafd werden ervoor? Ik heb al laten zien dat er geen zegen op rustte.

Niet alles staat opgetekend in de Bijbel. Er zijn dingen die je kunt opmaken door de Bijbel in zijn geheel te nemen.

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 27 jan 2005 08:30

Raido schreef: maar ook voor incest volgens mij.

Dat weet ik niet, want Ruben had toch ook zijn vaders leger beklommen???
What a wonderfull girl!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 08:53

Dat was voor de wetgeging op de Sinaï..

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jan 2005 08:54

En dit is dan o.a. de straf die Ruben krijgt:
Gen. 49 : 3 Ruben, mijn eerstgeborene zijt gij, mijn sterkte en de eersteling mijner kracht, de voornaamste in hoogheid, de voornaamste in vermogen. 4 Gij, die opbruist als water, gij zult de voornaamste niet zijn, omdat gij uws vaders bed beklommen hebt; toen hebt gij het ontwijd. Hij heeft mijn legerstede beklommen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jan 2005 12:10

joepie schreef:Als God zegt wat wel mag, moet er dan ook gezegd worden wat niet mag?
Hij geeft duidelijk in de Bijbel aan wat goed is.

Inderdaad, en ik heb ook al meerdere keren gezegd dat het mij ook idealer lijkt, 1 vrouw heb je je handen wel aan vol.

Niet alles staat opgetekend in de Bijbel. Er zijn dingen die je kunt opmaken door de Bijbel in zijn geheel te nemen.

Jep. Maar NIET dat het expliciet VERBODEN is om meerdere vrouwen te hebben.

Wat wordt er bedoeld met Ruben die het leger van z'n vader beklom? Dat hij seks had met z'n moeder/vrouw van z'n vader?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 jan 2005 12:12

Aragorn schreef:Wat wordt er bedoeld met Ruben die het leger van z'n vader beklom? Dat hij seks had met z'n moeder/vrouw van z'n vader?

Ik denk dat hij dan opperbevelhebber werd, de baas van het leger (ik weet het niet zeker, het mag worden verbeterd :wink: !)
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 12:54

Er staat ook ergens dat het bloedschande was... en ja... dat is incest

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jan 2005 13:18

Hier staat wat het was: Gen 35:22
En toen Israël in dit land woonde, ging Ruben heen en lag bij Bilha, de bijvrouw van zijn vader, en Israël hoorde het. De zonen van Jakob nu waren twaalf in getal.

En in de DvD staat de uitleg van legerstede:
le·ger·ste·de (de ~, ~n)
1 [archa.] bed

Ik heb nog eens de wetten door zitten lezen, en overspel werd niet getolereerd. Hoe wil je het anders noemen dan overspel als je buiten je eigen vrouw er nog èèntje bij neemt?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 13:37

Je trouwd met beide... dan is het geen overspel omdat seks binnen het huwelijk mag

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 27 jan 2005 14:03

Raido schreef:Je trouwd met beide... dan is het geen overspel omdat seks binnen het huwelijk mag

nee idd anders zouden de mensen in de Bijbel die meerdere vrouwen hadden ook overspel hebben gepleegd maar dat lees je niet!

Terug naar “Archief”