Berichtdoor Mariamagdalena » 05 aug 2005 19:32
Ik heb 30 mei de grafsteen van onze dochter eraf moeten halen. Het was maar klein, maar toch te zwaar voor een vrouw om te dragen. Daarom heeft iemand het in mijn auto gelegd.
Nou ligt het helemaal ahter in de tuin.
Ik had het eerst ergens halverwege gelegd, maar dat vond iedereen van de familie, behalve mijn zonen luguber.
Maar het is maar een klein steentje, van marmer, ongeveer 40 cm bij 35 cm denk ik ongeveer.
Het is 20 jaar geleden en het graf wordt nu geruimd omdat het een algemeen graf is. Wij hebben geen 2500 euro om haar te laten herbegraven.
Volgens mij heb ik dit al een keer hier verteld.
Destijds hadden wij geen keuze. Geld voor een eigen grafje hadden wij niet.
Het moest een algemeen graf worden, en dat is nou afgelopen.
Nou heb ik alleen nog een fotoboek en een steentje, en een plukje haar van haar en schoentjes.
Verder niks.
Mensen vinden mij vaak een aanstelster dat ik na 20 jaar nog verdrietig ben om mijn dochter, die ruim 10 maanden was toen ze aan leukemie in mijn armen en die van mijn man stierf.
Mensen snappen het niet.
Dan zeggen ze: Nou zeg, ben je daar nou nog niet overheen?
Maar hoe kan je over je kind heen zijn?
Je eigen vlees en bloed?
Mijn man kan er niet over praten, dan krijgt hij eczeem.
Mijn andere kinderen rouwen wel mee, zelfs hij die haar niet gekend heeft, haar anderhalf jaar jongere broertje.
Hij is nu op vacantie, maar ik zag dat hij allemaal kaarsjes had opgestoken, waxinelichtjes toen ze jarig was 25 juli.
Ik zag ze staan om het speelgoedje dat op haar grafje stond en dat hij gekregen heeft toen het allemaal weg moest.
Hij heeft samen met zijn verloofde gerouwd, ik zat in Frankrijk en mocht er van mijn vader en stiefmoeder niet aan denken en niet over zeuren, dus niet over praten.
Want weg is weg en ik mag daar niet verdrietig over zijn.
Dan ben ik een onvolwassen aanstelster.
Mijn vader en zijn vrouw en een vriend van hun, zegt dat mensen zoals ik, die in God geloven en denken dat bidden helpt en dat je contact met God hebt, dat die dus een microbe in hun hersenen hebben, dat er dus iets niet goed is in mijn hoofd. Dat ik daarom denk dat mijn gebeden verhoord worden. En dat ik daarom geloof.
Omdat er wetenschappelijk is bewezen dat er iets niet goed is in mijn hoofd, en er zit een microbe, die op mijn hersenen inwerkt.
Dat hebben ze tegen mij gezegd.
Ik was daar alleen want mijn man kon niet mee, want die is ziek.