Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 mar 2004 21:38

@mic schreef:
Mariamagdalena schreef:begeer jij geen koekjes? Nou, dat kan ik niet zeggen, hoor! Dan ben ik zeker geen goede Christen?
dat is nou juist de clou.
Koekjes begeren maakt je een even slecht mens als zelfmoord plegen. Net slechter en niet beter. Zonde is zonde (muv van die tegen de HG)

Nou, sorry hoor, er is toch wel een verschil tussen koekjes of patat begeren en euthanasie, abortus of zelfmoord, echt wel!

Jij wil dus zeggen dat er niks lekkers is, wat jij begeert? Chocolade of zo?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 mar 2004 21:42

Mariamagdalena schreef:
@mic schreef:
Mariamagdalena schreef:begeer jij geen koekjes? Nou, dat kan ik niet zeggen, hoor! Dan ben ik zeker geen goede Christen?
dat is nou juist de clou.
Koekjes begeren maakt je een even slecht mens als zelfmoord plegen. Net slechter en niet beter. Zonde is zonde (muv van die tegen de HG)

Nou, sorry hoor, er is toch wel een verschil tussen koekjes of patat begeren en euthanasie, abortus of zelfmoord, echt wel!

Jij wil dus zeggen dat er niks lekkers is, wat jij begeert? Chocolade of zo?
Voor de mens wel
voor God niet. Zonde maakt dat je neit in de hemel kan komen (tenzij bekerig uiteraard). Zonde is zonde. (punt)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 mar 2004 21:55

Als je bekeert bent, zal God je voor zelfmoord bewaren, daar ben ik van overtuigd. En ik zie zelfmoord wel als iets heel anders dan het stelen van een koekje ofzo. Je hebt je leven niet in eigen hand en je mag het ook nooit in eigen hand nemen. Ik denk niet dat je naar de hemel gaat als je zelfmoord pleegt. Een bekeerd iemand zal nooit zelfmoord plegen, anders istie niet bekeerd, dat is mijn mening.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 03 mar 2004 21:58

Doortje schreef:Als je bekeert bent, zal God je voor zelfmoord bewaren, daar ben ik van overtuigd. En ik zie zelfmoord wel als iets heel anders dan het stelen van een koekje ofzo. Je hebt je leven niet in eigen hand en je mag het ook nooit in eigen hand nemen. Ik denk niet dat je naar de hemel gaat als je zelfmoord pleegt. Een bekeerd iemand zal nooit zelfmoord plegen, anders istie niet bekeerd, dat is mijn mening.

En de mijne :!:

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 03 mar 2004 21:58

Mariamagdalena schreef:Nou, dat vind ik niet. Ik weet mensen die zegggen dat ze ook in Jezus en God geloven, en toch euthanasie willen en abortus plegen. Als je echt van Jezus bent, dus behouden door geloof, dan hou je je ook aan de bijbel, dus pleeg je geen zelfmoord, als je bij je volle verstant bent.
Ik ook niet, hoe een rotleven ik vroeger ook heb gehad, toch heb ik het niet gedaan.

Oei. :| Hier moest ik wel even op reageren. Dus echte christenen plegen geen zelfmoord?! Volgens mij is dat niet waar. Een maand geleden ben ik een vriend verloren die zeker weten christen was, hij heeft zelfmoord gepleegd; was psychisch zeer ziek.

'Bij het volle verstand' zijn de meeste mensen niet wanneer ze zelfmoord (willen) plegen. Depressie, psychose, wanhopigheid, waanbeelden, verdriet en wat al niet meer hebben het denken van de persoon totaal of gedeeltelijk vertroebeld. En zelfs wanneer iemand overdenkt zelfmoord te plegen denk ik dat het heldere denken verstoord is, omdat de mensen van nature geneigd is het vege lijf te redden en in leven te blijven. De nood bij de mensen die zelfmoord plegen is dan ook zeer groot. Een elementaire levenseigenschap (het lichaam redden van de dood door reflexen,'gezond verstand' en adrenaline) is dusdanig aangetast dat het plegen van zelfmoord de enige oplossing is of lijkt. Zelf moet ik toegeven dat er in deze wereld voor veel mensen niks meer is om voor te leven. Ik heb troosteloze omstandigheden gezien bij mensen. Dan dacht ik wel eens: 'werd die en die maar opgehaald door God, dan zou hij/zij rust krijgen.'

Ik geloof net als een aantal mensen hier dat ook zelfmoord vergeven kan worden. Zelfmoord is een zonde, maar geen onvergeefbare. Wat Christus heeft gedaan is zo gigantisch groot! :!: Dat mogen we niet vergeten.

Equi.

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 03 mar 2004 22:00

Markie schreef:
Doortje schreef:Als je bekeert bent, zal God je voor zelfmoord bewaren, daar ben ik van overtuigd. En ik zie zelfmoord wel als iets heel anders dan het stelen van een koekje ofzo. Je hebt je leven niet in eigen hand en je mag het ook nooit in eigen hand nemen. Ik denk niet dat je naar de hemel gaat als je zelfmoord pleegt. Een bekeerd iemand zal nooit zelfmoord plegen, anders istie niet bekeerd, dat is mijn mening.

Ja hoor ook de mijne :x

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 mar 2004 22:02

Het probleem is dat de bijbel zelfmoord zonde noemt, maar nergens zegt dat je daardoor niet zalig kan worden. Dus het lijkt me onzin dat we dan maar strenger gaan oordelen dan God.

Ook de gedachte 'daar behoed God je wel voor' vind ik wat onlogisch, wan tdan heeft hij je ook maar te behoeden voor overspel, of het vermoorden van een andere (wat in feite erger is (als het slachtoffer neit bekeerd was))
Ik geloof zonder meer dat hij je ervoor kan behoeden, endat Hij dat ook vaak doet. Maar dat geld voor alle zonden. Er worden in de bijbel geen zonden genoemd die een gelovige niet kan doen een ongelovige wel kan doen. Ook wordt er geen zonde genoemd waardoor een gelovige niet zalig kan worden (uitgezonderd de zonde tegen de HG)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 03 mar 2004 22:03

Markie schreef:
Doortje schreef:
Als je bekeert bent, zal God je voor zelfmoord bewaren, daar ben ik van overtuigd. En ik zie zelfmoord wel als iets heel anders dan het stelen van een koekje ofzo. Je hebt je leven niet in eigen hand en je mag het ook nooit in eigen hand nemen. Ik denk niet dat je naar de hemel gaat als je zelfmoord pleegt. Een bekeerd iemand zal nooit zelfmoord plegen, anders istie niet bekeerd, dat is mijn mening.

En de mijne

Ja hoor ook de mijne

In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 03 mar 2004 22:03

Doortje schreef: Een bekeerd iemand zal nooit zelfmoord plegen, anders istie niet bekeerd, dat is mijn mening.

:? :( :|

Mag ik weten hoe je daar bij komt? Meen ik hieruit te begrijpen dat je zelfmoord als een onvergeeflijke zonde ziet?!

Equi.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 03 mar 2004 22:11

Het valt me op dat er ook mensen zijn die anderen verwijten nogal fel te zijn in het verdedigen van hun standpunt.

Dat mag toch ook imho?

Daar heb je standpunten voor, om ze te verdedigen.

Maar het ergste is dat de mensen die het zeggen zelf ook hun mening vasthouden.

En ja, het is idd vreselijk als er iemand van je vrienden of familie zelfmoord pleegt.

Denk dat met name die mensen zich afvragen of er dan tóch geen mogelijkheid is om toch in de hemel te komen wanneer men zelfmoord pleegt.

Begrijpelijk wel, maar het is echt niet zo.

En dat is mijn menig, en die zie ik als feit.Praat niemand me ook vanaf, want als je dood bent is er geen vergeving meer mogelijk.

Je genadetijd is dan voorbij.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 03 mar 2004 22:23

http://www.christiananswers.net/dutch/q ... sin-d.html goede link over de onvergeefbare zonde.

Groetjes. :?

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 03 mar 2004 22:25

Markie schreef:
Denk dat met name die mensen zich afvragen of er dan tóch geen mogelijkheid is om toch in de hemel te komen wanneer men zelfmoord pleegt.

En dat is mijn menig, en die zie ik als feit.Praat niemand me ook vanaf, want als je dood bent is er geen vergeving meer mogelijk.

En ik vraag me op mijn beurt dan weer af hoe je daar bij komt... Al jaren ben ik op zoek naar het sluitende antwoord op deze vraag, en het enige dat ik hoor en lees zijn 'feiten' zonder goede onderbouwing.

:cry:

EQ.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2004 22:33

Dan kan je ook zeggen dat iedereen die zelfmoord heeft gepleegd in de Hel komt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 03 mar 2004 22:36

Equilibrist schreef:
Markie schreef:

En ik vraag me op mijn beurt dan weer af hoe je daar bij komt... Al jaren ben ik op zoek naar het sluitende antwoord op deze vraag, en het enige dat ik hoor en lees zijn 'feiten' zonder goede onderbouwing.

:cry:

EQ.

Misschien wil je de onderbouwing niet zien omdat je misschien wel hoopte op een ander antwoord.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 mar 2004 22:59

Markie schreef:Het valt me op dat er ook mensen zijn die anderen verwijten nogal fel te zijn in het verdedigen van hun standpunt.

Dat mag toch ook imho?

Daar heb je standpunten voor, om ze te verdedigen.

Maar het ergste is dat de mensen die het zeggen zelf ook hun mening vasthouden.

En ja, het is idd vreselijk als er iemand van je vrienden of familie zelfmoord pleegt.

maar ik lees nergens in de Bijbel dat God een wedergeboren persoon zal behoeden voor zelfmoord! helemaal nergens!

en dat als je dood bent, er geen vergeving van zonde is, daar kan ik aardig in meekomen, maar voor je dood is er wel vergeving van zonde, ook van zonden die je nog gaat doen. dat is nou totale genade, dat er niets is waardoor God meer van een mens gaat houden, en niets waardoor God minder van een mens gaat houden.

Markie, als je jouw redenatie volgt, zou iemand die te hard met zijn auto rijdt (wat zonde is, want je overtreedt de wet) en verongelukt, ook niet bekeerd kunnen zijn, want dan zou God hem voor bewaard hebben. volgens mij precies dezelfde redenatie. ook een wedergeboren persoon kan in de zonde vallen, kijk maar naar David, die liet iemand vermoorden omdat hij zijn vrouw wilde hebben. volgens mij is het vermoorden van iemand anders niet minder erg dan het vermoorden van jezelf. en dan kun je bij David nog moeilijk zeggen dat hij niet wist wat hij deed.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Terug naar “Archief”