Pieter schreef:
Het zou goed zijn wanneer vaders samen met hun zoon/dochter op zaterdagavond de knieën zou buigen, en God zou vragen om bewaring voor de zonde. Ik denk dat dat meer indruk zou maken dan zo'n evangelisatieactie, hoe goed bedoeld ook.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar zie je dat jezelf al doen met je pa? Ikke nie!
Precies!
Ik bedoelde eigenlijk het volgende: wanneer zoon of dochter aankondigt vanavond eens flink los te gaan (of doen ze het stiekum?), kun je daar als ouders verschillend op reageren.
1. Je kunt boos worden en verbieden. Dat werkt waarschijnlijk averegs.
2. Je kunt stilzwijgend je afkeur laten blijken. Dat helpt denk ik ook niet zoveel.
3. Je kunt een heel verhaal ophangen hoe verkeerd en zondig het wel niet is. Dat lokt waarschijnlijk een discussie uit die je helemaal niet wilt.
4. Je zou ook kunnen voorstellen, zonder verder ergens op in te gaan, om dan eerst samen te bidden om bewaring voor de zonde. Welke reactie dat veroorzaakt? Ik denk dat ik zelf erg beschaamd zou zijn en helemaal niet zoveel zin meer zou hebben om uit te gaan. Dat ligt natuurlijk persoonlijk. Als zoon/dochter niet op je voorstel ingaat, kun je zeggen dat je dan zult bidden terwijl hij/zij weg is. Ik denk dat de meeste jongeren zich in dat geval toch niet zo lekker zullen voelen, en zich niet zo zullen laten gaan. Je moet wel erg verhard zijn om dan nog flink de beest uit te gaan hangen, toch?
Ik geef toe dat dit niet altijd zal werken, het hangt ook erg af van hoe de relatie met je ouders normaalgesproken is, en hoe je zelf bent.
Ik wilde alleen maar aangeven dat het mijzelf een goede aanpak zou lijken, omdat ik er persoonlijk erg van onder de indruk zou zijn als mijn ouders me zo zouden bejegenen.