Herziene Statenvertaling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Herziene Statenvertaling

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 11:03

Speedy schreef:Weet je JeeWee als bij de GG bekend is of zou zijn dat jij meegewerkt hebt aan die jongeren bijbel dan kan ik heel goed begrijpen dat de GG deze jongeren bijbel afwijst en alles wat er mee samenhangt want jouw theologie zeker weten niet die van de GG en ook niet van andere kerken.

Ai ziet hoe goed, hoe lief'lijk 't is dat zonen... #-o
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 11:08

JeeWee schreef:
Je bent echt erg!
Ik plaats een bericht over de synode van de Ger.Gem. die zich beraadt over de bedreiging (!) van de HSV en jij loopt je correctheid weer te bewijzen door te roepen dat je óók een HSV hebt aangeschaft! O hoe geweldig.
Maar het gaat ff niet om jou.

Het gaat hier om Gods kinderen die het werk van andere kinderen van God bestrijden en op die manier de jeugd nog verder van hen vervreemden.

Met welke bedoeling plaats jij dit bericht, bespeur ik ergens diepe smart bij jou?
En excuus, natuurlijk moet het niet om mij gaan, maar om jou! Neem me niet kwalijk.
Ongelooflijk he, dat Gods kinderen zo elkaar tegenwerken.
Fijn dat dit zo breed uitgemeten kan worden op een forum. :?
Ik dacht dat hier altijd met respect over ambtsdragers gesproken moet worden?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 sep 2013 11:09

JeeWee schreef:
Ai ziet hoe goed, hoe lief'lijk 't is dat zonen... #-o

Misschien dat je eens in die spiegel moet kijken, maar dat heeft iemand anders al opgemerkt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 11:12

schelpje3 schreef:Ik dacht dat hier altijd met respect over ambtsdragers gesproken moet worden?

Lees nog maar een keer. Ik spreek met respect over ambtsdragers.
Maar dat betekent niet dat hun daden altijd goed zijn.
Ze zijn zelfs ronduit fout ondanks hun goede bedoelingen.
En in onze gezindte wordt niet ex cathedra gesproken.

Zeg het maar: jij vind het kennelijk wel goed als de synode het heeft over de bedreiging die de HSV voor onze jongeren vormt?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Re: Tegen de theologie van de HSV-Jongerenbijbel

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2013 11:15

schelpje3 schreef:Ik zie hier vrijwel nooit een tekst uit de SV voorbijkomen, heel soms uit de herziene, maar vaker uit Groot Nieuws, Het Boek of de Willibrordbijbel.
Ik heb ze hier allemaal op de boekenplank staan hoor.

Dan ken je ze zeer slecht en mag je ze wel eens afstoffen want ik citeer vaak uit de Bijbel en in 95% van de gevallen is dat de Statenvertaling. De HSV is leesbaarder dan de SV en net zo goed, want beide zijn overgezet vanuit dezelfde grondtekst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 11:15

JeeWee schreef:
Zeg het maar: jij vind het kennelijk wel goed als de synode het heeft over de bedreiging die de HSV voor onze jongeren vormt?

A ben ik geen gger
B Dat ligt voor rekening van de synode
C Als mij dit tot smart is, gooi ik dat zeker niet op een forum, zodat er nog meer vijandschap tot uiting komt jegens de rechts bevindelijke kerken!
Het moet ons op de knieën brengen in de BINNENkamer.
En wat is nu precies jouw verdriet hierover? AL die jonge mensen? Die kunnen uitstekend voor zichzelf opkomen. Er zijn er best wel die niet helemaal tevreden zijn, maar toch niet weglopen zoals jij steeds beweert.
En geen enkele gg dominee komt in iedere boekenkast snuffelen of de juist Bijbelvertaling wel gebruikt wordt. In de kerk wordt hij niet gebruikt, maar het staat je thuis geheel vrij!
Dus...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 11:16

Speedy schreef: Misschien dat je eens in die spiegel moet kijken, maar dat heeft iemand anders al opgemerkt.

Jezus schreef:En wat ziet gij den splinter, die in uws broeders oog is, en den balk, die in uw eigen oog is, merkt gij niet?
Of hoe kunt gij tot uw broeder zeggen: Broeder, laat toe, dat ik den splinter, die in uw oog is, uitdoe; daar gij zelf den balk, die in uw oog is, niet ziet? Gij geveinsde! doe eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit te doen, die in uws broeders oog is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 sep 2013 11:17

mohamed schreef: De HSV is leesbaarder dan de SV en net zo goed, want beide zijn overgezet vanuit dezelfde grondtekst.

Ik ben het een keer met je eens :shock: :wink:
Het gaat niet alleen om jou, beste mohamed, maar om al die andere forummers ook, die een andere Bijbel gebruiken kennelijk.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 sep 2013 11:22

Ik probeer altijd HSV te citeren omdat ik die thuis heb (overigens ook een SV en een groot nieuws Bijbel). Soms is het SV, afhankelijk van welke site ik gebruik :P.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 sep 2013 11:30

JeeWee schreef:
En wat ziet gij den splinter, die in uws broeders oog is, en den balk, die in uw eigen oog is, merkt gij niet?
Of hoe kunt gij tot uw broeder zeggen: Broeder, laat toe, dat ik den splinter, die in uw oog is, uitdoe; daar gij zelf den balk, die in uw oog is, niet ziet? Gij geveinsde! doe eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit te doen, die in uws broeders oog is.

Fijn dat je Gods Woord goed kent, maar handel er ook naar! (copy en paste is ook heel erg makkelijk bij een ander, doe het ook bij uwzelve)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 sep 2013 11:30

Ik gebruik de HSV al vanaf het eerste uur voor Bijbelstudie en stille tijd, en ik vind het een verademing. Al kijk ik alleen al naar de opmaak.. het maakt de gelezen teksten zoveel begrijpelijker. Begrijp me goed, ik heb helemaal niets tegen de oude Statenvertaling, lees deze ook, aan tafel en in de kerk (wel met kanttekeningen), maar ben heel dankbaar voor de HSV, en kijk ook uit naar de Jongereneditie, heb er al twee besteld. Wat ik me nu echter wel afvraag... wat voor theologie wordt er nu bedoeld? Ik kan me niet goed voorstellen dat het hier om on-gereformeerde theologie zou gaan.. zijn er mensen die hier meer van weten?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 sep 2013 11:37

JeeWee schreef:Inderdaad zo triest allemaal.
Gelukkig is germemmer I.A. Kole op z'n post gebleven als secretaris van de Stichting HSV.
Ds. Vreugdenhil is gewoon gedwongen om op te stappen...
Ik vind het echt treurig dat ze waarschuwen tégen deze bijbel.
Laat ze eerst eens gaan kijken hoe het komt dat zoveel jongeren weg lopen uit hun kerk omdat ze er geestelijk opdrogen.

Nee, ik heb geen hekel aan de Gereformeerde Gemeente. Integendeel. Ik ben er gedoopt en heb er belijdenis gedaan. Maar liefde hoeft niet blind te zijn!

Laat ten eerste duidelijk zijn dat ik de propaganda die gegenereerd is en wordt tegen de HSV sterk afkeur. Anderszijds, moeten wij, die van onszelf zeggen dat wij wel helder na kunnen denken, ook begrijpen dat de kans dat dit zou gebeuren groot is, aangezien de GG en andere rechtste gereformeerde kerken/gemeentes gewoon heel conservatief zijn. Maar wat deden wij toen de GG begon terug te krabbelen van de medewerking aan de HSV. We gingen verontwaardigd doen en argumenten bezigen dat de GG het heil van jongeren in gevaar brengt. Nou, dan kun je natuurlijk verwachten dat de ruzie aan is en dat het gesteggel gaat beginnen. En zo geschiedde ook. Beter was geweest om in liefde te blijven communiceren en vooral, voordat het gevecht aangegaan wordt, eerst bedenken welke uitkomst je wilt. Als je ruzie wilt, moet je de ander willen dwingen dat jij gelijk hebt. Als je een oplossing wilt, misschien moet je je soms enigzins verloochenen, of de ander tegemoet komen, maar van binnen je principes nooit laten gaan natuurlijk. Als men begripvol en met ruimte had gereageerd op de moeites van de GG, dan had dit misschien niet zo'n beerput hoeven worden. Dan had de GG een aantal aanpassingen kunnen krijgen (feit is, dat ze enkele fouten aanwijzen in de vertalingen), en toch nog mee kunnen gaan. Maar nee, de eer van de vertalers die vaak toch al niets op hebben met de "poldertaliban" was belangrijker dan meebuigen om zo het schip varende te laten.
Misschien heb ik (heel) wat zaken gemist en is de GG toch echt de allerslechtste kerk ter wereld, maar ik, hoewel ik er niet in zit, kan dat toch echt niet geloven (want waarom zijn de andere kerken behalve de mijne dat dan ook niet?). Als je in een andere cultuur komt, moet je rekening houden met die cultuur. Cultuursveranderingen zijn zo complex, moeilijk en gevoelig, dat je er voorzichtig mee om moet gaan.

PS dit om een tegengeluid te laten horen, omdat nagenoeg iedereen hier pro-HSV of anti-SV is, en ik vind het te makkelijk om alleen de GG de zwarte piet toe te spelen, hoewel zij zeker schuld hebben, maar hadden we het aan kunnen zien komen? De schuld die zij hebben zullen velen zeker voelen aldaar, maar dat pleit ons niet vrij, en het moet zeker geen vrijbrief zijn om ons als rechtvaardige werkers van God te gaan verheffen die laten zien hoe het wel moet.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 sep 2013 11:53

Alle begrip voor je pleidooi Alexander, maar de Ger.Gem. en alle andere reformatorische kerken zijn zeer nadrukkelijk uitgenodigd om mee te werken aan deze hertaling.
Slechts dominee Vreugdenhil en drs. I.A. Kole hebben dat gedaan.
Vreugdenhil is tot twee maal toe gesommeerd om deze club te verlaten.
Toen de vertaling af was, heeft hij dat uiteindelijk ook gedaan, om scheuring en/of schorsing te voorkomen.
Op Kole had men minder vat.

Het is het goed recht om de HSV af te wijzen en dus niet te gebruiken.
Maar er zijn harde woorden gevallen als 'duivelswerk' en is het volgens de synode weer een 'bedreiging' voor de jeugd en de gezinnen.

Ik heb van nabij gezien hoe men met de totstandkoming van deze jongerenbijbel is omgegaan. Men liep op eieren.
Maar in plaats van heel blij te zijn, dat ook de Heidelberger Catechismus weer in het volle licht komt te staan en in het Licht van het Woord, maakt men zich zorgen over de HSV als bedreiging....
Dat is dieptriest.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 sep 2013 12:00

JeeWee schreef:Maar er zijn harde woorden gevallen als 'duivelswerk' en is het volgens de synode weer een 'bedreiging' voor de jeugd en de gezinnen.
Ja, ik vind dergelijke taal ook moeilijk te verkroppen.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 21 sep 2013 12:13

Ik merk hier bij sommigen behoorlijke hypocrisie op!

Terug naar “Archief”