Het is druk hier vanavond zie ik ineens
Byte schreef:zonder al te veel commentaar over je boek

en je visie hoe verklaar je volgende stukken vanuit de bijbel?
- Johannes 6
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God onderwezen zijn. Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.
Zo even uit de losse pols.
De Vader trekt iedereen die het Woord van God hoort in de verkondiging van het evangelie. Zij worden allen opgeroepen tot Hem, dat is Jezus, te komen.
Byte schreef:En Efeze 2?
8 Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
9 niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
Hier wordt niet gezegd dat het geloof een gave van God is! Veel gehoorde misvatting.
Lees het als volgt:
A. Dat u zalig geworden bent is een gave van God.
B. Deze gave heeft hij uit genade geschonken (Hij was het niemand verplicht).
C. Deze gave schenkt hij op grond van (of door) het geloof.
De gave slaat dus op het behoud en niet op het geloof.
Byte schreef:Romeinen 9. 18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.
In algemene zin: Houdt altijd goed in de gaten over wie het gaat en pas niet per ongeluk alles in algemene zin op "ons" toe. Iets wat makkelijk kan plaatsvinden.
Ten aanzien van Romeinen 9 is vooral vermeldenswaardig dat boven dit gedeelte nu uitgerekend staat dat het handelt over de uitverkiezing van Israël!! Dat moet dus niet zomaar op het al of niet tot schenken van geloof aan ieder mens worden toegepast. Of een verkiezing tot het schenken van geloof. Dat staat er helemaal niet. Er is een hele uiteenzetting die uitmondt in uitspraken die juist de nadruk leggen op het geloof en wederom niet spreken van uitverkiezing daartoe. Merk op dat deze tekst geen ruimte voor onzekerheid openlaat. Vertrouw op onderstaand woord! Niets uitverkiezing!
Romeinen 10:9-13:
"9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd
uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden."Byte schreef:Let wel ik denk dat het 100 % genade en 100 % eigen verantwoordelijkheid is.
100% genade dat God het offer van de Here Jezus aanvaard heeft als een volkomen verzoening voor de zonde van de gehele wereld en van mij in het bijzonder. (Zie Hebreeën)
100% verantwoordelijkheid van mij om dat aan te nemen of af te wijzen.
Ik eigen mij echter NIETS toe, wanneer ik God op Zijn Woord geloof, dat Hij mij zal doen naar Zijn Woord.
Byte schreef:God heeft ons in zijn Zoon de enige weg gegeven en zoals je de reddingsboei beschrijft begrijp ik wat je bedoelt. Het is niet "koosjer" vergeef me even deze benaming om aan het eind van het leven te roepen maar U heeft het mij niet gegeven terwijl God zichzelf in Zijn Zoon heeft gegeven voor ons allen.
Amen. Men moet Gods redding aanvaarden. Dat impliceert overigens weer het besef redding nodig te hebben. Dat impliceert weer het besef van zonde. Dat komt dan weer door het Woord van God. Hoe je het ook wend of keert ligt uiteindelijk het eerste initiatief bij God.; (ik weet dat velen dit graag horen en bang zijn dat dit verdraaid wordt, maar dat is natuurlijk ook gewoon zo!)
Byte schreef:Joh. 3
16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft
Zo is het. IEDER die gelooft! Uiteindelijk gaat het dus vooral om de vraag OF je gelooft en niet waar dat nu precies vandaan komt.