Harold schreef:Laten we elkaar vrij laten, ook wat betreft de sabbath moeten we elkaar vrijlaten, Paulus zegt immers niet voor niets: oordeel elkaar niet inzake sabbath en feestdagen.
En tóch wil ik hierop zeggen:
“16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.”
Sha’ul zegt hier eigenlijk dat zij juist moeten vasthouden aan die dingen en zich niet door anderen, die menen dat het onzin is, moeten laten oordelen, omdat die allemaal een schaduw, een voorafschaduwing zijn van de toekomende dingen. De werkelijkheid, ofwel lichaam (Yeshua) is fysiek niet bij ons, maar zijn schaduw (Tora) wél! Wij kunnen daardoor alvast proeven van wat komen gaat en doen er wél aan om hier acht op te geven. In het westers denken heeft het woord “schaduw” ook een negatieve lading. Terwijl dat in de Bijbelse denkwijze juist vaak andersom is. Denk maar aan de uitdrukkingen als “ADONAI is uw Bewaarder, ADONAI is uw schaduw aan uw rechterhand” of “Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, vernacht in de schaduw des Almachtigen” of “ja, in de schaduw van uw vleugelen zal ik schuilen, totdat het onheil voorbij is”. Het wordt allemaal nóg duidelijker als wij opmerken dat het Sha’ul hier om menselijke inzettingen (zie vers 22 en kopje "De dwaasheid van menselijke inzettingen"), te doen is, terwijl de Shabbat, de Feestdagen en de spijswetten goddelijke inzettingen zijn, die God Zelf heeft gegeven als altoosdurende inzettingen voor zowel de geboren Israëliet als ook de vreemdeling die in hun midden vertoefd! (Zie Efeziërs 2:19)
“20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.”
Als Sha'ul het dus over leringen van mensen heeft, dan kan hij het dus NOOIT over de Tora en zaken aangaande Tora hebben (zoals bijv de Shabbat), want dat zijn leringen van God (Het woordje Tora betekent ook geen "wet" maar "onderwijzing").
Met jouw afsluiting ben ik het overigens van harte eens.
Nakdimon