Erfzonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 mei 2003 15:35

ik heb 't toch over erfzonde, of niet?!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2003 15:38

net niet maar oke.......on topic weer

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 16:02

Pieter schreef:joris schreef:
waarom maak je je nu zo druk om die erfzonde?

Dit vind ik een beetje een rare vraag. De erfzonde is net zo goed als de dadelijke zonde oorzaak van onze ellendestaat van nature. We moeten voor de erfzonde evengoed vergeving ontvangen als voor onze dadelijke zonden.
Dus moeten we ons om de erfzonde net zo druk maken als om de dadelijke zonden, lijkt me.

En Jezus is voor de zonde gestorven. Zonde in het algemeen. Iedere christen is het er overeens dat we zondigen. oke? Dus er zit iets in ons wat maakt dat we zondigen. Het verschil tussen verschillende gelovigen komt pas om de hoek kijken als je de teksten serieus neemt waarin staatdat je door de doop gestorven bent voor de zonde. Het verschil zit hem dus in de breedte, hoogte, diepte van de verlossing door Christus en in de kracht van de Heilige Geest.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 mei 2003 16:19

Hoe kun je nu vergeving moeten ontvangen voor iets waar je mee geboren zou zijn? is dat niet een beetje heel erg vreemd?

Even concreet: zou het kind van een prostituee vergeving moeten ontvangen voor het feit dat de moeder prostituee is? Of het kind van een moordenaar voor het feit dat de vader een moordenaar is?

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 16:24

surfer schreef:Hoe kun je nu vergeving moeten ontvangen voor iets waar je mee geboren zou zijn? is dat niet een beetje heel erg vreemd?

Even concreet: zou het kind van een prostituee vergeving moeten ontvangen voor het feit dat de moeder prostituee is? Of het kind van een moordenaar voor het feit dat de vader een moordenaar is?

daarom geloof ik ook iets meer in zondelast, tenminste, ik heb dat woord hier een paar keer gehoord.
We zondigen. En voor zondaars is vergeving. punt en pasta. God vraagt straks niet of je in de erfzonde gelooft. God heeft de relatie tussen jou en God goed gemaakt door het offer van God Jezus. Klaar, take it or leave it.

Allemaal luxe problemen, mensen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 mei 2003 18:35

surfer schreef:PS: iemand merkte terecht op dat ik nogal veranderd ben vergeleken met vroegere postings. En dat klopt. De voornaamste oorzaak is dat ik mij verdiept heb in het werk van George MacDonald.

Vergeet je niet Iemand? Afbeelding

(sorry, off-topic)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 21:21

Cathy schreef:
surfer schreef:PS: iemand merkte terecht op dat ik nogal veranderd ben vergeleken met vroegere postings. En dat klopt. De voornaamste oorzaak is dat ik mij verdiept heb in het werk van George MacDonald.

Vergeet je niet Iemand? Afbeelding

(sorry, off-topic)

Precies Cathy, ik weet dat Surfer dat ook weet. maar we vergeten het vaak om het te zeggen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 mei 2003 11:24

ja, voor mij is dat eigenlijk een vanzelfsprekenheid die ik niet steeds expliciet ga noemen (omdat het een vanzelfsprekendheid is... :wink: ). Je hoeft je nergens zorgen om te maken, Cathy :)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 mei 2003 12:20

joris schreef:
daarom geloof ik ook iets meer in zondelast, tenminste, ik heb dat woord hier een paar keer gehoord.
We zondigen. En voor zondaars is vergeving. punt en pasta. God vraagt straks niet of je in de erfzonde gelooft. God heeft de relatie tussen jou en God goed gemaakt door het offer van God Jezus. Klaar, take it or leave it.

Allemaal luxe problemen, mensen.

uiteindelijk zullen alle mensen zondigen, en zullen alle mensen vergeving van de zonden nodig hebben. of dat alleen de zonden zijn die zij zelf gedaan hebben of dat daar ook erfzonden bij zijn, maakt in feite niet veel uit, als God vergeeft dan doet Hij dat totaal, en als Hij niet vergeeft, dan maakt het niet veel uit of die erfzonde er al dan niet bij zit.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 16 mei 2003 22:21

Klaas schreef:Elsa:
Dat staat er wél!

Nee, Elsa, dat staat er niet. Je kunt het er wel in lezen (ik bedoel niet dat je aan inlegkunde doet, maar dat dat een mogelijke interpretatie is). Er zijn echter nog wel meer interpretaties mogelijk...

Klaas

Klaas,
ik wil geen 'welles-nietes' discussie starten, maar voor mijn gevoel staat het er wél! :wink:
Als er eerst staat dat Adam 'naar Gods beeld geschapen' was, en dan staat er dat Adam een zoon kreeg 'naar zijn beeld', dan is dat een groot verschil, toch? Dat kun je toch geen interpretatie noemen, dat stáát er! Of ben ik een beetje simpel? :(

Wat vind jij dat je er nog meer in kunt lezen?

Groet,
Elsa
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 23:35

dr staat ook niet dat Adam ineens niet meer naar het beeld van God was. Adam is naar Gods beeld geschapen, de kinderne van Adam zijn naar Adams beeld geschapen, dus naar het beeld van God.

Terug naar “Archief”