Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 23 jun 2014 17:05

Bambi schreef:Daar wordt duidelijk in verteld dat bepaalde mensen het vast niet naar hun zin hebben in de hemel.
Daarom plaatste ik er de mensen tegenover die zulke dingen over anderen denken, maar even naar zichzelf moeten kijken.

Oftewel: Spreeuw en Schelpje vragen zich serieus af of dit te rijmen valt, maar Bambi weet het antwoord.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 jun 2014 17:13

schelpje3 schreef:Oftewel: Spreeuw en Schelpje vragen zich serieus af of dit te rijmen valt, maar Bambi weet het antwoord.

Je weet niet wat voor geestelijk leven iemand heeft.
Dus oordelen n.a.v. de buitenkant is nooit slim.
De mens kan aan de buitenkant alles hebben, maar toch te horen krijgen: "Ik ken u niet."
Terwijl iemand die aan de buitenkant volgens de kerkelijke maatstaven niet deugt, wel in de hemel binnengaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 jun 2014 17:19

Bambi schreef:Je weet niet wat voor geestelijk leven iemand heeft.
Dus oordelen n.a.v. de buitenkant is nooit slim.
De mens kan aan de buitenkant alles hebben, maar toch te horen krijgen: "Ik ken u niet."
Terwijl iemand die aan de buitenkant volgens de kerkelijke maatstaven niet deugt, wel in de hemel binnengaan.

Het was een VRAAG, GEEN oordeel!
We kunnen beter het antwoord van de persoon in kwestie afwachten.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 23 jun 2014 17:22

schelpje3 schreef:Het was een VRAAG, GEEN oordeel!
We kunnen beter het antwoord van de persoon in kwestie afwachten.

Van God ja, want die gaat erover wie er in de hemel komt en niet wij.
Jammer dat dat vaak vergeten wordt.

En verder kan niemand met zijn zondige vlees het uithouden in de hemel.
Maar goed dat dat zondige vlees niet meegaat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 jun 2014 17:30

Daarom zei ik dit, eerder:
Want het is niet voor te stellen en God heeft dat niet geopenbaard in Zijn Woord.
Met kerkgang is het niet te vergelijken denk ik.
Want alles is hier toch met zonde bevlekt, dus ook de kerkdiensten en onze deelname daaraan.
unquote

Wij kunnen ons geen voorstelling ervan maken, noch dat wij kunnen weten wie er zullen zijn en wie er niet zullen zijn.
Het zal een persoonlijke zaak zijn, voor ons allemaal.
Maar dit is het topic 2 x naar de kerk en niet hoe het zal zijn in de hemel.
Dus laten we maar weer on topic gaan.

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lord Mcgold » 24 jun 2014 12:19

Ayla schreef::lol: is Lord Mcgold wel serieus??!!

Ja ik ben serieus over dat ik niet 2x op een zondag naar de kerk wil

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 jun 2014 13:05

schelpje3 schreef:Daarom zei ik dit, eerder:
Want het is niet voor te stellen en God heeft dat niet geopenbaard in Zijn Woord.
Met kerkgang is het niet te vergelijken denk ik.
Want alles is hier toch met zonde bevlekt, dus ook de kerkdiensten en onze deelname daaraan.
unquote

Wij kunnen ons geen voorstelling ervan maken, noch dat wij kunnen weten wie er zullen zijn en wie er niet zullen zijn.
Het zal een persoonlijke zaak zijn, voor ons allemaal.
Maar dit is het topic 2 x naar de kerk en niet hoe het zal zijn in de hemel.
Dus laten we maar weer on topic gaan.

schelpje3 schreef:Een uurtje voor God en de rest van de week voor de leuke dingen.
Wat moet iemand dan met een Hemel, vraag ik me dan af.

maar wat bedoelde je dan met die opmerking?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2014 13:23

meribel schreef:
maar wat bedoelde je dan met die opmerking?

Als kind mopperden we ook: moeten we nu alweer naar de kerk? Nee, zei moeder dan, we mogen.
God geeft zelf de middelen om onderwezen te worden, als we die verachten, door onze plaats onwettig of stelselmatig leeg te laten, verachten wij de nodiging.
En dan begrijp ik dus niet als 2 keer per week een uurtje al te veel is, wat je je dan voorstelt van een hemel. Voor altijd in de nabijheid van God, die je tijdens je leven zo vaak hebt "vergeten".
Hoe kun je dan met de Psalmist meezingen: één dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer? Als je dit nu eens echt tot je door laat dringen, kun je de knop van je tv echt niet indrukken om 18 uur hoor.

Noot: er kunnen wettige redenen zijn, zoals ziekte, psychische nood e.d. waardoor we niet lijflijk in de kerk aanwezig kunnen zijn, maar er zijn middelen genoeg om toch mee te kunnen luisteren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jun 2014 13:38

schelpje3 schreef:En dan begrijp ik dus niet als 2 keer per week een uurtje al te veel is, wat je je dan voorstelt van een hemel.

Afgezien van het feit dat deze 2 zaken weinig met elkaar te maken hebben, kun je echt beter thuisblijven, wanneer je jezelf beproeft en het eigenlijk ''te veel'' is.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 jun 2014 13:45

schelpje3 schreef:Als kind mopperden we ook: moeten we nu alweer naar de kerk? Nee, zei moeder dan, we mogen.
God geeft zelf de middelen om onderwezen te worden, als we die verachten, door onze plaats onwettig of stelselmatig leeg te laten, verachten wij de nodiging.
En dan begrijp ik dus niet als 2 keer per week een uurtje al te veel is, wat je je dan voorstelt van een hemel. Voor altijd in de nabijheid van God, die je tijdens je leven zo vaak hebt "vergeten".
Hoe kun je dan met de Psalmist meezingen: één dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer? Als je dit nu eens echt tot je door laat dringen, kun je de knop van je tv echt niet indrukken om 18 uur hoor.

Noot: er kunnen wettige redenen zijn, zoals ziekte, psychische nood e.d. waardoor we niet lijflijk in de kerk aanwezig kunnen zijn, maar er zijn middelen genoeg om toch mee te kunnen luisteren.

maar nu leg je dus toch zelf weer de link tussen hoe graag je naar de kerk gaat en de hemel.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 jun 2014 18:23

schelpje3 schreef:Als kind mopperden we ook: moeten we nu alweer naar de kerk? Nee, zei moeder dan, we mogen.

In de tijd van David was de tempel de plaats waar God onder de mensen woonde.
Nu is die tempel ons eigen lichaam.

En nogmaals: als je alleen maar omgang met God hebt als je in de Bijbel leest, tijdens het bidden drie keer per dag en als je naar de kerk gaat, dan is er meer mis met je relatie met God.
Dan iemand die God bij alles in het leven betrekt, de hele dag door bidt en maar 1x naar de kerk gaat.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 jun 2014 18:51

Bambi schreef:Dan iemand die God bij alles in het leven betrekt, de hele dag door bidt en maar 1x naar de kerk gaat.
Hee Bambi! :D

Zou je een paar redenen willen noemen waarom iemand die God in alles betrekt, toch niet naar de kerk zou gaan op een moment dat hier wel alle gelegenheid toe zou zijn?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 jun 2014 18:56

Bambi schreef:als je alleen maar omgang met God hebt als je in de Bijbel leest, tijdens het bidden drie keer per dag en als je naar de kerk gaat, dan is er meer mis met je relatie met God.
Dan iemand die God bij alles in het leven betrekt, de hele dag door bidt en maar 1x naar de kerk gaat.
Kan even niet laten te reageren...
Dit wordt nu tegen over elkaar geplaatst, beter weinig in de kerk met God, dan veel in de kerk zonder God.
Maar het kan natuurlijk ook andersom, veel in de kerk met God of weinig in de kerk zonder God. Dat laatste zou heel erg zijn.
Ik kan alleen voor mezelf spreken dat ik wel eens gedacht heb: ik wilde hier (in de kerk) wel altijd blijven zitten, totdat de Heere weer kwam, en ik bij Hem mag zijn in Zijn koninkrijk. Dat je zo kunt genieten, dat je eet en drinkt. Een voorsmaakje van de hemel. Daarom kan ik Schelpje best begrijpen als zij zegt:
schelpje3 schreef:En dan begrijp ik dus niet als 2 keer per week een uurtje al te veel is, wat je je dan voorstelt van een hemel. Voor altijd in de nabijheid van God

Ik kan me ook niet voorstellen dat er dan vanaf maandag t/m zaterdag geen relatie meer met de Heere zou zijn. Dat is toch onmogelijk? Ik vind het fijn om met elkaar als gemeente samen te komen. Dat Gods woord aan je hart bediend wordt, door de werking van de Heilige Geest. Maar de werking van Gods Geest is niet gebonden aan de zondag gelukkig, en ook niet aan de kerkdienst alleen. Hij werkt ook op dinsdagmiddag. Of donderdagavond, of midden in de nacht... (soms dan juist).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jun 2014 19:04

Jvslooten schreef:Hee Bambi! :D

Zou je een paar redenen willen noemen waarom iemand die God in alles betrekt, toch niet naar de kerk zou gaan op een moment dat hier wel alle gelegenheid toe zou zijn?

Dat zegt ze toch net?

We kunnen het woord kerk wel overzetten naar het gebouw, maar het origineel betekent iets anders, dat weet je.
Bovendien staat er talloze keren wat Bambi ook al zegt: God's huis is nu een huis van geestelijke stenen, een tempel niet met handen gebouwd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 jun 2014 19:21

Hee Mealybug! :D

mealybug schreef:Dat zegt ze toch net?
Dan heb ik dat stukkie zeker gemist.. zou je het voor mij kunnen quoten?
mealybug schreef:We kunnen het woord kerk wel overzetten naar het gebouw, maar het origineel betekent iets anders, dat weet je.
Ekklesia.. heel letterlijk iets van ´samengeroepenen´. Van oorsprong betekend het een groep mensen die bij elkaar komen in een openbare plaats. De Christelijke ´Ekklesia´ heeft verschillende betekenissen.. het wordt in de schrift gebruikt als aanduiding van een eredienst, van een kerkelijke gemeente, als aanduiding van de wereldwijde gemeenschap der heiligen, of als de eenheid die er is tussen de strijdende en de triomferende Kerk, de bruid of het Lichaam van Christus.
mealybug schreef:Bovendien staat er talloze keren wat Bambi ook al zegt: God's huis is nu een huis van geestelijke stenen, een tempel niet met handen gebouwd.
Dat is het nooit geweest ook. God woont in het midden van Zijn volk en troont op hun lofzangen.

Terug naar “Archief”