"Pak slaag" in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 12:28

Oordeel niet zodat Gij niet veroordeelt worden!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 12:37

Ikke21 schreef:Oordeel niet zodat Gij niet veroordeelt worden!

Juist Ikke21... Daarom moet je niet vertellen dat iemand nog kind van God moet worden, als die iemand de Heilige geloofszekerheid heeft gekregen dat ie dat is en dat mag zijn.

Maar ik neem je dit absoluut niet kwalijk. Ik weet dat je daar zelf juist heel veel mee worstelt. En dat is goed! Maar ga daar absoluut nou niet zelf mee tobben, maar ga hiermee naar God in het gebed en lees de bijbel. Hij wil en zal je die zekerheid ook geven, zowaar je gedoopt ben.

Johannes 6:40
Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongste dagen.

Joh. 7:38
Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 apr 2003 12:37

Ikke21 schreef:Maar je weet niet of jij Zijn kind wordt!!

je kunt wel degelijk weten of je een kind van God bent!
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 12:52

Tuurlijk als je het bent, weet je dat je een kind van God bent, maar als je dat nog niet bent, weet je ook niet of je dat wordt!!

Kaw.....het was niet persoonlijk op jou bedoeld hoor!!

En tuurlijk bidden mijn vriend en ik.... ook heel veel samen wat ik heel fijn vind!! We weten ook dat we alles van God krijgen, zonder hem kunnen wij niet eens leven op deze aarde!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 10 apr 2003 12:56

Kaw zegt:
maar ik ben gewoon verdrietig over de enorme geloofsarmte in de ger. gem. en ik geloof dat dit te wijden is aan de denkwijze die in de ger. gem. geleert wordt

Kaw, ik denk echt dat je er naast zit. Geloofsarmoede, ja misschien wel. Maar dat dit te wijten zou zijn aan de leer die in mijn kerkverband wordt verkondigd, dat wil ik met kracht bestrijden. De oorzaak ligt m.i. in de oppervlakkigheid en wereldgelijkvormigheid van de leden, en zeker niet in de leer!

De ger. bond verschilt enorm met de ger. gem. Misschien niet op (ger. vrijgem.) boekjesniveau maar wel in de praktijk. Daar is het aanbod van genade nog waarachtig en is er een hele goede balans tussen ellende-verlossing en dankbaarheid.

Dit doet pijn. Alsof het aanbod van genade in mijn kerkverband niet waarachtig zou zijn… Kaw, ik word hier echt verdrietig van, want je spreekt zeer zware en ongegronde beschuldigingen uit. De prediking zoals ik die ervaar bevat een overdaad aan geestelijk voedsel. Nogmaals, de oorzaak ligt bij onszelf. Probeer dat nu eens in te zien.

Kaw, ik denk dat ik wel weet wat het probleem is. Je moet eigenlijk niets hebben van de gergem, maar omwille van je relatie probeer je uit te zoeken hoe het nu zit. Dat kan ik waarderen, maar het is niet eerlijk om de gergem nu op alle fronten af te branden. Je moet jezelf niet voor de gek houden. Als je je er nu al niet meer thuisvoelt, moet je geen lid worden. Zoek een andere oplossing. En stop alsjeblieft met het uiten van beschuldigingen als hierboven. Daar doe je mensen echt pijn mee.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 13:00

Ik ben het wel een beetje met Pieter eens.

Kaw, wat ga jij in de Ger.Gem doen als je het er totaal niet mee eens bent? Dan ga je alleen voor je vriendin daar naar de kerk, dat klopt niet helemaal he!!

joepie

Berichtdoor joepie » 10 apr 2003 13:02

Dus dan heeft God ook met mij een mooi plan!
En ik spreek niet vanuit boekjes ervaring. Ik weet hoe het daar is. En je zult in iedere kerk verschillen aantreffen ook binnen de hervormde bonders dus.
In zoetermeer was het bijvoorbeeld zo dat als de dominee in de ger gem te licht was bevonden dan gingen ze naar de dominee van de bonders.
zo wisselden ze regelmatig van kerk.
En ook andersom.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 13:38

Pieter schreef:Kaw zegt:
maar ik ben gewoon verdrietig over de enorme geloofsarmte in de ger. gem. en ik geloof dat dit te wijden is aan de denkwijze die in de ger. gem. geleert wordt

Kaw, ik denk echt dat je er naast zit. Geloofsarmoede, ja misschien wel. Maar dat dit te wijten zou zijn aan de leer die in mijn kerkverband wordt verkondigd, dat wil ik met kracht bestrijden. De oorzaak ligt m.i. in de oppervlakkigheid en wereldgelijkvormigheid van de leden, en zeker niet in de leer!

De ger. bond verschilt enorm met de ger. gem. Misschien niet op (ger. vrijgem.) boekjesniveau maar wel in de praktijk. Daar is het aanbod van genade nog waarachtig en is er een hele goede balans tussen ellende-verlossing en dankbaarheid.

Dit doet pijn. Alsof het aanbod van genade in mijn kerkverband niet waarachtig zou zijn… Kaw, ik word hier echt verdrietig van, want je spreekt zeer zware en ongegronde beschuldigingen uit. De prediking zoals ik die ervaar bevat een overdaad aan geestelijk voedsel. Nogmaals, de oorzaak ligt bij onszelf. Probeer dat nu eens in te zien.

Kaw, ik denk dat ik wel weet wat het probleem is. Je moet eigenlijk niets hebben van de gergem, maar omwille van je relatie probeer je uit te zoeken hoe het nu zit. Dat kan ik waarderen, maar het is niet eerlijk om de gergem nu op alle fronten af te branden. Je moet jezelf niet voor de gek houden. Als je je er nu al niet meer thuisvoelt, moet je geen lid worden. Zoek een andere oplossing. En stop alsjeblieft met het uiten van beschuldigingen als hierboven. Daar doe je mensen echt pijn mee.

Ik wil niemand pijn doen! :cry: Maar zie je dan geen verband tussen de oppervlakkigheid en wereldgelijkvormigheid van de leden en het aanbod van vrije genade in de preek?

Ik bedoel dat de aanbod van vrije genade niet waarachtig is als de dominee daar eerst 1 punt daarvoor compleet gewijdt heeft aan de ware bekeerden en hun geloofsdaden en dat jij die dingen ook moet ontdekken voordat je bekeert mag zijn. Dat is geen vrije genade.

En als ik de preken aanhoor met een gelovig hart, net als de rest van de ger. gem. die daar opgegroeit is, moet ik dan maar gaan onderzoeken of mijn mogelijk ingebeelde bekeerdheid geen uitspruitsel is van de remonstrantie? En dan maar weer overnieuw beginnen met twijfel, rusteloosheid, een leven zonder de genade in Christus? Ow... Sorry. Ik begin weer... :oops:

Maar is het jou wel eens opgevallen dat er in een gebed in de kerk nooit gedankt wordt voor de dingen die God voor ons heeft gedaan? (En begin nu alsjeblieft niet weer dat dit weer 1 van mijn onterechte aanteigingen zijn, want ik heb de laatste half jaar heel goed opgelet.) Er wordt alleen maar gebeden of God de onbekeerde wil trekken met koorden van liefde enzo. En dat alles mag bijdragen tot onze bekering.

En ik bid elke zaterdagavond of God de dienst wil zegenen tot een eredienst in Zijn Naam en niet tot de Godsdienstoefening zoals de ger. gem. dat in Genemuiden noemt. Ik bid elke avond of God mijn ogen wilt openen voor de waarheid en als die in de ger. gem. ligt, dat ik me daar dan bij mag voegen.

En nogmaals: Ik wil kiezen voor de kerk waar God mij wilt hebben. Nu is de ger. gem. aan de beurt dus ik kijk er naar en dit viel me op.

Positieve dingen over de ger. gem.: Bekeerde mensen die de liefde van God kennen hebben een waarachtig en diep en ongekent schitterend vast en groot geloof. Daar weet men nog wat het is om God lief te moeten hebben en de wereld te haten.

Ik ken Gods liefde. Die liefde die Hij mij geschonken heeft zou ik wel van de daken willen schreeuwen. Maar die onvoorwaardelijke liefde vind ik zo vaak niet terug in de preken in de ger. gem. in Genemuiden. Elke keer probeer ik weer zonder vooroordeel een preek te luisteren. Ik geniet elke keer weer van punt 1-3 waar ons onze ellende en schuld voor ogen gestelt worden en dat we er niet mee verder kunnen leven, dat we moeten zien op Christus offer, maar waarom zegt de dominee dan amen? Dan komt er nog een gedeelte toch? Wat zou ik dan graag getuigen van Gods liefde voor zondaars! Dat ik de mensen in die kerk mocht wijzen op Gods liefde voor hun! Dat ze uit pure verbazing op hun knieen zouden vallen om God hiervoor te danken en om vergeving van hun zonden te vragen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 10 apr 2003 14:22

Kaw, ik kan alleen maar zeggen dat mijn ervaringen zo heel anders zijn dan de jouwe.

Ga eens naar andere plaatsen. Wellicht helpt je dat een beter beeld te vormen. Kom eens bij ons op de Veluwe. Hoewel wij dikwijls voor zwaar en behoudend worden uitgemaakt, hoop ik dat je zult ervaren dat de prediking zoals wij die wekelijks mogen beluisteren zo'n rijkdom bevat, dat is soms onbegrijpelijk.

Sterkte

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 14:32

Pieter schreef:Kaw, ik kan alleen maar zeggen dat mijn ervaringen zo heel anders zijn dan de jouwe.

Ga eens naar andere plaatsen. Wellicht helpt je dat een beter beeld te vormen. Kom eens bij ons op de Veluwe. Hoewel wij dikwijls voor zwaar en behoudend worden uitgemaakt, hoop ik dat je zult ervaren dat de prediking zoals wij die wekelijks mogen beluisteren zo'n rijkdom bevat, dat is soms onbegrijpelijk.

Sterkte

Ik geloof je. Echt waar. Dit zegt mijn vriendin ook. Ik ben toevallig alleen nog maar in de "extreem rechtse" kant van de ger. gem. geweest zoals Genemuiden en Texel. We zullen wel zien. Als het Gods weg is kom ik vanzelf wel in jullie kerk terecht.

En nogmaals: Ik probeer geen kerk af te branden. Ik probeer mijn frustraties onder woorden te brengen. Ik heb daar fouten in gemaakt. Mijn excuses.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 10 apr 2003 14:33

Excuses aanvaard. Nogmaals sterkte en welkom!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 10 apr 2003 17:03

Ikke21 schreef:Tuurlijk als je het bent, weet je dat je een kind van God bent, maar als je dat nog niet bent, weet je ook niet of je dat wordt!

Laat dit je dan brengen aan Gods voeten, Ikke! Alleen God zal die vraag kunnen beantwoorden. Daar moet je niet zelf mee blijven lopen, want wie er behoren tot 'de uitverkorenen Gods' dat weet God alleen. Wij hebben alleen de opdracht om ons te bekeren, en de rest moeten we aan God overlaten!

joris

Berichtdoor joris » 10 apr 2003 21:39

Kaw zei
Ik geniet elke keer weer van punt 1-3 waar ons onze ellende en schuld voor ogen gestelt worden en dat we er niet mee verder kunnen leven, dat we moeten zien op Christus offer, maar waarom zegt de dominee dan amen? Dan komt er nog een gedeelte toch? Wat zou ik dan graag getuigen van Gods liefde voor zondaars! Dat ik de mensen in die kerk mocht wijzen op Gods liefde voor hun! Dat ze uit pure verbazing op hun knieen zouden vallen om God hiervoor te danken en om vergeving van hun zonden te vragen

diit vind ik erg herkenbaar van de diensten die ik heb meegemaakt in de geref bond en in de vrijgemaakte kerk. Ze duwen je tot bovenop de berg maar laten je daarna vallen als een baksteen. Want ik blijf altijd zitten met de vraag: en nu? hoe ga ik nu weer verderleven als wedergeboren christen?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 apr 2003 07:19

Haai schreef:
Ikke21 schreef:Tuurlijk als je het bent, weet je dat je een kind van God bent, maar als je dat nog niet bent, weet je ook niet of je dat wordt!

Laat dit je dan brengen aan Gods voeten, Ikke! Alleen God zal die vraag kunnen beantwoorden. Daar moet je niet zelf mee blijven lopen, want wie er behoren tot 'de uitverkorenen Gods' dat weet God alleen. Wij hebben alleen de opdracht om ons te bekeren, en de rest moeten we aan God overlaten!

Tuurlijk blijf ik hier niet mee lopen, want dan kan ik net zo goed op een stoeltje lekker rustig gaan zitten wachten, maar God vraagt ook aan ons om Hem te zoeken, Wie Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 apr 2003 07:53

joris schreef:Kaw zei
Ik geniet elke keer weer van punt 1-3 waar ons onze ellende en schuld voor ogen gestelt worden en dat we er niet mee verder kunnen leven, dat we moeten zien op Christus offer, maar waarom zegt de dominee dan amen? Dan komt er nog een gedeelte toch? Wat zou ik dan graag getuigen van Gods liefde voor zondaars! Dat ik de mensen in die kerk mocht wijzen op Gods liefde voor hun! Dat ze uit pure verbazing op hun knieen zouden vallen om God hiervoor te danken en om vergeving van hun zonden te vragen

diit vind ik erg herkenbaar van de diensten die ik heb meegemaakt in de geref bond en in de vrijgemaakte kerk. Ze duwen je tot bovenop de berg maar laten je daarna vallen als een baksteen. Want ik blijf altijd zitten met de vraag: en nu? hoe ga ik nu weer verderleven als wedergeboren christen?

Nou? Het probleem van de preken van de ger. vrijg. kerk. is dat ze pas na punt 3 beginnen. Altans in Emmeloord. Als jij eens langs wilt komen. Je bent welkom.

Terug naar “Archief”