Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 sep 2007 22:56

Machiavelli schreef:Hoe groot is de groei van de GerGem eigenlijk?

Pardon??? Hoe groot is de AFNAME van de Ger Gem eigenlijk? 't Is dat er zo veel kinderen worden geboren maar anders was het helemaal drama. Zo zijn er binnen de PKN inmiddels meer predikanten uit de Ger.Gem. dan in de Ger.Gem. zelf.... Triest!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 sep 2007 23:01

Dirk schreef:
Machiavelli schreef:Hoe groot is de groei van de GerGem eigenlijk?

de GG is (voor zover ik weet) het enige kerkverband binnen de gereformeerde gezindte (in de meest brede zin van het woord) dat op dit moment groeit. De groei zit op dit moment rond de 300 per jaar (op ruim 100.000).

rara hoe kan dat: kerken waar het ruimer gezien wordt (ik weet even geen betere uitdrukking) krimpen, en de GG die verguisd wordt, groeit.

Wat een onzin en verlakkerij! Kijk nou eens hoeveel mensen er vanuit andere kerkverbanden overkomen naar de GG. 0,0 of die paar die door een huweliijk overkomen. Er gaan juist héél veel mensen weg, maar door het relatief hoge kinderaantal groeit het nog!!

Er kwamen 848 leden over tot het kerkverband, 2082 onttrokken zich. Dat blijkt uit het nieuwe jaarboek, dat vrijdag voor de zestigste keer verschijnt.

Ps. De GG wordt niet verguisd, maar de onchristelijke fratsen worden verguisd!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2007 09:34

Als er zoveel op gescholden wordt, zit er blijkbaar wat fout in die kerk...
Och, in het begin van onze kerken (Gereformeerde Gemeenten) maar ook GKN, CGK en OGG schreeuwde iedereen naar iedereen..

Om maar te proeven 'gereformeerd-synodalen zijn neogereformeerde zielenbedriegers' (wat nu nog vantoepassing is op de vrijgemaakten uiteraard). Op basis van de hoeveelheid scheldkannonades kun je niet aflezen of er echt wat fout is.. (Bush scheld minder dan Ahmedinejad).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 sep 2007 09:56

Als er zoveel op gescholden wordt, zit er blijkbaar wat fout in die kerk...

"want wat deze sekte betreft, is het ons bekend dat ze overal tegengesproken wordt." Hand. 28:22b

Tegenspraak is nog geen bewijs voor het fout zijn van iets.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 sep 2007 09:59

Essie schreef:

Nee Gert, dat bedoel ik nou net niet! Ik bedoel de tere vreze van de Heere, waardoor je een kind van God herkend! En waaraan? Aan hoe er gesproken wordt over de Heere, hoe men spreekt én leeft voor de naaste, de liefde God's die uitgestraald wordt! Daar waar gesproken wordt over wat 'de Heere gedaan heeft aan mijn ziel' , en niet zozeer, hoe ik tot geloof ben gekomen!
Ook aan de levenswandel, ik schrik er enorm van dat alles maar kan. Alle tv-programma's waarim het draait om sex, overspel,lust en de ik-mentaliteit! DE manier waarop men het leven invult!
Hoe meer ik op mezelf zie, hoe meer ik ervaaar dat het van mijn kant af niet kan; dat ik door mijnzonde en erfzonde verdoemd lig onder het recht God's...en..dat dat terecht is! Maak ik daar een bekering van? Welnee, daarmee mag ik vluchten tot Jezus!

Allereerst is "tere vreze des Heeren" een term afkomstig uit het gezelschapsleven. Oftewel, hoe teer moet de vreze des Heeren zijn om aan het het criterium van deze door mensen bedachte term te kunnen voldoen. De farizeeërs vonden ongetwijfeld dat ze met hun nauwgezet leven voldeden aan de tere vreze des Heeren. Maar ik heb maar één norm en één houvast: Gods Woord. Dat is mijn leidraad en niet wat mensen vinden, denken of beweren.

Het is heel simpel: Wie de Heere Jezus van harte liefheeft breekt met de wereld en zal proberen (helaas komt er volgens Paulus niet meer van terecht) te leven zoals God dat van ons vraagt, dagelijks struikelend in honderden fouten. Zoals Lana ook al treffend aangaf: kun je de jongerenavonden aanrekenen dat er jongeren komen die roepen dat ze bekeerd zijn, maar in hun levenswandel daar ver vandaan staan? Andere goede voorbeelden zijn er daarnaast minstens zoveel.

Wil je mij trouwens eens uitleggen wat het verschil is tussen "vluchten tot Jezus" en bekering?

Gaat dat voor alles op??

Ja, Gods Woord zegt het: "En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen..." Groeien in het geloof dus. Een pasgeboren baby is ook niet in één dag volwassen.

Dat wil ik ook gaag Gert. Maar niet om 'die jongeren' zwart te maken, meer omdat het zo gevoelig ligt! Het is niet mijn bedoeling hier eventjes een Dogmatisch praatje te houden, maar het moet me, in alle voorzichtigheid wel van 't hart!

Ik denk dat je moet letten op de boodschap die op de jongerenavonden gebracht wordt. Is die naar Gods Woord, dus bijbelgetrouw? Als er eenzijdig geluisterd wordt door sommige jongeren, mag je dat de organisatie niet aanrekenen. Weet je dat door dit soort voorzichtigheid de naam van Jezus Christus in veel plaatselijke gemeenten van de Ger. Gem. niet eens meer genoemd mag worden? Ik kan me nog een preek van ds. Huisman herinneren in Apeldoorn jaren geleden, toch niet de meest rechtse gemeente, die zijn preek begon met: Jezus komt hier vanavond voorbij. Na de dienst werd de goede man bijna gelyncht. Juist voor dit soort voorzichtigheid waarschuwen Klaas van der Zwaag en prof. Blauwendraad.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 sep 2007 10:13

Op dat punt is de Ger. Gem dan op het punt gekomen waar de RKK ten tijde van de Reformatie gekomen was: er is/was een soort angst voor de Naam van Christus ontstaan en men probeert deze angst met allerlei andere zaken te verhullen, zaken die op zich niet eens verkeerd zijn, maar, als zij zo gebruikt worden, wel in de weg komen te staan. Het middel wordt het doel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2007 10:15

Ik heb het er de laatste keer (Apeldoorn) nog met je over gehad, dat het naar mijn gevoel wat aan de oppervlakte blijft, dat is ook de enige 'kritiek' die ik kan en mag hebben.

Koos heeft een enorm mooie uitspraak gedaan die ik ook heb opgeschreven: 'Wij zijn het niet die mensen bekeren, dat doet God alleen. Wij kunnen alleen maar om je heen blijven lopen en bidden net als de Joden bij Jericho deden. Ze liepen er om heen, maar God liet de muren in storten'.

Dat is puur schriftuurlijk ;) Daarnaast het idee over de 'Vreze des Heeren' dat is zo'n moeilijk gegeven, alleen wil ik het absoluut niet zien als een monopolie van het gezelschapsleven. Als je ziet wat oudvaders (Schotten, Engelsen vooral) daar over geschreven hebben.. Google eens op 'fear God' en je vind heel wat terug.

Het is een van de vele dingen die in de Bijbel staan, we moeten met 'twee woorden' blijven spreken. In kerken gebeurd dat soms absoluut niet. Er blijft enkel een Terrorgod over, alleen 'Vrees -> Angst' blijft over, het 'Vrees -> Ontzag' laat mensen stil in hun bankjes achter en het 'Vrees -> Eerbied' komt niet terug.

Waar het dus om gaat? Om de zuivere prediking van Gods Woord, en dan kun je niet 'onbevindelijk' preken naar mijn overtuiging. Een predikant kan niet preken zonder zelf geproeft (en gesmaakt ;)) te hebben van dat wat God zegt in Zijn Woord. Het gaat om evenwicht. De laaste lezing in Apeldoorn (dat was ook mijn tweede Real Life-lezing daar) daar miste ik dat een beetje (overigens, de man sprak duidelijk wel uit zijn bevinding).

Ik ben ook een keer geweest nog in Twello, toen sprak een evangelist (Peru) met heel veel voorbeelden van hoe God hem te hulp was gekomen, maar ook dat hij in de banden van seksverslaving was gevallen. Dat heeft mij intens aangegrepen. De eerlijkheid, de Godsvreze dat maakt mensen jaloers...

Dat maakt dat jongeren denken 'die God, ja Hem, wil ik dienen'.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 sep 2007 10:35

Fear God (vreest God) is wel wat anders dan wat bedoeld wordt met "vreze des Heeren". Dat laatste heeft duidelijk een bevindelijk-gereformeerd karakter en is in het begin van de 20e eeuw een eigen leven gaan leiden en wordt inmiddels gehanteerd als een soort ondefinieerbare maatlat.

Vergeet niet dat iedere spreker een ander onderwerp behandelt en daardoor ook niet alle aspecten van geloof, bekering en levensheiliging kan bespreken. Als een dominee van de Ger. Gem. eenzijdig preekt, dan wordt dat door een kerkenraad vaak gezien als de hoogste trap van godzaligheid. Als er op een jongerenavond ook maar een punt of komma ontbreekt aan een lezing, is dat het werk van de satan. Hoe subjectief en verkokerd kunnen mensen zijn.

Zojuist heb ik daar met diverse collega's nog een discussie over gehad. Een collega van de Ger. Gem. was het hierin van harte met mij eens. Niet dat dit het einde is van alle tegenspraak. Maar hij kent vanwege zijn werkzaamheden wel vrijwel alle Ger. Gem.-gemeenten.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 sep 2007 10:38

Omega schreef:
Allereerst is "tere vreze des Heeren" een term afkomstig uit het gezelschapsleven. Oftewel, hoe teer moet de vreze des Heeren zijn om aan het het criterium van deze door mensen bedachte term te kunnen voldoen. De farizeeërs vonden ongetwijfeld dat ze met hun nauwgezet leven voldeden aan de tere vreze des Heeren. Maar ik heb maar één norm en één houvast: Gods Woord. Dat is mijn leidraad en niet wat mensen vinden, denken of beweren.

Hoe kan door jou het een en ander zo in de grond geslagen worden?
‘Tere vreze des Heeren’ daar bedoelde het gezelschapleven ‘liefde’ mee. Een zuiveren liefde waardoor je hart weekgemaakt of voorbereid wordt voor het ontvangen van de Middelaar. Vooral dat woordje ‘tere’ geeft toch wel degelijk wat anders aan als jij het nu neer zet. Als jij dat niet verstaat, begrijpt of nooit in verdiept hebt waarom dan wel de grond in trappen en farizeeërs werk te noemen?

Wil je mij trouwens eens uitleggen wat het verschil is tussen "vluchten tot Jezus" en bekering?

Hoewel je het niet aan mij vraagt wil ik dat wel graag doen, maar of je het er mee eens zal zijn betwijfel ik.
‘Vluchten tot Jezus’ kunnen wij niet, ook al wordt dat op die jongerenavonden beweerd. Het is een valse vlucht, een grijpen naar iets wat je niet toekomt. Christus wordt je namelijk toegeworpen door het bewaren van Zijn geboden.
‘Bekering’ dat betekend dit: Opb 14:12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen (tere vreze des Heeren) hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.
Ja, Gods Woord zegt het: "En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen..." Groeien in het geloof dus. Een pasgeboren baby is ook niet in één dag volwassen.

Dus je bent het wel eens met de Ger.Gem ‘standen in het genade leven’, ik kan het me haast niet voorstellen.

Weet je dat door dit soort voorzichtigheid de naam van Jezus Christus in veel plaatselijke gemeente van de Ger. Gem. niet eens meer genoemd mag worden?

Groter onzin heb ik nog niet vernomen over de Ger.Gem. en daar doet jij aan mee? ik had anders verwacht van Omega.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2007 10:43

Fear God (vreest God) is wel wat anders dan wat bedoeld wordt dan "vreze des Heeren". Dat laatste heeft duidelijk een bevindelijk-gereformeerd karakter en is in het begin van de 20e eeuw een eigen leven gaan leiden en wordt inmiddels gehanteerd als een soort ondefinieerbare maatlat.
In de KJV wordt 'vreze des Heeren' toch echt vertaald met 'the Fear of God', dat het een bevindelijk-gereformeerd karakter heeft wil niet zeggen dat je het maar neer moet zetten als een monopolie, dat moet je juist niet willen accepteren. Dat is net zo iets als onze dominee zegt 'Oefeningen in de genade' is hetzelfde als 'groeien in het geloof' maar die term in gekaapt door evangelischen, dus gebruiken we die niet.

Vergeet niet dat iedere spreker een ander onderwerp behandelt en daardoor ook niet alle aspecten van geloof, bekering en levensheiliging kan bespreken. Als een dominee van de Ger. Gem. eenzijdig preekt, dan wordt dat door een kerkenraad vaak gezien als de hoogste trap van godzaligheid. Als er op een jongerenavond ook maar een punt of komma ontbreekt aan een lezing, is dat het werk van de satan. Hoe subjectief en verkokerd kunnen mensen zijn.
Bullshit (Kort edoch krachtig).

Natuurlijk, tot op zekere hoogte zit er ook wel wat in (trekt zijn bullshit wat terug) als het gaat om alles wat buiten de kerk gebeurd moet alles duidelijk gemeten worden, en zal men het liefst wat centimeters inkorten, om te laten zien dat 'men' het 'daar' toch niet 'goed' doet. Stiekem hè zou een spreker op een avond met een GG afvaardiging een preek van Boston moeten lezen, eens kijken hoeveel centimeters Boston dan te kort is.

We zijn bang geworden voor een welmenende nodiging omdat 'appelerend' hebben vereenzelvigd met 'activisme'.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 sep 2007 11:12

Raido schreef:We zijn bang geworden voor een welmenende nodiging omdat 'appelerend' hebben vereenzelvigd met 'activisme'.

Ik heb zelf niet zoveel preken van GG-predikanten gehoord, maar dit herken ik wel van de paar die ik gehoord heb. Als PKN-er was het voor mij een vreemde gewaarwording om die preken nogal gemoedelijk en beschrijvend te vinden. Ik had eerlijk gezegd wat anders verwacht (zo zie je maar dat vooroordelen lang niet altijd kloppen).

Misschien zou die manier van preken kunnen voortkomen uit de angst om remonstrants of activistisch over te komen, zodat het bevel van God om Hem te geloven/gehoorzamen wordt verpakt in termen als "als de Heere in je leven gaat werken, dan...".
Maar hierbij wordt volgens mij vergeten dat de Heere met name door Zijn bevelen (het Woord) heen geeft wat Hij beveelt.
Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en dringt door tot de verdeling van ziel en geest, van gewrichten en merg, en oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart. (Hebr. 4:12)
Aangezien het Woord het moet doen en de Geest met het Woord meekomt, mag je het niet in een beschrijvende vorm verpakken, maar klip en klaar de volle scherpte van het Woord tot de hoorders brengen. Dan mag er ook rijke zegen verwacht worden op dat Woord.
Laatst gewijzigd door elbert op 28 sep 2007 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 sep 2007 11:18

Ik mag het gelukkig weer van harte met je oneens zijn Jantjes ;-)

Gelukkig bevestig je in ieder geval mijn bijdrage dat "de tere vreze des Heeren" weer door iedereen anders geïnterpreteerd wordt en zo dus tot een persoonlijke bevinding wordt gemaakt. Jouw uitleg betreft namelijk het voorstadium van bekering, terwijl "de tere vreze des Heeren" door anderen weer gezien wordt als een onderdeel van de heiligmaking, na de bekering dus. Ook binnen de Ger. Gem.

Overigens zie je mij nergens het hanteren van het begrip "vreze des Heeren" farizeeërswerk noemen. Lees nog maar eens goed. Het zou wel prettig zijn als je dat zelf nog even recht zet.

Vluchten tot Jezus’ kunnen wij niet, ook al wordt dat op die jongerenavonden beweerd. Het is een valse vlucht, een grijpen naar iets wat je niet toekomt. Christus wordt je namelijk toegeworpen door het bewaren van Zijn geboden.

Tja, je weet dat ik het met jouw bijbelexegese, die m.i. met de dag extremer wordt, van harte oneens ben. David trouwens ook: "Ik neem mijn toevlucht onder de schaduw uwer vleugelen..." Wie naar Christus grijpt, grijpt nooit mis. Een betere Schuilplaats bestaat er niet.

Dus je bent het wel eens met de Ger.Gem ‘standen in het genade leven’, ik kan het me haast niet voorstellen.

Jij mag van mij best "groeien in het geloof" (iets wat bij Paulus ook zo mooi zichtbaar is), vereenzelvigen met "standen in het genadeleven." Maar ik vrees dat de Ger. Gem. daar wat anders verstaat ;-)

Groter onzin heb ik nog niet vernomen over de Ger.Gem. en daar doet jij aan mee? ik had anders verwacht van Omega.

Tja, ik heb het ook maar van een ambtsdrager van de Ger. Gem. die in vrijwel al die gemeenten heeft gekerkt. Voor de naam Jezus hebben ze namelijk een prachtig alternatief bedacht: "Door Wie wij zalig worden", "die Ene Naam ons gegeven" en tal van prachtige varianten. Soms, heel soms, mag de naam Christus nog vallen. Maar Jezus? Geen sprake van.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2007 11:28

ij mag van mij best "groeien in het geloof" (iets wat bij Paulus ook zo mooi zichtbaar is), vereenzelvigen met "standen in het genadeleven." Maar ik vrees dat de Ger. Gem. daar wat anders verstaat
Ik denk dat je net als mij het concept an-sich zo verkeerd nog niet vind, het troost de gelovige namelijk dat er niet van je verwacht wordt direct alles te kunnen te weten, in alles te vertrouwen, en dat je met je wedergeboorte nog niet uit-bekeerd bent..

Het gevaar zit hem veel meer in het 'vastgestelde kader' 'waaruit kent gij uw geloofsstaat?' nou door het zorgvuldig te vergelijken met een aantal boeken van predikanten (het liefst) en jezelf dan vast te pinnen op een bepaalde trap en je uitzicht hebt op de volgende, die je via het boektje ook zult herkennen.

God is uiteraard een God van orde, en ik geloof ook zeker wel dat heel wat dingen ook terug zullen keren bij gelovigen, alleen niet als 'verplichting' of 'noodzakelijk' 'oh, heb je dat nog niet geleerd? ga dan maar eens kijken of je eigenlijk wel bent ingeplant in Christus'..

freek

Berichtdoor freek » 28 sep 2007 11:38

Hoi Jantjes

Je schreef het volgende:

Vluchten tot Jezus’ kunnen wij niet, ook al wordt dat op die jongerenavonden beweerd. Het is een valse vlucht, een grijpen naar iets wat je niet toekomt

Dit is dan wel in flagrante tegenstelling met het 'prachtige gedicht' (het zijn jouw woorden) van Robert MacCheyne, door jou geplaatst in het topic over Kersten. 'Toen vluchte ik tot Jezus; hij heeft mij gered, etc.

Wat is daarop uw antwoord.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 sep 2007 11:43

Omega schreef:

Jij mag van mij best "groeien in het geloof" (iets wat bij Paulus ook zo mooi zichtbaar is), vereenzelvigen met "standen in het genadeleven." Maar ik vrees dat de Ger. Gem. daar wat anders verstaat ;-)

"Standen in het genadeleven" is mijns inziens een uitermate ongelukkige term, en verraadt een statisch denken. Dat is niet de sfeer waarin het geestelijke leven in de Bijbel beschreven wordt, als je het mij vraagt.

Omega schreef:

Tja, ik heb het ook maar van een ambtsdrager van de Ger. Gem. die in vrijwel al die gemeenten heeft gekerkt. Voor de naam Jezus hebben ze namelijk een prachtig alternatief bedacht: "Door Wie wij zalig worden", "die Ene Naam ons gegeven" en tal van prachtige varianten. Soms, heel soms, mag de naam Christus nog vallen. Maar Jezus? Geen sprake van.

De naam "Jezus" is wellicht te "evangelisch" besmet geraakt?
Overigens herinner ik mij van Paulus dat hij die naam ook wel gebruikt. Ik denk nu concreet aan 1 Korinthiërs 12:3. Maar toen had je natuurlijk nog geen evangelische beweging, en dat scheelt toch wel een fors probleem.

Overigens: je forumnaam komt overeen met de naam van de auto die mijn jongere broer gekocht heeft! :lol: :wink:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”