respect voor ander gelovigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 sep 2004 21:07

alex leusink schreef:Als je echt overtuigd bent van de waarheid van je eigen geloof, zul je ook ervan overtuigd moeten zijn dat alles wat anders is, heidens is.

Of atheistisch. :)

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: respect voor ander gelovigen?

Berichtdoor jeepeecee » 27 sep 2004 21:47

essieee schreef:Ik ben zondag erg geschrokken. Ik was in een dienst waar het o.a. over andere soorten geloof ging. Zoals moslims,hindoisme enz..
de ds die sprak beweerde dat we voor dit soort geloof geen respect mogen hebben omdat het (volgens hem) juist leid naar het eeuwig verderf!
ik snap de gedachtengang wel maar dat mag je toch als christen niet preken???Jezus had toch ook respect voor heidenen!

je mag en ik denk zelfs wel moet respect hebben voor andere mensen maar ik denk niet dat je respect kan hebben voor hun geloof. misschien wel voor hoe die mensen hun geloof uitdragen ( wat zij er mee doen)
Afbeelding

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 30 sep 2004 17:22

Wederzijds respect is juist nodig. Je hoeft het verder niet eens te zijn met wat ze doen, maar je moet ze wel behandelen zoals jij behandeld wilt worden. En nu ga ik ervan uit dat jij graag wilt dat mensen jou als christen respecteren...

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 30 sep 2004 17:28

chickie schreef:Wederzijds respect is juist nodig. Je hoeft het verder niet eens te zijn met wat ze doen, maar je moet ze wel behandelen zoals jij behandeld wilt worden. En nu ga ik ervan uit dat jij graag wilt dat mensen jou als christen respecteren...

Helemaal mee eens!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 sep 2004 17:48

Wat is respect?
(volgens mij heeft niemand daar nog over nagedacht...)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 30 sep 2004 17:55

res·pect (het ~)
1 eerbied uit hoogachting of angst

Lijkt me hier niet van toepassing, toch? :mrgreen:

res·pec·te·ren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au sérieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
2 (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
3 (voorschriften) eerbiedigen => naleven
4 (een wissel) aannemen en betalen

res·pect·vol (bn.)
1 met eerbied => eerbiedig

Ik ga voor iemand in zijn waarde laten/iemand voor vol aanzien

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 30 sep 2004 18:11

Inderdaad, mensen in hun waarde laten. Zie je dat we wel een beetje nadenken? :lol:

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 30 sep 2004 18:16

chickie schreef:Inderdaad, mensen in hun waarde laten. Zie je dat we wel een beetje nadenken? :lol:

Het valt best wel mee met ons :wink:

Nou, Gershwin, kom maar op! :mrgreen:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 sep 2004 18:30

O, daar gaat het niet om (btw, Lana, doe jij ook psychologie in Leiden?). Maar ik zie overal op RW de laatste tijd een tendens (is altijd al, maar nu heb ik het door :D ) om over een stelling te gaan discussieren terwijl er meerdere interpretaties van die stelling circuleren. In dat geval kan je fijn langs elkaar heen blijven kletsen... leuk is dat.

Maar goed: respect voor die mensen of voor hun geloof?

Goodbye.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 30 sep 2004 18:54

Ik den in eerste instantie respect voor de mens an sich....

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 sep 2004 21:19

Precies. Moet je respect hebben voor standpunten waar je het niet mee eens bent? Je moet je proberen in te leven in de ander, maar als je het achterlijke standpunten vindt, mag je dat gewoon zeggen. Komt opnieuw de vraag in beeld: wat is respect precies? Hoever gaat respect? Misschien is het wel afhankelijk van het onderwerp van respect. De een voelt zich sneller miskend (niet gerespecteerd) dan de ander...

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 sep 2004 22:28

Gershwin schreef:Precies. Moet je respect hebben voor standpunten waar je het niet mee eens bent? Je moet je proberen in te leven in de ander, maar als je het achterlijke standpunten vindt, mag je dat gewoon zeggen.

Jep. Maar dat verschilt dus per gelovige (even de topictitel in acht nemend). Want voor de ene gelovige van een andere religie kan ik meer resptect opbrengen dan voor de andere die ik tamelijk achterlijk vind. Overigens geldt dat evengoed voor gelovigen van dezelfde religie.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 01 okt 2004 08:00

Ik heb al eerder in dit topic aangegeven wel respect te hebben voor iemand die een ander geloof heeft, als mens zijnde. Je moet m.i. iedereen respecteren als uniek individu, los van denkbeelden/ideeen/karakter. Dit in de betekenis van : iem. in zijn/haar waarde laten.

Wat betreft de geloofsovertuigingen van andersgelovende; daar kan ik niet veel respect voor hebben. Niet vanwege desbetreffende personen, maar puur omdat hun beleving van religie m.i. fout en verwerpelijk is. Dan heb ik dus wel respect voor die mensen, maar je zal mij niet snel respect voor de islam o.i.d. zien hebben..

Off-topic:
@Gershwin: ik studeer psychologie aan de UvA..Jij wel in Leiden?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 okt 2004 10:11

Maar toch heb ik ook wel respect voor m'n Islamitische rij-instructeur die naar eer en geweten probeerde volgens God's wil te leven. Hij zal dan wel de verkeerde religie aanhangen, maar daar kan hij ook weinig aan doen.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 01 okt 2004 10:24

Aragorn schreef:Maar toch heb ik ook wel respect voor m'n Islamitische rij-instructeur die naar eer en geweten probeerde volgens God's wil te leven. Hij zal dan wel de verkeerde religie aanhangen, maar daar kan hij ook weinig aan doen.

Eens. Wat ik al zei: respect voor de persoon, alleen niet voor de overtuiging. Mijn ex-collega is ook islamitisch, absoluut geen problemen tussen ons ofzo. Als we samen aten zat ik aan het varkensvlees, hij aan de kip o.i.d en gaf hij mij altijd de gelegenheid om te bidden voor het eten. We konden het prima vinden op het werk, je kan het zelf zo moeilijk maken als je zelf wil. Ik denk dat je er voor op moet passen om direct met een zwaaiend vingertje even te gaan vertellen dat diegene het helemaal verkeerd heeft...Zal je op veel verzet stuiten ben ik bang...Juist door respect te hebben draag je iets uit denk ik..

Terug naar “Archief”