gebedsgenezingdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: gebedsgenezingdiensten

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 10:19

quote="meribel"100% eens natuurlijk!

en wat ik zeker mis is ( ik heb het iig niet en ben altijd op zoek naar de waarheid ) is de gave om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is. Deze zin zegt al, er zijn ook dingen NIEt van de Geest afkomstig, zoals jij ook eerder schreef:

Er is een gave van onderscheiding der geesten, in de Joh.brief staat het.
Zelf denk ik wel eens dat ik die gave heb en dat zeg ik in nederigheid, want dat is me door
iemand anders op gewezen, door dat ik feilloos door had waar mensen mee bezig waren.
Ik dacht dat het normaal was dat anderen het ook zagen maar dat was helemaal niet het geval.
Ik denk nu zo,n beetje ...dat we elkaar herkennen is Christus, b.v. ook op dit forum.
Dus over die gave ben ik nog niet over uit en moet ik afwchten hoe het zit.

Jan Zijlstra? Hij doet dingen in naam van God, en toch heb ik er een raar gevoel van in mijn onderbuik. Ik zeg absoluut niet dat hij NIet de gave van genezing geeft, maar de duivel speelt ook rare spelletjes en heeft ook heel veel macht. Daarom houd ik mij liever verre van hem ( zonder te veroordelen of het goed of niet goed is, ik heb er gewoon een raar gevoel van )

Over Jan Zijlstra zijn de meningen verdeeld, zelf heb ik nooit een dienst van hem mee
gemaakt, wel heb ik hem op tv horen uitleggen wat hij doet, en ik had geen reden om aan zijn
woorden te wtijfelen.
Ik weet niet of jou mening over hem gebaseerd is op jou aanwezigheid in zo,n samenkomst.

Maar we moeten zeker voorzichtig zijn ben ik met je eens.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 10:23

quote="Janvanverweg"
ik ken iemand die regelmatig van God hoort dat een bepaalt onvuchtbaar stelletje toch zwanger gaat worden.
alleen in die gevallen bidt hij met dat stelletje voor dit wonder. ook zet hij de datum alvast in zijn agenda.
vaker helaas geeft God hem die vrijmoedigheid niet. dan bidt hij een meer pastoraal gebed.
automatisme is niet een van Gods kenmerken :P
gebed is niet hetzelfde als toverspreuken uitspreken. God is souverein. zelf als we 'de gave' hebben gebeurt 'het' niet altijd.

Ben ik helemaal met je eens ik heb zeker niet bedoelt dat men altijd genezen zal.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 31 mei 2011 10:33

ik lees net
http://www.nd.nl/artikelen/2011/mei/31/lessen-voor-vandaag-die-ruim-150-jaar-oud-zijn schreef:Het was veeleer de plek die de heiliging in het geloofsleven inneemt die hem bracht tot zijn radicale genadeboodschap. Dat blijkt ook wel uit Kohlbrugges preken. Wie de striemende zinnen uit zijn beroemde gastpreek over Romeinen 7:14 vandaag herleest, voelt onmiddellijk aan wat hij bedoelt. Er wordt in Nederland momenteel veel geklaagd over christelijke slapheid en hypocrisie. De Bijbel is toch duidelijk over Gods wil? Zijn we niet geroepen tot allerlei missionaire activiteiten? De grote vraag is alleen of dat wel helpt en niet enorm vermoeit. Alles begint bij de erkenning dat wij ‘vlees’ zijn en blijven. Gooi de heiligingskrukken van al die goede voornemens en activiteiten toch weg! Probeer het niet zelf, maar vind het nieuwe leven in Jezus Christus!

het hele artikel is lezenswaardig, maar in de context van de discussie hier heb ik er een stuk uit gehaald. de rode zin zette me aan het denken. uit eigen kracht ploeteren we voort.
ik denk dat God ons door vervulling Zijn Kracht wil geven zodat we kunnen doen waar we toe groepen zijn. de aloude concusie dat we 'heiliger' moeten worden, is op mensenkracht gebaseert. wij worden heiliger en nu zal God ons wel belonen met ....
De uitstorting is net als het geloof, onverdient maar moet wel ontvangen worden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 10:51

quote="Janvanverweg"
ik denk dat God ons door vervulling Zijn Kracht wil geven zodat we kunnen doen waar we toe groepen zijn.

Dan moeten we wel zien dat we "dood aan het kruis hangen" en tot niets in staat.

de aloude concusie dat we 'heiliger' moeten worden, is op mensenkracht gebaseert. wij worden heiliger en nu zal God ons wel belonen met ....

Helemaal mee eens Jan, maar we hebben een geduldige en liefdevolle God.
We moeten zoveel pijnlijke lessen leren voordat we "zien"

De uitstorting is net als het geloof, onverdient maar moet wel ontvangen worden.

Jan je bent het toch ook mee eens dat de Heilige Geest langzaam maar zeker, ook ons kan vervullen?

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 11:26

Toch zit ik met een aantal vragen rondom tongentaal. Ik ben een tijdje in Afrika geweest en bezocht daar een
pinkstergemeente. Gedurende de dienst werd er zeer regelmatig in tongen gesproken, door allerlei mensen, maar vertaling was er niet aanwezig. Terwijl toch duidelijk in de bijbel staat dat dit soort dingen in de gemeente alleen mag als er ook een vertaler is. Is hier iemand die een 'tolk' kent? Ik heb navraag gedaan en bij de mensen waar ik mee was, was er niemand die een vertaler kende. Zeer bijbel getrouwe mensen, maar dan denk ik: doe dat spreken in tongen dan gewoon thuis, niet in de kerk.

Verder was er op een dag ook iemand die in tongen sprak, maar tot afschuw van aanwezige gasten in hun taal God vervloekte in plaats van aanbad...Hier is uiteraard bevrijding nodig geweest. Hoe weet je nu of de 'tong' die jij ontvangen hebt van God is?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 11:35

quote="Petra777"

Verder was er op een dag ook iemand die in tongen sprak, maar tot afschuw van aanwezige gasten in hun taal God vervloekte in plaats van aanbad...Hier is uiteraard bevrijding nodig geweest. Hoe weet je nu of de 'tong' die jij ontvangen hebt van God is?

Ik ken die verhalen ook, Satan zal altijd proberen een gemeente te infiltreren, de Toronto blessing
is daar een voorbeeld van.

N.m.i. is degene die in z.g. tongentaal God vervloekt, bezeten van de duivel, en dat ben je
niet zomaar, daarom is de gave van onderscheiden van geesten ook zo belangrijk.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 mei 2011 11:53

Er is een gave van onderscheiding der geesten, in de Joh.brief staat het.
Zelf denk ik wel eens dat ik die gave heb en dat zeg ik in nederigheid, want dat is me door
iemand anders op gewezen, door dat ik feilloos door had waar mensen mee bezig waren.
Ik dacht dat het normaal was dat anderen het ook zagen maar dat was helemaal niet het geval.
Ik denk nu zo,n beetje ...dat we elkaar herkennen is Christus, b.v. ook op dit forum.
Dus over die gave ben ik nog niet over uit en moet ik afwchten hoe het zit.

ik weet niet of jij het hebt over, wat ze in de volksmond intuïtie noemen, ziet of mensen de juiste motieven hebben? Mensenkennis? Ik bedoel met de gave van onderscheiding dat je kan onderscheiden of bijv. bij iemand de gave van genezing van God of van Satan komt ( maar misschien bedoel je dat? )
nee, ik ken Jan Zijlstra enkel van tv en ben niet bij een dienst van hem geweest, ik zou absoluut niet kunnen zeggen of hij goed of juist niet goed bezig is, eerlijk gezegd juist door dat rare onderbuikgevoel blijf ik er beter verre van. Wat ik wel weet is dat iemand die een gave lijkt te hebben die niet van God komt dit natuurlijk niet zo zal zeggen, let wel, de duivel is heel machtig, toen Mozes wonderen deed bij de Farao deden de tovenaars van de Farao in eerste instantie mee en konden dezelfde dingen ( kracht vd duivel denk ik? )

toronto blessing ken ik niet, ik google en zie ontzettend veel berichten van een foute beweging klopt dat?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 12:23

toronto blessing ken ik niet, ik google en zie ontzettend veel berichten van een foute beweging klopt dat?

Ik had een bericht geschreven maar die was voor een pb bedoeld.

Toronto blessing is misschien goed begonnen, maar ontaard in satanische praktijken,

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mei 2011 12:26

Petra777 schreef:Verder was er op een dag ook iemand die in tongen sprak, maar tot afschuw van aanwezige gasten in hun taal God vervloekte in plaats van aanbad...Hier is uiteraard bevrijding nodig geweest. Hoe weet je nu of de 'tong' die jij ontvangen hebt van God is?

Zoiets had ik ook wel eens gehoord en daarom dacht ik altijd: daar blijf ik een eind van uit de buurt omdat het voor mij niet te controleren is wanneer iets van de duivel is of van de Geest, want ik ken die taal niet.
Maar nu ik over deze dingen een tijdje door zit te denken lijkt me dit toch geen goed standpunt omdat je dan het kind met het badwater weggooit.

Verder is het ook zo dat er een verkeerde geest achter goede woorden kan zitten, en dan hebben we lang zo'n last niet van onderbuik gevoelens omdat we gewend zijn aan verstaanbare taal.
De Farizeërs baden om van de mensen gezien te worden en ze zullen best mooie woorden gebruikt hebben maar daar zat de Heilige Geest niet achter.
En dan zeggen we ook niet: ik bid maar niet meer of ik luister niet naar gebeden van anderen, want ik ben er niet zeker van of de duivel niet ook een woordje meespreekt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 12:37

quote="meribel"

ik weet niet of jij het hebt over, wat ze in de volksmond intuïtie noemen, ziet of mensen de juiste motieven hebben? Mensenkennis? Ik bedoel met de gave van onderscheiding dat je kan onderscheiden of bijv. bij iemand de gave van genezing van God of van Satan komt ( maar misschien bedoel je dat? )

Dat is precies wat ik ook denk, dat is toch gewoon "mensenkennis" of door intuïtie door mensen
heen kunnen "kijken" of elkaar herkennen als Christen, dat hebben we toch allemaal.
Maar dit schijnt niet iedereen te hebben, ik worstelde met dingen die ik totaal anders zag dan
anderen bij ons in de gemeente en snapte maar niet dat ze iets niet door hadden, achteraf zag
ik het juist. Ik vind het heel moeilijk om daar mee om te gaan.
Maar goed dit is wel of-topic.

nee, ik ken Jan Zijlstra enkel van tv en ben niet bij een dienst van hem geweest, ik zou absoluut niet kunnen zeggen of hij goed of juist niet goed bezig is, eerlijk gezegd juist door dat rare onderbuikgevoel blijf ik er beter verre van. Wat ik wel weet is dat iemand die een gave lijkt te hebben die niet van God komt dit natuurlijk niet zo zal zeggen,

Het gaat er wel om waar de nadruk op gelegd wordt en hoe het leven van de gebedsgenezer er uit
ziet.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 mei 2011 12:41

@1a3b3c, ik herken dat gevoel, het idee dat je het kind met het badwater weggooit, soort van "doe maar niet die tongentaal want je weet maar nooit." dat is vast geen goede houding, Aan de andere kant, als ik 1 kor 14 lees heb ik niet het idee dat tongentaal een standaard plek in een kerkdienst moet hebben, juist niet eerlijk gezegd ( op basis van dat hoofdstuk ) , kan iets persoonlijks zijn maar dan nog staat er:
13 Daarom moet iemand die in klanktaal spreekt bidden om de gave die te kunnen uitleggen.
en
22 Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen. 23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 12:48

Misschien een beetje een rare gedachten, maar ik dacht opeens in wat voor taal zullen
we "straks" praten in het hiernamaals, daar zullen toch heel wat wereldtaligen bij elkaar zijn,
hoe kunnen we dan elkaar verstaan of zal er één taal zijn of helemaal geen taal, kunnen
we elkaars gedachten lezen? :lol:

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 31 mei 2011 12:51

schaapje schreef:Jan je bent het toch ook mee eens dat de Heilige Geest langzaam maar zeker, ook ons kan vervullen?

God is daar zeker toe in staat, ik wil God niet beperken.
Wel heb ik er vragen bij als dit ten berde wordt gebracht. is het om 'niet vervulden' die geen uitsorting meegemaakt hebben te troosten? dan klinkt het mischien pastoraal maar wel fout. de beschrijvingen die de bijbel voor deze gebeurtenis geef is niet van dien aard dat het eigenlijk ongemerkt gebeurt.
Dit is m.i. dus anders dan 'geloven'. sommigen realiseren zich ineens dat ze al een tijdje geloven. geen duidelijk moment oid. wel een diepe overtuiging en weten.

Het beste boek dat ik hierver gelezen heb is 'De normale christelijke geboorte' van Davd Pawson. vanuit de bijbel, niet op een vers gebaseert, maar alle relevante teksten langsgaand komt hij tot een overtuigende uitleg.

@petra
jaren geleden kende ik twee mensen die tngen verklaarden. de ene vertolkte meestal haar eigen tong en soms die van een ander. de andere (andere stad) vertaalde tongen van anderen.
ik onderscheid naar God toe in tongen bidden (of zingen zoals soms in kekren gebeurt) van God die tot ons in een tong spreekt. dat laatste moet vertaalt worden. het eerste niet omdat het onze geest naar Zijn Geest is. dus als in een kerk opgeroepen wordt om in tongen God groot te maken dan heb ik daar (theologisch) geen moeite mee.

we moten het kind niet met het waswater wegggooien. we verbieden de preek tenslotte ook niet omdat sommigen godlasterend preken. :oops:
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mei 2011 12:57

meribel schreef:@1a3b3c, ik herken dat gevoel, het idee dat je het kind met het badwater weggooit, soort van "doe maar niet die tongentaal want je weet maar nooit." dat is vast geen goede houding, Aan de andere kant, als ik 1 kor 14 lees heb ik niet het idee dat tongentaal een standaard plek in een kerkdienst moet hebben, juist niet eerlijk gezegd ( op basis van dat hoofdstuk ) , kan iets persoonlijks zijn maar dan nog staat er:
13 Daarom moet iemand die in klanktaal spreekt bidden om de gave die te kunnen uitleggen.
en
22 Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen. 23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent?

Ik geloof ook niet dat tongentaal een standaard plek in een kerkdienst moet hebben, op grond van 1 Kor.14.
Maar het blijft een feit dat het met pinksteren in het openbaar gebeurde, daarom vroeg ik me ook af of je soms twee soorten tongentaal hebt.
Ik denk ook dat de angst voor het onbekende een grote rol speelt maar als we ons in geloof aan Hem hebben overgegeven mogen we er toch op vertrouwen dat Hij ons leidt en beschermd!

En ik vind het een beetje dubbel dat we zo bang zijn voor een verkeerde geest als er in tongen wordt gebeden en niet als er in gewone taal wordt gebeden, achter mooie woorden kan ook een verkeerde geest schuilgaan.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 13:09

quote="Janvanverweg"
God is daar zeker toe in staat, ik wil God niet beperken.

Ik denk dat God nooit op dezelfde manier werkt omdat de mensen niet hetzelfde zijn, wij zijn en
worden geen éénheidsworst. .. God heeft natuurlijk wel met een ieder een beplaald doel
en die is ook niet altijd hetzelfde.... toch?

Wel heb ik er vragen bij als dit ten berde wordt gebracht. is het om 'niet vervulden' die geen uitsorting meegemaakt hebben te troosten?

Ik ben van mening dat als je de H.G. ontvangen hebt je niet direct "vervuld" bent, die mening
heb jij toch ook....het is toch: wordt vervuld.
dan klinkt het mischien pastoraal maar wel fout. de beschrijvingen die de bijbel voor deze gebeurtenis geef is niet van dien aard dat het eigenlijk ongemerkt gebeurt.

Die beschrijving is op sommige plaatsen in de Bijbel ook gewoon: en zij ontvingen de H.G.
Er staat niet altijd dat er tongen van vuur op hun kwam en dat er een geluid kwam als een
krachtige wind.

Dit is m.i. dus anders dan 'geloven'. sommigen realiseren zich ineens dat ze al een tijdje geloven. geen duidelijk moment oid. wel een diepe overtuiging en weten.

Is dat op zich niet een bewijs dat de H.G. aanwezig is...geloven een diepe overtuiging.
Laatst gewijzigd door schaapje op 31 mei 2011 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”